Elon is er alweer in geslaagd een nieuwe fittie te ontketenen. Dit keer gaat het om de slechte werkomstandigheden in Tesla’s fabriek in Fremont, California.
Er is zelfs sprake van dat de vakbond UAW (United Auto Workers) inmiddels een voetje binnen de deur heeft bij de fabriek, iets waar geen enkele fabrikant op zit te wachten. De UAW is groot in ‘Murica en wordt door sommigen aangewezen als één van de oorzaken die leidde tot de financiële problemen bij Amerika’s ‘big three’ ongeveer tien jaar geleden. Met name GM en Chrysler moesten destijds hun hand ophouden bij de staat om gered te worden. Ford verkocht onder andere vrijwel al haar luxemerken om de nodige Dollars in de lade te brengen. De werkvloer van menig Amerikaanse autofabriek is dan ook vaak de inzet van mensen die de vakbond binnen willen loodsen en anderen die er juist de nadelen van zien.
Tesla’s fabriek in Fremont is geen uitzondering op deze regel. Vanaf vorig jaar probeert de UAW ook actief om Tesla medewerkers voor zich te winnen. En dat lijkt nu te lukken, als we tenminste een blogpost van medewerker Jose Moran mogen geloven. Volgens hem klagen steeds meer medewerkers over slechte werkomstandigheden, werkers die gedwongen worden om extra diensten te draaien en een hoog verloop van de werkkrachten.
Dankzij de eisen die aan de werknemers gesteld zouden worden, raken velen van hen geblesseerd. Moran noemt zelf een periode dat zes van de acht collega’s waarmee hij direct werkt met ziekteverlof waren. Daarbij zijn de lonen relatief laag: medewerkers vangen ongeveer 17 tot 21 Dollar per uur. Gemiddeld verdienen fabrieksarbeiders in de auto-industrie 25,58 Dollar per uur in de Verenigde Staten. Tenslotte dwingt Tesla kennelijk ook af dat arbeiders hun mond dicht houden over problemen op de werkvloer. Aldus Moran:
“I often feel like I am working for a company of the future under working conditions of the past. Recently, every worker was required to sign a confidentiality policy that threatens consequences if we exercise our right to speak out about wages and working conditions.”
Musk heeft inmiddels een reactie op het verhaal van Moran gestuurd naar de technerds van Gizmodo. Zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is gaat hij met gestrekt been in de tegenaanval. Maar dan ook echt, hij claimt zelfs dat Moran betaald zou worden dor de UAW om dit verhaal naar buiten te brengen. Daarna zegt hij ook nog dat de UAW ervoor gezorgd heeft dat een voormalige autofabriek van Toyota en GM in de regio gesloten is dankzij de UAW.
“Our understanding is that this guy was paid by the UAW to join Tesla and agitate for a union. He doesn’t really work for us, he works for the UAW. Frankly, I find this attack to be morally outrageous. Tesla is the last car company left in California, because costs are so high. The UAW killed NUMMI [de joint venture van Toyota en GM] and abandoned the workers at our Fremont plant in 2010.”
Wel geeft Musk toe dat er af en toe overwerk afgedwongen wordt, maar alleen als de productie stil heeft gelegen. Qua lonen stelt Musk dat hij meer betaalt dan de gemiddelde autofabriek als je de aandelen meetelt die werkers krijgen, hoewel hij daar verder niet in detail op in gaat. De geheimhoudingsverklaring die werknemers moeten tekenen tenslotte zou slechts ten doel hebben om geen waardevolle bedrijfsinformatie te laten lekken.
Kortom, Musk heeft zijn handen weer eens vol, dit keer niet met Amber Heard maar de Took Awww Jobz-crowd. Zou het nou nooit door zijn hoofd schieten dat hij met zijn PayPal milli’s ook ergens op een strand had kunnen gaan liggen?
