Zelfs GM is niet veilig voor de tech cowboys uit Silicon Valley.
Tesla gaat nog steeds lekker. Elon Musk verklapte onlangs dat zijn toko in Q1 2017 maar liefst 25.418 auto’s aan de man wist te brengen, een plus van 69 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bovendien werden er meer auto’s verkocht dan de 23.500 exemplaren die Goldman Sachs had voorspeld en dus ging de waarde van het aandeel omhoog.
De waarde steeg afgelopen zondag met 7,3 procent naar een koers van 298,52 USD. Daarmee is het bedrijf 48,4 miljard USD waard, aardig wat meer dan Ford dat voor 45 miljard USD in de boeken staat. The Blue Oval draaide in 2017 echter een omzet van 152 miljard USD, tegen 7 miljard USD voor Tesla. General Motors blijft Tesla net voor met een waarde van 51 miljard USD.
Voor het referentiekader: Peugeot wist eerder dit jaar Opel op te pikken voor 1,3 miljard euro. Dat bedrag werd enkel en alleen voor het merk betaald, daarnaast moest geld worden neergelegd voor de financiële tak van GM Europa.
Speculanten die steevast inzetten op een daling van het aandeel Tesla hebben in 2017 al miljarden verloren, tot groot genoegen van Musk. Ondanks kritische geluiden gaat de productie van de Model S en de Model X gesmeerd. Binnenkort is het de beurt aan de Model 3 om van de band te rollen, inclusief minimalistisch interieur want dat kost geen drol om te ontwikkelen is hip. (via: ANE)
vtechlover zegt
Hoop dat ze binnenkort goed in het groen blijven zitten..
Hoe meer musk kan spelen met nieuwe ideeën!
rijnooit zegt
@vtechlover: Ja en Nee. Ja, want de techniek is goed. Nee, een V8 is beter ?
fijnkonijn zegt
@rijnooit: Een Tessie met V-niks rijd jouw V8 anders het snot voor de oren jochie !
V8 = ouderwetsche techniek. Dino-technologie en het drinkt dino-sap. Ha !
robert110 zegt
@fijnkonijn: Maar een aanhanger trekken kan altijd nog beter met een V8. Maar zo valt er voor beide technieken wel wat te zeggen.
fijnkonijn zegt
@robert110: Really? Een Model X mag officieel 2.5 ton trekken. En gezien de videos op jij-buis en mijn eigen waarnemingen waarbij een X een paarde-trailer, met 2 grote knollen er in, trekt alsof het niks is. Koppel koppel koppel.
Die elektrische container terminal tractoren die steeds meer ingezet worden vervoeren complete containers. En dat alles terwijl er vlinders uit de uitlaten komen :-)
robert110 zegt
@fijnkonijn: Een model x mag maar 2,3 ton trekken (klein verschil weliswaar). De meeste benzine of diesel aangedreven concurrenten zitten boven de 3 ton, kijk je voorbij de directe concurrentie (en naar het aanbod in Amerika) dan kom je auto’s tegen die over de 5,5 ton gaan, dan valt die 2,3 ton toch wel tegen.
Op dit gebied schieten elektrische auto’s gewoon nog te kort en is de verbrandingsmotor gewoon nog superieur, en zolang de focus wordt gelegd op het sneller gaan zal dat ook niet zo snel veranderen.
fijnkonijn zegt
@robert110: je vergelijk is wel een beetje scheef. Er is precies 1 elektro-auto op de markt die officieel een trekhaak heeft: De Model X. Dat is een “huismoeder met tijger-leggings” SUV. Een PC-hoofdstraat trutteschudder.
Waar jij over praat zijn pickup-trucks, soms met dubbel lucht en een grote V8 maar vooral een chassis dat die krachten aan kan. Er zijn gewoon (nog) geen EV’s met zulke chassis op de markt. Maar aan de aandrijflijn zelf licht het echt niet.
Een elektromotor in deze “kracht klasse” heeft veel meer koppel als grote V8’en en dat koppel is vanaf 0 toeren beschikbaar. Beter wordt het niet. En de techniek is super simpel. Een V8 aandrijflijn is zeer complex en inefficient in vergelijking.
