Pal-V: Kijk hoe De Vliegende Hollander de lucht ingaat

Gepost op 02-04-2012 om 12:02 door - 49 Reacties »

Vliegende auto of rijdende chopper?

Het Nederlandse bedrijf achter de Pal-V, waar we sinds 2007 lyrische verhalen over horen, heeft hun eerste conceptvoertuig de lucht ingestuurd. Deze vliegende auto danwel rijdende heli moet vanaf 2014 voor liefhebbers beschikbaar komen.

PAL-V Europe NV was blijkbaar klaar om de lucht in te gaan met hun gewiekte tweezitter. Op vliegbasis Gilze Rijen werden een serie tests ondernomen en die waren succesvol. Er is niemand neergestort of in de lucht gebleven, dus die conclusie mogen we toch wel trekken. De Pal-V heeft een uitschuifbare achterkant en opvouwbare wieken. Eenmaal uitgeklapt wordt de Pal-V voortgestuwd door een propeller en in de lucht werkt het geheel als een gyrocopter. Op de weg rijdt het “als een sportauto” en door het kantelmechanisme ál la Carver neemt de driewieler bochten als een motor.

De Pal-V One in opgevouwen toestand

De PAL-V One heeft een leeggewicht van 680 kg en biedt plaats aan twee personen. Met grond onder de voeten kan deze gyrocopter-achtige een maximum snelheid van 180 km/u behalen en naar de honderd sprinten gaat in acht seconden. Om vervolgens het luchtruim in te gaan moet een snelheid van minimaal 50 km/u gereden worden. Hiervoor is een afstand van 165 meter nodig (mag ook in het gras zijn). Vervolgens kun je ook in de lucht een snelheid van 180 km/u (97 Kts) aantikken en varieert de range van 350 tot 500 km. Geen enorme afstanden inderdaad, maar bijtanken kan dan wel weer langs de weg (als je hier en daar wat regels durft te breken). In de lucht verbruikt de Pal-V One zo’n 36 liter peut per uur en de nodige papieren halen kost je 20 á 30 uur training.

Goed, de volgende video is gisteren vrijgegeven, dus we hielden ernstig rekening met een kneiter van een 1 april-grap (of weer een fopaankondiging), maar vooralsnog lijkt alles authentiek te zijn. Oordeel zelf aan de hand van de nu volgende video waarin de Pal-V One zijn maiden flight maakt. Riemen vast, klaptafels omhoog en opstijgen maar!

Files uitlachen met de Pal-V One

Heeft een project als dit kans van slagen, of zien we liever een vliegende auto met klapvleugels?

Met dank aan Erik voor de tip!

49 reacties
Haha gewoon een carver one die een helikopter wil zijn
Hoeveel bijtelling?
Haha, dit lijkt me wel wat.
Dafuq? Lijkt me wel erg handig tijdens files :D
Gruwelijk apparaat! Midden op de Dam je wieken uitklappen en roteren maar. Maarre, máár 20-30 uur training? Dat lijkt mij niet zoveel..
Does it come with Hellfire rockets?
@E34M5Touring: Ik opteer voor een GAU-8 avenger, van een A10 warthog.. Waarschijnlijk vlieg je achteruit mocht je hem gebruiken, maar ach..
@baasbas: Hahaha Recoil is a bitch…
@E34M5Touring: Ik wil ook externe speakers.. voor de obligate Duke Nukem quotes vlak voor je de trekker overhaalt
Avatar van gijsso
gijsso via Android app
02-04-2012 om 14:38
@E34M5Touring: Er zijn inderdaad plannen voor een militaire versie…

Maar een leuk dingetje zeg. Ik ben een gigantisch luchtvaartfanatiekeling en dit is geweldig. Dit soort innovaties moeten Nederland weer op de wereldkaart zetten.
@gijsso: nederland staat al op de wereldkaart, bij london links af
@betonstaal: Als je bij london linksaf gaat kom je uiteindelijk wel in NL terecht, maar wel met een geweldige omweg…
@mopar: het hangt er vanaf waar je vandaan komt ;)
Avatar van ErikkNL
ErikkNL via Android app
03-04-2012 om 12:55
@robbie: hoe dan ook kom je een keer na de nodige tankstops weer in Nederland uit.. het een is alleen 40000 km korter
Avatar van sebastianchubasco
integralechubasco
02-04-2012 om 12:41
als het zich kan aanpassn aan gebruiken op ons wegennet zonder de regels al te veel te breken, en als de actieradius in de lucht vergroot kan worden zie ik wel mogelijkheden.

