Pats! Dit is de Ferrari 812 Superfast

Auteur: , 115 Reacties

De verse incarnatie van de F12berlinetta is officieel!

In de aanloop naar Genève regent het gelukkig weer dikke primeurs en dit is er eentje van! De F12berlinetta mag met pensioen en de opvolger heet 812 Superfast. Zoals collega Dizono terecht opmerkte is dat een aparte naamstelling, want tegenwoordig verwijst het eerste getal in de aanduiding van Ferrari’s naar de cilinderinhoud. Deze 812 is echter niet uitgerust met een 8-liter V12, maar hij heeft wel 800 pk!

Daarmee is de 812 precies 60 pk sterker dan z’n voorganger. De uiterlijke verschillen zijn redelijk bescheiden, het gaat dan ook meer om een facelift dan om een geheel nieuw model. Dat was ook het geval bij de 488/458, FF/GTC4Lusso en ga zo maar door. Meest in het oog springend zijn de dubbele achterlichten, de grotere grille en de gewijzigde koplampen.

Ondanks het gargantueske prestatiepotentieel van de 812 belooft Ferrari dat het ook gewoon een comfortabele GT is waarmee je in no-time enorme afstanden aflegt. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat de motor gebouwd is met het oog op serieus racewerk, aangezien het maximumvermogen van 800 pk wordt bereikt bij 8.500 rpm. Wel is 80 procent van het maximumkoppel (718 Nm) al beschikbaar vanaf 3.500 rpm.

Verder is de 812 de eerste Ferrari met Electric Power Steering, dat samenwerkt met alle andere elektronische rijhulpjes. Daaronder valt ook Side Slip Control, zeg maar de driftmodus waarmee je veilig vette strepen op het asfalt kunt trekken. Ook kreeg de nieuweling een speciale lakkleur, Rosso Settanta, ter viering van het 70-jarige bestaan van Ferrari. De veertigste verjaardag werd een stuk leuker gevierd, niet waar?

In Genève wordt de 812 Superfast onthuld, hieronder vind je de belangrijkste specs.

Specs



115 reacties

Ziet er strak uit. Op het eerste gezicht iets beter dan de F12berlinogwat.
@wijsneus: berlinetta.
@papa: Deze 812 noem ik voor het gemak ook maar Superfissa
@berlinetta: Haha, hoe is het mogelijk
@berlinetta: wijsneus
@wijsneus: Doe maar F12berlingo.
Staat toch dat het een 6,5 liter v12 is in de specs en geen 8 liter
@stefane30v8: dat staat er ook :)
Brute bak.
Nondejus wat een kanon weer! Beetje rare naam wederom, maar fast zal ‘ie wel zijn in ieder geval.
Heerlijk dat er nog eenmaal een moddervette hoogtoerige atmosferische V12 in ligt. Zal hoogstwaarschijnlijk de laatste zijn….
Superdik! Die dubbele achterlichten aan beide zijde staan toch echt goed!
Een erg groot frontje waar ik aan zal moeten wennen, maar die achterkant is prachtig, veel mooier dan de F12 en tdf
“De uiterlijke verschillen t.o.v. de F12 berlinetta zijn minimaal”? Ik geloof niet dat ik het daar mee eens ben.
@poursuivant: Formulering iets aangepast, je hebt een punt ;)
@poursuivant: dat vond ik ook, ik vond de F12 berlinetta ook mooier
Vind ‘m wat minder mooi dan de F12. Die render van laatst was beter.
@jaapiyo: Vind ik ook. Foto 7 heeft toch een beetje Vette/Viper gehalte.
@bassx: dat dacht ik ook ja die grill
Ziet er goed uit
Tering. Wat. Is. Ie. Dik. Nondedju!!
Wat een naam zeg, dat superfast gedeelte is dan zeker speciaal voor de Aziatische markt…

