Nog even je 14%-bijteller ritselen? Let op de levertijd!

Gepost op 19-03-2012 om 13:12 door - 48 Reacties »

Blue is good for you
Nog een paar maandjes en dan treden de nieuwe belastingregels op autogebied in werking. Belangrijkste wijziging: verlaging van de 14%-bijtellingscategorie van max 95 (110) gr/km aan CO2-uitstoot naar max. 91 (102) gr/km. En daardoor vallen een hoop auto’s per 1 juli opeens in het 20%-tarief.

Want ga maar na: zo’n beetje alle auto’s die het op-een-na gunstigste tarief zijn ingefriemeld hangen tot op de gram nauwkeurig tegen de bovengrens aan, en zo kan het dat er 22 modellen per 1 juli uit de 14%-categorie verdwijnen. Maar ook uit de 20%-categorie verdwijnen maar liefst 26 modellen. Dikke kans dus dat je vlak voor die tijd een run krijgt op leasewagens, maar ook vanuit het particuliere segment door mensen die graag belastingvrij willen rijden.

En wat hangt samen met een plotselinge stijging van de vraag? Langere levertijden. En voor 1 juli niet op kenteken betekent onherroepelijk meer betalen. Daarom adviseert de Vereniging auto van de zaak om de levertijd als ontbindende voorwaarde in het leasecontract op te nemen.

Ik vraag me af in hoeverre importeurs bereid zijn in iets dergelijks mee te gaan. Je kunt met de huidige krappe logistieke processen niet zomaar even een hele pluk extra auto’s vrijmaken, en alles wat wel besteld is, maar dan ineens wordt afbesteld komt waarschijnlijk toch op het bord van de importeur, en niemand zit te wachten op loze (dure) voorraad.

Dus als je per sé nog voor 1 juli een goedkope auto wilt, dan is het advies hier heel snel werk van te maken. Het scheelt je toch flink in de maandelijkse lasten.

48 reacties
BP
BP [ commentorial ]
27-11-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je onze video in het laboratorium al gezien?
Paar vragen:

1) Weet iemand welke auto’s op dit monent zijn vrij gesteld van wegenbelasting?
2) Domme vraag waarschijnlijk, maar geldt bovenstaande alleen voor nieuwe auto’s of ook voor 2e hands auto’s?
3) Komt de vrijstelling op de wegenbelasting straks ook te vervallen voor deze groep auto’s die daar nu in aanmerking voor komen?
@ralf: er zal vast wel een site zijn waar je precies kan zien welke auto’s in het gunstige tarief vallen.

Bij tweedehands auto’s zoals de Audi A2 1.2TDI en Lupo 3L geld het ook.

En als je hem voor 1 juli op kenteken op je naamt hebt blijft het gelden.
Hoeveel extra belasting in de zin van bijtelling betaal je nu eigenlijk als je van 14- naar 20% gaat?

Zou trouwens zomaar kunnen dat je na 1 juli als particulier wel je slag kunt slaan met een zogenaamd “onverkoopbare” auto.
@bobb: afhankelijk van de auto hoeveel het per maand scheelt, bijtelling word percentage van de nieuwwaarde van de auto word per jaar bij je inkomen opgeteld en daar betaal je belasting over. Meestal 52%.
@kraakensmaak: Ok dus bij bv een auto van 30K zal je dan amper 1000euro meer belasting betalen? Toch geen drama.
@bobb: correct, dat is per jaar dus zo een 85 euro per maand.
@bobb: volgens mij komt het neer op €800 netto op jaarbasis bij een auto van 30k. Het ligt er maar aan hoe je tegen geld aan kijkt, maar van €800 kan je elk jaar toch veel leuke dingen doen. En bij een leasetermijn van 4 jaar kom je op €3200 netto inleveren, dan voel je je best ongelukkig als je nu een auto besteld en deze wordt te laat geleverd.
@bobb: Nou, van 14 naar 20% bijtelling is al 42% meer bijtelling betalen. Maar dat is nog niet alles. Over deze autos moet dan ook ineens BPM betaald gaan worden wat de auto ook nog eens duurder maakt (en dus ook de bijtelling doet stijgen). Dit zal afhankelijk van het type auto ± 2500 euro zijn wat ook ongeveer 200 – 250 euro netto bijtelling per jaar is. Ook zal er wegenbelasting betaald moeten worden en een fractie meer verzekeringspremie. Dit maakt de leaseprijs ook weer wat hoger, waardoor een werknemer er per saldo dik op achteruit gaat.
@bobb: Wat scheelt dat nu per? Even een voorbeeld:

