Het begint nu wel heel erg dichtbij te komen.
Elektrisch rijden is de toekomst, zei een wijs man ooit. Dat zou wellicht kunnen kloppen, maar elektrisch rijden is ook bijzonder duur. Ja, dankzij veel subsidies, belasting-regelingen en vrijstellingen lijkt het relatief goedkoop.
Met name de leaserijder zal dit kunnen beamen, doordat deze voordeel ondervindt van een zeer gunstig bijtellingspercentage. Heel erg gaaf zo’n Audi e-tron of Tesla Model 3, maar relatief betaalbaar is voor velen nog altijd absoluut niet betaalbaar. Gelukkig komen er kleine en goedkopere elektrische auto’s bij. De Renault Zoë was er al een tijdje, maar er is nu ook een Kia e-Niro of een Peugeot 208 e.
Prijs Opel Corsa-e
Nog een elektrisch alternatief is de Opel Corsa-e. Dat is de elektrische versie van de gloednieuwe Opel Corsa. Daarvan is de instapprijs nu bekend en eerlijk is eerlijk: het gaat de goede kant op. De uitstootloze Corsa-e is er namelijk vanaf 30.999 euro. In tegenstelling tot de Corsa met benzinemotor heeft deze Corsa standaard airconditioning. Verder beschikt deze over AppleCarplay, cruise control en keyless start. Een stukje luxer is de Corse-e Launch Edition. Deze is voorzien van onder meer een uitgebreid navigatiesysteem, 17″ velgen, digitaal instrumentarium, two-toen lak en LED-koplampen. De prijs daarvan was al bekend, namelijk 34.999 euro. Voor meer informatie over de Launch Edition, zie dit artikel.
Leaseprijs Opel Corsa-e
Uiteraard is het ook mogelijk om de Opel Corsa-e te leasen. Dat kan op twee manieren. Het zakelijke leasetarief is 399 euro per maand. Dat is op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar. In dit geval geldt die 8% bijtelling. Private lease is uiteraard ook mogelijk. Dan kost de Opel Corsa-e 459 euro per maand, eveneens op basis van 60 maanden 10.000 km per jaar.
Levering Opel Corsa-e
De elektrische Opel Corsa is op dit moment te bestellen. De levering start in het voorjaar van 2020. In dat geval gaat het om de Corsa-e Launch Edition. De ‘gewone’ Corsa-e Editions zullen een half jaar later, in het derde kwartaal dus, geleverd gaan worden.
Prijzen concurrentie Opel Corsa-e
De Opel Corsa-e is een heel interessante auto met zijn vanaf prijs. Jazeker, 31 mille is alsnog een heleboel geld voor een B-segment hatchback, maar de verschillen worden kleiner. Het is een beetje lastig vergelijken qua concurrentie, daar bij sommige auto’s de uitrusting en prestaties nogal afwijken.
Hyundai Ioniq Electric Comfort – € 34.295
Nissan Leaf 2.Zero Visia – € 34.890
Peugeot 208-e – € 36.250
Renault Zoe R90 Lige – € 32.940
bellaitalia zegt
Peugeopel
dutchneon zegt
@bellaitalia: allemachtig, private lease 460 x 60mnd = 28000 euro. Dan issie dus mooi afgeschreven. Ik snap mensen die private leasen totaal niet… neem dan gewoon een lening in de vorm van een doorlopend krediet, dan ben je tenminste eigen baas en zit je niet aan zo’n wurg contract, waarbij je maar 10.000km mag rijden en als je eerder van het ding af wilt met de gebakken peren zit!
tjorque zegt
Ik hoop dat er binnenkort vooral grote phev breaks voor een schappelijke prijs op de markt komen. Dat is het type auto waar ik iets aan zou hebben.
