Volkswagen Golf is Car Of The Year 2013

Gepost op 04-03-2013 om 15:37 door - 108 Reacties »

Volkswagen Golf VII - COTY 2013
Wijze *kuch* autojournalisten hebben er lang over moeten ‘nadenken’, maar uiteindelijk bleek dat de nieuwe Golf in hun ogen toch echt de beste nieuwe auto was. Hoe ze tot dat besluit gekomen zijn? Nobody knows.

Volkswagen zal het waarschijnlijk allemaal een worst wezen, want die kunnen nu lekker een jaar lang de slogan European Car of the Year in al hun marketingpraat gebruiken. En uiteraard worden er stickers op de achterruit van elke Golf geplakt.

Wist je trouwens dat dit pas de 3e keer is dat Volkswagen deze prijs wint. In 1992 won de Golf ook al eens en in 2010 was het de Polo. Zoals je ongetwijfeld nog weet won vorig jaar de Chevrolet Volt/Opel Ampera (2012) en het jaar daarvoor de Nissan Leaf (2011).

Deze week kan Volkswagen de overwinning in Geneve gepast vieren door de nodige nieuwe versies van de Golf te introduceren zoals de GTI, GTD, Variant, e-Golf en Golf PLug-in Hybrid.

Uitslag
Volkswagen Golf – 414 punten
Toyota GT-86/Subaru BRZ – 202 punten
Volvo V40 – 189 punten
Ford B-Max – 148
Mercedes A-Klasse – 138
Renault Clio – 128
Peugeot 208 – 120
Hyundai i30 – 111

UPDATE: Meer Golf-nieuws, de Golf 7 Variant Bluemotion komt met 14% bijtelling.

108 reacties   toon alles
Het enthousiasme over dit VAG-product spat er af in dit artikel :p
Tsja, wat wil je met het grootste compromis in autoland?
Prima auto voor de massa. Velen malen beter dan voorgaande jaren.
@TimoBac: Wat lig je nou weer te zwetsen. Elke (duitse) opvolger is weer een achteruitgang.
Het is inderdaad de auto van het jaar 2013, in 2014 zijn er namelijk al TSI problemen.
@bsxc2: TSI’s gebruiken tegenwoordig riemen ipv kettingen.. Exit TSI problemen>
@lamborgfan: En… de reden waarom je een distributieketting gebruikt is omdat die dingen onderhoudsarm zijn en dus heel lang mee horen te gaan…? En dat kan dat ”geweldige” merk van jouw niet eens voor elkaar krijgen…
@imba: Last van frustraties? Ga anders even van de zon genieten, kan geen kwaad.
@imba: Kettingen van mb en bmw rekken ook op, al enige ervaring mee. En dan heb ik het nog niet eens overde psa group gehad die dingen knappen gewoon.
@passie: Het punt is dat ze op riemen overgaan omdat ze niet in staat zijn om hun ketting probleem op te lossen.
@imba: Het punt is dat ze er van geleerd hebben, en over gaan op riemen. de coulance regeling van vag is en was gewoon goed. kun je bij psa niet zeggen. net buiten de garantie?? jammer dan. Bij vag is het buiten de garantie 70% op loon en onderdelen tot 150000km geloof ik, ongeacht of auto dealer onderhouden is of niet
@passie:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je onzin uitkraamt. Je betaald gewoon de volle mep tot dat de kwaal mediahype wordt. Dan is coulance ineens wel mogelijk….
@passie: Samengevat; Ze hebben geleerd om een probleem te ontwijken in plaats van om een bestaand probleem te lossen.
@passie: gelul. pon is helemaal niet goed met coulance regelingen. Ik merk dat je PSA iets minder hoog heb zitten. Ik wens je veel plezier als je elke dag in je VAG barrel stapt. Geheimpje: je VAG barrel heeft een PSA interieur.
@rufctr01: Pon had in de autoweek oproep gedaan om iedereen die betaald had, contact op te nemen met de dealer/pon zodat ze hun geld terug kregen..
@lamborgfan:
Dan moet je dat broddelblad wel lezen, wie dat terecht niet doet is dus het haasje.
De enige fatsoenlijke manier is dus de kentekenhouder persoonlijk op de hoogte te stellen.
Die werkwijze heb ik vaker met recalls mogen ervaren. Behalve bij VAG…, die hanteren de “wat niet weet wat niet deert” werkwijze.
@lamborgfan: na een hoop gezeik en gezeur. Eerst moesten de VAGrijders hun geld maar bij de fabrikant van de kettingen zien te halen! Pon is een boevenbende…en heeft Autoweek in de zak. Schrijft Autoweek niet positief over een VAG-je dan krijgen ze voorlopig geen testauto.
@passie: Ik kreeg laatst nog gratis 4 nieuwe pompverstuivers op een 6/7 jaar oude auto, omdat de pompverstuivers die ik had blijkbaar niet goed waren. De auto is niet eens dealer onderhouden.