Cataloguswaarde € 40.000,-, 42% (middelste) belastingschijf:
25% € 350,-
20% € 280,-
14% € 196,-
Alle bedragen zijn [i][u]netto kosten[/u][/i] per maand. Het verschil wordt dus nog groter wanneer je in het hogere belastingtarief valt (>€ 2.200,- netto per jaar). Dat geef ik liever aan andere dingen uit dan aan heer De Jager. Daarom heb ik een Peugeot 508 HYbrid4 besteld, 200 pk, vierwielaandrijving en 14% bijtelling.
Echte mannen rijden 25% bijtelling, of kunnen hun eigen auto kopen in plaats van dat de baas dat doet.
@kraakensmaak: Mooi gezegd maar nu worden de leasefanboys boos.
@kraakensmaak:

Zou jij een eigen auto kopen als je een vertegenwoordiger was die een rayon heeft van Nederland / Duitsland / Polen / België ? Laat staan met zo’n functie een auto van 25% bijtelling betalen met een matige salaris ?
Ik ben zelf geen lease rijder, maar een beetje begrip voor dit soort leasesletjes mag wel hoor ;)
@bempi: er zijn twee verschillen tussen een leasebak en bijtelling, ik snap best dat als je door heel Europa of Nederland moet rijden voor werk je een leasebak krijgt. Maar niemand verplicht je om hierin ook prive te rijden en te gaan miemelen over bijtellingscijfertjes. Je kunt hem ook gewoon in het weekend voor de deur neerzetten en dan een leuke auto rijden (want zeg nou eerlijk de gemiddelde leasebak is dat niet).
@kraakensmaak:

De strikte leaser zal je ook niet horen klagen, alhoewel uitzonderingen nagelaten omdat het toch weer iets duurder wordt.
En in bepaalde gevallen heb je geen keus dan om er privé ook mee te rijden, daarom mag je op jaarbasis ook 500 km ermee rijden.
Een 3de auto is kost ook geld, als de meeste leaserijders al een probleem maken van een verhoging hoe willen ze dan überhaupt een 3de auto betalen ?
@kraakensmaak: precies, echte mannen kijken niet op 5 a 6 tientjes per maand.

*ikbengeenechtevent

ot: ik hoop niet dat de levertijd van mijn 20% megane verlengd word omdat ze voorrang gaan geven aan de 14% knijpstuivers

ben ook benieuwd naar de eerste verhalen na 1 juli over mensen die door fouten in de administratie oid meer dan de gehoopte 14% moeten gaan betalen.
@kraakensmaak: 25%’er op de oprit hier, gewoon de volle mep lappen!
@RoT___: Shjuive me da hjeld.. Me oew mags..
@kraakensmaak: Ik doe mee, 25% over een TTRS is geen kattepis ;)
@Joerek: maar dan heb je wel een ontzettend dikke bak met 5-cilinder roffel! Foto?
Dan mag je wel heel snel zijn. Ik ken iemand die al sinds begin december zit te wachten op levering van een polo bluemotion, dus voor zo eentje zou je al te laat kunnen zijn.
Als je nu een belasting vrije auto rijd, laten we zeggen.. de Fiat Punto.. (ken iemand met zo’n ding) hoelang is die dan nog belastingvrij? of gewoon per 1 juli niet meer?
@dennisr: tot 2014 iig.
@dennisr:

Op 1 januari 2014 vervalt de vrijstelling voor wegenbelasting voor nieuwe en bestaande auto’s. Vanaf die datum wordt de wegenbelasting gebaseerd op het gewicht van de auto.
Tot januari 2014 verandert er dus niets aan de motorrijtuigenbelasting voor zuinige en schone auto’s.
@bempi: ah ok, dat is nog wel acceptabel.. thnx ;)
Voor 1 juli op kenteken betekent de komende 3 jaar sowieso (weet niet precies hoe lang, is wel op te zoeken) volgens de oude regels.
@sir_smokalot: = 5 jaar

Dat komt handig uit, langer kan je vaak niet leasen. 4 jaar is zelfs gangbaar geloof ik…

In de praktijk is het: bestellen (en op naam) voor 1 juli = hele leasecontract centen schrapen.. (joepie)
Goedemiddag, hij is binnen hoor! Ziet er geweldig uit, kan ik u zeggen……….

Ja, maandag wordt hij uitgeleverd……

Ja, 2 juli.

Kan ik verder nog iets voor u betekenen?
@glashelder: Kan ik verder nog iets voor u betekenen?

