‘Samsung wil Magneti-Marelli overnemen van Fiat’

Auteur: , 47 Reacties

Ligt er binnenkort een Samsung-bobine onder de kap van je Alfa Romeo Giulia?

Magneti-Marelli is een van de oudste nog bestaande toeleveranciers in de autoindustrie, het Italiaanse bedrijf werd in 1919 opgericht. Destijds al als joint-venture tussen Fiat en Ercole Marelli en nog altijd is FCA grootaandeelhouder van het bedrijf. In den beginne richte men zich vooral op bobines en andere delen van de ontsteking, maar het bedrijf ontwikkelde zich mee met de auto. Tegenwoordig ontwikkelen ze passieve en actieve elektronische veiligheidssystemen, autoverlichting, tellerunits, ECU’s en eigenlijk al het andere wat in een auto zit en elektronisch wordt aangestuurd. Oh, en ook nog uitlaatsystemen, ondersteldelen…

Volgens Bloomberg zijn er vergevorderde gesprekken tussen Fiat Chrysler Automobiles en Samsung. Het Koreaanse bedrijf zou de Italiaanse toeleverancier gedeeltelijk of zelfs helemaal willen inlijven. Samsung zou meer dan drie miljard over hebben voor Magneti-Marelli en zou volgens bronnen de deal nog dit jaar willen afronden. Het zou de grootste overname van Samsung buiten Zuid-Korea zijn, aldus de financiële dienstverlener. Begin 2013 gingen er nog geruchten dat Audi interesse had in Magneti-Marelli.



47 reacties

LG is redelijk succesvol als automotive toelverancier, en tja dan moet Samsung ook wel.
Nou, ze mogen het houden hoor…
@jaspervdwinden:
Wat is er mis met Magneti Marelli?
@vorsprungdurchbetrug: afhankelijk van aan wie je het vraagt, veel of weinig. Wat mij betreft is Magneti-Marelli niet bepaald probleemloos. Sterker nog, ik krijg hoofdpijn zodra ik die naam zie staan. Er zijn echter ook genoeg mensen die hetzelfde denken over bijvoorbeeld Bosch, dus de vraag is of Magneti-Marelli echt zo slecht is. Ik hoef het in ieder geval niet mijn auto.
@ej20g: De elektronische delen welke het meeste stuk gaat in de Italiaanse auto’s, staat gewoon Bosch op.
Is typisch van veel mensen. Als het Italiaans is, is het slecht. Made in Germany is goed. Blijf geloven…
@pa045:

In een VW gaan bij ook Bosch onderdelen kapot, ik had Bosch veel hoger ingeschat.
@pa045: geen vooroordelen hier, alleen eigen ervaringen. Ik zeg niet dat onderdelen van Bosch niet kapot gaan of het spul van Magneti-Marelli juist wel, ik zeg alleen dat ik zelf betere ervaringen heb met Bosch. Ik geloof wat ik zie, niet wat andere mensen mij vertellen.
@ej20g: dat bedoel ik. Ik geloof ook wat ik zie, meegemaakt heb en nog steeds meemaak. En dat is dat Bosch meer en sneller stuk gaat. Dat is mijn ervaring. En die is best ruim.
@jaspervdwinden: Aftermarketspul uit China is tegenwoordig net zo goed als de Europese merken. Alleen bouwkwaliteit is soms matig, technologisch lopen ze in Azië voorop.
3 miljard extra voor FIAT is altijd goed
Weet je gelijk waar het prutswerk vandaan komt, de elektronica van een Alfa 159 was werkelijk om te huilen.
@Breinstein: beter als een Volvo v70 in mijn ervaring : 320k 159 geen storingen tegen 305k V70 2005 met heeuul veel leipe storingen.
@pan: die ervaring deel ik. Ik heb ook een V70 gehad. Echt een heerlijke wagen (want 260pk T5), maar werkelijk alles ging kapot (elektrisch, elektronisch en mechanisch).
@superuniti: …ook uit 2005
@superuniti: grappig dat jullie allebei problemen hadden met een V70 uit 2005, aangezien dat nou net één van de zwakste bouwjaren is (de V70 was toen net gefacelift). Samen met de vroege exemplaren uit 2000 en vroeg 2001 willen de modellen uit 2005 nog weleens last hebben van vage storingen die lastig op te lossen zijn. Mijn ervaring is dat de 2002-2004 en 2006-2007 modellen daar minder last van hebben. Al kan de V70N qua betrouwbaarheid niet tippen aan de V70 Classic of zijn voorganger (de 850).
@ej20g: je hebt helemaal gelijk en het is ook een klassieke ‘wet’ in de kwaliteitsleer dat je beter ruim een jaar kunt wachten na introductie van een nieuw model/versie totdat het productieproces stabiel is.

Maar ja, als je bij de dealer staat en je ziet een exemplaar in precies de juiste kleur en uitvoering én dat ook nog binnen je budget past…
@superuniti: ik snap de “fout” volledig. Want hij was zo mooi, toch?

