Rolls-Royce gaat niet elektrisch en bouwt geen SUV

Auteur: , 29 Reacties

Goed nieuws voor mensen die bang waren dat Rolls-Royce hun machtige benzineslurpende V12 aan de kant zou schuiven voor een paar elektromotoren. Het Britse merk heeft (zoals we weten) een elektrische Phantom gebouwd om te kijken wat klanten er van zouden vinden. En de boodschap was duidelijk: Stick It Where The Sun Doesn't Shine! Daarnaast gaf de baas van Rolls-Royce nog wel wat andere hint over toekomstige modellen.

Begin vorig jaar werd de elektrische Phantom (102EX) onthuld in Genève om vervolgens een trip rond de wereld te maken om (potentiële) klanten eraan te laten wennen. Zo’n 500 personen hebben erin gereden en hoewel de meeste mensen onder de indruk waren van de stilte en acceleratie waren ze minder te spreken over de tijd die nodig was om de accu’s op te laden en de afstand die kon worden gereden.

En dus heeft Rolls-Royce in al haar wijsheid maar besloten om de plannen voor een (volledig) elektrische auto maar eventjes in de ijskast te parkeren. Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös zegt dat er wellicht op de lange termijn wel nagedacht kan worden over een plug-in hybride bijvoorbeeld.

Ook babbelde Torsten nog een beetje over toekomstige modellen van Rolls-Royce en hij vertelde dat de nadruk de komende tijd vooral op de Ghost zal komen te liggen. En een coupé en cabrio versie daarvan liggen zeer voor de hand. Ook sluit hij uit dat Rolls-Royce met SUV op de markt gaat komen zoals concurrent Bentley van plan is:

“Rolls-Royce stands for the best sedans in the world, magnificent coupes and convertibles, and we really would like to retain this identity. I have a difficult time imagining an SUV for our brand.”

Een model dat kleiner is dan de Ghost hoeven we ook niet te verwachten. Wel zou Müller-Ötvös graag coachbuild opties aanbieden en one-off’s bouwen, maar dat is helaas niet erg winstgeven en zeer lastig ivm regelgeving. Tot slot hoopt hij dat er meer concurrenten komen in het segment waar Rolls-Royce actief is.

“I believe this segment is strongly driven by supply. I don’t have a problem with more competition and new brands. I wonder how credible their heritage would be. But that is for [those brands] to answer.”

Zeker omdat Maybach na dit jaar verdwijnt zal het daar nog rustiger worden. Gelukkig heeft Bugatti wilde plannen voor een vierdeurs auto dus dat gaat helemaal goed komen. (via: caranddriver.com)