Nogmaals, kijk naar die electro vrachtwagens (trailer-trekkers) in container havens etc. Dat is de combinatie Elektromotor + beresterk chassis. Er zijn zelfs al elektro-vrachtwagens (semi’s / big rigs) in ontwikkeling (de Nikola, en Tesla is ook bezig).
robert110 zegt
@fijnkonijn: De model x is een 7 zit’s SUV, dus heb ik vergeleken met andere 7 zit’s SUV’s. Zo heb ik oa gekeken naar de Land Rover Discovery (3,5 Ton), Dodge Durango (3,2 Ton) en de Ford Explorer (2,3 Ton, best zielig).
Die 5,5 Ton is inderdaad in truck, een Ford F-150 (met V8) om precies te zijn en is inderdaad een beetje een onzin vergelijking.
Maar het laat wel zien dat de elektrische auto industrie op dit gebied gewoon nog achterloopt, hoewel de techniek dat wel aan zou moeten kunnen, zoals dat inderdaad in de transportsector al jaren zichtbaar is.
En of ze nou achterlopen omdat ze niet helemaal uitkomen met de range, of omdat ze de techniek uit de transport sector niet in een personen auto krijgen, of omdat het ze totaal niet interesseert, het maakt mij niet uit, maar het is voor mij wel de voornaamste reden om nog niet aan de aanschaf van een elektrische auto te denken.
fijnkonijn zegt
@robert110: de Durango en de Disco hebben een oersterk ladder-chassis ;-)
Maar je hebt, puur uit consumenten-perspectief, wel gelijk.
stfu zegt
@fijnkonijn: ik moet je nu toch even corrigeren. Ja de Model X kan veel trekken maar je kan er niet mee met een sleurhut erachter weg. Dan sta je letterlijk bij elke 200km te laden. Verder eens. En mensen die altijd maar de V8 erbij halen: die worden steeds vaker een V6 en normale auto’s rijden al jaren met saaie viercilinder.
fijnkonijn zegt
@stfu: De “natuurlijke habitat” van de F150 van m’n neef is het pompstation. Vooral als ie z’n boot(je) trekt (trekker+boot 2200kg)
Let’s call it even ;-)
flutterby zegt
@stfu: onzin, de reikwijdte van mijn diesel daalt ook geen 60% met een aanhanger. Ondanks de aandrijflijn er er nog steeds de zelfde hoeveelheid energie nodig.
stfu zegt
@flutterby: Is anders allang aangetoond in diverse video’s. Je verliest echt wel veel bereik en je staat dus (als je naar Zuid-Frankrijk gaat) enorm vaak te laden. Zonder caravan is het al vaker stoppen dan een normale auto (wat ik in het algemeen niet zo erg vind, ik hou van eten ;)) maar om nou constant te moeten stoppen..
flutterby zegt
@stfu: tuurlijk verlies je bereik, maar dat verschil zal altijd evenredig zijn aan een brandstof auto. Enige verschil is dat brandstof tank in 5-10 minuten vol zit en je bij een Supercharger al snel een half uur staat om de volgende te kunnen bereiken.
flutterby zegt
@fijnkonijn: en de Nikola One dan..? De elektromotoren zijn niet het probleem. De benodigde kilo’s voor verkoopbare bereik wel.
fijnkonijn zegt
@flutterby: De Nikola One (die ik zelf al noemde ;-) is ook geen pure batterij EV (zou te zwaar worden) maar een EV met Waterstof als Energie-opslagmedium.
rijnooit zegt
@fijnkonijn: Gaat ook om de emotie heh. Lekker pruttelende bak of een opgevoerse stofzuiger om het ff heul banaal te zeggen ;-)
fijnkonijn zegt
@rijnooit: geloof me. Voelen hoe je organen verpletterd worden tijdens het optrekken is “emotie puur” :-)
Anders, maar ook lekker ;-)
Ik heb een nieuwe hobby: autosnelwegoprit invoegen wooooooosh holy foeeeek muhahahahaha !