ideaal zou zijn als het verticaal zou kunnen landen en stijgen. dan heb je geen landingsplaats nodig en kan je zo uit een file opstijgen bij wijze van spreken…
@integralechubasco:
Dat is het nadeel van een gyrocopter.
Die heeft niet het vermogen beschikbaar om verticaal op te stijgen.
Ik vroeg me al af waar mijn wielen van m’n scootertje waren..
Gelijk Hollandse mierenneukerij. Laten we voor eens trots zijn op de jongens die dit hebben gemaakt. Is dat te veel gevraagd? :| Dit is gewoon verrekte briljant! :D
Het is maar goed dat ie kan kantelen in de bochten, met zoveel gewicht bovenin een driewieler,…
Binnenkort in de nieuwe Bond-film?

Jammer dat je 50 moet rijden om in de lucht te gaan. Het handige van een heli is juist dat dat Niet nodig is.

En moet je dan ook al rijdend landen? Vermindert de mogelijkheden nog meer dan rijdend opstijgen…
@Esprit_de_Flandre: Gewoon de vluchtstrook pakken.. :lol:
Ik wil er niet graag een noodstop mee maken met zo’n smal ding en maar 1 voorwiel.
Het is een heel handig ding om snel van en naar je werk te pendelen zolang je een van de enige bent die er zo eentje heeft.
@Hupke: Als deze “vliegauto” van de toekomst geen automatisch piloot heeft in lucht stand dan schat ik in dat er vele doden gaan vallen door ongelukken en/of botsingen. De meeste kunnen al niet rijden. Kan je na gaan als je ook nog naar beneden moet vallen.
@flutterby:

Over veiligheid maak ik me weinig zorgen. Idioten heb je overal. Ik maak me er eerder zorgen over dat het nut van te vlieger (sneller te zijn) vervalt met hoeveel meer mensen er in de lucht zijn.
Ik zie al een paar mensen onthoofd worden door dit ding …
geweldig! nou nog een stukje weg waar ik thuis (of vlakbij) kan landen.

Ook leuk om je passagier te laten schrikken. rotoren uitklappen als je er in zit (en je passagier het niet ziet) en na een metertje of 200 de lucht in…
@kaasboerin
Op de dam opstijgen gaat lastig worden, omdat een gyrocopter wat ruimte nodig heeft om op te stijgen (200m voor de PAL-V). Ook kan hij niet stil hangen.
Om te verifieren dat het klopt, hier is de registratie:
http://www.newfoundland.nl/luchtvaartregister/user/nl/resultaat.php?registratie=PH-PAV&serienummer=&naameigenaar=&typeluchtvaartuig=
Avatar van jay448
jay448 via Android app
02-04-2012 om 13:45
Als de politie achter je aan zit. Gewoon ff uitklappen en houdoe!
@nikkon
Een gyrocopter heeft voorwaartse snelheid nodig om te opstijgen, vliegen en landen omdat zn rotor niet is aangedreven. Bij een helicopter is dat wel het geval, mits de motor het doet..
” en de nodige papieren halen kost je 20 á 30 uur training”
Ik vraag me af of journalisten gewoon alles kopiëren en publiceren zonder gebruik te maken van hun eigen hersencellen. Een vliegbrevet halen lukt niet in 20 à 30 uur. Gewoon broodje aap verhaal. En hoe zit het met de uren voor de theorie??? “vergeten” mee te tellen? Daarnaast is het apparaat uitermate kwetsbaar op de weg en degenen die zelf vliegen zien het steeds maar op en afbouwen van het rotorsysteem ook niet als een plus. Nee, heel ver van dit James Bond projectje wegblijven!
midasracer
02-04-2012 om 14:37
Heftig, ik had nooit verwacht dat ze zo’n ding echt konden bouwen. Mooie innovatieve techniek. Petje af hoor! Alleen zo te horen zijn de mijloenen subsidie op en zijn er nieuwe investeerders nodig. Lastig in deze tijd.
Op zo’n italiaans scooter ding met twee voorwielen mag je met rijbewijs B de straat op. Mag dat ook met deze PAL-V?

