Als dit toch eens waar zou zijn…
BMW trok eerder deze maand officieel de doeken van de nieuwe 3 Serie. Daarmee is nagenoeg alle belangrijke informatie over de Dreier aan het licht gekomen. De Duitse autofabrikant wacht naar verluidt nog tot maart om de Touring-versie tijdens de Geneva International Motor Show te onthullen. BMW heeft het deksel echter niet op het geruchtenvat weten te houden, want ondertussen zijn er allerlei faschinerende details aan het licht gekomen.
Met name het Britse Autocar weet een reeks speculatieve “feiten” te delen. Allereerst bevestigen zij de open deur dat het ontwerp van de 3 Serie Touring grotendeels overeenkomt met de sedanversie van de auto. De directe rivaal van de Audi A4 Avant (rijtest) krijgt aan de achterzijde verschillende kenmerken, die hem zowel op het uitgaande model (vergelijking) als de huidige 5 Serie Touring moeten laten lijken. Daarnaast kan het achterraam van de auto naar verluidt opengemaakt worden om kleine boodschappen in de stationwagen te deponeren. Tevens moet de laadruimte van de nieuwe Touring aanzienlijk groter zijn dan bij het uitgaande model. Logisch, want de nieuwe 3 Serie sedan heeft al 480 liter aan ruimte, tegenover de 485 liter van de vorige 3 Serie Touring. Het motorengamma van de Touring matcht die van de sedan.
Hoe veelbelovend bovenstaande “feiten” ook mogen klinken, dit zijn zeker niet de geruchten waarnaar het meerendeel van onze aandacht uit is gegaan. Volgens het medium heeft BMW namelijk ook eindelijk een M3 Touring op de planning staan.
Het is absoluut niet de eerste keer dat er geruchten rondzingen dat BMW een Touring-versie van de M3 op de markt wil brengen. Hoewel dit tot op heden nog altijd niet is gebeurd, lijkt het geroezemoes met de jaren steeds meer fundering te krijgen. Anno 2018 lijkt BMW er helemaal niet meer aan te kunnen ontkomen. Zeker nu vergelijkbare performanceauto’s van zijn directe concurrenten (Audi RS4 Avant, Mercedes-AMG C63) hun succes meer dan hebben bewezen. Een andere reden dat BMW de M3 Touring nu wel wil overwegen, staat in directe verbinding met de potentiële ontwikkeling van de auto. Volgens insiders dichtbij de autofabrikant zouden de ontwikkelingskosten van een Touring-versie van de M3 op basis van het huidige model vele malen lager zijn dan voorheen.
Meer lezen? Bekijk HIER de laatste spyshots van de nieuwe BMW M3.
strating zegt
Kijk ik echt naar de kont van een BMW?!
mikje90 zegt
@strating: nee maar wel naar die van de nieuwe dacia logan.
vagtroep zegt
@strating: ik begrijp gewoon niet hoe ze diegene die de kont van deze auto heeft ontworpen nog salaris betalen?♂️
olivier420 zegt
@vagtroep: Smaak. De eeuwige discussie
Esprit_de_Flandre zegt
@vagtroep: Wacht tot je hem in het echt ziet. Dan smelt je vast wel…
bakboord1 zegt
@strating: jazeker: een ijskrabber links en een ijskrabber rechts!
De nieuwe BMW 3 helpt je de winter door!
RobUSA zegt
@strating: Lexus toch ?
BRT zegt
@strating: kan ook zo de nieuwe Hyundai i40 of Lexus IS zijn.
AMG zegt
Ziet er niet verkeerd uit, behalve de naald van bumper naar achterlichten doorloopt.
Edge zegt
Audi bouwt de RS4 en RS6 alleen nog maar als station en ook Mercedes levert al jaren C’s en E’s AMG als station, dus je vraagt je af waarom het zo lang geduurd heeft bij BMW
evdw zegt
@edge: Inderdaad een goeie vraag. Gemiste kans volgens mij en kan daarom ook de reden echt niet verzinnen.
viezefreddyw zegt
@edge: Denk dat het ook deels te maken heeft met de verkopen van de E61 M5. Dat ding werd amper verkocht terwijl de E60 M5 dat wel deed. Ik denk dat je dan wat terughoudender bent voor het uitbrengen van andere M-modellen in station uitvoering.
lekkaah zegt
@viezefreddyw: dit dus, touring/estate doelgroep is stuk kleiner van M wagens zo blijkt uit geschiedenis
tenaci zegt
Toch gek dat de coupe M4 heet. Ja ik weet het, de coupe os officieel ook een 4-serie, maar het is natuurlijk marketing bullshit. De 4-serie en dus ook M4 zijn net als de touring gewoon een variant op de 3-serie en M3.