rijnooit zegt
@fijnkonijn: Zo heb je idd verschillende vormen van lol :)
Voor de pure trekkracht pak ik mn supersport wel. Voor het lekker aso doen, de impala ?
xenonlampje zegt
De waarde van een bedrijf is allemaal fugazi. Ga eens kijken wat ze daadwerkelijk op de balans hebben staan.
fijnkonijn zegt
@xenonlampje: True. En de grap is dat Tesla dat ook zo ziet. Musk blijft er nuchter en down-to-earth onder. Velen “niet Tesla” blazen het juist op. Ik zit wel eens mee te kijken op diverse investors-fora hoe ze over Tesla praten. Die gasten maken mekaar helemaal gek en vliegen elkaar lekker in de haren. Tesla’s basis is stabiel en gezond. Alles daarboven stuitert als een wilde op en neer, reagerend op elke scheet, positief of negatief.
xenonlampje zegt
@fijnkonijn: precies dit. Tesla is een prima bedrijf. Het is tevens een van de weinige electronische auto’s die ik zou willen rijden. Maar doordat iedereen het momenteel zo enorm zit te hypen, wordt het aandeel zo onstabiel als de pest.
fijnkonijn zegt
@xenonlampje: nicht ganz. De baseline (de onderste 40% zeg ik maar) is wel stabiel. Daarboven is het een achtbaan. Zat het aandeel voor december 2016 nog op een relatief nuchtere 180 dollar, nu is het bijna 300 dollar waard. Ehm hallo?
Disclaimer: ik doe zelf niet aan aandelenhandel. Is me te stressig.
mrrallycross zegt
Doe mij toch die mustang maar
flowdesign zegt
@mrrallycross: Ik heb laatst eens in een Model S P90D gereden, Ludacris uit de speake… uhh ludricrous mode aan en je wordt afgeschoten als zat je in een achtbaan. Daar komt die Mustang nog niet bijna bij in de buurt, trust me.
Ja ok, zo’n V8 klinkt dik, maar dat was het dan ook.
nopetrolnofun zegt
@flowdesign: een Tesla is snel, maar dat is het dan ook.
mrrallycross zegt
@flowdesign: her hat bij mij ook om emotie
allesmetturbo zegt
Lekker hoor, zo’n P100D. Ik ben een liefhebber van snelle auto’s, elektrisch, benzine, diesel, lpg of raketaandrijving, allemaal prima als je maar lekker door kunt trappen. Die tesla model s vind ik ook niet eens zo lelijk. Ik kijk wel uit naar een betaalbare variant
gregorius zegt
Blijft toch grappig.
Ford heeft onlangs record-winsten geboekt, tegenover record verliezen voor Tesla (ja, investeringen).
Ik, als econoon, wil eigenlijk ook niet begrijpen dat men zoveel voor Tesla betaalt. Ze zijn nu eigenlijk te groot om overgenomen te worden.
En leuk dat ze zo lekker aan het investeren zijn, maar hoeveel winst valt er te halen op een model-3 van 35k?
En mocht die model-3 echt zo’n succes worden (en de gewone man elektisch laat rijden), dan hebben de concurrenten opeens toch ook binnen 3 jaar >50kwh in hun middenklassers? Dan moet Tesla toch echt die pie gaan sharen.
PS: omzet in tekst gaat over 2016, niet 2017
stfu zegt
@gregorius: en Opel heeft al 17 jaar verlies gedraaid maar daar hoor je dan niemand over…
fijnkonijn zegt
@stfu: behalve dat GM het gezwel nu afstoot en dat PSA het mag gaan proberen ;-)
jaapiyo zegt
@stfu: @fijnkonijn: GM: Opel de Insignia/Cascada et cetera laten ontwikkelen –> ontwikkelingskosten afboeken bij Opel –> Buick badge opplakken –> verkoopwinst boeken bij Buick.
flutterby zegt
@gregorius: Tesla heeft een € per kWh waar de concurrentie geen antwoord op heeft. Daarnaast is het supercharger netwerk ongekend.
