Verrassing: diesels steeds minder populair in de lease

Auteur: , 34 Reacties

Dieselmotoren lagen tot kort geleden nog in ruim de helft van alle nieuwe leaseauto's, maar die verhouding is aan het verschuiven.

Het aandeel leaseauto’s op diesel liep vorig jaar namelijk terug van 52% naar slechts 39%. Die daling zou vooral te wijten zijn aan de groeiende vraag naar benzineauto’s en niet te vergeten private lease. Aan die laatste trend besteedden we de laatste tijd al de nodige aandacht.

Deze trend loopt in de pas met de voorspelling van de Zwitserse bank UBS, die een maandje geleden nog van de daken schreeuwde dat vrijwel niemand in Europa over tien jaar nog in diesels rondrijdt. Of het zo rap zal gaan valt te bezien, maar de interesse lijkt inderdaad dalende.

Reden voor de teruglopende vraag is het verdwijnen van de categorieën met lagere bijtellingspercentages. Zodoende ontbreekt de financiële prikkel en aangezien in veel gevallen wordt getankt op kosten van de zaak, kiezen leaserijders liever een benzineauto.

Leaseplan verwacht zelfs dat de zakelijke rijder binnenkort overstapt op PHEV’s of elektrische auto’s. De laadinfrastructuur ligt er en de belastingvoordelen zijn nog steeds groot. Bovendien neemt de range van EV’s steeds verder toe en gaan de prijzen van die dingen wat omlaag.

Zelf hebben we daar een hard hoofd in. Dealers zitten nog steeds met flinke voorraden (plug-in) hybrides in hun maag en enkele maanden geleden nog voorspelde de NOS dat het gedaan zou zijn met dit type aandrijflijn in Nederland, omdat de financiële prikkel er niet of nauwelijks meer is.

Foto: Maserati Levante Diesel, de rijtest



34 reacties

Beste nieuws van de dag. Of is het fake news?
@cossiekiller: controleer even of het ook op Facebook staat.. Dan is het waar!
@cossiekiller: dikke diesel is altijd goed… 1l dieseltje is geen porem.
Bij ons thuis hebben we sinds dat ik me kan herinneren al diesel gereden voor de vele kilometers(50.000) per jaar, sinds vorig jaar hebben we een leaseauto de Mazda CX-5 GT-M Line benzine omdat dit in the end goedkoper is. Het verschil is zo nihil dat het leuker is om benzine te rijden
Zelfs als diesel iets duurder is zou ik nog altijd voor de diesel versie gaan. Diesel rijdt eenvoudig comfortabeler met veel Nm onderin, een grotere actieradius en beter bij het caravan (en boot- en paardentrailer).
@spidermann: Hoewel er leuke diesels zijn, vind ik de gemiddelde diesel bak echt niet om aan te horen als ze langs komen rijden. Een elektrische auto heeft nog vele malen meer koppel en trekt op in stilte, dat is nog veel comfortabeler. Nog even wachten op betaalbare EV’s voor de gewone man en het is gedaan met de diesel.
(hang een caravan achter een Model X en je servies ligt door de hele caravan)
@fanboy:

Sleutelwoord in deze: “Actieradius”
@jack_abarth: Joh je begint iedere dag met 500km rijbereik, en in West-Europa kun je prima uit met superchargers.
@fanboy:

Klopt, en in bijna alle gevallen werkt het. Maar als ik een elektrische auto als werkpaard ga inzetten (1.500-2.000kg) dan is het ver over met het bereik. Dus zoals bovengenoemd, mensen die de auto inzetten bij bijvoorbeeld paardensport, watersport of gewoon als werkauto is diesel gewoon de betere optie.
@fanboy: inderdaad rijdt een diesel lekkerder dan een benzinemotor (hoewel die door de turbo’s ook steeds prettiger rijden). Maar qua soepelheid, comfort en soevereiniteit is een elektromotor onovertroffen.
@mashell: Als een diesel lekkerder rijdt begrijp ik niet waarom Ferrari geen diesels in haar programma heeft.