Mooi ontwerp, dat dan weer wel.
@foramen: Dat Superfast gedeelte is niet nieuw en werd al gebruikt voordat er 1 Ferrari naar China was geëxporteerd (denk ik!). In 1964 introduceerde Ferrari de 500 Superfast in Genève met “slechts” 400pk.
http://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/past-models/500-superfast/
@snuif: Ah, dat wist ik niet. Neemt niet weg dat het niet een ontzettende tacky naam is.
Doe mij maar een Berlinetta, Scaglietti of Testarossa.
@foramen: Er zijn 24 500 Superfasts gebouwd en 1 330 Superfast. Deze laatste had de 4 liter v12 ipv de 5 liter en was van prins Bernhard.
@kliniclown: Vergeet ook de P540 Superfast Aperta niet, die one-off op basis van de 599.
@edge: En de 4,9 superfast uit 1954
@kliniclown: Ah, die was ik bijna vergeten. Laten we dan ook zijn gevleugelde voorloper de 410 superfast noemen:
http://auta5p.eu/katalog/ferrari/ferrari_410_03.php
@snuif: En de design uitspattingen van Pinifarina de Superfast II, III en IV. Toch nog redelijk wat Superfast historie.
Waarom krijgen hedendaagse Ferrari’s sesamstraatnamen? Supersnel..I mean wtf. Sta je in de file op de A10 west met dat ding lacht iedereen je uit. Sergio Marchionne is echt de hel.
@john4545: verdiep je eens in de historie, en je zal het antwoord vinden!
@john4545: Je hebt een punt, maar de naam Superfast gebruikte Ferrari al in de jaren ’60.

Toen was dat wel voor de absolute toppers van het gamma die in heeeele kleine aantallen gebouwd werden.
@rohrl-fan: leuk dat ze het in de jaren 60 al gebruikten, maar je moet je afvragen of het 50 jaar later nog steeds verantwoord is.
Anno 2017 vind ik het wel erg ‘hotwheels’ over komen, en erg kinderachtig.

Superfast, terwijl je op het circuit waarschijnlijk zoekgereden word door een 488.
@awesome: De naam is “Hot Wheels” en niet “Hotwheels”. Ennuh … het merk “Hot Wheels” is geïntroduceerd in 1968 dus zo anno 2017 is Hot Wheels nu ook weer niet.
@snuif: Jezus, lekker relevant en samenhangend ook.
@john4545: Ligt het niet aan de turbo’s (die hij niet heeft), ligt het wel aan de naam…
@john4545: historisch verantwoord, dat wel.
@john4545: Super Veloce is natuurlijk al in gebruik
@john4545: gewoon uit het verleden geplukt. Je weet wel, die tijd waar jij altijd om loopt te zemelen dat het voorbij is.
Ik mis de elegantie en klasse van de 599… Jammer dat het tegenwoordig allemaal zo schreeuwerig moet zijn.
@ilquadrifoglio: Dit ben ik wel met je eens. Ik kan het drukke design wel waarderen, maar het rustige design van de 599 en zijn voorgangers blijft wat mij betreft veel tijdlozer.
@berlinetta: en @ilquadrifoglio: Dit komt mede door aerodynamica. Op dat gebied valt er tegenwoordig steeds minder te winnen voor straatauto’s. Al die kleine flapjes, hoekjes, gaatjes en welvinkjes moeten bijdragen aan een betere aerodynamica. Vroeger werd daar een stuk minder om gegeven. Vandaag de dag zie je het steeds belangrijker worden en de fabrikanten zien dat nu ook in.

