Seat Toledo 2013: met een extra dosis ‘meh’

Gepost op 25-06-2012 om 17:59 door - 49 Reacties »

De nieuwe Seat Toledo

Niet dat de nieuwe Toledo een lelijke auto is, maar waarom zou je een merk als ‘sportief’ willen positioneren als je de nieuwe en langverwachte Toledo heel erg veel op de Skoda Rapid laat lijken?

Na de lekplaatjes was het geen verrassing meer; de Toledo is een ietwat afgezwakte versie van het conceptmodel geworden dat in Genève stond. Geen flitsend rood, goed gevulde wielkasten of spannende stiksels in het interieur. In plaats daarvan krijgen we een grijstint met Prius-achtige velgen. Er is weinig mis met een no-nonsene design dat geen al te zware aanslag op je portemonnee zal plegen, maar daar heeft de VAG-goegemeente toch een Tsjechische tak voor? We zijn benieuwd of die Spaanse reclamemevrouw ook bij de Toledo heel zachtjes “auto emoción” kan fluisteren zonder te knikkebollen.

De 4,48 meter lange Toledo komt op benzinegebied in eerste instantie met TFSI-motoren, die 1.2 en 1.4 liter groot zijn en in vermogen variëren van 75 tot 125 pk. De sterkste benzineverbranders kunnen met de bekende zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling worden gecombineerd. Dieselen kan met de 1.6 TDI, die als 105 pk-versie (104 gram CO2/km) komt en later ook met 90 spanjoolpaarden onder de kap beschikbaar zal zijn.

Voor een nog niet bekend bedrag komt de Toledo standaard met een scala aan airbags, centrale vergrendeling, een neerklapbare achterbank en elektrieke ramen vóór, wat betekent dat het kroost achterin op slingers is aangewezen. Vanaf volgend jaar staat de auto bij Nederlandse dealers, Spanje en Portugal krijgen ‘m in november al. En, hebben we al heimwee naar deze badboy?

49 reacties   toon alles
Het synoniem voor VAG: Grijs en zéér saai.
Avatar van rufctr01
rufctr01 via iPad app
25-06-2012 om 19:20
0
@BmwMPower: 1!!! En kwaliteit is ook niet premium bij VAG.
@BmwMPower: Inderdaad, elke keer als ik een Lamborghini, Bugatti of R8 zie staan of rijden, denk ik: nee he, niet weer zo’n saai hok…
@kickass: Daarom is 95% van alle R8′en ook gewoon grijs.
Mijn reactie was meer bedoeld voor de ‘normale tak’ van VAG. Denk aan Audi, VW, Seat, Skoda etc.
Rood nemen net als de concept, dikke wielen en verlaging, lekker! Strakke lijnen hoor. Sober maar strak.
Goedkoper dan de Skoda alternatieven zeker?
Hmm.. volgens mij blijft de copy paste knop nu echt hangen bij VAG hij lijkt idd veel op die skoda.
Maja dit is ook gewoon weer een leuke bak, dus nie zeuren:p
Avatar van bonkers
bonkers via Android app
25-06-2012 om 18:13
7
Seat wordt steeds saaier. Ik begin het VAG steeds meer te haten
keurige auto ..
en met 75 peekaa is prima te rijden ..
no-bull crap ..

eindelijk een Dacia concurrent ..
@lincoln: Maja, toch wel een beetje probleem toch? Wie moet nu eigenlijk dè Dacia-concurrent worden? Skoda of Seat? De kritiek dat Seat al jaren heen en weer zwalpt in z’n positionering, en dat het net daardoor slecht gaat, is niet van de poes.

Ik herinner mij nog dat ze de Spaanse Alfa moesten worden…
@Esprit_de_Flandre:

de hele markt is ook vrij wispelturig ..
ik zou bij Seat niet aan het roer willen staan iig ..
Avatar van eklasse
eklasse via iPhone app
25-06-2012 om 18:23
1
Ik denk dat VAG het ook niet meer weet met Seat. Snel opdoeken dat merk; Alfa kopen en daar weer een sportief merk van maken. dat bloed nu bij fiat ook behoorlijk dood met die 2 verschrikkelijk kleffe modellen.
@eklasse:

gewoon een mooi budget merk van maken ..
om alle surplus van de andere VAG merken in op te gebruiken ..

dat moet te doen zijn ..
Avatar van eklasse
eklasse via iPhone app
25-06-2012 om 18:37
2
@lincoln: skoda doet het goed als budget merk. Seat zou het sportieve broertje moeten zijn maar dat zie ik er steeds minder in terug. Hoogstens budget sportief. Maar ik zou in m’n handjes klappen als ze alfa te pakken krijgen voordat het te laat is voor dat merk. Liever een Duitse alfa dan een Dodge alfa .
@eklasse:

yep .. al die VAG meuk moet zonodig “sportief” zijn ..
maar er zijn ook mensen die een tyfushekel aan “sportief” hebben ..

