Porsche doet een Jimmy Carr, betaalt amper belasting

Auteur: , 55 Reacties

Door een opmerkelijke samenloop van omstandigheden kocht niet Porsche VW op, maar slokte de autogigant uit Wolfsburg het sportwagenmerk voor 49,9% op in 2009. Nu wil men haast maken met het opkopen van de overige 50,1%, maar wel via een constructie danwel loophole waarbij géén €1,5 miljard aan inkomstenbelasting wordt afgedragen aan Merkel en Co. Pats! Dé natte droom voor elke boekhouder, en financieel erg slim, maar het Duitse publiek is minder te spreken over deze staatnaai-actie.

Als Volkswagen vóór 2014 de aankoop van autobouwer Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG voltooid, dat op die manier uit het met schulden overladen investeringsvehikel Porsche SE wordt gehaald, kunnen de boekhouders dit als een herstructurering van het bedrijf in de boeken zetten. Porsche SE krijgt naast het aankoopbedrag ook een aandeel met stemrecht, waardoor het niet als ‘aankoop’ kan worden aangemerkt. En daarmee ontwijken ze dus 1.500.000.000 euro aan inkomstenbelasting die Duitsland anders mooi in een knoflookland had kunnen pompen. Illegaal is het absoluut niet, maar Duitse regering wil de deal wel onderzoeken, en de opinie bij onze oosterburen omtrent Porsche zal er ook niet beter van worden.

Deze constructie werd eerder al bekend gemaakt, maar gisteren op de aandeelhoudersvergadering van VW nog even aangehaald door VW’s CEO Martin Winterkorn. Die claimt dat Porsche via deze weg eerder geïntegreerd kan worden in Volkswagen, waardoor de Duitse staat uiteindelijk weer meer inkomstenbelasting van VW kan toucheren. Sure thing, Martin. Erg geloofwaardig.

En daarmee is de Porsche/VW de Jimmy Carr van autoland geworden, de Britse komiek die slechts 1% belasting over zijn vermogen betaalde (inkomen: 3,3 miljoen pond per jaar). Ook dat was niet illegaal, maar tijdens een Eurocrisis leg je zulks moeilijk uit aan het volk.

Aan de andere kant: het leverde zijn programma ‘8 out of 10 Cats‘ wel gigantisch veel kijkcijfers op. Zou dit de sales van Porsches in Duitsland dan een beetje kunnen boosten? Nee, wij denken ook van niet.



55 reacties

Duitsland mag blij zijn dat ze, buiten kia-land zowat het enige land zijn met een rendabele auto industrie. Rot op belasting…..,
@eklasse:
Heb jij een Griekse achtergrond?
@9000cse: Lijkt meer iets communnistisch…
@kickass: Lijkt meer het tegenovergestelde van communistisch. Laat dat bedrijf met rust. De overheid moet zijn eigen boontjes doppen en zorgen dat de bevolking in alle rust zijn ding kan doen.
@9000cse: Heb er wel 2 maanden gewerkt.
Beetje jammer alleen dat het toch al saaie porsche dan wss nog saaier zal worden gemaakt door het alom geprezen en verschrikkelijk saaie volkswagen
@jagxjl: ja heel saai *gaap*… Wat een waarde toevoegende reactie zeg.. Al ooit eentje gereden? Maar er anders nog een paar aub.
@jagxjl: het zou me niets verbazen als je nog niet eens een rijbewijs hebt en gewoon de kudde napraat, ooit al in een porsche gereden? Alles behalve saai! Het kunnen niet allemaal gumperts of atom’s zijn…
Daarbij lijkt het me sterk dat er ook maar iets veranderd aan de porsches als vw ze krijgt.. Alles is al een optie en erg duur en de duitse grundlichkeit zat er sowieso al in
@jagxjl: wauw dit is ook echt je reactie nadat je net 7 minuten bent aangemeld…. Jij gaat hier vrienden maken dat weet ik nu al! :)
@darkpluisje: De beste man geeft gewoon zijn mening, vrienden maken op een blog? Get Real!
Jij vindt Porsche niet saai, dat is leuk voor je.
Maar voor die knaken kan ik wel iets spannerders bedenken!
@tritone: tritone… als overtreffende trap van twotone..?! Dat is niet Dubbel Kut maar Triple Kut (boven, onder en midden schade gehad?). Die sjenkie waar jij t over hebt: net 7 minuten op AB en dan al bij de kudde schapen (you are cheap… ehh sheep of Jeep, om t even), mag best ff n trouwe (Duitse) herder op blaffen ;)
@tritone: Ik weet welke je denkt maar kom op hee. Mijn vader rijd zelf 991 is echt een mooie en fijne auto. En een corvette tsja dat is zo plastic.
Europa mag blij zijn dat Duitsland, buiten die debiele zuidelijke kötlanden zowat het enige land zijn met een rendabele industrie. Rot op belasting…..,
@gearhead:
Ben jij soms familie van @eklasse?
handel met een dikke vette middelvinger naar de belasting daar hou ik van
@bmwpowerm5: Zul je je vast thuisvoelen in Griekenland.
@sdk16420:

Er is een verschil tussen niets afgeven aan de staat en veel nemen van de staat.
@Hupke: ok, probeer dat ff uit te leggen aan Griekenland, daar is de combi hiervan (geen MB) volkssport..
Lijkt mij heerlijk om er niets van te snappen en toch de durf hebben zulke primaire reacties te plaatsen.

Juist omdat Griekenland zoveel belasting ontwijkers kent zijn de financiële alleen door andere landen op te lossen.
@RutgerK:

http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010?printable=true
Amuseer je ermee, al moet je het natuurlijk misschien een beetje sceptisch lezen.

Griekeland is corrupt als de pest, klopt. Maar ligt het aan de belastingbetaler dat die Griekse staat als ze geen geld binnenkrijgt gewoon geld blijft uitgeven?
@Hupke:
Hupke, het is natuurlijk een en/en. Wat ik bedoel is dat zowel burgers als bedrijven in Griekenland structureel belasting ontduiken en ontwijken waardoor het zelfs niet lukt om een ‘normale’ belastingdruk in het land voor elkaar te krijgen. Omdat de overheid geen extra inkomsten daardoor krijgt ten opzichte van de huidige situatie moeten de andere Europese landen extra bijspringen.
@RutgerK:

Griekenland zou (had) ook kunnen stoppen met geld uitgeven. Wat er nu noodgedwongen gebeurt. Terwijl dat land de laatste 10-tallen jaren extreem boven z’n stand geleefd heeft en iedereen er aan gewoon geraakt is. Andere landen zouden helemaal niet moeten bijspringen.
Dus Porsche SE heeft een belang van 50,1% in Porsche Zwischenholding GmbH, dat weer 100% eigenaar is van Dr. Ing. h.c.F Porsche AG en een belang heeft in Volkswagen AG van 50,7%. Dus nu wil Volkswagen AG het belang in Dr. Ing. h.c.F Porsche AG uitbreiden naar 100% om het zo over te nemen van Porsche Zwischenholding GmbH dat onder Porsche SE valt waar Volkswagen AG ook voor 50,7% onder valt. Om uiteindelijk dus gewoon te fuseren met Porsche SE en één bedrijf te vormen… Ach uiteindelijk is het toch allemaal Piech en Porsche familie.
@raphael: ze willen dus niet fuseren met Porsche SE.
@robbie: Jawel dat willen ze dus wel. Ze kunnen het alleen nog niet.

Volkswagen seems dedicated to the merger and the company insists that it will happen, even though it may not happen until after the current legal battles are settled. In the meantime, Porsche SE is considering a 5 billion euro (almost $7 million USD) investment plan that is intended to attract new shareholders to the brand.

