Singapore ontmoedigt de aanschaf van supercars

Gepost op 09-02-2014 om 21:01 door - 32 Reacties »

Lamborghini Gallardo Singapore
En dat doen ze met succes, want de verkopen zijn vorig jaar met 90% omlaag gegaan!

De overheid van Singapore heeft niet perse een hekel aan supercars of dure auto’s, maar ze willen wel graag voorkomen dat er een te grote kloof ontstaat tussen arm en rijk. Ze zitten er dus niet op te wachten dat er steeds meer extreem dure auto’s in het straatbeeld verschijnen.

Er zijn vorig jaar twee maatregelen ingevoerd om dure auto’s minder aantrekkelijk te maken. Zo is de belasting op dure auto’s fors omhoog gegaan en moeten mensen die een lening afsluiten voor een dure auto een grotere aanbetaling doen.

Zo zit er op een McLaren 12C bijvoorbeeld 80.000 euro extra belasting wat de totaalprijs op 580.000 brengt. Ter vergelijking, in Nederland kost een McLaren 12C net iets minder dan 270.000 euro. Dat er in Singapore veel dikke auto’s rondrijden is ook te zien aan de spots die we op Autojunk hebben staan. (via: ft.com)

Foto credit: yannic_wiendels @ Autojunk

32 reacties   toon alles
Avatar van VeniVidiVici
VeniVidiVici via Android app
09-02-2014 om 21:15
50
Goh, heeft Singapore contact gehad met de NL overheid hoe ze dat hier nou doen…
@VeniVidiVici: Nou, in Singapore is het nog een beetje erger….
Voordat je überhaupt een auto “mag” kopen moet je eerst een certificaat aftikken, kost ongeveer SGD 90,000.00. Is afhankelijk van de motor inhoud.
Als je dat certificaat afgetikt hebt mag je een autootje uitzoeken, een Passat 1.4 kost SGD 150.000.00
240,000 sing dollar ( ca. Euro 145 k ) voor een doorsnee passat… zou het wel weten als ik zou mogen kiezen tussen NL en Singapore kwa autoprijzen.

En tja, je wilt niet weten wat voor moois er rond rijdt in Singapore qua Italiaans spul… en 4 S300 benzen achter elkaar op de snelweg is ook de gewoonste zaak van de wereld.
@magnumsing: Ik zou er geen bvezwaar tegen hebben eens een keer in Singapore te werken, maar in dat geval zou ik dus nooit een auto aanschaffen. Het OV levert daar alles wat je nodig hebt, en taxi’s zijn prima te betalen.
@magnumsing: een taxi chauffeur daar heeft me ook eens uitgelegd dat je ook nog eens extra mag betalen voor sommige weggedeelten (financial district en sommige stukken snelweg)

Toch rijdt het verkeer er best redelijk door, zeker als je bedenkt hoe veel mensen er per m2 wonen.
@Simpson: klopt, het rijdt lekker door, zolang je de piekuren maar een beetje vermijdt en niet om half 7 de stad in wilt rijden. Die kilometer heffing is trouwens tijdafhankelijk, prima systeem, werkt echt goed, … behalve dan op vrijdag avond, dan is de drang naar drank iets groter dan geld uitsparen voor de ERS ( tol ) poorten
@sir_smokalot: openbaar vervoer is prima, van 10 tot 3… daarvoor of daarna is het sardientjes werk hoor :-)
Singapore is ook voor 50% miljonairsvolk. Dit mogen ze hier trouwens ook wel invoeren. Geen bpm op auto’s tot €150.000 en daarboven super mega 3x bpm.
@azenomei: de inkomsten voor de staat zouden nogal dalen. Denk dat er meer 150K wagens…
Enig gevolg van deze maatregel is dat de kloof minder zichtbaar is… (maar dus niet weg)
Avatar van roppp
roppp via Android app
09-02-2014 om 21:27
1
@azenomei: tuurlijk. Dan zetten we ze toch gewoon op Belgisch of Duits kenteken.
@azenomei: Waarom niet gewoon met schalen? 0 bpm op alles tot 15.000 ofzo en vanaf daar steeds een paar procent erbij.
Avatar van lambo4all
lambo4all via iPhone app
09-02-2014 om 22:08
0
@azenomei: want..?? Begrijp me niet verkeerd, het zou lekker zijn. een S63 amg kost zonder belasting namelijk wel minder dan 150 ruggen. Maar dan verdient de staat toch helemaal niks meer? Behalve die ene veyron en P1 dan
Maar door het ontmoedigen van het kopen van dure auto’s besparen de rijken dus geld uit en wordt de kloof tussen arm en rijk echt niet kleiner.
Jezus, je kan het als regering ook wel overdrijven..
Als ze nou al die belastingen gebruiken als uitkeringen, dan zou ik juist het kopen van supercars aanmoedigen..
Ik geloof dat jullie niet echt snappen wat het probleem is…

