Kies een onderwerp:

Bijtelling

Leasevormen

Overig

Kies een bijtellingspercentage:

Bijtelling

Model

Open deur: ‘Verbruik auto’s 35 procent hoger’

Gepost op 11-01-2013 om 9:11 door - 136 Reacties »

Open deur: 'Verbruik auto's 35 procent hoger'

Het mag nu onderhand wel algemeen bekend zijn dat de verbruikscijfers van auto’s in de praktijk simpelweg niet gehaald kunnen worden. Een door de autolobby beschermde testcyclus, die er op gericht is de cijfers zo laag mogelijk te houden, heeft al lang weinig meer met realistisch meten te maken. De werkelijke cijfers van tankpasgrossier Travelcard bevestigen dit maar weer eens.

In Nederland gebruiken 400.000 zakelijke rijders een tankpas van Travelcard, en laatstgenoemde kan dus heel wat data verzamelen over het drinkgedrag van ons wagenpark. In grove lijnen: vorig jaar hadden we op papier 290 miljoen liter brandstof moeten verbruiken, dat werden er uiteindelijk 402 miljoen. Ergo, onze bolides verbruiken gemiddeld 35 procent meer dan wordt voorgehouden. “Shocker!” -aldus bijna niemand.

Dit blijft natuurlijk wel wrang omdat de Nederlandse staat zoveel belastingvoordelen geeft aan zuinige auto’s, de mueslimodellen met 14% bijtelling en vrijstelling voor MRB zijn dan ook niet aan te slepen. Want hiermee kun je de “fabrieksopgave alleen benaderen als je permanent met 80 kilometer per uur achter een vrachtwagen gaat kleven. Dat is geen normaal rijgedrag”, aldus Travelcard-directeur Vink tegen de NOS, die er vandaag groot mee uitpakt.

Van alle verkochte auto’s in 2012 had de Mégane – tevens het meest aan de man gebracht vorig jaar – het meest onrealistische verbruik in de handen van leaserijders, dat kwam in de praktijk 58% hoger uit dan brochures vermelden. Ook de Ford Focus en Fiesta (hoi drukgevulde driecilinder EcoBoost) doen het slecht onder de rechtervoet des leaserijder en zijn ruim de helft minder zuinig. De trend lijkt; hoe zuiniger op papier, des te groter de afwijking met het realistische verbruik.

Hieronder de keiharde realiteit in staafdiagramvorm.

Afwijking verbruik

Wordt het dan niet eens tijd om de New European Driving Cycle (NEDC) bij het grof vuil te zetten? Deze test – bestaande uit een reeks langzame en regelmatige acceleraties, stationair draaien, constante snelheden en slechts één keer een klim naar de 120 km/u waar hij 10 seconden blijft hangen – heeft immers zijn beste tijd gehad. Wel, daar wordt binnen de Verenigde Naties sinds 2007 aan gesleuteld. Er komt een mondiale standaard genaamd Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedures (WLTP) die gebaseerd zal zijn op werkelijke ritgegevens. Autokompas dook daar onlangs in, HIER te lezen in PDF-vorm.

UPDATE: VVD hoorde ergens een klok en stelt Kamervragen!

136 reacties  toon alle reacties
SEAT
SEAT [ commentorial ]
29-07-2015 om 12:30
Petrolheads <3 roadtrips. Check HIER hoe 4 BN'ers van Berlijn naar Barca scheuren!
boertje
11-01-2013 om 9:15
14
Je gaat je afvragen of dat ook zo opgaat voor de crashtests. Hoe veiliger in de test. hoe onveiliger in de praktijk. immers: alle bescherming is gericht op een impact vanuit een bepaalde hoek. Is de hoek iets anders, dan ben je de pineut.

Zijn er cijfers van het soort letsel per type auto?
Dat het werkelijke verbruik een heel stuk hoger ligt, dat zal de met tankpas van de baas bewapende leaserijder in zijn 14% bijteller aan z’n reet roesten denk ik.
@desoper: dan krijg je zelfs een c63 AMG met 14% bijtelling.
Tja ik geloof heel graag dat de waardes niet haalbaar zijn in praktijk en dat ermee gesjoemeld word voor betere verkopen.

Alleen dit onderzoek is gedaan bij leaserijders, dus het is de vraag in hoeverre dit echt iets zegt. Want een leaserijder interesseert echt niet hoeveel brandstof die daarwerkelijk gebruikt, dus doet echt geen moeite enigszinds economisch te rijden; Don’t be gentle, It’s a rental!
Profile photo of lekkaah
kaasboerin
11-01-2013 om 9:37
10
Belasting is er om te ontlopen..
Subsidie is er om te misbruiken..
Ambtenaren zijn er om daar geen reet om te geven..
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!