Vaak is het zo dat, zeker in mijn geval, een Ferrari pas écht mooi wordt wanneer je hem van dichtbij in het eggie mag aanschouwen. Ik zie dan al die details, al die dingetjes die voor een beter aerodynamica moeten gaan zorgen. Het duurt bij mij dan eventjes voordat het volledig op me is ingewerkt. En op een gegeven moment ga ik hem echt mooi vinden. De 488 GTB is voor mij daarvoor het beste voorbeeld. Niet de allermooiste Ferrari, maar wel zeer vooruitstrevend. En daardoor vind ik hem toch weer mooi. Niet 458-mooi, maar wel mooi. De F12berlinetta had dat ook. Vandaag de dag vind ik dat werkelijk een masterpiece.
@viezefreddyw: Ik kan je alleen maar gelijk geven. Vorm gaat functie steeds meer volgen en dat levert een drukker design op. En zoals gezegd kan ik dat drukke design ook wel waarderen. Alles heeft een functie en ik vind het wel een kunstwerk.
Bovendien vind ik dat je een Ferrari eens in het echt moet tegenkomen. Dan zie je al vanaf heel ver dat het echt iets speciaals is.
@viezefreddyw: Ach al die aerodynamische features kun je bewaren voor de La Ferrari. Bizarre rondetijden of de tijdloze elegantie van een 250 Lusso…
@ilquadrifoglio: Tegenwoordig gaat het niet meer om tijdloze elegantie. Tegenwoordig gaat het om wie het snelste is. Tegenwoordig gaat het er om wie het verste kan pissen. Zeker in deze tijden.

En ja, een 250 GT Lusso is een prachtige, tijdloze verschijning. Maar een kromme vergelijking als je het mij vraagt. We leven in een totaal andere tijd en klanten van Ferrari willen gewoon een snelle auto hebben ook al kunnen ze maar 10% van de potentie benutten.
@viezefreddyw: Komt alleen maar doordat de cliënten voornamelijk uit landen komen waar er veel nieuw geld aanwezig is. En inderdaad ook hier krijgen mensen tegenwoordig een hardere plasser van zo’n Olson gedrocht/ding…
@viezefreddyw: Daarom kan ik merken als Maserati en Aston Martin ook nog zeker waarderen. Het gaat daar niet om pure prestaties, maar ze maken echt kunstwerken op wielen wat mij betreft. Maar zo’n heerlijk uitgebalanceerde Ferrari zou ik ook nooit nee tegen zeggen ;)
De uiterlijke verschillen zijn minimaal? Weet je dat heel zeker?
Moet even wennen aan de voorkant, maar verder een zieke bak!
Ferrari en naamgeving blijft een dingetje… maar ze poepen er wel weer een dikke bella machina uit zeg!
@lebeaunl: ik vind de naam wel creatief 8=800 pk 12=v12 tenminste ik denk dat ze het zo bedoelen.
Had wat minder uitbundig gemogen maar wel een verbetering!
Kopieert Ferrari de Corvette?
Mooi…. en geen gedoe grote navi zijkant….alles bestuurder
Prachtige wagen, die achterkant en velgen vind ik echt super
Leuke auto om te zien, maar niet echt Ferrari waardig imo. Vooral die rare frutsels/luchtgaten bij voor en achter lichten zien er goedkoop uit.
Ziet er strak uit maar de voorkant van de f12 vond ik beter
Net niet de elegantie van de 599. Maar wel mooier dan de F12
Nee ik laat hem wel staan vind hem helemaal niet mooi. Vooral de achter kant er lelijk.
Nee, dit is niet wat een GT van Ferrari in mijn beleving hoort te zijn. De F12 vind ik erg mooi en is als GT een indrukwekkende verschijning omdat het qua lijnen ‘simpel’ en daardoor elegant is. Dit schreeuwt pk’s en protserigheid uit. Mijn keuze, F12 met een fatsoenlijk Novitec uitlaatsysteem, all day anyday! :)
Ik ben blij dat Ferrari er niet voor heeft gekozen om de neus van de GTC4Lusso op te plakken maar om gewoon een andere neus te ontwerpen. Of ik het mooi vind is een tweede maar lelijk vind ik het zeker niet.

Vanaf de zijkant gezien vind ik het een prachtige auto. Daar ziet het er gewoon ontzettend goed uit. Subtiele wijzigingen maar toch weer heel anders dan de F12. Vanaf de zijkant gezien vind ik hem misschien nog wel mooier ook..

De kont is heel anders. De dubbele achterlichten vind ik een verademing. Precies goed! Maar voor de rest heeft hij wel een heel agressieve kont. Ik vind het meer een kont voor een TDF-versie.