Een b segment van 30k vind ik ver schikkelijk veel geld voor veel te weinig rur
willeme zegt
@tjorque: Standaard Corsa is er vanaf 17.000 euro. De Corsa-e heeft een hoger prestatiepotentieel en rijkere uitrusting. Dus een vergelijkbare benzine Corsa kost denk ik zo’n 22.500 euro. Nog steeds veel geld, maar het is ook weer niet een enorm verschil. Er is geen MRB en laden is goedkoper dan tanken. Dus het gaat zeker de goede kant op. Sterker nog, dit zou weleens een van de eerste auto’s kunnen zijn waarbij het voor particulieren voordeliger uit komt.
stuko zegt
@willeme: ik geloof dan nog eerder in een groot succes voor de nieuwe Mii en Citigo. Actieradius van 250km, 21.000 euro. Het stereotype gebruiker en het formaat auto leent zich perfect voor elektrisch rijden.
towi1989 zegt
@stuko: we moeten eerst nog maar eens zien wat de prijs gaat worden
redneckarie zegt
@stuko: ik ben heel benieuwd wat de werkelijke range is bij die auto’s want ik rijd nu met een elektrische mb b klasse die zou ook 250 kunnen halen … nou geloof me hooguit in de zomer met 90 km/u red ik 150 km als range in eco+ stand en in de winter 100 en kan niet snelladen langs de rijksweg omdat de accu dat niet aankan . Ik ben wel geïnteresseerd in de Corsa omdat die kan snelladen in een half uurtje weer bijna vol
richh zegt
@stuko: het stereotype gebruiker van een A-segmenter heeft geen eigen parkeerplaats met laadpaal.
marinepower zegt
@richh: als tweede auto wel, maar die maken weer weinig km, maar die beperkte hoeveelheid km’s zijn dan weer wel in het centrum van de stad en naar de kinderopvang.
dromedaris zegt
@willeme: bwa nog altijd zo’n groffe 30% verschil dus… ?
reactief zegt
@willeme: zie mijn berekening hieronder!
rogers zegt
@willeme: en heeft de Corsa van 22k ook een goede automaat of is het deze een handbak
hotze zegt
@rogers: doe maar met handbak.
lekbak zegt
@willeme: het prestatiepotentieel is niet zo belangrijk. Leuk, dat de elektrische wat sneller is, maar aangezien de basis Corsa ook verkocht word is dat vaak geen prioriteit. Het is wel van belang als je auto met auto vergelijkt, maar niet als je toegankelijkheid met elkaar vergelijkt.
willeme zegt
@lekbak: Ik snap je punt. Voor het appels met appels vergelijken, zou ik het prestatiepotentieel wél nemen. Dat doe je met LPG of diesels ook. De M550d vergelijk je niet met de 520i ;-).
Op zich ook logisch dat merken dit doen, want bovenaan het marktsegment is er net meer mogelijk. Dit zal tezijnertijd verder naar beneden ‘druppelen’. Maar voor het goede vergelijk dient er zeker rekening mee gehouden te worden. Dan is de Corsa-e een goed alternatief voor een Corsa 1.2 met opties, nog niet voor een basis Corsa 1.0. Voor beide valt wat te zeggen.
crepito zegt
@willeme: Als je als particulier €3000 subsidie er op krijgt is het toch helemaal goed?
Maar dan moet je wel minstens 15k km per jaar rijden vind ik.
tjorque zegt
@willeme: het gaat inderdaad de goed kant uit. Daar ben ik heel blij om.
Er is geen beter segment om te elektrificeren dan het “ik rij meestal niet meer dan een keer om de kerktoren segment”.
Binnen 5 jaar gok ik dat de prijzen “normaal” zullen worden.
Spaar de brandstof dan maar voor de oldtimers, heel speciale voertuigen, motorfietsen,…
jpoers zegt
@tjorque: is al 1 hele goede, de Kia optima PHEV, rijdt heerlijk en als PHEV degene die het verst komt op prik.
tjorque zegt
Vervolg: Veel te weinig ruimte
jpsienen zegt
De e208 lijkt me echt een geinig scheurijzertje. Ben benieuwd hoe de markt en de prijzen er over 3 tot 5 jaar uitzien, en dito de gebruikte markt full electric.