Garantie is tot 7 jaar en 200 of 250.000km voor zover ik weet…
@lamborgfan: Je schuift zulke belachelijke problemen wel er wel erg makkelijk van je af.
@imba: Mijn merk? Mijn probleem?..

Euh.. Stop eens een vinger in je reet misschien knap daarvan op..
@lamborgfan: Alleen een homo zou daarvan opknappen. Dus nee.
@imba: Knul.. C’mon, heb je ontslag gekregen? Vriendin heeft je verlaten? Zit je vinger vast..?

http://www.zorgkaartnederland.nl/psychiater

Heb ik toch nog iets goeds voor je gedaan..
@lamborgfan: Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar met mij gaat het prima. En trouwens, het is eerder aan mij om jouw ”knul” te noemen. Waar haal je het lef vandaan, ”knul”.
@imba: jouw = jou . autoblog regel die edit nou eens.
@imba: verschrikkelijk zo’n fout.. Trouwens die vorige ook.. Snapte niet wat je bedoelde, totdat je hem zelf verbeterde!

Ot: als de leaf de auto van het jaar geweest is… Dan begraaf die prijs maar! Belachelijk lelijke Nissan
@imba: je kunt nu wel de oude verstandige man gaan uithangen, maar je Civic met taartschep durf je al niet meer als avatar te gebruiken. Iemand met vertand rijdt niet in zo’n bomenklevertje.
@lamborgfan: nu de versnellingsbakken nog.
als auto van het jaar moet er toch wel iets bijzonder, innovatief, vooruitstrevend of nieuw zijn, bij deze auto zijn alle vier begrippen misschien een klein beetje, maar zoals je op het eerste gezicht zou verwachten is dit dus een auto die ‘gewoon’ is, naar mijn mening te gewoon.
@bigbrabo: deze auto is gewoon de maatstaf voor alle andere.
@mashell:
edit: sarcasme modus uit….
Hij doet wat hij moet doen en doet dat uitstekend, dus op zich klopt dat wel, als je het vergelijkt met de anderen op de shortlist. Maar jeumig, het is wel een doodsaaie keuze van doodsaaie autojournalisten van doodsaaie autotijdschriften. Breek eens met conventies, beloon durf eens.
Van mij had het de A klasse mogen worden. Veel mooier dan de Golf en voor Mercedes een veel grotere verandering. Dr staat echt een nieuw model. Nu zijn in principe de Golf 5 en 6 ook Auto van het Jaar geworden. Als je de navi laat updaten…
@E34M5Touring: Opzich vindt ik dat Volvo met de V40 hetzelfde gedaan hebben en naar mijn mening ook nog beter dan Mercedes. Mijn voorkeur gaat dus naar de V40 uit. Maar auto van het jaar zou ik ook die niet noemen.
@Seroo: Ik snap je punt. Voor Volvo ook een grote stap om het toch ietwat conservatieve design te doorbreken. En met een hele goede hybride versie. Ik vind hem persoonlijk niet mooi maar dat is geen reden om het niet te worden natuurlijk. Maar daarom voor mij de A klasse. Niet goedkoop maar wel erg fraai en zeer goed afgewerkt. Interieur is echt top.
@E34M5Touring: MAAR DE MOTOR KAP OM HOOG HOUDER(GEEN IEDEE HOE DAT HEET) IS NIET ZO FRAAI AFGEWERKT
@sandervolvo: Tja, ik moet bekennen, niet iets waar ik op let als ik een nieuwe auto ga kopen. Bovendien (hoop ik) dat ze hem niet vaak zullen zien.
Altijd die haat tegenover vw… Het zijn gewoon nette auto’s zonder al te veel op te vallen. Alsof andere merken geen “saaie” (om de dooddoener te gebruiken) modellen maken.

