‘Premium auto’s zijn waardeloos op slecht wegdek’

Gepost op 04-01-2012 om 10:51 door - 88 Reacties »

Goede speelkameraad bij slecht wegdek? De Honda CR-V
Allemaal leuk en aardig, die overpriced dikke Duitsers en Europeanen, maar als je buurt niet beschikt over asfalt dat gladder is dan een babykontje dan kan je er niets mee. Mocht je onderweg veel hobbels en gaten tegenkomen, koop dan een Japanner of een Koreaan.

Dit zijn niet onze woorden, maar die van de heren van potholes.co.uk (ja, dat bestaat). En zij hebben er voor gestudeerd, dus ze kunnen het weten. De Britse wegen schijnen nogal vol te zitten met gaten en kuilen (of de Britten zeuren hier gewoon graag over, dat kan ook), en dus heeft de website een top 10 samengesteld, genaamd Best cars for dealing with potholes:

Top 10 most resilient manufacturers

1. Honda
2. Toyota
3. Hyundai
4. Nissan
5. Kia
6. Mitsubishi
7. Mini
8. Suzuki
9. Ford
10. Mazda

U ziet het, de eerste niet-Aziaat komen we op plaats 7 tegen, in de vorm van (de toch meestal vrij laag bij de grond liggende) MINI. En hoeveel Aziatische merken vinden we in de lijst van grootste baggermerken? Nul:

Top 10 least resilient manufacturers

1. Chrysler
2. Smart
3. Mercedes-Benz
4. Land Rover
5. Jaguar
6. Saab
7. Fiat
8. BMW
9. Seat
10. Vauxhall

De lijst is samengesteld aan de hand van de analyse van verzekeringsclaims over de afgelopen 3 jaar. Sounds legit. Of zou iedere rondrijdende Honda en Toyota in het VK een CR-V en een Land Cruiser zijn? En elke Chrysler een gepimpte 300C? Dan is het weer niet zo heel vreemd. (via Telegraph.co.uk)

Update – als je het terrein in gaat daarentegen, neem dan geen Lexus mee.

88 reacties
Honda for the win :D
Wat een onzin, aan de hand van verzekeraars? Dus de menselijke rijvaardigheid is een enorme variabele, evenals staat van onderhoud en uiteraard de banden.

Onzin.
@Stender: Pecies, al die zogenaamde betrouwbar auto’s worden bestuurd door suffe senioren en 80% van de bmw’s zit inmiddels een petje in die elk jaar een ander exemplaar op een boom knalt!
on-zin. Toedeloo mo-tha-fuck-aaaaaa.
@mepdenepper: haha, kleine toevoeging: Not after you suck on these little chinese nuuuuuuts! So long gay boys!
@wobwobgaserop: nasty, wel leuke film.
Potholes.co.uk…?! Je zult bedoelen potsmokers.co.uk…
een land rover is anders eens stuk comfortabeler op een hobbelweg dan een bmw(drempels meegrekend met hobbelweg) Meet land rover met mooie dikke banden heb geen probleem hoor.

Maar het probleem van dit lijstje is ook dat er bij de premium merken ook de oudere premiums zijn meegerkend en daar rijden vaak petjes in met veel te grote velgen en te dunne banden. Dat is natuurlijk niet goed. Een oude 5 serie e39 op 15 inch rijdt perfect hoor! Maar je moet er geen 19 inch onder zetten, 17 is eigenlijk al te groot. En ook te zwaar overigens, daarom trillen e39’s op grote velgen vaak bij ongeveer 100, bij 15 inch heeft niemand daar last van.
@undifined1:

Is dat serieus het probleem van het trillen in het stuur? De inch van de velg+band ???? Heb hier namelijk enorm last van gehad, en garages komen aan met, draag arm rubbers, schokbrekers, draagarmen etc..
Wat een kut-onderzoek!
Alle ‘goede’ automerken staan traditioneel op banden met hoge wangen en kleine velgen.
Bijna alle ‘slechte’ automerken staan op grotere velgen en dus banden met lagere wangen.

Logisch dus dat die auto’s meer schade hebben.

Ze zouden beter eens velgmaat vs schadegevallen doen.
@vale46: waarschijnlijk heb je gelijk maar dat doet niks af aan het onderzoek. Het onderzoek dient slechts om aan te tonen welke auto het best omgaat met slecht wegdek. En dat doen doet een comfortabele Koreaanse auto nou eenmaal beter dan een hard geveerde stevige Duitse. Rondjes over een circuit (een echt circuit, niet Nordschleife dat is een slechtwegdek testbaan) toont een vrijwel omgekeerde lijstje aan maar is precies even nietszeggend omdat het ook niet het totaal plaatje betracht.
@mashell: Ik moet niet zo’n onderzoek doen om daar achter te komen hoor :D
-merk (comfy of niet)
-velgmaat
-wanghoogte
-veerweg
meer heb je niet nodig.
3. Mercedes-Benz
4. Land Rover
5. Jaguar
6. Saab
8. BMW
9. Seat
10. Vauxhall

Dit zijn dan ook meteen de meest verkochte modellen in de u.k. logisch dat de hoeveelheid claims hoger liggen.
@deepep: Ik zou door Saab toch maar een streepje trekken, die verkochten sowieso al niet veel.