HzR zegt
@jpsienen: dan zien de prijzen er waarschijnlijk fantastisch uit, maar mag je langzaam gaan denken over een nieuwe accu a €15.000
stefanvts16v zegt
@hzr: waar baseer je dat op? Tesla heeft bijvoorbeeld al bewezen dat kmstanden van 300.000 km of meer geen enkel probleem zijn.
laptom zegt
@stefanvts16v: hoeveel Prius rijden al 15j met dezelfde accu’s rond. Renault ontdekt ook dat accu’s langer meegaan dan 8 jaar. En ik kan genoeg benzine auto’s met nieuwe motoren na 125.000km ….
pramm zegt
@stefanvts16v: dat kan je niet zondermeer vergelijken. Als je een Tesla oplaad, laadt deze standaard tot 80%. Dat is ook het advies van Tesla. Een batterij dagelijks helema vol laden is bizar slecht voor de accu, maar met de kleine batterij die deze kleine auto’s hebben, kan je eigenlijk niet anders. Bovendien wordt de accu actief op de juiste temperatuur gehouden, waarbij dat bij de goedkopere oplossingen passief gebeurt.
Als 3e biedt een grote accu de gelegenheid om een groter deel van de accu te reserveren voor “kwaliteitsdoeleinden”. De Tesla 85kwh batterij bijvoorbeeld, kan maar voor 77 kWh worden gebruikt. De rest is om de batterij goed te houden. Een batterij echt plat leeg laden is nog veel slechter voor de levensduur.
Als je kijkt hoe hard de degradatie van de eerste generatie Nissan leaf ging, dat was echt dramatisch. Zeker als je de auto ook nog eens regelmatig snellaadt (Google maar eens op Nissan leaf taxi Japan chademo degradation). die auto was dan ook niet voorzien van de oplossingen van Tesla.
BaRa zegt
@pramm: Waarom zou je niet anders kunnen? Die kleine auto’s worden vaak genoeg gebruikt voor kleine afstanden. Dan hoeft de batterij ook niet volgeladen te worden.
healey zegt
@pramm: De 1e generatie Leaf had geen accu koeling. Daardoor gingen deze accu’s minder lang mee. De vraag is natuurlijk of deze auto’s het wel hebben.
jpoers zegt
@hzr: nieuwe accu voor de Zoë is 7900euro
daihatsucuore zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sirdrinksalotofpetrol zegt
Echt ontzettend geweldige auto…..want elektrisch……not. 30k voor een Corsa, kom op man. Die gaat na 5 jaar lease weer zo de grens over naar Noorwegen.
volvaudi zegt
Mis de ID3 in het verhaal. Die komt beschikbaar met meer ruimte (C segment) en hetzelfde bereik vanaf €29.995
mark383 zegt
‘In dit geval geldt die 4% bijtelling.’
‘De levering start in het voorjaar van 2020.’
Uhm… Dus 4% bijtelling lijkt me wat lastig worden? Zie https://www.google.com/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/bijtelling-ev-naar-8-in-2020-126149%3famp=1
willeme zegt
@mark383: Je hebt helemaal gelijk! Is inmiddels aangepast, dankjewel!
reactief zegt
Aanschaf e-Corsa: €31.000,-
Afschrijving (55%) €17.000,-
Thuis laden: €1.250,-
Totale kosten: 18.250,-
Benzine Corsa vergelijkbaar: €21.000,-
Afschrijving (62%) €13.000,-
MRB: € 1200,-
Tanken (1op15 a€1,60) €5.500,-
Totale kosten €19.700,-
Met rentekosten over de extra investering kom je iets duurder uit, maar daar staat tegenover dat onderhoud wat goedkoper zal zijn.
Verzekering weet ik niet of dat veel duurder is.
Afschrijving op basis van verwachting ING.
MRB geheel vrij is nog onzeker, maar wel de verwachting ook na 2020.
Rekeningrijden is nog een onzekerheid.