Ik vind de doorsnee ford, huyndai, kia, Toyota, … Ook bijzonder anoniem. Los van hun kwaliteiten.
@hollow: In mijn geval is het geen kwestie van haat; ik was tevreden over de Golfs die ik als auto van de zaak heb gereden, maar het is mij weleens overkomen dat ik in de file stond en binnen mijn blikveld 4 andere Golfs zag in dezelfde uitvoering en dezelfde kleur. Dan kan een gevoel van saaiheid niet worden onderdrukt. Een auto van het jaar zou mijns inziens een viering van technisch vernuft en design moeten zijn. Al jaren is dat niet het geval.
@pieterveer:
Ahum. qua innovatie waren 2011 en 2012 ander waardige jaren als je de principes achter deze verkiezing er even op naslaat.
2013 slaat natuurlijk nergens op, geen vernieuwing op welk vlak dan ook.
Al moet ik wel bekennen dat voor de overige kandidaten het zelfde geldt.
Op de Toyobaru na zijn het allemaal brood en boter auto’s. De uitslag zou zo de Leaseslet van het het jaar kunnen zijn.
Autojournalisme is dus ook al deaud.
En niet ontvankelijk voor innovaties.
Dit in een rijte auto’s die voor veranderingen hebben gezorgd, NSU R0 80, Renault 16, Porsche 928, Citroën CX, Mercedes 450 SE. Rover 2000

De grauwe middelmaat heerst.
En heeft ‘gewonnen’

SCHANDE !
@desjonnies: Zijn er nog echte innovaties dan. Ik bedoel, dr komt een punt en dan is alles wel zo’n beetje uitgevonden. Volvo heeft met de V40 wel een goede hybrid neergezet maar die techniek is inmiddels ook gemeengoed. Mercedes heeft wel een andere route genomen met de A klasse maar de hatchback is natuurlijk al een tijdje onder ons. Je krijgt nu al die facebook rommel in de auto maar dat vind ik niet innoverend, meer: nou wat kunnen we er nog in schroeven.
@E34M5Touring: De eerst volgende innoverende auto zal wel de eerste auto zijn die daadwerkelijk zelfstandig kan rijden.
@berlinetta: Ja maar tot op heden zijn die allemaal gebaseerd op bestaande modellen. Dus dan zou de techniek Auto van het Jaar worden niet de auto. Je hebt wel een punt, ik denk dat dat inderdaad de volgende stap word. Al zie ik mezelf nog niet snel in zoiets plaatsnemen. En waterstof wellicht. Als Honda die Clarity uitbrengt denk ik dat je daar gelijk je winnaar hebt.
@E34M5Touring:
De Clarity was toch te koop? In Amerika weliswaar en in kleine oplage, maar toch. Jammer dat die auto geen doorslaand succes is geworden. Had heel wat ogen kunnen openen…
@Rob: Hij wordt aan trouwe Honda rijders ‘geleased’ als een soort testpanel. Die cyclus duurt een paar jaar als ik het goed heb. Dan gaan ze terug om te kijken hoe of wat en wordt er uitgebreid onderzocht wat de gebruikers tegenkwamen. Het is een cool project. Als ze dat werkend kunnen krijgen en de infrastructuur is er op aan te passen, geloof ik dat dat de toekomst word. Bovendien ziet ie er normaal uit. Niet als een science fiction apparaat (ik denk dat het de opmars van EV en Hybrids gewoon tegenwerkt, al die raar gelijnde modellen) waar je ‘van moet houden’. Wel knap want ik geloof dat Honda de enige is die al werkende rijdende modellen heeft, waar niet door fabrieksmensen in gereden wordt.
@E34M5Touring:
Ah, oke dat wist ik niet. Is dit project nog steeds gaande dan?
Lijkt op zich wel een beetje op het experiment van GM 20/30 jaar geleden met elektrische auto’s. Helaas werd toen besloten het niet door te zetten, ondanks de positieve geluiden van de leasers.
http://www.autofans.be/reportages/vergeten-autos/7602-vergeten-auto-31-gm-ev1

