Toyota Concept-i is andersom ontworpen

Auteur: , 25 Reacties

De ontwerpers van Toyota deden het allemaal net even anders.

Dit is de Toyota Concept-i, een auto met kunstmatige intelligentie die met jou meedenkt en van jou leert. De auto werd vannacht onthuld op de CES 2017. De kunstmatige intelligentie van de auto kan emoties herkennen en die afzetten tegen de plaats en tijd waarop de auto zich op dat moment begeeft. Heel erg duidelijk leggen de marketingmensen het niet uit, maar we gokken dat ze daarmee bedoelen dat je rustig naar je werk gereden wordt als je tijd over hebt en relax bent, maar dat je bijvoorbeeld met gierende banden door rood gejaagd wordt als je vol stress met je vrouw aan het bellen bent omdat ze aan het bevallen is van jouw kind terwijl jij nog met vrienden in de kroeg hing. Of zoiets. Daarnaast helpt het systeem je ook gevaar te herkennen en helpt het je bij noodsituaties of als je even niet goed oplet.

Toyota heeft een andere benadering gekozen bij het ontwerpen van de auto: de auto werd van binnenuit ontworpen, om zoveel mogelijk op de wensen van de berijders te kunnen inspelen. De Concept-i moet namelijk een vriendelijke auto zijn voor jou, niet een auto waaraan jij je aanpast. Daarom werd begonnen met een nieuwe user interface, die Yui heet. Vanuit die interface is men doorgegaan met ontwerpen om uiteindelijk tot de Concept-i te komen, die in deze video te bewonderen valt. Het is in de automobielindustrie gebruikelijk om te beginnen met het ontwerpen van de buitenkant van een auto, maar dat was hier dus de sluitpost.

De nieuwe technieken in deze auto zullen de komende jaren door Toyota in Japan op de weg getest gaan worden.



25 reacties

* Kotst ontbijt er weer uit *
Hmm lijkt op BMW
Beetje hetzelfde als die BMW die eerder langs kwam..
Hmm lijkt op BMW concept
@remmp3: Hmm lijkt op je vorige post hierboven.
@fanboy: Haha Yeap ?
Rare marketingpraat, voor iets dat er eigenlijk gewoon futuristisch uitziet.
Ik zou best eens willen testen hoe dat werkt met het herkennen van emoties. Zal wel een anticlimax worden als de auto bepaald dat we gaan stoppen, maar toch.
Ondanks dat de buitenkant hier blijkbaar een sluitpost was ziet het er beter uit dan bij sommige modellen waarbij het prio nummer 1 was!
Allemaal wit plastic en blauwe lampjes aan de binnenkant…
Tot je een keer met modderschoenen in de auto stapt.

Doe mij dan maar zoiets: http://www.toyoland.com/photos/celica/celica.jpg
Ha, Renault heeft het concept ‘van binnenuit ontwerpen’ ook al eens toegepast. 4 personen zo comfortabel mogelijk vervoeren. Toen was de uitkomst een Vel Satis. Een auto waar ik nog steeds een zwak voor heb.
Verder zie ik weinig overeenkomsten tussen deze Toyota en de Franse slag.
Leipe shit zeg! Kan die innovatie van Toyota altijd wel waarderen. Dat krijgen ze bij vag toch niet voor elkaar.
Van binnenuit ontwerpen, vorm volgt functie. Is al eens eerder bedacht. 100 jaar geleden. Maar goed. Wel aardig gedaan. Niet echt lelijk, niet heel bijzonder.
Het herkent emoties op de plaats waar je bent. Dus als jij weer eens maandagochtend naar je werk rijdt en het ziet je bloeddruk weer stijgen dan slaat hij dat op om de volgende keer die plek te vermijden. Op de dinsdag kom je dus niet op je werk aan….
Dat is een rare Prius!
Ik vraag me af hoe hij zou reageren als je net zin hebt in seks.
Kunstmatige intelligentie betekent per definitie ergernis voor iedereen die niet doorsnee is en van enige mate van controle houdt over wat er gebeurd.

Tot een jaar wat geleden was bijna alle vooruitgang ook daadwerkelijk vooruitgang die dingen makkelijker maakte. Tot zelf lerende software kwam.

Nu is er bijna geen app meer op mijn telefoon waarbij ik niet geregeld loop te schelden omdat het opeens uit zichzelf dingen begint te doen. Dat heeft het geleerd immers. Alle volgordes veranderen constant want meest gebruikt zal ik wel bovenaan willen. Zoekopdrachten van Google bijvoorbeeld, als ik eens iets nieuws op wil zoeken kan dat gewoon echt niet meer. Ze weten altijd mijn zoekopdracht te linken aan één van mijn vorige interesses.

Uitermate ergerlijk voor een controlfreak die ook nog eens niet doorsnee is.
@lekbak: Altijd als ik jouw posts lees krijg ik zo’n “Stem tegen!” gevoel haha.

Maar goed, heel veel van die technieken werken al wel heel leuk. Zoals dat je telefoon tegen jou zegt: “Luister, je gaat zo over een half uur naar huis, maar ik waarschuw je even want er staat al dikke file”

Maar toch, ik zie ook niet helemaal wat een auto meer moet doen dan mij naar huis brengen.
@fanboy: dat is nou juist het hele probleem. Wat nou als ik al twee uur thuis ben? Of als ik overwerk? Dan krijg ik weer de zoveelste melding voor niks.

Precies wat ik zeg dus. Als je een saai doorsnee leventje hebt en elke dag hetzelfde doet tot aan je pensioen heb je er misschien wat aan. Zo niet dan is het één grote ergernis die toch niet werkt.
@lekbak: Dat is niet helemaal waar. Maar het is een beetje alles of niets verhaal.

Sowieso, als je al om 2 uur thuis zit, dan weet de telefoon dat allang en gaat hij jou niet vervelen met die melding. Een keertje overwerken zal ie waarschijnlijk vrij moeilijk detecteren.

Als jouw agenda vol staat met afspraken van contacten waar ook adressen in staan (dat is tegenwoordig heel normaal, zo kun je navigeren naar iemand in je contact boek), dan is het super simpel om je route te voorspellen en je verkeersupdates op maat te geven.

Maar als bijna niks in je telefoon agenda zet (zoals ik ook niet doe) dan kan dat niet. Dan kan ie wel zien dat je niet thuis bent maar heeft hij ook geen idee wanneer je terug gaat.
Wat een rare lange zitting voor de bijrijder.. of is dat de middenconsole/armsteun.. dan is het ook te gebruiken als pinp pong tafel
Sommige concepten zijn zo raar… Dit is er een goed voorbeeld van.
Still, better than a prius
Speciaal ding.

Maar waarom een stuur in een auto die bol staat van AI?
Je begint een auto altijd van binnen te ontwerpen. Je maakt eerst een ‘package’ voor alle grote onderdelen, mensen, wettelijke eisen etc. Dit geeft je de ‘hard points’ waar omheen de stylingafdeling de buitenkant mag ontwerpen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).