Ja graag tenaamstellen op zaterdag 30 juni. Dan is er niets aan de hand. De auto kom ik dan wel een maand later ophalen.
Avatar van RoT___
RoT___ via Android app
19-03-2012 om 16:04
@audir8v10: Precies, meteen bij binnenkomst bij de dealer kenteken er op. Of de auto op 30 juni of 17 juli opgehaald wordt maakt niet uit.
Ik ga toch een Megane bestellen… net als de rest van leasend Nederland…

Het verschil tussen 14% of 20% is al snel 70 euro netto… Dan kan je beargumenteren dat een echte vent niet moeilijk doet over een paar tientjes, maar komop. We hebben het over het verschil tussen 14% en 20%. Alsof je wel een echte vent bent met een 20%-er… Dan kan je gewoon schraper-style all the way gaan en een Megane bestellen.

14% of 20% is dus aan het eind van een leasecontractje makkelijk 3300 euro… Ik ben niet rijk genoeg om zoveel geld te laten lopen
Avatar van mrbones
mrbones via Android app
19-03-2012 om 16:51
@baasbas: snel zijn dan. Die renault megane is niet aan te slepen.
@mrbones: Hoeft niet. Die Megane zit ook na 1 juli nog in de 14% klasse… Bereid je voor op een tsunami aan Meganes op de weg…
@baasbas: Net als de rest van leasend nederland… Que?

Ik heb trouwens gewoon in het contract op laten nemen dat mijn Passat BM voor de eerste op kenteken zou staan als dat niet het geval was, zouden we het verschil terug krijgen. Daardoor kreeg ik vorige week een telefoontje… Uw auto is al in NL wat wilt u.
Helaas loopt mijn huidige contract pas de 30ste af ;)
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor leasers, maar ook voor zelfstandigen die voor zichzelf een auto kopen en die “op de zaak zetten”.
Vrouwlief heeft afgelopen vrijdag de handtekening gezet onder een order voor een Fiat “spaarkachel” met 90 gram C02 en derhalve ook na 1 juli, 14% bijtelling. Leveringstermijn is 8 weken, dus op kenteken zetten voor 1 juli was volgens de verkoper “geen enkel probleem”.
We zullen zien.

Overigens ben je als particulier goed beschermd tegen overschrijding van de vermoedelijke levertijd door de leveringsvoorwaarden van de BOVAG:

Bij overschrijding van de vermoedelijke leveringstermijn van de auto kan de koper de verkoper schriftelijk in gebreke stellen. Indien de verkoper drie weken na die ingebrekestelling de auto nog niet heeft afgeleverd, heeft de koper het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbonden te verklaren.

terwijl bij een zakelijke aankoop geldt:
Leveringstijden, al dan niet uitdrukkelijk vermeld, gelden slechts bij benadering en kunnen nimmer als fatale termijn hebben te gelden. Niet-tijdige levering door de verkoper/reparateur kan dan ook nimmer een geldige reden voor de koper/opdrachtgever opleveren de overeenkomst met de verkoper/reparateur te ontbinden, tenzij er sprake is van een uitdrukkelijk overeengekomen leveringstermijn en deze termijn met meer dan 60% is overschreden.
@Dino2400: In België maken ze hier geen onderscheidt. De klant kan de wagen, kosteloos, opzeggen indien de levertermijn met 25% wordt overschreden.
De levertermijn moet specifiek worden vermeldt, d.w.z. dat “juni 2012″ of “8 weken” niet voldoende is. Er moet letterlijk staan : “12 juni 2012″, bijvoorbeeld.

Grappig die verschillen.
Tja het gaat niet alleen om de paar tientjes per maand, maar ook om het feit dat een boel auto’s als 20% niet bereikbaar zijn voor de leaser. Dankzij de 14% bijtelling kon ik een B-segmenter rijden en hoefde ik niet genoegen te nemen met een VAG 3-cilinder, maar kon ik een full options Ds3 leasen.
Dus als ik het goed begrijp wordt jullie bijtelling gerekend over het bedrag van de wagen, inclusief BPM. Eigenlijk het factuurbedrag + BPM. Of wordt een wagen in NL altijd gefactureerd met BPM (indien er BPM dient betaald te worden).
Wat kost zo’n Mégane dan in NL? Hier betaal je dan 14% bijtelling over?
Ben eens benieuwd om dit te vergelijken met de regels in België. Bij ons heet dit Voordeel Alle Aard…
@kleinelettersengetallen: Bijtelling is een begrip wat alleen geldt als men de wagen least (en meer dan 500km privé rijdt per jaar). Voor gewone particuliere verkoop is er geen sprake van bijtelling. In dat geval werkt het zo’n beetje alsvolgt:

http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=54

Ik weet niet of alle getallen in dat voorbeeld nog actueel zijn, maar het geeft een goed beeld volgens mij van hoe het werkt.