Het interieur vind ik weer een absolute parel. Ferrari heeft echt stappen weten te maken op dat gebied. Vanaf de 458 werd het allemaal erg mooi en onderscheidend. De afwerking is nog steeds niet op het niveau zoals een Mercedes-Benz maar daar is het de type auto ook niet voor. Het materiaalgebruik bij Ferrari is tegenwoordig erg goed, de afwerking is prima en het design vind ik schitterend.

Ik zal zeker even een kijkje nemen op Genève. Dit is voor mij (als Ferrari fanboi) één van de auto’s waar ik erg naar uitkijk op de beurs.
Zwarte Achterlichten zijn weer helemaal terug uit 90s. Leuk voor de firma’s In-Pro en Treser als ze nog bestaan :-)
@thomasthomas: ghehe, Treser ken ik nog wel. Getinte achterlichten op je Passat, in combinatie met een caractere bodykitje.
Ik ben het niet eens met velen hierboven. Ik kan mezelf wel weer herhalen. Hij is echt ziekelijk dik en ongelofelijk mooi geworden imo. Deze Italiaan zie ik mezelf wel weer verliefd op worden.
Van de zijkant gezien en focussend op de achterspoiler had ik even een associatie met de Alfa Romeo 8C.
Ondanks dat ik het best een druk design vind, klopt het wel allemaal. Een heerlijke brede voorkant, mooie vloeiende lijnen aan de zijkant en een agressief kontje erop. Man, wat een kanon. Ik vind hem beter gelukt dan de F12 of de TDF.
En vooral het interieur is erg fraai geworden. Vroeger was ik nooit weg van de interieurs van Ferrari’s maar zoals @viezefreddyw m.i. terecht opmerkt, hebben ze op dat gebied echt enorme stappen gezet.
Dat hij 800 pk heeft, kan me tenslotte weinig interesseren. De F12 was al sneller dan je je kunt wensen en dat geldt voor deze ook. Ik denk dat je het verschil niet meer echt merkt.
Hij is zeker dik maar vind m wel verdomd veel op een Corvette lijken die 20-25% (ca schatting) kost van wat dit zal gaan kosten..
ja de Ferrari is natuurlijk een Ferrari maar toch..
Hopelijk gaat touring milano los op deze Ferrari…
E-I-N-D-E-L-I-J-K-! Eindelijk weer een V12 GT van Ferrari die ik echt mooi vind. De F12 was te extreem gelijnd en weinig elegant. De 599 was een beetje suf om te zien. de laatste mooie V12 GT in mijn ogen was de 550. Maar nu deze 812. Schitterend.
Voor alle onnozelen is het fijn dat Ferrari nog even benadrukt wat deze auto is. Tjonge jonge, alsof de potentiële kopers een stel kleuters zijn.
@str8six: Heeft met de historie van het merk te maken.
De updates van Ferrari zijn tegenwoordig allemaal ‘ja en nee’ verhalen. De minpunten van het design van de oude worden elke keer weer aangepakt, maar vervolgens komen er weer andere punten bij. Ik vind deze nieuwe neus best aardig, zeker niet lelijker dan de F12, maar ook niet mooier. Achterkant idem dito. Die string is aangepast, met een donkere diffusor moet dat gedeelte er gewoon goed uit zien. Die lampen, ik vind het maar niks. Waarom moeten die nou weer smoked zijn? Die units die achterop de 488 zitten zijn veel mooier.

