Audi RS6 Avant C7: nu helemaal officieel

Gepost op 05-12-2012 om 7:50 door - 106 Reacties »

Audi RS6 Avant
Gisteravond lekte hij vlak voordat Audi dit wilde, maar nu hebben we alle officiële info van de rode krachtpatser uit Neckarsulm, precies op tijd voor Sinterklaas. Audi levert met de nieuwe RS6 een koppelbeest pur sang af (700 Nm), dat met 560 pk een heel klein stapje terug doet ten opzichte van zijn voorganger.

De Quattro-machine accelereert in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 305 km/u. Dan moet je wel het duurste pakketje nemen, het Dynamic plus package. Neem je het Dynamic package, dan houdt de naald bij 280 op met klimmen (yay, marketing!), en standaard doet de RS6 natuurlijk een herenakkoord-fähige 250 km/u.

Als gezegd, ten opzichte van de vorige RS6 heeft deze Audi 20 pk minder. Is dat erg? Nee, hij heeft ook 2 cilinders en 1000 cc minder, en schijnt met slechts 9,8 l/ 100 km (mede dankzij cilinder-on-demand) maar liefst veer-tig (40) procent zuiniger te zijn dan zijn dorstige V10-voorganger. Daarnaast is de RS6 ongeveer 100 kg lichter geworden, wat betekent dat de pk/gewichtsverhouding gunstiger is geworden, en de power-Avant zonder passagiers nog iets verder onder de 2 ton duikt.

Audi RS6 interieur

De RS6 Avant meet 4.979 x 1.936 x 1.461 mm, en als de engineers net zo’n kunststukje hebben geleverd als bij de S8 (die dezelfde 3.993 cc grote V8 aan boord heeft) dan zweef je in de RS6 op nooit aflatende zeëen van koppel. 700 Newtonmeters tussen 1.750 en 5.500 tpm om precies te zijn, waarden waar een dieselblok trots op zou zijn. Het vermogen wordt in combinatie met een achttraps tiptronic (met de 8e versnelling als overdrive) naar de wielen gedirigeerd. In tegenstelling tot het platte hendeltje uit de S8 krijgt deze hier een golfbal-knop mee.

Standaard rolt de sterkste Audi uit het assortiment (die de R8 V10 Plus net van de troon stoot) op 20 inch lichtmetaal, optioneel is dit tot 21″ te vergroten. De standaard Xenon Plus-lampjes zijn te vervangen voor full LED’s, en eveneens optioneel zijn de 420 mm carbon keramische remmen, een stugge sportvering met stalen veren, dynamic steering, en een sportdifferentieël op de achteras.

Bevallen de Quattro-letters in de grille je niet? Dan zal het je als muziek in de oren klinken dat dit eveneens optioneel is.

RS6 met Quattro in de neus

Mocht je je afvragen waarom de redline zo laag lijkt op de foto’s: dit is afhankelijk van de temperaturen aan boord. Naarmate de Duitse Hulk zijn warmup heeft gedaan verschuiven de rode lampjes verder richting de 8.000 toerengrens. Het maximumvermogen wordt immers behaald tussen 5.700 – 6.700 tpm. In Q2 2013 komt de geweldenaar op de markt, dus we verwachten een introductie in Genève (maart 2013).

106 reacties   toon alle reacties
Lichter? 40% minder verbruik? Dat wordt een 14%’s bijtellertje, yes!
Zo zie je maar dat downsizen niet altijd een eng woord hoeft te zijn.
Winterklappers eronder, skibox op het dak en met 280 naar je wintersportgebied vlammen. Priceless
3.9 seconden. Halleluja.
@spellingscontrole: Zal je hond leuk vinden in de achterbak.
@kickass: de E39 van BMW had deze al in 1999…Vorsprung durch technik..tsja..
@Megakix: dont care wat bmw wel en niet had. Het gaat alleen maar om dit beest.
@fean: ‘vroegah’ hadden echte supercars nog maximaal 300 á 400 pk, en dat was méér dan genoeg om heel veel plezier te hebben. Een stationwagen met 600 pk vind ik al ronduit belachelijk, nergens voor nodig. Het wordt tijd dat het zoeken naar alsmaar méér en méér pk’s eens afgelopen is en de fabrikanten weer terug gaan naar waar het echt om draait; rijplezier. Helaas blijven er altijd types die alleen maar naar cijfertjes kijken (hij is toch een pak sneller van de vorige? Wat maken die -20pk dan in godsnaam uit?)
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!