Nog even je 14%-bijteller ritselen? Let op de levertijd!

Auteur: , 48 Reacties

Nog een paar maandjes en dan treden de nieuwe belastingregels op autogebied in werking. Belangrijkste wijziging: verlaging van de 14%-bijtellingscategorie van max 95 (110) gr/km aan CO2-uitstoot naar max. 91 (102) gr/km. En daardoor vallen een hoop auto's per 1 juli opeens in het 20%-tarief.

Want ga maar na: zo’n beetje alle auto’s die het op-een-na gunstigste tarief zijn ingefriemeld hangen tot op de gram nauwkeurig tegen de bovengrens aan, en zo kan het dat er 22 modellen per 1 juli uit de 14%-categorie verdwijnen. Maar ook uit de 20%-categorie verdwijnen maar liefst 26 modellen. Dikke kans dus dat je vlak voor die tijd een run krijgt op leasewagens, maar ook vanuit het particuliere segment door mensen die graag belastingvrij willen rijden.

En wat hangt samen met een plotselinge stijging van de vraag? Langere levertijden. En voor 1 juli niet op kenteken betekent onherroepelijk meer betalen. Daarom adviseert de Vereniging auto van de zaak om de levertijd als ontbindende voorwaarde in het leasecontract op te nemen.

Ik vraag me af in hoeverre importeurs bereid zijn in iets dergelijks mee te gaan. Je kunt met de huidige krappe logistieke processen niet zomaar even een hele pluk extra auto’s vrijmaken, en alles wat wel besteld is, maar dan ineens wordt afbesteld komt waarschijnlijk toch op het bord van de importeur, en niemand zit te wachten op loze (dure) voorraad.

Dus als je per sé nog voor 1 juli een goedkope auto wilt, dan is het advies hier heel snel werk van te maken. Het scheelt je toch flink in de maandelijkse lasten.