Bij een te grote (zichtbare en/of voelbare) kloof tussen arm en rijk is de kans op grootschalige ongeregeldheden te groot. We hebben recent allemaal gezien waar dat toe kan leiden. Niet dat die kans in Singapore persé groot is (men is daar op zich niet zo van het in opstand komen), maar door dit soort maatregelen voorkomen ze wel erger.
@poes: Je rijkdom showen kan ook op een andere manier dan in een dure auto rondrijden.
Singapore, het enige land waar je een vergunning moet hebben op een ei te bakken. (Ja, echt meegemaakt)
Nederlands natte droom :D
Het verbaast me elke keer weer wat voor linkse rakkers er hier op AB rondstruinen! Iedereen die meer dan 2x modaal verdient moet en zal driekwart van z’n inkomen inleveren. Doe me een lol man.
@ferrari250gto; als je meer dan 2 keer modaal verdient en je betaalt 75% belasting dan moet je misschien een accountant inhuren. Er zijn meer dan voldoende manieren voor het rijkere deel der natie om belasting te ontwijken.

Als je zelf ook tot het rijkere deel behoort wil ik je aanraden van het geld te genieten ipv er over te klagen. En neem de tijd om uit te zoeken hoe je je vermogen kunt beschermen, dat loont de moeite.
Zolang het grootste deel der armere landgenoten rechts (VVD/PVV) stemt heb je weinig te klagen.
Nou ik was er twee weken geleden en ondanks die astronomische prijzen een hele karavaan lambo’s gezien, ladingen ferrari’s, dropheads, phantoms en amg spul.

Singapore heeft begreep ik drie maatregelen om autobezit te ontmoedigen:
- een certificaat om een auto te mogen bezitten: S$ 60.000
- systeem vergelijkbaar met bpm waardoor een a4 al S$160k kost
- een soort van rekeningrijden

O ja en een sociale huurwoning kost tussen de 300.000 en 800.000 S$
@Den: Rekeningrijden inderdaad: meer een moderne idee van een tol-systeem. Je hebt een kastje achter ruit en daarin stop je een chipkaart. Die kan je opladen. Je kan er ook andere dingen mee kopen en alle parkeergarages werken er ook op.
En all het leuks in Singapore (vanaf 1.4 of 1.6 inhoud) wordt als een malle getast.

O ja, en je mag het land NIET uitrijden (naar Maleisie dus) zonder dat je tank van je auto meer dan 75% vol is (over de grens is de brandstof een (groot) stukkie goedkoper).
Singapore is heel apart, inderdaad die kastjes daar wordt denk ik veel geld mee geïnd en ik begreep van een taxi chauffeur dat het hem omgerekend €30 perdag kost. volgens mij was dat ook sprake in NL om dit in te voeren als je een stad/centrum wil in rijden. Maar zo gek veel super cars zie je daar niet. je ziet daar net zoveel porsche’s rijden als hier in NL tegenwoordig. zag een paar keer Maserati,ferrari en lambo’s voor bij komen maar dat was het dan ook echt.
en thanks autoblog dat jullie een foto van mij gebruiken!
@Yannic Wiendels: Graag gedaan hoor :) Jij bedankt voor het posten!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!