Mits de Model 3 aan de verwachting voldoet dan doet Tesla heel snel mee de grote jongens.
audirijder zegt
@gregorius: Waarschijnlijk bedoel je afschrijvingen op investeringen. Een investering kan je in bijna alle gevallen activeren op de balans, dit is geen verlies. Het afschrijven op die investeringsactiva is een verlies.
rvvm zegt
Er staat afgelopen zondag, maar dan is de beurs toch gesloten?
rvvm zegt
Tesla mag ook wel iets meer waard zijn dan Ford. Ford biedt alleen auto’s, Tesla speelt in op toekomstige energiemarkt met mooie combinatie van vervoer, opslag en solar.
basjaski zegt
Tesla verkoopt 100K autos per jaar, en heeft nog nooit een cent profit gedraaid… en is 48 miljard waard?
VW verkoopt 6m autos per jaar, draaid 2 miljard profit en is 70 miljard waard.
= Tesla is buiten proporties overgevalueerd. Feit is als mensen geen subsidies kregen en dat de autos grotendeels gefund worden door de belasting betaler, was het nergens geweest.
Snake oil.
fijnkonijn zegt
@basjaski: klopt maar die subsidies zijn nodig om het kip-ei verhaal te doorbreken. Tesla zelf heeft zijn eigen leningen, inkl. rente al terug betaald aan de Amerikaanse regering. Aan de klanten-kant valt het wel mee met het subsidie-verhaal. In de USA (de grootste afzetmarkt) is het bedrag wat Tesla klanten kregen/krijgen een druppel op de gloeiende plaat in vergelijk met de aanschafprijs.
Hier in Zwitserland moeten we gewoon het volle pond betalen. Niks subsidies.
In Noorwegen was het subsidie-aandeel vrij hoog in het begin (maar nu ook niet meer) en over Nederland weet ik te weinig maar ook daar kost een Tesla Model S of X nog steeds een hele smak geld.
Subsidies zijn nodig om mensen en bedrijven er toe te motiveren belangrijke stappen te maken. We moeten van fossiele brandstoffen af. Er is iets nodig om de vicieuze cirkel te doorbreken. En money talks. Welcome to the world. You must be new here…
Over subsidies gesproken: weet jij hoeveel de subsidies de overige autofabrikanten kregen/krijgen? Dat zijn astronomische bedragen waarbij Tesla echt een scheet in de wind is. Tesla is een mug tussen olifanten.
Je hebt oogkleppen op met een “boehoe Tesla oneerlijk boehoe subsidie boehoe” verhaal maar het is peanuts in vergelijk met de rest.
Als jij *echt* eens wist waarvoor jij als arme belastingbetaler allemaal betaald. Wie er allemaal gesubsidieerd wordt met jouw zuur verdiende centen… mamma mia…
unknown234 zegt
@fijnkonijn: ik zou bijna denken dat je voor tesla werkt. Je schiet een beetje door. Leuk dat elektrische spul…betaalbaar voor de consument hier? Nee, voor het overgrote merendeel niet. Er kan wel worden geroepen dat het oh zo geweldig is, maar als het niet bereikbaar is voor de gemiddelde consument dan draagt het ook niet veel bij.
Prima initiatief dat het allemaal ontwikkeld wordt, maar men slaat wel erg door m.b.t. hoe geweldig het wel niet is.
fijnkonijn zegt
@unknown234: nee werk niet voor Tesla. En daar gaat de discussie ook helemaal niet over. Kollega reaguurder Basjaki heeft het beeld van al die Tesla’s die door de belastingbetaler betaald zijn, terwijl dat slechts voor een fractie zo is.
En nee, momenteel is Tesla niet bereikbaar voor de gemiddelde consument maar dat komt heel snel verandering in (de productie van de Model 3 is al begonnen) en er zijn al jaren alternatieven als Renault en Nissan en intussen heeft GM/Opel al een concurrent voor de Model 3 in de Showroom staan. Hyundai ook. Dus exporteer je auto naar het voormalig oostblok of Afrika en sla je slag :-)
Enne by the way… het is werkelijk geweldig. Echt. Tesla ist Geil. It’s true. It’s fantastic. Oh jee ik sla weer eens door…
unknown234 zegt
@fijnkonijn: Voor een fractie? In Nederland meer dan 90%. Er zijn amper particulieren die een Tesla rijden. Ik ken er zelf geen een, maar wel zat die hem zakelijk rijden. Zijn overigens ook genoeg artikelen over verschenen,dat het alleen zakelijk en voor mensen met een bovengemiddeld/hoog inkomen aantrekkelijk is. Welkom in Nederland..