Image-Credit: Elon en Amber via Twitter
john4545 zegt
Je kan zeggen wat je wil, maar hij maakt echt nieuwe autos met vooruitstrevende techniek. Daar kunnen die gruppenfuhrers in Rijswijk nog wat van leren.
lekkerlinksrijden zegt
@john4545: en wat heeft dat met dit onderwerp te maken behalve dat het om Tesla gaat?
john4545 zegt
@lekkerlinksrijden: Je kan zeggen wat je wilt (over Elon Musk en zn bedrijfsvoering) maar hij maakt echt nieuwe autos met vooruitstrevende techniek. Daar kan de concurrentie – vooral de downsize turbo achterlijke idioten die M3s met een wilebasis van een 7-serie verkopen als ”geweldig rijdend” – nog iets van leren. Zo duidelijker?
potjak zegt
@john4545: je kunt ook een goede bedrijfsvoering en goede (marktconforme) arbeidsvoorwaarden voor de werknemers hebben en vooruitstrevende auto’s bouwen. i3 en i8.
john4545 zegt
@potjak: Tesla poept all over de i3 en de i8 in mindere mate maar wel in alle opzichten. Tesla heeft naar mijn weten ook nog nooit slaven uit doodskampen aan het werk gezet.
potjak zegt
@john4545: Tesla heeft geen verleden, die zijn ze nu aan het opbouwen en men heeft vanuit het verleden genoeg voorbeelden van hoe het niet moet en dan doen ze toch… Tesla poept over de i3? Hoe lang heeft Tesla al een concurrerend model voor de i3? Dan kun je ook zeggen dat de i8 poept over de i3. En zo kan ik er nog wel een paar uitpoe….
john4545 zegt
@potjak: Hah! Maar dat is het leuke van Autos en Autoblog in het bijzonder: iedereen mag hier zeggen wat hij zelf mooi of lelijk vindt. Als jij 14-februari-gevoelens van i3 krijgt, so be it, my friend.
potjak zegt
@john4545: het gaat hier niet over de wat ik wel of niet mooi vind. Het ging hier over de arbeiderssituatie van Tesla. Ik geef enkel aan dat er bedrijven zijn die het ook kunnen en wél een goed voor hun arbeiders zijn.
boltiev6 zegt
@potjak: vergeet niet dat tesla op papier hartstikke failliet is! Ze maken op iedere gemaakte auto duizenden euro,s verlies. Ze bestaan bij de gratie van een stel idioten die hun geld in steken in dit bedrijf. Het is een kwestie van hele korte tijd en dan worden ze links en rechts ingehaald door de bestaande fabrikanten. Om die financiers tevreden te stellen/houden, knijpen ze het personeel uit. Hele grote fout. Je personeel helpt je groot te worden. Aflopende zaak met dat Tesla
davelepeef zegt
@john4545: True, iedereen kan zeggen wat ‘ie wil, maar door jouw reacties krijg ik steeds meer het idee dat je een béétje een vreemde snuiter bent… :)
john4545 zegt
@davelepeef: Dank je wel, dat vat ik op als compliment!
3246cm252kw zegt
@john4545: Lol wat zit jij dom te lullen zeg :-D iedereen heeft wel eens zo’n dagje….
boltiev6 zegt
@john4545: Hey john, moet jij niet john 4045 heten? irritant echt die toon van jou!
Erik zegt
@potjak:
U werkt bij Tesla en heeft de Arbeidsvoorwaarden ondertekend?
Laat een ding helder zijn, het is één ‘werknemer’ die iets roept, alhoewel ik denk dat deze nu ontslagen is of er zelf is weggegaan. Lijkt mij toch niet meer prettig werken aldaar als je iets naar buiten brengt over het management van Tesla (als het al waar is!)
potjak zegt
@erik2907: zie mijn post hier beneden.