en die weten dat autorijden noooooooooit “sportief” is ..

hoe sneller hoe onsportiever ..
@lincoln: Mee eens dat sportief een luchtige marketing truc is. Ik denk echter niet dat VAG al zijn producten als sportief wil bestempelen. Skoda staat toch wat behoudender gepositioneerd in het gamma. Dit model presenteren in een grijze kleur en suffe velgen is mijn inziens dodelijk voor het merk (waar ik zowieso nooit iets in gezien heb)
@eklasse:

oostblokkers hebben inmiddels meer te spenderen dan Spanjolen ..
en die merken moeten het echt hebben van hun thuisbasis ..
Skoda wordt stapje bij beetje duurder en hebben nu al dezelfde optie-lijst als VW ..
Seat puur en simpel houden is geen gekke optie ..

btw ..
van het merk ansich begrijp ik ook geen hol ..
en van hun klanten ook niet ..
@eklasse: Skoda is niet het budgetmerk, dat is Seat. VW zie je steeds hoger in de markt schuiven, Skoda neemt de oude plaats van VW in. Seat neemt de budget plaats van Skoda. Je hoort de term Seat het Alfa van VAG al lang niet meer, het echte Alfa is het de 2 modellen politiek ook amper nog serieus te nemen. Totaal niet interessant om over te nemn door VAG.
@lincoln:
Van SEAT een budget merk maken past wel in het Spaanse plaatje. Begin jaren 80 was Spanje maar een armlastig Zuid Europees land. Als gevolg van de vele miljarden Europees geld die daar decennia lang binnen zijn komen stromen, kregen de Spanjaarden het een beetje in de bol. Nu de crisis daar is, staat Spanje weer met beide beentjes op de grond. SEAT, dat het op de thuismarkt best goed doet, kan nu prima een budget merk worden met wagens die bij de thuismarkt horen…
@eklasse:

Het lijkt mij soms dat seat gewoon bestaat om zeker te zijn van de restwaarde van de machines en om ze 2 keer te kunnen afschrijven.
@Hupke:

+ een zwikkie Spaanse/Europese subsidie ..
Maar dit is dus ten grote van een Jetta?
Ik vind t wel knap dat ze een groot team van designers het voor elkaar hebben laten krijgen om zo’n saai interieur te maken terwijl er toch aardige functies op zitten (NAV, extra kleuren scherm tussen de tellers, stuur bediening). Ik snap dat het er niet gelikter uit mag zien dan de VW of Audi; maar maak t dan iig cool! Als je snel kijkt, lijkt het alsof je naar een geupdate interieur van een Seat Leon zit te kijken
Jezus, wat een saai dinf.
@meneersander: ding.
Een goede zet van Seat. Nette auto met alle bijtijdse looks. Duidelijke concurrenten, acceptabele prestaties en een betaalbaar prijs.
Met de Toledo kun je alle kanten op. Misschien weer de WTCC tour met een dikke bodykit en dan geen diesel. Maar waarom moet Seat nou een halve Audi worden?
Avatar van rufctr01
rufctr01 via iPad app
25-06-2012 om 19:23
1
@The360box: omdat het bij VAG hoort! Die kunnen alleen maar kopieren, knippen/ plakken of het formaat vergroten(Audi).
Deze wagen is alles wat een Seat niet moet zijn.
Zo, dit is meteen het laatste wat ik ooit over deze bak schrijf, echt hopeloos!
j00rs via iPad app
25-06-2012 om 18:42
2
Zo dom van VAG om van Seat een soort 2e Skoda te maken in plaats van spannende interessante sportieve auto’s te maken. De VAG baas heeft ooit gezegd dat Seat het Alfa van VAG moest worden. Toe nu toe falen ze daar hard in iig.
@j00rs:
Dat was de megalomane hr Piech in een van zijn minder narcistische buien.

Die man dwaalde wel vaker, ook het brein achter de Phaeton die de luxe limo markt wel even zou veroveren.
Prima auto hoor maar volks en upperclass ging niet echt samen.

Jammer voor Seat ze begonnen deze eeuw zo hoopgevend.
En toch vind ik die BMW Xcabrio nog veel meer ‘meh’
Avatar van Koos
Koos via iPad app
25-06-2012 om 19:47
2
Auto emocion, inderdaad ik wordt er verdrietig van
Opel Astra Sedan > Seat Toledo
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!