CFO of both Porsche and VW Hans Dieter Poetsch stated that Volkswagen will indeed take over the Porsche Auto Group even if they have to buy into the automaking branch of Porsche prior to completing the merger with Porsche SE.

It seems that Volkswagens main concern in an immediate merger with Porsche Automobil Holding SE is the fact that the company is being sued, both in the US and in Germany, for billions of dollars over a foiled stock-based buyout of Volkswagen last year.
Profielfoto van patab 4991 via Android app
Als je de staat kunt naaien, doe het dan ook. Ze doen het al jaren bij de eerlijke mens.
@4991:
Simpele ziel !
Juist omdat de zgn Multinationals nergens belasting wensen te betalen-en dit ook niet doen- , betalen wij meer belasting.
Dus de staat naait ons niet; maar dit soort bedrijven naaien ons – dit in voor jouw te begrijpen taal uitgedrukt.

Dit was bijvoorbeeld ook de echte reden achter de nationalisatie van Renault in 1948.
De Gaulle (de enige na-oorlogse politicus met visie) was bepaald geen voorstander van te machtige bedrijven, omdat hij dit soort wantoestanden voor ogen had.
@desjonnies: check ! (zie het Bosal-arrest bijvoorbeeld)
@desjonnies:

Alsof jij als consument de belastingen niet zou betalen als multinationals wel belastingen zouden betalen? Dan word alles gewoon duurder.

“Dus de staat naait ons niet; maar dit soort bedrijven naaien ons – dit in voor jouw te begrijpen taal uitgedrukt.”
De staat naait je wel, zij zijn diegenen die om de belastingen vragen en die uitgeven (oa. aan multinationals en alles anders wat gesubsidieerd word) en niet de bedrijven.
@desjonnies: Niet alleen de grote bedrijven doen dat, ook de (slimme) kleine ondernemers doet dat, en ook de burgers, iedereen wil rijker worden, of danwel zijn hoofd boven water houden.
De staat heeft de laatste tijd andere belangen!
Het is allemaal, ikke, ikke en de rest kan stikken!
@tritone: dat is precies t probleem, de graaier graait de andere graaiers, graaien of gegraaid worden. Een beter milieu, begint bij jezelf. Iemand die kwaad wil doet dat toch, dat houd je niet tegen, maar geeft dat reden om soortgelijk gedrag te vertonen?
@tritone: Belasting ‘ontlopen’ met dit soort constructies, wie doet ’t niet. Alleen lakse mensen die geld teveel hebben of hersenen te weinig. Schuld ligt bij de overheid, zij zijn immers degene die het nog niet ‘dichtgezet’ hebben met regels. Dan heb ik ’t nog niet eens over de ‘reputatie’ van het beleid van de overheid met ‘onze centjes’. Daar zijn vele het ook niet mee eens dus dat helpt ook niet echt.
@desjonnies: ach, we worden al leeg gemelkt. als we meer belastingen moeten betalen zal niemand er nee tegen zeggen. en als iemand anders daarvan kan genieten waarom gun je het hem dan niet?
@4991:
Ze doen het in elk geval wel goed.

Moet dat kunstje ook eens leren.
Niet allemaal meedoen graag anders zijn wij straks ook een soort Griekenland maar dan met minder weer.
Historisch hoge winsten maken, gigantische uitkeringen aan het personeel en dan via een boekhoudtruukje de belasting ontduiken : hoe klein een groot bedrijf kan zijn. Moreel zeer verwerpelijk en absoluut een slecht signaal naar (buitenlandse) partijen die nu op hun kop krijgen omdat ze de belastingregels te vrij intepreteren.
@Hubert: yep..zou toch denken dat deze mazen in de wet gedicht kunnen worden met ‘overkoepelende wetgeving’, zoals dat decennia gold rondom artikel 13 Successiewet of het beroemde artikel rondom fietsers (wegenverkeerswet 161 ?), danwel ‘onbehoorlijk bestuur’ / ‘fraus legis’ etc. Tot nu toe graaien de grootsten alles naar zich toe. Omdat het kan !
@Hubert:

Laat ik eerst en vooral duidelijk stellen dat AB niet van mij is, dat ik niet diegene ben die ervoor zorgt dat jij op AB kan typen en dat ik ook niet de oorzaak ben van de ideeën die zich in je brein vormen en dat ik er wel voordeel bij heb want ik kan ze hier immers lezen en zo inzicht krijgen in de werking van een ander wezen.