HIER kan je uitgebreid auto’s opzoeken met hun basisprijs erbij… (en je daarna rotlachen)

Wil je juist meer over de lease-situatie weten, dan vind je HIER info..
Oke…
Is inderdaad lachen!!! :-)

Voorbeeld : Volvo V60 Kinetic 1.6 diesel 115 pk met metaalkleur

In België kost dezelfde wagen (zonder kortingen) : 30.700 euro. In Nederland kost deze 39.395 euro (uiteraard ook zonder kortingen).
Afleverkosten van 850 euro???? In België 0 euro :D
De rijtaks in Nederland komt op 1.400 euro per jaar, in België 283 euro per jaar.
De bijtelling in Nederland komt op 10.124 euro per jaar en in België 2.079 euro per jaar.

Op 60 maanden :
België 621 euro per maand
Nederland 1.210 euro per maand

En dit is enkel rekening houdend met aankoopprijs (inclusief taksen en eventueel BPM), rijtaksen en bijtelling (of in België Voordeel Alle Aard).
Er wordt geen rekening gehouden met afschrijvingsregels, kortingen, BIV (belasting op inverkeersstelling in België, dit is een eenmalige taks die je betaalt bij de inschrijving van een wagen. Ter illustratie deze kost voor de V60 Kinetic 1.6 115 pk : 116 euro).

Dus, dezelfde wagen is in Nederland 2 keer zo duur???

BWAHAHAHAHAHAHAHA….
@kleinelettersengetallen: Bijna goed :P Dat stukje over ‘bijtelling’ klopt niet helemaal. Ten eerste: dat is zoals ik zei alleen als men een wagen in de lease heeft (én meer dan 500km p jaar privé rijdt). Voor de kopende particulier geldt dat niet.

Daarnaast geldt dat je die 10.000 niet elk jaar moet betalen. Je moet die 10.000 bij je loon optellen. Dus je betaalt loonbelasting over die 10.000. En afhankelijk van de hoogte van je loon is dat een ander percentage. Voor een gemiddeld salaris geldt 42%. Met andere woorden: rijdt je die Volvo ‘van de zaak’ dan kost je dat 350 euro per maand aan belasting.

Voor de rest klopt je conclusie wel dat auto’s zwaar belast worden in Nederland. Dus als je komende zomer weer achter een ‘Ollander zit die zijn caravan met moeite vooruit krijgt dan weet je waarom hij geen zwaardere wagen gekocht heeft… ;)
@baasbas: Ik heb dit inderdaad berekend als je de wagen zou leasen. Hier ben ik mij van bewust (verkoop zelf Volvo, dus de materie is mij niet vreemd).
In de berekening die ik maakte heb ik met een belastingvoet van 50% geteld, gewoon omdat dit even gemakkelijk was.
In België ligt dit tussen de 40% en 53% (afhankelijk van je loon). Voor zowel de Belgische als de Nederlandse berekening heb ik 50% genomen.
Dus, ik denk dat mijn redenering correct is…?
@kleinelettersengetallen: Ah oké, naar aanleiding van jouw zin: De bijtelling in Nederland komt op 10.124 euro per jaar dacht ik dat jij dacht dat dat bedrag jaarlijks betaald moet worden.

Maar dan denk ik dat een andere misvatting misschien nog wel bestaat: wanneer men least zitten belastingen, afschrijvingen (en evt, brandstof, ligt aan contract) verwerkt in het leasebedrag dat de werkgever maandelijks betaalt. Dan kunnen er nog afspraken gemaakt worden over een bijdrage die de werknemer aan de werkgever betaalt. (die de werknemer dan belastingtechnisch weer als aftrekpost mag gebruiken). Maar als je al die details even laat zitten, dan kost die V60 (zonder opties!!) de werkgever maandelijks ongeveer 1200 euro (=inclusief brandstofdeel, belasting, afschrijving, verzekering). De werknemer betaalt ongeveer 350 per maand aan belasting… Bij die 350 komt dan verder niets meer.
@baasbas: Inderdaad, als de wagen geleast wordt dan zit dit allemaal in de leaseprijs. Maar geldt deze regeling enkel als de wagen geleast wordt, of ook als de wagen zakelijk wordt aangekocht?
In België maakt men gewoon onderscheidt tussen privé-aankoop en zakelijke aankoop. Of dit dan een leasing, financiering of iets anders wordt, verandert niets aan de hele zaak. Bijtelling, of voordeel alle aard, betaal je gewoon altijd als de wagen zakelijk (op een btw nummer dus) wordt aangekocht.
@kleinelettersengetallen: Oke, dan is dat een verschil. Over het algemeen wordt dus over een bestelbus van de zaak geen bijtelling betaald. Bijtelling is puur de term van de belasting die de werknemer betaalt over het vruchtgebruik van de wagen van de baas. Mits hij er privé mee rijdt. (Rijd je niet privé, dan moet je ritten registreren om aan te kunnen tonen dat je uitsluitend zakelijk rijdt.)(Rijd je nu de bestelbus van de zaak meer dan 500km privé, dan moet er weer wel bijgeteld worden).