Wanneer je een vliegbrevet moet hebben, wordt de markt voor zo’n ding een stuk kleiner en daarmee het apparaat een stuk duurder. Nog afgezien van het gegeven dat alles waar de rijksdienst voor het luchtverkeer z’n stempeltje op zet, meteen al schreeuwend duur is…
Wikipedia onthult dat deze dingen al vanaf 10.000 US dollar te koop zijn. En verder (om andere vragen te beantwoorden):
“Het vliegen met een autogyro is eenvoudig te leren en is zeer veilig. Ongelukken gebeuren zelden, en zijn vooral te wijten aan onoplettendheid (hoogspanningsdraden) of roekeloosheid.
Praktische toepassingen zijn onder andere gevonden in postbezorging in uitgestrekte gebieden, sportverslaggeving, luchtfotografie, beheer van wildparken en veestapels. Voordelen ten opzichte van het gewone vliegtuig en de helikopter zijn een veel kleinere stallingsplaats, grotere veiligheid en veel lagere aanschafkosten. Uitsluitend ten opzichte van de helikopter de eenvoudigere bediening en lager brandstofgebruik. Ten opzichte van het gewone vliegtuig de kortere start- en landingsbaan en de manoeuvreerbaarheid. Een gemiddelde autogyro kan in de lucht blijven bij een voorwaartse snelheid van 30 à 150 km/h en kan bijvoorbeeld eenvoudig boven een peloton wielrenners blijven hangen. Langere tijd stilhangen in de lucht, zoals een helikopter, is met een autogyro niet mogelijk. Veel van de bestuurbaarheid ontleent de gemiddelde autogyro aan de beweegbare staartvin, maar die werkt alleen bij voldoende voorwaartse snelheid.
Autogyro’s zijn te zien in de films: “It Happened One Night”, “Mad Max (The Road Warrior)” en de James Bond-film “You Only Live Twice”.”
Voor forenzen lijkt het me vooralsnog geen handige oplossing.
Toch klopt dat ding niet.

Je gaat hem gebruiken als het in de file te druk is toch, dan kan je niet klapwieken. Wat ik zou willen is bij 120 km/h rijdend de lucht in. In 1 beweging op een drukke snelweg.

Dat zouden je ontwerpparameters moeten zijn.
@betonstaal: Wat ik zou willen is een teleport-machine zodat ik met 1 druk op de knop binnen 1 seconde aan de andere kant vd wereld kan zijn.
@kaasboerin:

dat is ook niet handig als je op je werk moet zijn. dan moet je vanaf de andere kant van de wereld het vliegtuig terug nemen naar nl en dan naar je werk.

net echt praktisch als je het mij vraagt…
@kaasboerin: Haha, en dan door de teleportaalmachine plassen in de wc thuis!

Teleportatie zou inderdaad veeeeeel oplossen in de wereld (op reis gaan zou een nieuwe dimensie krijgen) Maar het zou ook veel nieuwe problemen creeeren denk ik…
Avatar van tuscan
tuscan via iPhone app
02-04-2012 om 22:53
@betonstaal: met de op een na eenvoudigste Tom Tom weet je ruim te voren of er file komt.
Mooi concept, ben benieuwd wat er gebeurt als er 350 tegelijk het idee krijgen om diezelfde file te ontwijken.
Als piloot zijnde moet ik er niet aan denken dat dit ooit een massaproduct wordt, als je ziet hoe sommige mensen in een auto rijden wil je die echt niet in de lucht hebben rondvliegen. Zeker niet met maar 20 uur training.
@mopar: Veel PPL’ers hebben niet heel veel meer ervaring. Zo lang je deze dingen lekker onder de 2000′ houdt zie ik geen probleem.
Ik wil hem !
Enkel spijtig dat je moet rijden om op te stijgen. Ik zou 2x zo snel op het werk zijn zonder snel te vliegen (goed voor actieradius)
ideaal voor plattelandsdokters & veeartsen. wegen genoeg voor de 200m vrije slag. Mits je geen trekker tegenkomt die je rotoren kortwiekt natuurlijk.

Of voor koeriers die op de eilanden werkzaam zijn.
De fantasie die hierbij hoort is juist om op te stijgen vanaf de openbare weg. Sneller op je bestemming zijn, van deur tot deur vliegen enz.. En dat kan/mag gewoon niet. En even “stiekem” zit er ook niet in als dat ding een transponder heeft. Alles wordt gezien. Kom maar eens onder de 1000 ft boven het wegennet…grote kans dat je dan een telefoontje krijgt.
En de training om hiermee volwaardig te mogen vliegen is duur, en niet zo simpel als word voorgedaan door de makers. Geloof mij maar.
Mag ik hier met mijn CPL(A) in vliegen? Of heb je hier helicopterpapieren voor nodig?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!