Benzine zal ook wel duurder worden.
reactief zegt
@reactief: Prijs van Corsa is voor 100pk versie met ongeveer gelijke uitrusting (volgens autoweek).
jpsienen zegt
@reactief: en de wb op FE die onherroepelijk gaat volgen, in welke vorm dan ook?
reactief zegt
@jpsienen: Onhandige afkortingen gebruik je. Je bedoeld wegenbelasting? Sowieso tot een met 2020 is Full Electric MRB vrij. Naar verwachting blijft dat tot 2025 zo, maar dat is inderdaad onzeker.
jpsienen zegt
@reactief: Excuses. Idd MRB op full electric. Dat is waar ik benieuwd naar ben, wat staat er te gebeuren na 2020. Enerzijds de ontwikkelingen tav infrastructuur, ‘s avonds terugleveren en ‘s nachts laden, capaciteit van het netwerk etc. Anderzijds, wat gebeurt er met Total Cost of ownership zodra de MRB gefaseerd ingevoerd wordt of we gaan rekeningrijden? Voor dat ene jaartje weegt het ogenschijnlijke voordeel niet op tegen de vermeende risico’s in de ogen van velen, vermoed ik.
reactief zegt
@reactief: Wat weggevallen was: berekening op basis van 10.000km per jaar. 5 jaar in bezit.
kees66 zegt
@reactief: Ik heb nog weinig vertrouwen in die cijfers voor afschrijving. De tijd zal het leren. In een onderzoek van de ANWB anderhalf jaar geleden (en ik geef toe, met de ontwikkelingen op dat gebied is dat best al een tijd terug) was juist de afschrijving op elektrische auto’s veel hoger dan op benzine, met name omdat de consument er niet op vertrouwd dat die accu’s in een tweedehands nog wel betrouwbaar zijn.
richh zegt
@kees66: de consument gaat zich de komende jaren hier vanzelf in verdiepen en komt dan heel snel achter de Prius en de verschillende Tesla’s die honderdduizenden kilometers op 1 accu doen.
Bekijk anders voor de grap eens wat een Tesla Model S moet opbrengen, en wat een Audi of Mercedes van hetzelfde bouwjaar met dezelfde aanschafprijs nu moet kosten.
De ANWB… Kom op :P
dreetje zegt
@reactief:
Je berekening staat bol van fiscale bevoordeling van de EV. We weten echter nu al dat daar spoedig een einde aan komt.
Rekeningrijden maakt een einde aan de lage km-kosten van de EV.
De vrijstelling van de MRB kan niet blijven bestaan, want wegen onderhouden zichzelf niet.
De subsidie op EV wordt snel afgebouwd.
Voor mensen die denken: ik kan dankzij mijn zonnepanelen het hele jaar door goedkoop thuis tanken, heeft de VVD bedacht dat de salderingsregeling afgebouwd wordt. Dat betekent dat je in de zomer je stroom goedkoop aan het net geeft en in de winter duur moet inkopen.
Als er straks betere en goedkopere EV’s komen, zal het heel hard gaan met de afschrijving van de huidige modellen.
Wie als particulier denkt met de EV spekkoper te zijn, komt bedrogen uit. De voordelen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
reactief zegt
@dreetje: Mijn berekening is gebaseerd op wat er op dit moment bekend is en wat je de aankomende jaren kunt verwachten.
Het voordeel wordt afgebouwd, maar aankoop subsidie wordt toegevoegd, ook voor tweedehands, wat goed is voor de restwaarde.
De fossiele auto gaat ook nog duurder worden. Steeds vaker geweerd worden in steden etc… Dus wat doet dat met die restwaarde. En rekeningrijden, als dat al komt doet nog wel ff. En gaat gewoon voor alle auto’s gelden. Veel te duur om in te voeren voor één groep(je) auto’s.
Dus een auto kopen op dit moment is sowieso een klein risico dankzij onduidelijk beleid. Maar wat jij zegt klopt niet. Als particulier is het gewoon redelijk vergelijkbaar qua kosten.
dreetje zegt
@reactief:
Wat is er bekend:
De aanschafsubsidie voor de EV wordt geen €6.000 maar lager (Wiebes in NRC : “de electrische auto wordt toch geen koopje).
De salderingsregeling wordt afgebouwd vanaf 2023.
Inschatting: de MRB-loze EV zal niet lang bestaan als er straks honderdduizenden van rondrijden, want er is inmiddels afgesproken dat andere automobilisten hier niet voor op hoeven te draaien.