Erik zegt
@potjak:
Mijn vraag wordt niet beantwoord:
U werkt bij Tesla en heeft de Arbeidsvoorwaarden ondertekend?
potjak zegt
@erik2907: nee ik werk niet bij Tesla en nee ik ken de arbeidsvoorwaarden van Tesla nog Bmw niet. Ik reageer enkel op gestelde feiten in het geschreven blog en het de informatie die ik via diverse media tot mij krijg.
srthellcat zegt
@john4545: jij hebt het niet zo op bmw m volgens mij. Dat is jou t goed recht, maar loop dat aub niet continu zo te uiten. Ik ben er persoonlijk wel fan van. Ik vat het niet al te persoonlijk op maar ik vind het elke keer toch wel kwalijk dat, wanneer dat aan bod komt, jij elke keer bmw (rijders) voor achterlijke idioten uit maakt. Wij verschillen daarin van mening dus, maar ik loop ook niet van de daken te schreeuwen dat ik sommige merken niet zo tof vind. Dus hou aub die mening voor je, deal?
john4545 zegt
@srthellcat: Geen deal. Dat jij het niet nodig vindt om je mindere mening te uiten wil nog niet zeggen dat ik dat ook vind. Wat mij betreft moet er flink en stevig tegen BMW en veel andere hedendaagse aangeschopt worden. Als BMW posters in mijn stad neerpleurt waarop met grote letters staat BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG dan is het mijn plicht om op zn minst een klein beetje tegengeluid hier in de comments te geven. Daarnaast reflecteert het op BMW en niet op jou. En, sterker, ik ben best fan van oudere BMWs. Ik vind alleen de huidige weg die ze inslaan volkomen en volstrekt onacceptabel. Dus, sorry. Trek het je niet te personlijk aan, ook al mag ik soms graag zeggen dat vooral gezinsbakvaders deze autos nu rijden. Die opmerking slaat meer op mij dan op gezinsbakvaders. Ik pretendeer echt niet de wijsheid in pacht te hebben. Verre van zelfs. Maar mijn smaak is mij heilig, en mijn recht van vrije meningsuiting gebruik ik veel en vaak, of wanneer ik het leuk vind.
DaveB zegt
@john4545: en als jij je “superieure” mening uit dan moet je meteen denigrerend zijn ten aanzien van iemands “mindere” mening? Lekkere normen en waarden heb je dan. Aardig sip als je het als je morele plicht ziet om je zin en onzin te spuwen, terwijl je geeneens de normale fatsoensnormen in acht kan nemen.
john4545 zegt
@daveb: Ik bedoelde minder positieve mening.
dedon zegt
@john4545: Dan moet je wel met argumenten komen, want hoe je nu loopt te roeptoeteren, klink je meer als een jaloers kind, dan dat je wat serieus toe te voegen hebt.
Dat “BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG” klopt namelijk nog steeds. Zelfs de lelijke burger-vader-2-serie Grand touring stuurt beter dan een Golf GTI, dus lijkt me de stelling nog steeds valide.
leeno zegt
@dedon: Dan ben je niet meer mee met de tijd. Een bmw M135i stuurt al minder dan een golf GTI. Bron auto express, hier de link https://youtu.be/CCoWi_wU-oM
john4545 zegt
@dedon: BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG als je 95 bent ofzo, ja. Voor Mannen die jaren 80 M3s hebben gereden is een huidige M3 een boot met een wielbasis van een 7-serie. Een eend maakt rijden ook geweldig. Het is allemaal subjectief. IK vind huidige BMW compleet ruk. Dat jij dat niet vindt, well, thats just like, YOUR opinion, man.
stuko zegt
@john4545: nieuwe techniek? Vooruitstrevend? Mwoaw.. niet helemaal. Een elektromotor met een heel grote accu. Vooruitstrevend is wat anders. Het is bestaande techniek uitgebreid én goed uitgewerkt.
Rob zegt
@stuko:
Het goed commercieel vermarkten, en alles wat daar bij komt kijken, is natuurlijk ook ontzettend knap.
stuko zegt
@Rob: daar doelde ik ook op met goed uitgewerkt :-) Het concept is gewoon supergoed uitgewerkt.
jwcroy82 zegt
Elon is een ondernemer in hart en nieren en zal dus niet lui lekker op een strand liggend met pensioen gaan. Zo’n man kan niet stilzitten en zal inovatief blijven het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
mashell zegt
@jwcroy82: ondernemers in hart en nieren buiten hun personeel niet uit. Een vakbondslid verwijten voor de vakbond in plaats van voor het bedrijf te werken (zelfs als is de UAW bijna een communistische partij) is elke ondernemer onwaardig. Ondernemer, onderneem wat en pak de gesignaleerde problemen aan.
lekbak zegt
@mashell: je hoeft er niet te gaan werken hè. Hij is geen slavendrijver maar een werkgever. Als dit waar is overigens niet een werkgever van het soort waar ik respect voor heb hoor.
gekketurbo zegt
@lekbak: Dat soort toko’s weten je gewoon goed te verleiden met een mooi verkooppraatje. Voor heel veel jonge en ambitieuze jongens en meisjes ziet Tesla er van buiten fantastisch uit. En dan ben je sneller verkocht om aan de slag te gaan bij Tesla.