Of een Porsche 911 Diesel.

Het rijdt immers zo lekker!
@karaya: Ander segment. Een diesel die op de snelweg 1700 toeren draait rijdt nu eenmaal zeer sereen. Zeker als de auto goed geïsoleerd is tegen geluiden zodra het blok dan wordt aangesproken bij accelereren.

Ben in die zin ook om, maar in de stad vind ik een diesel maar niks. Het koppel van een ongeblazen benzine is voor 0-60 genoeg, en er is te weinig bijgeluid aanwezig om de onaangename klanken van een diesel te overstemmen. Stoplichtsprintjes waar de diesel in het voordeel zou zijn doe ik toch zelden aan.
@spidermann: Als je je motorkeuze af laat hangen van je caravan kun je dat hier beter niet hardop zeggen…
Achja, in elk geval wel goed voor de dieselprijs als de vraag ernaar afneemt.
Diesel is nog echt wel voordeliger, begin van het jaar nog druk aan het rekenen geweest en met wat zwaardere diesels tegen zwaardere benzine motoren is een diesel echt ruim voordeliger en je kan er over het algemeen langer mee doorrijden dan met benzine auto’s. Helemaal 100% vergelijk had ik niet (benzine had nog niet iets meer pk) maar lag ook hoger in onderhoud, verbruik en afschrijving met hetzelfde aantal km’s. Verschil was mij net iets te gek.
@ri_ck: uiteraard wel als je voldoende km’s per jaar rijdt ?
@ri_ck: Maar als je gaat kijken naar zwaardere motoren is het toch logisch dat diesel goedkoper is?
@berlinetta: ja dat blijkt, 3.0 TDI of 3.0 tfsi zat een aardig verschil in. Had daarvoor ook 3.0 TDI maar vond de tfsi ook wel interessant! Alleen na wat rekenwerk (aanschaf, verbruik, onderhoud etc.) vond ik het verschil behoorlijk, misschien had ik het moeten vergelijken met een 2.0 tfsi maar daar durf ik niet eens naar te kijken ?.
@ri_ck: Maar de 3.0 tfsi loopt toch een stuk harder? Zal in in ieder geval een beter bereik hebben over de toeren.
@fanboy: je hebt niks aan een enorm toerenbereik. Een diesel heeft onderin echt meer te vertellen en dàt is waar je vermogen wilt hebben. Wat er bovenin de toeren zit is leuk voor in de kroeg, de verkooppraatjes en het jaarlijkse stoplichtsprintje. Verder totaal nutteloos.
@lekbak: Ik heb me juist altijd ge-ergerd aan het feit dat diesels zo doodvallen bovenin. Inderdaad veel koppel onderin, waardoor je bijna aangemoedigd wordt, maar als je dan even door wil trekken op een oprit moet je alweer doorschakelen.

En ik geloof niet dat je met een 3.0 tfsi onderin te kort komt. Goed, ik weet niet hoe die rijdt, maar het lijkt me niet dat die rijdt als een jaren 90 sportwagen met gigantische turbolag.

Anyway, als we het toch over het hogere segment hebben rijdt zo’n Tesla fantastisch. Je hoeft niet na te denken over al die eigenaardigheden van de techniek, gewoon planken en hij gaat direct.
@fanboy: Het ligt aan het type auto dat je rijdt. Voor dagelijks verkeer is een diesel wel erg fijn. Je hebt vrijwel direct maximaal koppel en je hoeft niet lang door te halen om vooruit te komen. In een funauto is dat doorhalen juist wel leuk en dan is de bijbehorende gasrespons en het geluid van een benzinemotor ook een plus.