De kans dat benzine de komende jaren duurder wordt in een krimpende markt is bijzonder klein. Het is logischer dat benzine en diesel goedkoper worden.
De MRB van een Corsa op benzine is niet €1.200 maar €520 per jaar. En de afschrijving is ook geen 62%. De Corsa is een kleine populaire auto die weinig afschrijft. Daar doet ING’s kristallen bol niets aan af.
reactief zegt
@dreetje: Die aanschaf subsidie wordt volgens mij €3.000,-. Ik zeg nergens dat het meer is. In mijn berekening neem ik het ook niet mee.
Saldering gaat over zonnepanelen, ik reken op regulier stroomgebruik.
MRB is een mooie aanvulling. Ik rekende €1200,- voor 5 jaar. Foutje dus, ik kwam op €400,- per jaar maar moest over 5 ipv 3 jaar zijn. Dus zelfs 800,- extra in het voordeel van de EV.
En dan zeg je dat op jouw inschatting, wanneer de EV er met honderd duizenden zijn, de kosten omhoog gaan. Dat verwacht ik ook, maar idem voor de fossiele auto’s. De klimaatdoelstellingen blijven namelijk staan. Tevens bereken ik op 5 jaar. Zo snel gaat dat niet, dus met die lange termijn ben je al aan de volgende auto toe en kan je opnieuw rekenen.
Grappig dat je jezelf slimmer vind dan de ING die toch wel bekend staan om dit soort marktvoorspellingen.
Al met al is mijn berekening behoorlijk neutraal en op redelijke bronnen gebaseerd, ook noem ik onzekerheden.
Jij echter reageert op je onderbuik en met eigen inschattingen. Tevens proef ik aardig wat aversie.
dreetje zegt
@reactief:
De ING zag de crisis in 2008 niet aankomen toen die voor hun neus stond. Als ze van economie al geen verstand hebben, moeten ze al helemaal bij auto’s wegblijven.
Niemand kan de afschrijving van de EV voorspellen, want die hangt o.a. af van overheidsbeleid, technische ontwikkelingen en marktwerking, die allen volkomen onvoorspelbaar zijn. Als er een geweldige ontwikkeling komt met zeer goedkope en goede accu’s, dan zullen de huidige EV’s zeer hard afschrijven. De voorspellingen van ING zijn dus onbetrouwbaar.
Het is vanwege de onzekerheden dus niet mogelijk om een “neutrale” berekening te maken. Kopen van een dure EV is een groot financieel risico.
reactief zegt
@dreetje: oké, je vind jezelf dus echt slimmer dan de ING…
En de crisis erbij halen om je gelijk te halen. Ik kan daar wel weer op in gaan, maar dat heeft toch geen zin.
Met het laatste ben ik het wel eens. Een auto kopen is op dit moment een zeker risico door onduidelijk beleid. Maar dat geldt naar mijn mening net zoveel voor de fossiele versies.
En uiteindelijk zit er in mijn berekening (met jouw aanvulling) een gat van zo’n €2.500,- in het voordeel van de EV. Dus dan heb je iets meer marge om een verandering op te vangen.
harrie zegt
Best leuk, zou zeker een optie voor me zijn ware het niet dat de overheid elke maand de spelregels verandert en het dus gewoon een financieel risico is.
richh zegt
@harrie: voor elektrisch, diesel of benzine? Voor alle typen is een auto een enorm risico…
driek zegt
Toch snap ik de prijzen van elektrische auto’s niet. Er wordt altijd beweerd dat elektrische auto’s eenvoudiger in elkaar zitten en dus goedkoper kunnen zijn dan benzine auto’s door veel minder bewegende delen.
Neem een goedkopere auto, stop er een dure (zesduizend euro?) accu in en ik kom op hooguit twintig mille voor een elektrische Corsa.