VeniVidiVici zegt
@tenaci: Het is heel simpel hoor. BMW heeft er gewoon voor gekozen om alle coupé auto’s even cijfers te geven en de rest oneven cijfers.
tenaci zegt
@venividivici: klopt en Audi precies andersom. Maar het blijft marketinggelul
VeniVidiVici zegt
@tenaci: Ach wat is tegenwoordig geen marketinggelul. Zelfs langs de kant van de weg binnen de bebouwde kom wordt je al bekogeld met reklame en met LED billboards :-(
olivierc zegt
@venividivici: En de wat is de 1-serie dan?
olivierc zegt
@olivierc: Sorry fout gelezen…. waar is die verwijderknop?
jack_abarth zegt
@venividivici:
218 grand tourer?
hehe zegt
@jack_abarth: 640i gt
kennone zegt
Dat hadden ze bij de E46 al moeten doen
jonathan1996 zegt
@kennone: daar bestaat er eentje van officieel door bmw gebouwd! moet je maar eens op google opzoeken, ontzettend cool om te zien!
Rudy zegt
Betreffende bagageruimte: een F30 3 serie heeft ook 480 liter volgens mij?. Nieuwe sedan is dus niets groter?.
racerx zegt
Oei, zo op die headerfoto vind ik het toch wel een heel fraaie kar!
defietser zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Mooi dat ze voor de nieuwe 3-serie weer voor evolutie in plaats van revolutie hebben gekozen. Niet te wild veranderd en direct herkenbaar als een 3-serie, maar wel weer een fris ontwerp.
Slim, want de 3-serie is ondanks het grote modellenaanbod nog steeds één van de belangrijke pijlers voor BMW en ze zouden gek zijn om teveel te veranderen en het risico lopen dat daardoor de verkopen teruglopen.
VeniVidiVici zegt
Dat de ruit van de achterklep open kan vind ik niet zo’n fascinerend detail. Kon bij de e91 ook al. Maar wat lijkt mij dat gaaf zeg een M3 touring met van die uitgeklopte wielkuipen en dikke keramische remmen :-)
skinnybmw zegt
@venividivici: Dat kon zelfs al bij de E46 en E39 Tourings? Van dat acherraam die open kan dan, hè?
e28forever zegt
@venividivici:
Het is wel reuzehandig.
Je doet het raampje open en kiepert je boodschappen in de koffer.
johnhert zegt
Komen ze eindelijk met een m3 touring, is de designtaal zo lelijk dat niemand er nog ééntje wil hebben…
phaeton zegt
@johnhert: Ha! Dit dus
Foramen zegt
@johnhert: zal wel meevallen hoor, werd bij de vorige ook geroepen en je ziet de 3 serie overal.
Ik vind ook de laatste versie mooi!
snuif zegt
De afbeelding zal naar ik hoop en verwacht een render zijn (note aan autoblog: bronvermelding enzo?), ik kan op deze afbeelding de ruitenkrabbers in de achterbumper niet erg waarderen. Op zich een M3 Touring wél!
rufctr01 zegt
Ziet er goed uit!
marinepower zegt
Als er geen X-drive versie van komt, vrees ik dat het wederom geen bestseller gaat worden.
berlinetta zegt
@marinepower: Ach die is er van de C63 ook niet en die verkoopt ook wel.
jensefrens zegt
Nice. But not as nice as Peugeot 508 sw
ablogjunk zegt
Wat een ***titel weer op basis van speculaties…. schrijf dan gewoon “Gaat BMW een M3 touring maken?”
Esprit_de_Flandre zegt
“Het is absoluut niet de eerste keer dat er geruchten rondzingen dat BMW een Touring-versie van de M3 op de markt wil brengen. ”
Zeg maar gewoon: zoals bij elke nieuwe generatie.
Maar ja, waarschijnlijk zal de afdeling boekhouding deze keer wèl een M-touring verplichten…
allesmetturbo zegt
Zou wel heel tof zijn
ericc zegt
Wil je een touring in M3? Koop dan een Alpina B3. Ook beschikbaar als x-drive.
spykerboy zegt
Mag hopen van niet, eerst awd in de M5, dan een station M3? Gaat wel erg snel de audi kant op zo….
elemento zegt
Men speelt goed op de vraag van klanten. Hiermee bedoel ik dat 80 a 90 procent van verkoop bij de bmw dealers allemaal.op lease contract gebaseerd is. Sommige willen of moeten station in gebruik nemem. Dus begrijp ik de zet van bmw
mashell zegt
@elemento: maar gaat een M3 leasen? Alleen iemand met een eigen zaak die voor zichzelf “de leaseregels” bepaald. Want geen enkele verstandige werkgever laat z’n medewerker een bezineslurpende bullebak leasen.
Gulli zegt
Jullie snappen natuurlijk wel dat als er echt een M3 touring uitkomt, BMW wéér van zijn merkwaarden afstapt. Net als het uitbrengen van een MPV, FWD en turbomotoren. Gaan de puristen deze auto dan ook verguizen?