Daarnaast ben ik het wel eens met jouw stelling dat een 3.0 tfsi ook onderin voldoende power levert. Het rijdt misschien nog iets minder soepel dan een vergelijkbare diesel, maar je komt absoluut niks tekort.
@fanboy: @lekbak: allebei goeie punten! 3.0tfsi loopt harder en mooier geluid, 3.0 TDI heeft een chipje en daardoor 300pk 650nm, rijdt erg fijn zoveel koppel en kan hem nog aardig doortrekken. Weet ook niet hoe de tfsi rijdt maar zal inderdaad sportiever zijn met hoger toerenbereik. Bij mij was het dan ook kostentechnisch een stuk interessanter om de TDI te nemen en hoe stom het ook klinkt kan ik er beter mee voor komen rijden bij klanten dan een tfsi wat toch doorgaans wat sportiever/patsiger over komt. Nu een wolf in schaapskleren en daar hou ik ook wel van :-)
De daling (van de vraag naar dieselauto’s) zou te wijten zijn aan de groeiende vraag naar benzineauto’s.

Ik geloof dr niks van…
Wellicht als ik de huidige diesel vergelijk met huidige benzine zou ik duurder uitkomen, maar ik vergeleek het altijd met de auto welke ik op dat moment reed. Ik heb in 2013 mijn S350CDI ingeruild op een nieuwe S500 4M… Ik kwam met beide auto’s uit op rond de 1:10 met normaal gebruik… Met mijn huidige E400 zit ik zelfs rond de 8 liter. Heerlijk geluid en een goede range, voel er niet meer veel voor om weer te gaan dieselen.
Ik ben stiekem liefhebber van SUV’s met benzinemotor. Dus een GLE400, X5 35i, Range Rover Sport SCV6, die categorie. Zonder tokkie bumperpakketen, gewoon ingetogen.

Als ik zo’n auto zie wordt ik altijd blij, dan weet ik in ieder geval zeker dat zo’n auto gewoon zo met voorkeur besteld is.
De grote vraag is hoe de restwaarde zich gaat ontwikkelen en hoe je dar terug gaat zien in de leaseprijs. Daarmee krijg je toch een kantelpunt in de totale kosten, zeker als het bijtellingspercentage gelijk is, maar de cataloguswaarde van een gelijkwaardige diesel toch een paar duizend euro hoger ligt.

Heb zelf ook benzine overwogen, maar als je moet kiezen tussen een 156 PK benzine of 50 diesel PK’s extra voor hetzelfde geld, dan is de beslissing erg snel gemaakt.
De reden dat leaserijders nu voor een benzine wagen kiezen is juist de financiële prikkel. Door de diesel boete die in de cataloguswaarde verwerkt zijn de diesel modellen flink duurder. De bijtellingbewuste leaser kiest dan al snel voor het goedkopere benzinemodel, dan maar vaker tanken.
Niet te vergeten dat de moderne benzine ook veel koppel heeft zonder dat je auto klinkt als een tractor.
DIESEL…….what else?
Dat wordt gestimuleerd door de overheid dus dan kan het niet anders
Ik ben dan ook erg blij met onze liberale overheid die ons op alle fronten de vrije keuze laat en zich voor 100% inzet voor marktwerking.
In de zorg
In het OV
De energie markt, ook bijna geen ‘milieu’ belasting (slechts 50%)
En straks wordt defensie ook geprivatiseerd.
Kun je zo een Leopard leasen, is wel een Diesel op geel kenteken met een gewicht van ca. 52000 kilo; maar filedruk zal u als forens geheel vreemd voorkomen met dit fantastische voertuig met slechts alleenmaar voordelen :
Duits
Dus Primijum
SUV
Offroader
Ruimtewonder
Waadvermogen
Klimvermogen
Een wegdek is een accessoire voor de dikke Leo.
Ook verkrijgbaar in Beige (voor de wat oudere AB’ers)
http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/8/2/4/4/9/MBT-Technologietraeger-560×373-1bae72b0dc453fd5.jpg
@desjonnies: Plak een visje achterop en ik wil er over denken
Op een skoda octavia station 2.0 diesel zit bijna 8000e bpm….Ze zijn gek geworden hier !!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).