Laten we hopen dat de Honda Clarity het er beter vanaf brengt.
Iedereen met kritiek – had ik ook!! – zou eigenlijk eens een dagje in die nieuwe Golf moeten gaan rijden.
Geloof me, het is écht geen golf V of VI in een nieuw pakje en écht een goeie auto!
(Yep, verbaasde mezelf ook toen ik me dat besefte :) !!)
@ukbob: En hoe bevalt het daar bij PON.
@imba: Wel, ik werk zo nu en dan bij Pon en iedere college is het met me eens dat de nieuwe Golf niet echt een enorme vooruitgang is, alles is ietsje beter. De nieuwe Leon, dát is een toffe kar.
@sjouveur: Is dat ook niet een Golf?
@imba: Klopt, een Leon is niet een Golf.
@E34M5Touring:
Nope, die had de titel meer verdiend….
@jrk68: Niks in dit rijtje mag die titel eigenlijk dragen. Vind het allemaal niet echt onderscheidend auto’s. Die BRZ/GT86 is veel te spannend. Die was het nooit geworden. En is qua concept natuurlijk ook niet echt vernieuwend. Fijn dat ie er is en dat men weer een beetje naar dat soort auto’s wil, maar voor een verkiezing van het jaar is het gewoon geen kandidaat. Ik zou de A klasse gezegd hebben om bovengenoemde reden. Verder ook niet. Veel auto’s die nog enigszins recht hadden op die titel in mijn ogen, zijn niet betaalbaar voor de overgrote meerderheid, dus ergens snap ik ook wel dat die niet meedoen. Maar als het echt op innovatie aankomt ben je toch aangewezen op de super/hypercars en grote business saloons.
@E34M5Touring:
Dat hoeft echt niet, een Twizzy is op zijn eigen manier minstens zo innovatief als bv een Aventador.
@jrk68: Ja, dan komt het neer op wat je persoonlijk innovatief vind. Ik vind de Twizzy gewoon een electrische variant van dat schuwlelijke motorscooter apparaat met rolkooi van BMW. Ik dacht aan KERS systemen en infrarood nachtkijker etc. Daar zie ik wel innovatie in. En ook wel toepassingen. Maar van Facebook op je navi etc. krijg ik zoals gezegd een beetje het idee dat ze alles wel gehad hebben en dachten, dan dat maar ofzo. Denk toch dat het ook te maken heeft met wat je zoekt in een auto.
@E34M5Touring: Volgens mij wel hoor.
@imba: Een Piet is toch ook geen Sinterklaas.
@imba: Laat maar, je snapt het niet. Gauw weer achter de VAG fanboys aan.
Okee, er kan lang of kort over geluld worden, maar de nummer 1 heeft gewoon tweemaal meer punten dan nummer 2 (laat staan directe concurrent MB A-klasse). Zo slecht zal die kwaliteit dan toch allemaal niet zijn….? Of komen de haters nu weer met een fantastische verklaring waarom dit zo is?
Mis trouwens wel de BMW 3-serie, of deed deze vorig jaar al mee?
Auto van het jaar 2013, wow. En op welk vlak is deze golf beter dan haar concurrenten? En op welke basis worden er punten uitgedeeld? Staat er niet bij vermeld. Of hebben die autojournalisten een kadootje gekregen van VW?
Deze uitslag tekent het failliet van deze schertsverkiezing…. de auto van het jaar….nou zeg, dat zal hordes nieuwe klanten binnenbrengen….
Zeer terecht lijkt me, als ik zie welke auto’s verder waren genomineerd!

Oh kijk, zoals iedere echte auto liefhebber al had verwacht, uiteraard staat Hyundai weer onderaan.
@audifreak: liever een Ster in mijn grill dan 4 cockringen of een VW logo.
Ja, stel je toch voor dat je kop eens boven het maaiveld uitsteekt.
De laatste leuke ‘Auto van het jaar’ is inmiddels al een klassieker…
Zo moet dat! Dik verdient!
Meer hoeft er niet gezegd te worden.
@christophera5: Inderdaad! COTY in the pocket, kijken wat er verder nog in zit :)
En in de basis uitvoering, een simpele achteras constructie, zelfs een stap terug t.o.v. van het vorige model. Maar ja, hij is wel populair. De meest verkochte wil echter niet zeggen de beste. Kijk maar naar de jaren dat de kever dit was gevolgd door de kadet.
Pff, golf? Ga toch weg man. Iedereen weet dat de auto van het jaar 2013 de Mercedes G63 AMG 6×6 is.
In het land der blinden is éénoog koning…… Oftewel, het was een bijzonder schraal jaar als dit saaie doperwtenblik met de eer wegrijdt.
Bewijst nog maar eens dat VAG gewoon heel goede auto’s maakt.
@kapiteinaudi:
Hoe goed moeten Fiat’s en Renault’s dan wel zijn, die hebben deze titel heel wat vaker opgeplakt gekregen.
Het zegt dus niks over de kwaliteit van een auto, die kan je immers pas jaren later beoordelen. En afgaande op het rapport van zijn voorgangers voorspelt dat niet veel goeds, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
@jrk68: De kwaliteit kan je inderdaad pas later beoordelen, en ja een Golf is misschien ietwat saai. De nieuwe is ook niet echt mijn smaak, hij ziet er een beetje vreemd uit. Maar het lijkt me nu toch duidelijk dat de Golf echt een topauto is. Het is niet voor niks de best verkochte auto van 2010 en 2011 in Europa.