Gelukkig heeft mijn auto daar geen last van, het model was al ruim 4 jaar in productie toen de mijne van de band af rolde.
@PAN: De Alfa 159 komt uit de samenwerkingsjaren met Opel. Alfa 159 staat op een GM platform en ook een aantal motoren zijn van Opel afkomstig. Objectief bekeken de best gebouwde Alfa, is ook totaal niet roest gevoelig, i.t.t.156 bijvoorbeeld.
@db87: Wow! Wat een opmerking! Omdat in samenwerking met Opel, roest deze Alfa niet? In Italië maken ze sinds de eerste Fiat Tipo’s (1988) al auto’s welke echt goed beschermd zijn tegen roest. Dat kan Opel lang niet zeggen!
@pa045: uhh een Opel roest vanaf plus minus 2005 niet meer. En dat doen de Fiats zeer zeker wel.
@arjontje: welke Fiats roesten dan nog? Die wat voor 1988 op de markt zijn gekomen, die roesten inderdaad nog. Maar welke Fiat van na de Tipo roest nog?
@db87: fout. Het is geen Opel platform sterker nog (bijna)niks past van een Opel op een 159. Alleen evt een naaf. En dat was het. Ze gebruiken wel Opel motoren idd. Die in het geval van de 1,8(Z18XER) ook nog eens aangepast is.
@Breinstein: De enige drie sensoren die stuk gingen in onze 156 kwamen allemaal van Bosch… Niks mis met Italiaanse elektronica, bovendien hebben ze aardig wat innovaties op hun naam staan.
@Breinstein: Wat zijn wel goede merken dan?
Grote kans dat daar ook onderdelen van Magnetti Marelli in zitten namelijk… Groot deel van de led verlichting van Audi, infotainment systemen van BMW. Die mooie schermen i.p.v. klokken in de Porsche 911. Allemaal Magnetti Marelli, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
@jan-paul_kramer: Valeo en VDO-Siemens. Daar heb ik de beste ervaringen mee. Bosch zie ik wisselvallige dingen.
Magneti marelli zit ook veel in tellers van scooters peugeot o.a.
Als ze het maar niet volstoppen met bloatware ;-P
Ben dan ook wel benieuwd waarom ze geïnteresseerd zijn. Als investeringsobject of om technologie uit te wisselen?
@pesu:

Technology denk ik. Zeker als de Tech giganten intrede willen doen in de auto industrie.
@jack_abarth: Samsung is bepaald niet nieuw in de automotive industrie. Ze hebben een joint venture met Renault en verkopen hun auto’s ook onder eigen naam -alleen niet in Europa.
@RRRobert:

Verrek, daar heb je een goed punt.
Hopelijk behouden ze naam en logo.
Klinkt wellicht zeikerig, maar ik zou het logo van Magnetti Marelli of bijvoorbeeld Jäeger missen. Moet nu eens indenken dat daar opeens dat blauwe logo van Samsung staat, of LG. Dan is het toch net alsof je voortaan in één of andere dinky toy rijd.
@jack_abarth: eens…
@jaspervdwinden: tja, het is spijtig dat de tijd voortschrijdt en dat wat wij vroeger mooi of bijzonder vonden, langzaamaan verdwijnt. Bijna alle Italiaanse ontwerpers zijn opgegeten of gestopt, verschillende mooie Italiaanse automerken bestaan (binnenkort) niet meer. Ook Magneti Marelli en Agip horen wat mij betreft tot de klassieke Italiaanse begrippen. Helaas……. de vooruitgang.
@jack_abarth: Volledig eens, een oud mooi merk! !
Volgens mij leveren die ook versnellingsbakken aan de Formule1.
Grappig.
Samsung moet daar vanaf blijven
@hooismans: …

Want?
En voorzien motogp en superbike van volledige electronica! Gasten weten echt wat ze doen… Magnetti is top shit!
Ooit.
Ik kocht een splinternieuwe Xantia Break. Zilvergrijs, was toen “in” op de Xantia Break en zelfs vandag de dag zie ik nog hele kuddes Xantia Breaks op de weg vaak in de kinderrijke gezinnen hoek der reformanten (want die weten wat goed is)
Ik deej de motorkap van mijn nieuwe aanwinst open en zag op de bobines ‘Magneti Marelli’ Heche in Mexico staan. oftewel Made in Mexico.
Mijn vertrouwen in mijn zilvergrijze droom slonk, Fransen die Italianen in Mexico hoogwaardige electronica laten maken ? Ik wilde die avond -geheel tegen mijn karakter in – lid worden van de ANWB.
Echter heb ik meer dan 240000 kilometer probleemloos echt probleemloos met de Xantia gereden en hem daarna weggegeven aan mijn schone schoonzuster die zwaar in de paarden zat à la Ankie van Grunsven.
De Citroen is na een paardentrailer leven 13 jaar oud geworden toen ze hem naar de sloop bracht met kwee’ niet hoeveel kilometers.
@desjonnies: Je zegt het zelf al 13 jaar en al naar de sloop, een slechte auto dus.
@desjonnies: als ik de motorkap opentrek zie ik een motor liggen en dan gooi ik de kap weer dicht. Je moet niet op details gaan letten bij een citroen.
Magneti Marelli is voor mij gewoon goed spul, zit zoals anderen terecht opmerken ook verwerkt in de hier zo geliefde Duitse merken en zat ook in één van mijn ex-Mercedes Sprinter bussen, de monteur vertelde me op een doordeweekse zaterdag toen ik met een storing kwam binnevallen dat Sprinters uitgerust met Magneti Marelli minder storingen hadden dan met andere merken electronica.
Alleen zitten wij nogal vol met vooroordelen !
Wat ik veel jammerder vind is dat al die merken legendarsiche verlichtingsmerken als Carello, en Siem hebben opgegeten, dat Valeo eigenaar is van Cibié, Marchal en Ducellier; dat vind ik veel triester dan te hakkentakken op een bepaalde electronica leverancier.
En die Koreanen, die zijn beslist niet dom en/of gek, die doen zo een overname niet zonder strategisch plan, bijvoorbeeld om de Chinese auto-industrie te gaan leveren, ik zeg maar wat hoor !
@desjonnies:
Ik las “Magneti Marelli” en verwachtte gewoon een reactie van jou. Kon niet missen. Ik was niet teleurgesteld, dat je het even weet.
Krijg je mooie digitale dashboards van. Al zie ik liever analoge metertjes.
LekkaH.. Uhh NOT
Android allergie?
Mooi logo!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).