Hieronder een reactie van een oud medewerker gepost op een ander forum:
I used to work at Tesla and can personally confirm the Tesla burnout. I wrote software that ran in the factory and on backend systems and in general the average work day was between 10 and 14 hours depending on the never-ending deadline march of ongoing projects. I eventually had to leave to keep my sanity and health. Not every department or manager is like this, mind you, but a great many are. Many of the core people that created the Roadster and Model S/X have left the company due to burnout.
It really is a shame too because the engineering is brilliant and the people working there are fantastic. Certain departments in Tesla foster a toxic work environment and it bleeds into many areas of the company. Much of this toxic culture is a direct result of the leadership style of the man in charge. People spend a lot of time playing CYA instead of doing the right thing in order to not get fired on the spot in meetings when on the defensive.
Also, I wouldn’t overlook the fact that Tesla’s head of HR was found colluding with the likes of Apple and others to keep salaries low and to “stop poaching”.
EDIT:
To more directly address the claims in this article, I can confirm that based on my salary and experience, Tesla does tend to pay under industry standard in many departments. The typical lines are “we’re Tesla!” or “RSUs are worth more than salary”. I was only offered market-competitive pay when I put in my notice. To many, the promise of working at a place like Tesla is worth the pay cut, especially if you’ve bought into the rhetoric like I did. And to be fair, I did meet many talented people that have done nothing but help my career.
I’ve lived in Fremont for ~25 years and times are tough for those not in the STEM field. The hourly wages the factory workers make does not offset the costs of living in this area. Their job is physical, demanding and dangerous and they deserve to be given time off to recover from the toll that takes, especially when much of that overtime is more or less mandated. It is a sad state of affairs when a person’s success is measured by how close they come to working themselves to death.
stfu zegt
Goh, alweer een verwijzing naar Amber.
Lage lonen of niet kan je makkelijk aantonen.
E34M5Touring zegt
@stfu: Amber Alert ;)
fiestacruizer zegt
Gelieg van de vakbond weer.
De vakbond maakt meer kapot dan je lief is, niet alleen in de V.S. ook in Nederland.
autobeer zegt
@fiestacruizer: maar waar baseer je dat op?
mashell zegt
@fiestacruizer: inderdaad. Vakbonden zijn stom. Waarom geld aan werknemers geven als je het als directeur ook allemaal in eigen zak kunt steken? Als directeur weet je dat er geen verschil is tussen “eigen zaak” en “eigen zak”.
sracert zegt
Slavendrijver!.
E34M5Touring zegt
Misschien is het hele verhaal wel waar. Maar dan zou ik als groep naar buiten treden met zo’n verhaal. Zoals het nu gebracht wordt klinkt het inderdaad als boosheid van 1 persoon. Komt de credibility niet ten goede vind ik.
xanxion zegt
Kan beter hier een fabriek openen; lonen zijn stuk lager en als je werkt met flexwerkers dan klaagt niemand
fmgarcia zegt
@xanxion: Met flexwerkers krijg je model X deuren op je model S ed. Uiteindelijk duurder dus.
xanxion zegt
@fmgarcia: ben ik het persoonlijk mee eens, maar de meeste werkgevers kijken alleen naar de korte termijn. Het voordeel van de flexwerker is dan groter dan potentiële merkafbreuk op de langere termijn of het risico om lang ziektekosten te moeten betalen.