Dan is er inclusief bvb voordeel voor een elektrische auto toch zo’n vijftien mille ‘zoek’. Zo duur kan de ontwikkeling niet zijn toch?
lekbak zegt
@driek: ik denk dat als je de ontwikkeling er met alleen dit model uit wilt halen, dat die zomaar een tienduizenden euro’s meer zou kunnen kosten. Ja, de ontwikkeling is (nu nog) extreem duur. Maar ook noodzakelijk voor de toekomst, dus daar mag wat verlies op gemaakt worden. Als het goed is maakt elke verkochte auto het verlies wel wat kleiner dus men wil toch wel zoveel mogelijk verkopen.
crepito zegt
@driek: Wel dus. Er wordt weinig winst (eerder verlies) gemaakt op de E-tron. En dan hebben ze overal onderdelen vandaan gehaald, uit de A6, Q7 etc.
richh zegt
@driek: doe die accuprijs maal 1.5, en bedenk dan dat we massaproductie hebben voor brandstofmotoren terwijl die voor EV’s nog wordt opgezet en die investering terugverdiend moet worden.
Autos zijn nooit duur geweest aan ruw materiaal, alles zit in het productieproces. Voor EV’s wordt het ruwe materiaal (li-ion) opeens veel duurder en moet het productieproces drastisch op de schop.
realhustler zegt
Hoge prijs komt ook door ontwikkelkosten. Die zijn hoger door de nieuwere techniek en bv Volvo heeft wat langer nodig gehad om hetzelfde veiligheids niveau te halen. Kost allemaal geld. Ook zijn de aantallen nog laag.
willemveenstra zegt
Kan ik al net zo snel laden als tanken?
Nee laat dan maar!
reactief zegt
@willemveenstra: Tanken? Pff… wat een tijdverspilling en nog omrijden ook zeker paar die paar cent.
richh zegt
@willemveenstra: als je het zo leuk vind om bij de pomp te staan, dan rijd je daar in je EV toch naar toe?
Thuis en op werk laden, je hoeft nooit meer te tanken.
martijn_vangammeren zegt
@willemveenstra: Met het 350kWh laden eigenlijk wel. Met die Porsche praat je dan over een minuut of tien laden en dan weer door. Het record van elektrische afstand rijden over 24h rijden is ook verbroken door een YouTuber genaamd Tesla Björn. Dat is meer dan genoeg en het laden is dus echt het probleem niet meer. benzine auto’s zijn pas de laatste 30 jaar echt zuiniger geworden, daarvoor haalden ze ook met moeite de 500km. En de ev is pas 10 jaar serieus bezig. En kijk hoeveel er Daan al vooruitgang is geboekt.
bertorelli zegt
De prijzen voor een *-e auto zullen toch echt moeten zakken wil het privé ook interessant worden.
Bij de meeste berekeningen liggen de kosten over 5 jaar berekend redelijk dicht bij elkaar.
Dus echt verdienen ga je er niet aan.
Een een benzine Corsa van 5 jaar oud met 75.000 op de teller zal toch makkelijker te slijten zijn dan een Corsa-e.
Bij een benzine zal wellicht de distributieriem een keertje aan de beurt zijn, als die al niet gedaan is.
Bij een elektrische variant heb je een 5 jaar oude accu waarvan je weet dat de kans bestaat dat die een keer vervangen moet worden.
En dat laatste is een stuk kostbaarder dan een riempje o.i.d.
richh zegt
@bertorelli: nou doe mij maar zo’n E-auto dan.
Hoeveel Priussen en Tesla’s hebben nu hun 2e accu? Juist: zo goed als niemand…
martijn_vangammeren zegt
@bertorelli: De meeste merken hebben wel geleerd van het eerste gen Leaf fiasco. De accu’s gaan ook bij een tweedehands nog prima zijn. Renault, Tesla hebben eerder het probleem dat ze niet genoeg accu’s terugkrijgen voor hun huisbatterij project omdat ze in de auto’s blijven werken.
willemveenstra zegt
Emotieloze bende is het! Als je electrisch wil reizen pak de trein!
vaakbenjetebang zegt
@willemveenstra: Inderdaad! Nee, dan de woeste verbrandinsmotoren die je in een doorsnee Corsa of soortgelijke auto aantreft. Dàt is pas beleving, dàt is nog eens autorijden!
