Open deur: ‘Verbruik auto’s 35 procent hoger’

Auteur: , 136 Reacties

Het mag nu onderhand wel algemeen bekend zijn dat de verbruikscijfers van auto's in de praktijk simpelweg niet gehaald kunnen worden. Een door de autolobby beschermde testcyclus, die er op gericht is de cijfers zo laag mogelijk te houden, heeft al lang weinig meer met realistisch meten te maken. De werkelijke cijfers van tankpasgrossier Travelcard bevestigen dit maar weer eens.

In Nederland gebruiken 400.000 zakelijke rijders een tankpas van Travelcard, en laatstgenoemde kan dus heel wat data verzamelen over het drinkgedrag van ons wagenpark. In grove lijnen: vorig jaar hadden we op papier 290 miljoen liter brandstof moeten verbruiken, dat werden er uiteindelijk 402 miljoen. Ergo, onze bolides verbruiken gemiddeld 35 procent meer dan wordt voorgehouden. “Shocker!” -aldus bijna niemand.

Dit blijft natuurlijk wel wrang omdat de Nederlandse staat zoveel belastingvoordelen geeft aan zuinige auto’s, de mueslimodellen met 14% bijtelling en vrijstelling voor MRB zijn dan ook niet aan te slepen. Want hiermee kun je de “fabrieksopgave alleen benaderen als je permanent met 80 kilometer per uur achter een vrachtwagen gaat kleven. Dat is geen normaal rijgedrag”, aldus Travelcard-directeur Vink tegen de NOS, die er vandaag groot mee uitpakt.

Van alle verkochte auto’s in 2012 had de Mégane – tevens het meest aan de man gebracht vorig jaar – het meest onrealistische verbruik in de handen van leaserijders, dat kwam in de praktijk 58% hoger uit dan brochures vermelden. Ook de Ford Focus en Fiesta (hoi drukgevulde driecilinder EcoBoost) doen het slecht onder de rechtervoet des leaserijder en zijn ruim de helft minder zuinig. De trend lijkt; hoe zuiniger op papier, des te groter de afwijking met het realistische verbruik.

Hieronder de keiharde realiteit in staafdiagramvorm.

Afwijking verbruik

Wordt het dan niet eens tijd om de New European Driving Cycle (NEDC) bij het grof vuil te zetten? Deze test – bestaande uit een reeks langzame en regelmatige acceleraties, stationair draaien, constante snelheden en slechts één keer een klim naar de 120 km/u waar hij 10 seconden blijft hangen – heeft immers zijn beste tijd gehad. Wel, daar wordt binnen de Verenigde Naties sinds 2007 aan gesleuteld. Er komt een mondiale standaard genaamd Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedures (WLTP) die gebaseerd zal zijn op werkelijke ritgegevens. Autokompas dook daar onlangs in, HIER te lezen in PDF-vorm.

UPDATE: VVD hoorde ergens een klok en stelt Kamervragen!