fmgarcia zegt
@xanxion: Snap het zakelijk gezien wel van een groot merk maar denk dat het uiteindelijk, ondanks alle nieuwe techniek rondom assemblage het de kwaliteit niet ten goede komt. Beter gemotiveerde werknemers die continue boven op het proces zitten. Helaas kan dat op die schaal niet en tot nu toe is het redelijk check met de bouwtechnische betrouwbaarheid. Hoop alleen dat er iemand een keer zo gek is om een v8 te plaatsen.
reistje zegt
@xanxion: Tesla betaalt hier redelijk goed overigens.
martijn11 zegt
Gewoon allemaal Polen in dienst nemen die zeuren toch niet over het salaris
Edge zegt
In de miniatuur op de app lijkt het net alsof Patricia Paay met d’r pisbakkes achterin die Tesla zit. Wat ook wel had gepast, aangezien het hier om het gezeik tussen een medewerker en Elon gaat.
toempf zegt
Werken in een kledingfabriek in Bangladesh is ook de hel, maar daar hoor je dan weer bijna niemand over.
thomasthomas zegt
@toempf: misschien willen we het niet horen. Want onze jeans wordt dan ineens een stuk duurder.
moveyourmind zegt
Tja…
If you pay monkeys you get peanuts…
Of zoiets…
baklava zegt
17 tot 21 dollar per uur voor fabriekswerk laag? Volgens mij is dat vrij normaal.
Foramen zegt
@baklava: ze dragen daar in tegenstelling tot hier zelf hun sociale lasten af ;-)
henrie zegt
@foramen: Inderdaad, dus dat kun je niet één-op-één vergelijken met de situatie in Nederland. En bovendien is het leven in Fremont (in de Bay Area, in de buurt van San Francisco) echt stervensduur…
potjak zegt
Elon Musk is een pioneer, eist veel van zichzelf en verwacht dat ook van een ander. Vaak vergeten dit soort mensen dat de mensen op de vloer ‘arbeiders’ en een heel andere mindset en belang hebben. Dat voelt voor hen als uitbuiting. In de tijd van Steve Jobs was het eender, alleen ging het daar om appels. Mensen die vinden dat ze te weinig verdienen in verhouding met gelijke functies bij de concurrent begrijp ik niet. Men heeft zelf een handtekening onder het contract gezet… Desalniettemin is het een plicht van het bedrijf om het marktconform te houden. Neem een voorbeeld aan Google en Netflix. Ook jonge bedrijven waar ook veel van de mensen wordt gevraagd maar door de werkgever veel te geven (niet in geld maar in faciliteiten) hoor je daar veel minder geklaag. Werkgeluk gaat boven geld.
ghost zegt
Ik heb een half jaar eerder hier al ergens een reactie over geplaatst. Tesla zegt gewoon: you owe us for working at tesla, en verwachten vervolgens dat je dag en nacht werkt, geen sociaal leven hebt en amper nog slaapt.
lekkerlinksrijden zegt
@ghost: een goed privé leven neem je mee naar werk en andersom. Beide zijn belangrijk. Mensen die goed in hun privé vel zitten zullen ook beter, makkelijker hun werk doen en vice versa. En vaak zijn de kleine dingen op het werk de dingen die het doen. Een beetje aandacht voor de persoon en begrip doen vaak al heel veel
ghost zegt
@lekkerlinksrijden: helemaal
Mee eens maar dat is er bij tesla niet. Ik weet zodoende waarover ik praat. Ben een tijd headhunter geweest en meerdere mensen gesproken bij tesla op laag- en hoog niveau. Iedereen vertelde hetzelfde.
barchettadriver zegt
Klein detail, de Nummi fabriek waar over gesproken wordt is tegenwoordig de Tesla fabriek in Fremont. Toen GM failliet ging hebben ze Nummi gesloten. Tesla heeft dat toen als lege fabriek gekocht. Hierdoor konden ze zo snel aan de slag. GM heeft zn eigen concurrent gecreëerd, wat ze overigens ook met Fiat hebben gedaan, da’s nu FCA.
magistraalmotor zegt
Ik heb verder heel weinig met Tesla, maar het zou wel tof zijn als de arbeidsvoorwaarden net zo goed zijn als hun auto’s. Goed, laten we niet onze mening teveel van één verhaal afhangen.