schreute01 zegt
@willemveenstra: daar heb je een punt. Als ik naar Italië rijd in mijn V8 geniet ik de hele tijd van de brom op de achtergrond….niet dus. Ik snap echt niet waarom een bak lawaai gekoppeld is aan emotie en de stilte van elektrisch rijden niet. Ik vind het een kul-argument.
aschja zegt
@willemveenstra: Stoer man
volvo480gtt zegt
Die toe-toen lak lijkt me wel wat ;)
volvo480gtt zegt
@volvo480gtt: two-toen dus…
baklava zegt
30.000 voor dat koekblikje. Ehhhh nee dank je
willemveenstra zegt
Ik rij niet naar italie. Dan pak ik het vliegtuig desnoods huur ik daar een auto!
Ik ben geen liefhebber van wachten niet bij de tandarts en dus ook niet bij de laadpaal! Maar niet iedereen is gelijk. De electro rijders die graag willen wachten mogen mij altijd voor laten bij de tandarts:)
martijn_vangammeren zegt
@willemveenstra: tandarts gaat op afspraak dus ja. Laadpalen komen er ook genoeg bij. Je hebt het er blijkbaar wel moeilijk mee he? Al die negatieve berichten die je hier plaatst die ook nog eens op onderbuik gevoelens zijn gebaseerd. Huur eens een elektrische auto en zie hoe dat rijdt in de stad.
Iedereen die ik in onze, let op, Zoë laat rijden is enthousiast. Ja een simpele Zoë, geen dure Tesla, en toch zijn ze enthousiast om ermee te rijden en hebben al een handvol mensen datzelfde gedaan als in ieder geval tweede auto. Iets waar de Zoë en soortgelijke auto’s voor gemaakt zijn. Al gaan we daar ook wel eens mee op weekendje weg.
BaRa zegt
Ziet er netjes uit, zo’n elektrische Corsa. Nu nog een Belgische overheid die publieke laadpalen voorziet, en die een wetgeving uitrolt die het afdwingbaar maakt om laadpunten te installeren in ondergrondse parkeergarages van appartementsgebouwen. Als daar iemand mee kan helpen…?
tge1 zegt
Binnen vijf minuten vol (dus écht 100% vol) zonder lange rijen bij zo een paal, geen geklooi met kabels voor de deur en 10000-15000€ nieuwprijs. Dan ben ik om, dat is namelijk hoe ik het nu doe en ik wil niet terug in de tijd qua gebruikersgemak.
frank2b zegt
@tge1: Ohwjajoh?
scrmeagle zegt
We ontkomen er echt niet aan over 15 jaar weten we niet beter. De politiek wil dit en het gaat gewoon gebeuren autorijden zal nooit goedkoper worden. De belastingdienst is onbetrouwbaar dus nooit iets beslissen met fiscaal voordeel. Dat is meegnomen maar moet je niet je beslissing van af laten hangen.
gemaskerdemuchacho zegt
Nog steeds veel te duur… Een B segment, ‘kaal’, voor 30k… Private lease, wat toch hot is ook een te hoog bedrag.. Voor 459 en maar 10 km kan je echt wel wat leukers leasen.. Nope, daar moet nog zeker 8k vanaf om het aantrekkelijk te maken.
martijn_vangammeren zegt
@gemaskerdemuchacho: waar zie jij dat deze auto kaal is? Lees de tekst nog eens. De meeste EV’s worden standaard voorzien van alle luxe die je bij de benzine versie moet bijkopen in uitvoerings versie.
Dit is dus zeker geen ‘kaal’ hok.
gustav zegt
Wel vreemd dat private lease 60 euro per maand duurder is dan zakelijk.
voor de leasemaatschappij maakt het niet uit waar het geld van komt prive of zakelijk.
Jantje_555 zegt
ik zie mensen op pensioen, of met een klein loontje, niet direct 35 000 euro aftikken voor een corsa’tje. Oudere mensen willen hoge instap, nog andere mensen willen iets voor 15 000 euro dat niet nieuw hoeft te zijn. En als 60 plusser op een assistentiewoning/appartement, hoe gaan deze die auto dan opladen. ik zie ze al bezig met een abonnement af te sluiten via internet om naar een publieke laadpaal te rijden