Maar je hebt wel een punt, ik denk dat velgmaat ook meespeeld!
@vale46: hoho, rijden errrrg veel Saabs in de UK hoor! Was een van de grootste Saablanden, samen met de Scandinavische landen.
@deepep:
Denk je nu werkelijk dat een verzekeraar zich enkel baseert op absolute aantallen waarbij dus de meest verkochte modellen bovenaan staan?
Statistici werken met aantallen per 1000. Verkoop je 2 keer zoveel wagens als die Japanner, maar heb je 3 keer zoveel schadegevallen, dan is er toch werkelijk wel iets mis…
@ramshoek: Zeker van? Ze zouden dat nog wel eens durven vergeten hoor, de ‘onderzoekers’…
Dat zal geen Cooper S JCW zijn op plaats zeven. Toen mijn vrouw een Cooper uitzocht raadde de verkoper het verlaagde onderstel af omdat het zo hard is. En onpraktisch laag. Misschien is staat de MINI op de lijst omdat het de beste auto is om mee om de gaten heen te sturen.
@oli4k: Ik denk dat nieuwe Mini’s vooral in grote steden gebruikt worden (door hippe city-girls), waar de wegen meestal net ff beter zijn dan in de country …

Eerlijk gezegd klinkt het onderzoek als: lies, damn lies and statistics.
@dawwg: Wel grappig dat de lijst zegt dat premium auto’s niet goed zijn op slecht wegdek en de MINI juist in die lijst staat. Voor z’n formaat is ‘ie nog steeds behoorlijk premium. Flutlijst dus.
De eerste 5 merken worden ook (bijna) alleen gereden door 180+ bejaarden. Die zijn al blij als ze op tijd voelen dat ze moeten pissen.
Goed onderzoek dit zeg, ik denk dat mensen nu massaal de honda jazz hybrid gaan kopen..
Uit ervaring kan ik zeggen dat de engelse wegen wat betreft potholes echt beroerd zijn.
…”Best cars for dealing with potholes”… Wat bedoelen ze met ‘dealing’? Dat je weinig merkt van de gaten als je er overheen rijdt?
@kaasboerin: Nee, op de site staat dat ze hebben gekeken naar schadeclaims voor vering dat kaduuk is gegaan door de vele potholes.
@mierenneuker: Aha, heel ander verhaal. Thanks.
Zullen ze hebben nagedacht over het aantal km’s dat een gemiddelde benz rijdt VS een gemiddelde Honda.

Heb ook eens een test gezien van de meest comfortabele auto’s (Autoweek dacht ik) waarbij ze een schok-o-meter in de auto plaatsten. Winnaar: Merc E-class met luchtvering!
@sdk16420: vorigjaar heeft mijn pa door een put gereden waar de deksel door hevige regen weg gedreven was
het stond ook voor 5 cm blank dus hij kon het niet zien
schade: velg + band kapot

gemeente aangeklaagd voor een vergoeding maar die doen niets :S
stel je voor dat er iemand in valt
@Bart_V: ..en als er kinderen oversteken en erin kunnen vallen…
@Bart_V: Ik heb weleens gehoord dat in bijv. China vroeger putdeksles werden gestolen om om te smelten. Lijkt me ook niet zo prettig.
@sdk16420:

niet alleen in china en ook niet alleen vroeger.

een paar weken geleden zijn er in een of andere plaats in nederland een berg putdeksels gejat
@Bart_V:

toch is dat een punt waar de gemeente, of in elk geval de wegbeheerder verantwoordelijk voor is…

denk dat ze je pa mooi afgepoeierd hebben
Tsja! wil je een stuk betrouwbaarheid en degelijkheid dan ben je bij de Jappen aan het juiste adres.
Dikke banden zijn natuurlijk comfortabeler, maar SUV’s en MPV’s zijn per definitie minder comfortabel op bijv klinkerwegen dan normale auto’s, doordat de veren stugger zijn ivm omvallen.
Wel cute, komt een lijstje niet overheen met iedereen zijn voorkeur en direct bla bla.