Het is verder wel een leuk idee natuurlijk, maar ik vraag mij af hoelang het duurt voordat het realiteit is voordat wij “schoon” rijden op een manier die voor een ieder gepast is.
stfu zegt
@unknown234: het is betaalbaarder dan je denkt. Genoeg mensen die eerst een V60 Hybrid reden of een BMW 3 Serie die nu ook prima een Tesla kunnen rijden. Je maandelijkse kosten zijn enorm laag he!
unknown234 zegt
@stfu: Voor een ondernemer inderdaad!
fijnkonijn zegt
@unknown234: nee! Ook voor iemand als ik. Ik rijd geen auto van de zaak. Ik ben geen ondernemer zoals jij het bedoelt. Ik krijg een lullig beetje kilometervergoeding van m’n baas voor ritten naar klanten. Nou vette bek. Een auto van de zaak wil ik niet (een Skoda Rapid doet m’n hart niet sneller kloppen, sorry).
Ik rijd heel veel. Normaal gaf ik rond 700 Franken per maand uit aan benzine (ca 6x tanken). Dat is 8400 Franken per jaar.
Sinds de Tesla is dat rond 1200 Franken Stroomkosten per jaar. Ik laad altijd s’nachts op (daltarief) en vanwege de range hoef ik in CH niet bij Tesla’s superchargers op te laden, dus daar haal ik geen voordeel.
Daarnaast is het onderhoud aan een Tesla belachelijk goedkoop want er zit niks in: Geen olie, ATF of wat dan ook. Ik moet alleen banden kopen (remmen slijten bijna niet bij normaal gebruik) maar dat moet zowiezo, EV of niet.
Lang verhaal kort: de running-costs zijn heel erg laag. Ik heb deze keer wat meer geld uitgegeven tijdens de aanschaf (again, hier in CH geen belasting-goodies voor ons) maar aangezien ik de Tesla 10 jaar ga rijden (heb er 2.5 jaar opzitten nu), ben ik uiteindelijk goedkoper uit als ooit. Voor die 10×8400=84000 Franken alleen al koop je zo’n auto. Motorolie en ATF zijn stervesduur: heb ik allemaal niet. Luchtfilter heb ik ook niet. Ik kom 1 keer per jaar bij Tesla voor de yearly service (draagarm-controle, deurscharnieren smeren etc.) en dat kost niet veel. Roesten snapt een Tesla ook niet want Aluminium. Voor software-updates hoef ik niet naar Tesla.
Het onderhoudsconcept voor EV’s is heel anders en veel goedkoper als bij ICE’s en daar pak je het weer terug.
peug206 zegt
@fijnkonijn: we praten over een paar jaar wel weer. Er zal zeker wel eens een draadje los gaan, en wanneer dat gebeurt is dat net ff een groter probleem dan met een benzine/dieselmotor. En roesten doet alles, al is de term dan corroderen. Vinden stellertjes ook niet fijn.
rolov zegt
@fijnkonijn: 10 jaar met de tesla doen? Ik vind het een dapper vooruitzicht.
fijnkonijn zegt
@rolov: waarom? Er rijden Tesla roadsters rond uit 2008 / 2009 met de originele batterij waar nog goed 90% capaciteit inzit. De technologie is niet mechanisch complex (zeer simpel zelfs). In Klokje rond op de NL Televisie hebben ze een Tesla Model S met 300000km bekeken. Was in prima staat al was de eigenaar een beetje lui qua onderhoud. Maar dat ding gaat en gaat en gaat. Roesten kan het ook niet.
Simpele vuistregel: wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Kwetsbare en onderhouds-intensieve zaken als een normale motor en transmissie zit er allemaal niet op. Als je een moderne auto goed onderhoud gaat ie heel lang mee. Dat geldt ook voor een EV.