Aan alle ‘VAG-haters’ zeg nu niet “ze worden zo goed verkocht omdat ze allemaal zo snel stuk gaan, dus er moeten nieuwe worden gekocht….bla bla blaaaa….” :-)
@kapiteinaudi:
Het is niet de meest gekochte…, misschien wel de meest gehuurde!
@kapiteinaudi: Heel komisch.
@imba: Ik weet het….. Wat ben ik toch een jas…..een grapjas! :-)
@kapiteinaudi: lekker in de VAG utopie blijven geloven jongen. Als jij je mammoetskelter hebt ingewisseld voor een Puch en als je heel misschien kunt autorijden, dan hoop ik dat elke VAG geval die je gaat aanschaffen je de waarheid laat merken en je bankrekening leeg gaat trekken.
@rufctr01: “Als jij je mammoetskelter hebt ingewisseld voor een Puch en als je heel misschien kunt autorijden” Haha, wat ben jij een grapjas *kuch* *kuch*….
Ik zal inderdaad in die VAG utopie blijven geloven, met graagte zelfs.
@kapiteinaudi: ik benoem iemand niet gauw oliedom, je komt redelijk in de buurt.
@rufctr01: Ik zeg niet snel dat iemand lult uit zijn nek, maar bij jou moet ik me toch inhouden.
@kapiteinaudi:
Komop, je lult nu weer als een fanboy…, net nu ik dacht dat je dat achter je gelaten had en begon te geloven dat een een autoliefhebber was. Laat je niet verleiden tot een “alles wat je zegt ben je zelluf” niveau.
@camber24 @jrk68: Oké, oké sorry echt waar sorry. Ik heb me misdragen, ik zal het nooit nog doen. Maar rufctr01 zei dat ik dom ben, dat is ook niet lief.
zo zo .. is vast een “belangrijke” verkiezing dan ..

de emoties zijn bij het Eurosongfestival zelfs tammer ..
Volgens mij hadden toch echt de Hyundai i30 en de Golf van plaats moeten wisselen.
Overal word er duidelijk bewijs geleverd dat de Hyundai i30 superieur is aan de Golf, dus dit moet dus wel VAG sabotage zijn geweest. Of die Duitsers hebben flink met geld gesmeten om de jury om te kopen.
@bullgod76: een hiejoendaai beter dan een Golf?? Wahaaa! Hiejundai = Bordkartonnen rammelkasten met de restwaarde van een potlood..
Het label ‘European Car of the Year’ én de winnaar van dit jaar worden door de meesten (hier) zwaar overschat. Gaat toch helemaal nergens over als je geen argumenten aandraagt, maar er wel een winnaar is..
Omdat tie zo vernieuwend is?…………Whoehahahahahah…..
@norge: Dat kan ik me inderdaad ook niet voorstellen, waarschijnlijk eerder omdat het gewoon een allround goede auto is, ondanks zijn discutabele betrouwbaarheid.
Terechte overwinnaar met ruime voorsprong. Zowel kwalitatief als technisch de maatstaf. Voldoet aan alle veiligheidsnormen en leverbaar in talrijke varianten (Benzine, diesel, binnenkort hybride of zuiver electrisch). Hoewel het concept hetzelfde gebleven is is hij toch voor 95% nieuw.
En de winnaar is de golf. Ohh was er een nieuwe? Waarom niet de v40 of de A klasse of de208? Dat zijn nieuwe auto’s !
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!