Overall vind ik het ook te agressief. Maar waar ik de 488 in eerste instantie minder vond dan de 458, vind ik dat nu andersom. Dus de kans is groot dat dit ontwerp ook goed rijpt.
@mrb: Ferrari’s zijn nooit perfect. Ik vind het vrijwel altijd schitterende auto’s, maar ik heb er wel altijd iets op aan te merken. En dat is nu juist wel de kracht achter het design. Het blijft je wel bezig houden en naarmate de tijd rijpt, kom je er achter dat het toch wel echt een zeer fraaie auto is.
@berlinetta: Dat is ook precies het gevoel wat deze auto bij mij oproept. Het is een mooie wagen, maar er mankeert van alles aan. Zo vind ik de sleufjes bij de koplampen niet mooi en ben ik ook geen fan van de achterkant. Maar in lijn met jouw reactie dacht ik ook zo over de achterkant van de F12 Berlinetta toen ‘ie pas gepresenteerd werd, en tegenwoordig vind ik die “string” niet eens zo storend meer.
@edge: Precies dat. Er zijn altijd wel details die je zelf net even anders had ontworpen, maar na loop van tijd blijkt het geheel toch te kloppen. Voor mij een van de redenen waarom ik een liefhebber van het merk ben.
“Nieuwe Ferrari”
Ik heb een nieuwe droomauto! Wel even een paar mooie Novitec velgen eronder, maar damn wat een plaatje!
Ziet er strak uit, lekkere motor ligt er in en de achterkant ziet er goed uit vooral met de lichten
Als ik nu de staatsloterij win rij ik over 1 minuut richting de Ferrari-dealer. Met de bus XD
Vind deze een stuk mooier dan de F12, zeker de achterkant is erop vooruit gegaan met deze lichtunits. En over de F12 wtf met al die extra luchtsleuven zal ik het maar helemaal niet hebben.
Nee, nog niet geslaagd als het aan mij ligt. Het lijkt wel of dat ik de hedendaagse Ferrari’s pas gaat waarderen, zodra er een nieuw model uit komt. De FF vond ik bij de introductie lelijk, maar sinds dat de GTC4Lusso is geintroduceerd, vind ik hem juist wonderschoon t.o.v. de GTC4Lusso. Zelfde als de 599 en 612. Nee de 458 (488 vind ik wel wat fraaier), California, 812 Superfast doen mij vrij weinig..
@roberto: Ik heb het juist andersom ;) De opvolgers vallen bij mij juist meer in de smaak.
Ik vind ‘m op eerste gezicht best lekker. Maar ik merk dat de Ferrari’s van de afgelopen jaren nogal een poosje moeten rijpen voordat het model echt gaat boeien. Het zal wel loslopen dus :)
Maar, ik vind het wel echt een ander model dan de f12, dit is niet weg te zetten als een facelift, zeker niet aangezien ook de techniek onderhuids mee gaat….
Toch knap dat Ferrari met iedere nieuwe auto je doet verlangen naar de voorloper!
Prachtig lijnenspel. Ronde achterlichten erg mooi. Geslaagd. En die specs. O ik wil hem snel zien en horen bij die 8500omw/min.
Lijkt wel een italiaanse Corvette 2.0 van achteren. Ben er niet echt kapot van. Voorzijde / binnen / specs top
@vo2max: Zag de Corvette er maar ook zo uit van achteren met ronde ipv die hoekige Camaro armaturen, verder overigens hoeft de C7 zich nergens voor te schamen zeker de Z06 niet met handbak en 650+ pk die 880 N·m aan trekkracht oplevert.
Zo had de F12 er uit moeten zien! Stukken beter dit.

Alleen die naam.. ‘superfast’ god, wat kinderachtig!
Beweegt nog niets in mij verandert ongetwijfeld wanneer we oog in oog staan, maar haalt het zeker niet bij de ongeëvenaarde 599 want daar viel ik bij de eerste kennismaking echt steil van achterover, jonge jonge wat een bak is dat!
Toch fijn om te zien dat de F12 uit de Pampers is.
Wat een teleurstelling. Ze worden lelijker en lelijker die Ferrari’s. Jammer.
Jezus wat lelijk, weg elegantie. Dat onbehouwen van de F12tdf in het kwadraat
Ik vind haar er een stuk strakker (lees: rustiger) uitzien zonder al die gaten en welvingen. En fijn ook dat die string eindelijk van de kont is, dit ziet er een stuk beter uit.