aquila2003 zegt
25 dollar per uur in de fabriek… Dat vind ik royaal!
mrrallycross zegt
Hele moderne auto’s maar geen moderne werksfeer?
lekbak zegt
@mrrallycross: juist wel. West Europa en de vs moet een stapje terug doen willen we iets van onze rijkdom en welvaart behouden voor het nageslacht. De rest van de wereld streeft ons voorbij als we niet oppassen. En zeg nou zelf, het kan heel wat minder goed worden voordat het slecht is!
mashell zegt
@lekbak: als we beginnen met het opgeven van de opgebouwde welvaart is dat het begin van het einde. Bovendien is het een enorme trap na aan de vorige generaties die het land opgebouwd hebben. We moeten de anderen ook welvaart gunnen. Misschien zelfs wat economie herverdelen maar opgeven of afstaan van welvaart, dat moeten we niet doen.
lekbak zegt
@mashell: als een verwend kind jezelf uit de markt prijzen is pas een trap na aan die lui die het land hebben opgebouwd. Het gunnen van welvaart aan andere delen van de wereld is pure economische zelfmoord. Wederom een trap na aan zij die de rijkdom op hebben gebouwd.
jaapiyo zegt
@mashell: nog verder herverdelen leidt onherroepelijk tot het kleiner worden van de taart.
lekbak zegt
Met een beetje werkdruk is niks mis. Met minder betaald krijgen als bij de concurrentie is ook niks mis. Maar je moet je mensen wel respectvol behandelen en niet uitbuiten. Gelukkig is het een keus om daar te werken.
Die vakbonden doen trouwen meer kwaad dan goed tegenwoordig. Het idee is leuk maar ze zijn volkomen doorgeslagen in de uitvoering. Er zijn ontzettend veel bedrijven en soms zelfs hele industrieën kapot gemaakt in het westen. En nog steeds trouwens. Dat alleen doet mij al de kant van Tesla kiezen.
desjonnies zegt
Heb altijd van economen begrepen dat de pensioendruk en de invloed van vakbonden uiteindelijk geholpen heeft om Detroit en de Staat Michigan kapot te maken.
De productie faciliteiten van een BMW en een Daimler staan dan ook ver weg van het Wilde Noorden
En ik blijf mijn twijfels houden over Elon Musk, kan net zo goed één groot pyramide spel zijn
Denk aan Bernie Madoff, ook een zo groot visionair genoemd met een groot spoor van vernieling achter zich.
If it looks too good to be true, it usually is too good to be true
Rob zegt
@desjonnies:
Madoff was een smerige fraudeur met enkel en enig doel zichzelf te verrijken. Elon Musk, rijk geworden met onder andere PayPal, bouwt auto’s. Bouwt raketten. Bouwt een megafabriek. Hij doet daadwerkelijk dingen met het geld dat ie ophaalt. Het zal ongetwijfeld een sweet talker zijn waar investeerders voor vallen, maar ik denk dat hij oprecht het beste voor heeft met zijn ondernemingen. Lees zijn biografie, het is een slimme man die krankzinnig hard werkt. Met een idee, hoe krankzinnig dat idee soms ook lijkt.
Daarmee staat ie wat mij betreft mijlenver van ponzifraudeur Madoff, die enkel en alleen uit was op het geld van anderen voor eigen gewin.
pinut187 zegt
What a moron..
Gulli zegt
Vakbonden, of hoe help ik de industrie zo goed mogelijk om zeep. Het enige dat ze kunnen is staken en meer geld vragen. In landen waar je echt wordt uitgebuit lijkt het me goed dat ze bestaan, maar in ons moderne westen zijn het alleen maar net zulke grote uitzuigers als de managers zelf. De pot moet leeg en alles moet naar de werknemers, jammer dat je als gezond bedrijf dan steeds minder vet op je botten overhoudt. En hoe meer zieltjes de vakbond met dit soort acties wint, hoe meer contributie ze binnenhalen, zijn net bedrijven. Maar als de vakbond de boel leegraakt valt het niet op, Want die zetten de ‘arme loonslaaf’ in en dat wekt natuurlijk veel meer medelijden.