Maar ik vind toch dat ik recht heb op een percentje van alles wat je doet. Je moet me dus vanaf nu voor iedere reactie die je op AB post een belasting betalen.
(als jij dit dan omzeilt of gewoon niet doet, ben je dan immoreel?)
@Hupke:
Zodra ik met iedere posting geld verdien, krijg jij met liefde en plezier een percentage!!
@Hubert:

Dat staat niet in de ‘afspraken’ die ik eenzijdig heb opgelegd.

De duitse staat mag dan wel claimen wat ze willen ze hebben op 0,0euro van porsche/VAG recht. Alles wat ze aan belastingen ophalen, stelen ze of krijgen ze van porsche uit liefdadigheid.

Vind jij daarbij dat een bedrijf zomaar een cadeautje moet doen van 1,5 miljard?

Hoe kan je trouwens moraliteit toepassen op het betalen van belastingen? Zijn belastingen niet per definitie diefstal en dus immoreel.
@Hupke:
Nee!
@Hupke:
Je laat nu iets te duidelijk blijken dat je belg bent Hupke.
Wij Ollanders weten heus wel dat de belgische belasting moraal niet veel onderdoet voor de griekse.
@jrk68:

Met Griekenland kan je ons niet vergelijken, bij ons is alles veel te willekeurig. Achja binnenkort moet Congo ons maar kolonialiseren om ons wat budgetaire verantwoordelijkheid aan te leren en te vereerlijken.
Zulke mazen in de wet zullen blijven bestaan zolang slimme koppen snappen hoe ze situaties naar hun hand kunnen zetten. Consolidatie blijft een moeilijk onderwerp..
Ach jullie maken je druk om 1.5 miljard, Nederland geeft gemakkelijk 40 miljard weg via dat mooie ESM!
@tritone:
Maak ik me niet druk om, geen Hollands probleem.
Trouwens die 40 miljard is een scheintje vergeleken met de duitse bijdrage maar weggegooid geld blijft het.
“staatnaai-actie” Wat een belachelijke uitspraak is dat. Je niet laten naaien door de staat is de staat naaien?
Wat een schitterend filmpje! :)
@Mee: Idd, geniaal die Britse humor. :D
@kickass: Hahaha ja geniaal waarom kunnen ze dat niet in Nederland?
Geweldig filmpje, die Britten snappen comedy.
veel onduidelijkheid in het bericht. Porsche AG betaalt geen inkomstenbelasting, maar winstbelasting, de vennootschapsbelastingvariant zeg maar.

Daarnaast veel reacties die inhoudelijk niet juist zijn. Renault is bijv. niet genationaliseerd voor macht of belastingopbrengsten, maar vanwege vermeende collabaratie, wat een twijfelachtige beschuldiging is.

Bosal heeft te maken met het onderling compenseren van winsten en verliezen over de landsgrenzen heen. Ook niet direct belastingontwijking.

Tsja en als de Porkers wat winst ontwijken zou ik zeggen: so what? Het bedrag aan loonbelasting en omzetbelasting overtreft mogelijk al 1 mrd per jaar.
vind het niet leuk dat porche geintegreerd wordt in vw heb helemaal niks met vw. porche is een veel te mooi werk om niet op zichzelf te blijven
@mellie: Porsche dankt haar bestaan aan VW en VW dankt haar bestaan aan Porsche. Deze passen beter samen dan Bert en Ernie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).