Ben alleen nog niet helemaal zeker van die rand langs de achterkant, maar dat weegt niet op tegen de andere mooie lijnen die ze heeft gekregen! Prachtig.
Ferrari en cijfers…
Veel pk’s maar het gewicht net zo belangrijk vind ik, en niet enkel qua acceleratie.
1525kg leeggewicht?
De F12 was volgens Ferrari ook 1525kg, maar gewogen zoals alle andere normale wagens (EU) en met opties zei de weegschaal iets anders: 1891kg… Toch wat minder atletisch hé.
@onehp: 350 kg aan vloeistoffen en opties erop? Lijkt me een beetje veel. Bovendien voegen de meeste opties die je kunt kiezen amper gewicht toe.
@berlinetta:
Idem voor een Ferrari 458. Volgens het boekje onder de 1400kg. Mensen die daadwerkelijk de weegschaal der bij hebben gepakt kwamen op 1500kg…..
*Mompelt iets over Italiaanse weegschalen en Italiaanse duimen*
@rob: 458 Italia is 1650-1675kg EU gewicht. Zoek maar op.
@berlinetta: wie zal het zeggen. Vloeistoffen, opties, beetje Italiaanse marge? Gewogen door Motor Trend 1816kg zonder chauffeur (Curb Weight), dus 1891kg EU. Sport Auto woog em tot 1715kg zonder chauffeur (=1790kg EU). Mss dat de Amerikaanse versie wat extra crash protection heeft en alle opties? In ieder geval, bij Ferrari mag je altijd een paar honderd kilo bijtellen wil je aan een werkelijk vergelijkbaar gewicht komen. Feit.
@onehp: Div. sites melden een rijklaargewicht van 1691kg.
Naam doet mij denken aan een nieuwe variant montagekit, Superfast…..voor als het snel en supergoed vast moet zitten!!
Wat een geile auto
Lekker kontje. Schele kop.
Ferrari heeft de naam Superfast van stal gehaald om domme mensen zonder enige historische kennis op de kast te jagen.

Mission accomplished!

Veel plezier in je Audi A4.
Dik! de koplampen zien er japans uit helaas
Superveloce klinkt toch veel beter…
Wat. Een. Schoonheid!
Die van mij in Grigo Silverstone AUB.
Wat een prachtige wagen! Wat ik mij wel afvraag is waar/of deze pk race ooit eindigt. Zou het niet zo kunnen zijn dat deze auto met bijvoorbeeld 500pk veel leuker te rijden zou zijn? Met andere woorden, is meer ook altijd beter in dit geval?
@kareljansen: Het lijkt me iig wel een stuk prettiger rijden ja. Alleen heb je bij 500 pk helaas geen lekkere V12 in het vooronder liggen ;)
@kareljansen: Interessante discussie inderdaad, ik denk dat de meeste F12’s de helft van het jaar in de schuur staan. Puur omdat zoveel vermogen en achterwiel aandrijving veel te veel – of te eng – is voor een beetje gladde weg. Daarnaast is het ook wel een gevalletje luxeprobleem van het wel tot je beschikking hebben maar het vermogen niet te hoeven gebruiken.
Schitterend! Waar is mn spaarvarken?
Prima styling…voor een Corvette
Dit is toch een beetje de Johann Olav Koss der auto’s.
Zoals zijn rondetijden met gewone schaats nooit meer gehaald zullen worden, zo zal de performance van deze NA V12 ook niet meer evenaard worden.
Maakt verder niet uit. Drukgevulde, hybride of elektrische opvolgers zullen nog beter gaan presteren, maar het einde van een tijdperk is het wel.
Een 6.5 V12 van Ferrari? De 6.3 V12 uit de LAF levert ook precies 800 pk, is het niet gewoon een typfoutje?
Zo te zien hebben ze de “vleugels” in het verlengde van de voorspatborden weggehaald… En dan die wigvorm die erachter liep tot aan het achterspatbord. Die samenhang vond ik wel fraai bij de F12. Nu ziet de zijkant eruit als een onsamenhangend geheel.
800pk, sodeknetters waar houdt het op
Doet mij niks eerlijk gezegd. Dat agressieve kan ik waarderen bij Lambo, maar bij Ferrari niet.

Voor de helft van de prijs heb ik liever een dikke Corvette of een GT-R.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).