Toch lastig toegeven dat in het Oosten kwalitatief de beste auto’s worden gemaakt – ik geloof daar wel in.
@pursuit:
Overigens, dit zegt niets over mijn smaak.
@pursuit:
Eindelijk een beetje wijsheid op dit forum!
De potholes in de wegen in de U.K. zijn inderdaad op sommige plekken zeer beroerd. Natuurlijk heeft de bestuurder hier een functie in, maar vroeger of later dender je door zo’n pothole heen, hoe oplettend je ook ben. De uitslag van dit onderzoek is allerminst verbazend te noemen. Heeft niet zo zeer met de kwaliteit van het materiaal te maken in mijn opinie, maar een combinatie van een heleboel factoren. Geprivatiseerde ‘Highway maintanance’… gelukkig is het hier beter geregeld.
Dat is toch bullshit want recentere Mercedes modellen hebben active suspension die dus die potholes al aan zien komen en de invloed nagenoeg tot niets reduceren.

Maar pak het probleem eens bij de bron aan, de potholes, stelletje britse sufferds.
Avatar van jagofiel
broodje_aap
04-01-2012 om 11:39
MEE EENS! Ik heb zelf in British Columbia een keer een tocht gemaakt met een Landrover die doorgaands erg goed werkt. Toch een lekke band gehad en met een kleine Hyundai een reserveband gehaald en over het zeer ruige terrein terug gereden zonder enig probleem. Daarna tripjes gedaan van Whistler naar Vancouver zonder probleem in ditto auto. Kan me dus wel iets bij het bericht voorstellen.
Ik heb de boel ook in Engeland flink naar de kloten gereden door een pothole. Draagarmen kapot velg en band kapot. Maar ja, daar kun je niet zeuren want je betaald amper tot geen wegenbelasting.. Je hoeft alleen maar een taxdisc te kopen van ong 150 euro per jaar.

@vale46: wat je schrijft over hoge velgen en goede merken is onzin. Een Lamborghini, BMW M5 staan ook op grote velgen met platte banden. En volgens mij zijn dat best wel goede auto’s.
@rufctr01: Je verstaat me verkeerd.
Met goede auto’s bedoelde ik goede auto’s volgens het onderzoek, die Jappen dus.
…ze hebben ook een normale verdeling gemaakt op basis van regio’s en leeftijden (mag ik aannemen) ? Niet dus.
@Megakix: Je bent me voor zie ik als dat niet vermeld is kunnen we eigenlijk geen goede conclusie trekken.
Je kan het ook zo bekijken. Blijkbaar zijn de wegen in Aziatische landen zwaar naar de kloten en worden de auto’s erop gebouwd.
@E34M5Touring: Met uitzondering van Japan ze hebben een van de beste snelwegen daar. Een paar andere Aziatische landen zijn in het spoor van Japan op dit gebied. “Twee verdiepings snelwegen” om het maar even zo te noemen is in Japan vrij normaal.
@agera: Het zal ongetwijfeld.
@agera: alleen bij een aardbeving (Kobe) is het dan ff bukken met zo’n dubbele baan ;-)
vorig jaar in belgie iets vergelijkbaars. er was door opvriezing een betonplaat omhoog gekomen.
als je daar dan met 80 op af rijdt in de vroege ochtend overleven je voorste 2 velgen, draagarmen en fuseekogels dat niet..

schade verhalen op lokale overheden valt niet mee.
Wat een onzinonderzoek. M’n mini cooper s met 18 inch stuiterde in Antwerpen bijna de kade af op de kasseien, terwijl ik er nu met m’n BMW 5 serie met 19 inch overheen zweef.
Dit klopt half bij ons, eerst hadden we een x5 (laatste model). Dat was echt een ramp op slecht wegdek, alles kraakte en rammelde. Het leek alsof de auto als het ware uitelkaarviel. Echter, nu hebben we een 5gt, en dat is echt een wereld van verschil, hier rammelt zo goed al niks in, maar de 5gt is kwalitatief gewoon veel beter als de x5. Komt waarschijnlijk omdat de x5 in amerika (?) gebouwd wordt en de 5gt in duitsland.
@porsche911turbo2: heb ooit meegereden met een rav4 was ook een ramp op dat vlak, voordien leek het enige voordeel van die dingen mij dat je aangenamer over een drempel geraakt, niet dus. Ik vermoed dat dit komt omdat je bij SUV’s redelijk stugge ophanging nodig hebt om te voorkomen dat ze omvallen in elke bocht.
Zever, je kan het ook anders zien, hoe duurder de auto, hoe beter de verzekering en hoe veeleisender de eigenaar.