De overheid ziet dat privégebruik van de auto dan als een verkapt loon, een loon in natura. En ja, dat moet belast worden. Dus hebben ze die bijtellingspercentages bedacht. Die V60 valt in de 25% categorie. Dus moet men 25% van de fiscale waarde van de auto (= netto catalogusprijs inclusief opties + BPM + BTW) bij het jaarloon tellen. Dat voelt als naaien omdat je over die BPM en BTW dus ook die 25% moet bijtellen.

Het wordt helemaal een mooi verhaal als je door het bijtellingsbedrag qua jaarloon net een schaal hoger komt. Dan gaat je belastingpercentage omhoog omdat je een net iets te dure leasewagen rijdt ….

Maar goed, nu zijn we aan het mierenneuken..
@baasbas: Is dus hetzelfde als voordeel alle aard in België. Wordt ook gezien als een persoonlijk voordeel en dus bij jouw inkomen geteld, waarover je dan belasting betaalt.
In België is de formule als volgt :
VAA = catalogusprijs x 5,5% x 6/7
VAA : Voordeel Alle Aard
catalogusprijs : prijs van de wagen inclusief alle opties en BTW, zonder kortingen
5,5% : standaard factor afhankelijk van de CO2. De norm is 95 g/km CO2, elke gram daarboven (of onder) komt er 0,1% bij (of gaat er vanaf)
6/7 : is een correctiefactor

De hele discussie in België gaat er om dat de catalogusprijs inclusief BTW is (je betaalt dus een taks op taks) en dat de korting niet wordt afgetrokken (je hebt deze dus niet betaalt, je betaalt dus taks over een bedrag dat je niet betaalt hebt).

Maar, als je de Nederlandse wetgeving hieromtrent ziet dan valt het in België dus reuze mee.

Een V60 1.6D 115 pk is hier een “gewone” leasewagen. In Nederland is dit dus blijkbaar al een bovengemiddelde leasewagen.
In België zijn er vertegenwoordigers zat die met A4, BMW 3, etc… rijden. Allemaal goed uitgerust met ‘deftige’ motoren.
@kleinelettersengetallen: Ahaaa, oke, bedankt voor de uiteenzetting. Ja, een V60 is voor hier geen gewone leasewagen zou ik zeggen. Maar goed, omdat de prijzen toch al wat hoger liggen is men hier eerder geneigd om te reageren op prijsvoordeel (oh, en we zijn gierige Nederlanders natuurlijk). En met de bijtellingscategorieën heeft de overheid nogal arbitraire grenzen getrokken. En de verschillen tussen de categorieën zijn toch wel de moeite waard. Het verschil tussen 14 of 20% kan op een auto van 30.000 al snel 3200 euro over 4 jaar zijn. Dat te besparen bedrag wordt snel hoger als je het hebt over het verschil tussen 14 of 25%, of bij duurdere auto’s…

Vandaar dit artikel waarbij er op het moment een rush is op bepaalde auto’s die over een paar maanden opeens een stuk duurder worden.

Populaire leaseauto’s hier zijn Polo bluemotions, Fiat Punto, Lexus CT200h, Prius, Peugeot 508 1.6 e-hdi 2tronic, Seat Ibiza ecomotive, Renault Megane 1.5 dci….

En dan met name door de manier van belasten door de overheid, niet omdat die auto’s nu zo geweldig zijn. Zelf ga ik een Megane bestellen in de 14% klasse. Terwijl ik liever een Golf zou hebben.. Maar ja, ik vind 3200 euro zwaarder wegen dan het kleine verschil in rijplezier wat ik constateerde na proefritten…..
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!