Laten we ook niet vergeten dat althans in belgie de gemiddelde Toyota zich 20 kmh onder toegelaten snelheid voortbeweegt, dat ligt wel anders bij een merk als BMW
Daarom rijdt ik met een oudere franse wagen… Op de Belgische kutwegen ben je best af met een oudere “op zijn frans” geveerde wagen. En dan heb ik niet gezegd dat het met voorkeur een Citroen moet zijn ;), de nieuwere fransozen hebben dat voordeel niet meer, met uitzondering van de luchtgeveerde C5 en C6.
@tjorque:
He he 1 iemand met verstand.
@tjorque: Tsja aan de nieuwe franse wagens heb je dan niks meer.. Onze 2011 Laguna GT (die ook nog eens 3cm) verlaagd is zo stug als ik weet niet wat..
@dutchiehd: hmm er gings iets fout met het haakje..
@tjorque: Klopt, hydropnaumatische vering ftw, jammer dat iedereen kiest voor ‘Premium’… Daarom is deze lijst ook geen onzin maar geeft toch de waarheid weer.
Is een Dacia logan niet speciaal ontworpen voor slecht wegen?
@faithnomore: Op de Autobahn zwalkte ik nog steeds alle kanten op met zo’n ding. Al is 175km/u met een Dacia ook eigenlijk gekkenwerk.
Slechte wegen zijn in een 1-serie met sportonderstel inderdaad geen pretje, zelfs niet met 16″ er onder. Maar ach, gelukkig hebben we in Nederland over het algemeen zeer goede wegen en komt de lach vanzelf weer terug.
Volgens mij zitten er hier nogal veel mensen in de ontkenningsfase. :twisted:
@Lan_Evo: Viel me ookal op, allemaal denkers die of op hun pikkie getrapt zijn of uit hun nek lullen omdat het ‘Premium’ auto’s zijn.
BMW? Ha! Onze BMW met hydraulische vering heeft daar geen last van :D
@bmwmaaktrijdengeweldig: En hoe ziet dat er dan uit?
@The360box: Hoe dat eruit ziet? Kom maar eens langs, kruip onder de auto en hopelijk kun je het zien.
En waarom staat saab er nog in..
@bmwmaaktrijdengeweldig: Waarom niet, er rijden nog genoeg van die blikken rond. Of je nou failliet bent of niet.
Als je weet dat het steeds harder afstellen van het onderstel en steeds grotere velgen de trend onder (voornamelijk) Europese bouwers is vind ik dit niet zo vreemd.

Hier in Nederland is een sportonderstel nog best te doen over het algemeen, maar in Engeland is het absoluut een drama met het onderhoud van de wegen daar.
Waarom staan Bentley en Rolls niet in dat 2e rijtje. Komt dat miss omdat ze zo zwaar zijn?
Wat is dit voor onzin:p
Hoe moet ik dit lezen, ik heb het idee dat er nogal een stukje achtergrond mist ?? Komt het omdat een nieuwe carterpan van een Chrysler gewoon duurder is als die van een Honda ?? Of zijn premiumrijders gewoon zuiniger op hun auto en zijn ze daardoor sneller geneigd schade te melden ?? Of worden premiumauto’s juist bereden door mensen die veel km’s maken en melden ze daardoor relatief vaker schade ??
Ben benieuwd welk model van Mercedes ze getest hebben, zal wel geen s zijn geweest vermoed ik…
Kan er best inkomen eigenlijk.
Avatar van pleiades
Northwestern
04-01-2012 om 17:36
Ik zou Alfa Romeo op één zetten. Die donderen meteen uit elkaar.
Zo zie je maar dat fancy wielophangingen leuk zijn op het circuit maar weinig realistisch op de openbare weg.In landen zoals Noorwegen (waar ik woon) zijn de wegen niet zo super glad en komen merken met een betrouwbare stevige techniek gewoon beter weg,mijn Hyundai rijdt fantastisch op de wegen hier en knalt keihard door gaatjes heen waar een Audi(BV)een zenuwinzinking van zou krijgen,om over BMW maar niet te spreken .Die kan je met zijn achterwielaandrijving zowiezo een half jaar per jaar parkeren (winter).Overigens is de Caddy (stevig) fourmotion van VW ook een goede gatenridder ;)
@norge: Je voorbeeld Audi kwam nu net niet voor in die top 10 ;) En in Noorwegen lijkt quattro me juist wel aantrekkelijk met alle sneeuw …
@dawwg: Aluminium wielophanging is niet zo sterk hoor…
Maar dat gezegd ,je wordt hier dood gegooid met alle soorten Audi’s met opgehoogde vering en extra plastic rondom.
Hier kan je zien dat Jappen het best zijn op slechte wegen
http://www.youtube.com/watch?v=FhVGeIgLdlI&feature=player_embedded
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!