Spyshots: Peugeot 301? [updated]

Gepost op 07-11-2011 om 22:36 door - 26 Reacties »

Peugeot 301
De Peugeot 301 zegt u? Ja, dat is geen tikfout. Het zit namelijk zo: Er moet een opvolger voor de 308 komen, maar er was vrij recent nog een 309, die best wel behoorlijk hard neushoornpiemels zoog. En dus gaat Peugeot de vervelende associatie uit de weg met de badge ‘301’.

Een 301 was er trouwens ook al eens, maar dat was ergens in de jaren ’30, dus die kan alleen je dementerende overgrootmoeder zich nog herinneren. Oh wacht..

Op de 301308 is een mule-body van een huidige 308 geplaatst, maar een vlotte blik op de wielkasten verraadt dat we hier toch met een model in ontwikkeling te doen hebben. Het lijkt er op dat de wielbasis een stukje gekrompen is, maar de auto oogt wel breder. Geheel in lijn met de 208 schijnt de 301 308 ook lichter en wendbaarder te worden.

Hij komt op het platform te staan waar ook de Citroën C4 en DS4 op gebouwd worden, en qua motorisering kunnen we sowieso de 1.6 THP en bekende dieselbloken verwachten. Ook een HYbrid4 is niet onwaarschijnlijk, alsmede wat driepitters onderaan de range. Qua design wordt het een mix tussen de 208 en het SR1 Concept. Verwachte introductie: 2013.

En wanneer gaan ze over op namen in plaats van nummers? Het hangt al even in de lucht, maar vooralsnog houdt Peug het nog aardig vol met de 3-cijfer-combinaties.

Update – Het gaat toch anders dan we dachten: de 301 wordt een budgetwagen, en de 308 blijft gewoon 308. Lees HIER alles over de nieuwe naamstrategie.

26 reacties
“maar er was vrij recent nog een 309, die best wel behoorlijk hard neushoornpiemels zoog.”
Die 309 GTI (16) was nog best grappig voor die tijd!

http://www.autofans.be/content/vergeten-auto-21-peugeot-309-gti
nou nou nou, wat een baanbrekend design…
Daar hebben ze lang over nagedacht, lol.
@tuning: Heb je het artikel wel gelezen? Het betreft hier een mule.
@tuning: Zonde, loop je het risico om door het niet lezen van het nieuwsbericht een reactie te plaatsen die de plank compléét misslaat, heb je nog niet eens de eerste reactie!
@piebepost: Maar hij was wel rap :)
Heb lang zitten speculeren hoe de opvolger zou heten. Nummer 310 zou ook lastig zijn, want 311 lijkt me onmogelijk (Porsche 911 zou eigenlijk 901 heten, maar Peugeot stak daar een stokje voor: de nul in het midden is van de Fransen!).

Maar goed: zo simpel kan het dus zijn. Gewoon op nuuw beginnen.

Zou leuk zijn als er subtiele verwijzingen terugkomen naar de 301 van weleer. En mocht dat zo zijn: dan kan ik niet wachten op de 205, maar goed, dan moeten we dus eerst de 208(bleeech!), 201, 202, 203, 204 nog. Hopelijk maak ik dat nog mee.
@vincentvanb: opnuuw?

Het moet toch niet gekker worden.
Vraag me af hoe het uiteindelijk model eruit komt te zien. Als je kijkt naar de 508 en de 208 belooft dat veel goeds. @Tuning: Bent zeker alleen bekend met VAG producten waarvan je de opvolger niet kan onderscheiden van de voorganger…
Ow, was deze er nog niet?! behalve de naam?
Van mijn overgrootmoeders is de laatste al weer bijna een halve eeuw dood, dus dat van die neushoornpiemels kan ik ze niet meer vragen, maar lijkt de wielbasis niet juist wat toegenomen?
Wat was er nou fout aan de 309? En 301 klinkt nu al oud.
Noemen ze hem toch gewoon Peugeot Horizon….. Probleem opgelost
@Pruts0r: Precies, ze moeten niet zo moeilijk doen bij Peugeot :D
Peugeot 308 :



Wereld van verschil hoor..
@MLTB: dude ,welke aspect van Mule ken jij nu niet, dit is een onderstel dat word getest in de outfit van een bestaand model. onderhuids is dat de nieuwe 301
De gemiddelde Peugeot-prospect kan zich de 309 toch niet herinneren? Ik zou rustig voor 309 gaan, want anders loop je met de 301 zo uit de pas met de 208, 508, enzovoort.
Mensen die niet begrijpen dat dit een mule is… Stelletje kneuzen.
Maar als de 3xx weer kleiner gaat worden, dan lijkt het me stug dat er geen 4xx opvolger komt om het gat tussen de forse 508 en de 3xx te vullen?
@tom307

Oh, dat had ik inderdaad niet door! ( nee niet sarcastisch bedoeld )
Thnx voor de tip ;)
@MLTB: zou kunnen zijn dat er te weinig hersenactiviteit aanwezig was.
Peugeot heeft zich met de 309 behoorlijk in het nauw gezet wat betreft type benaming. De 301 klinkt inderdaad gelijk oud en een dubbele 0 die is alleen weggelegd voor de hogere modellen?

Ik ben het er niet mee eens dat de 309 neushoornpiemels gezogen heeft, bekijk het zo: ze hebben een kant en klaar model van Talbot van de ondergang gered. Daar heeft Peugeot best nog wat van kunnen maken. Chapeau.
@WoutH: De eerste generatie was 3 keer niks met dat Talbot klepstoter blokje uit +/- 1950 erin.

De 2e generatie met moderne motoren, en helemaal de S16/GTI natuurlijk, was een hele snelle auto voor die tijd en het stuurde ook nog eens top.
Ziet er leuk uit, ik denk dat als ze het gewicht laag kunnen houden er nog best wel wat pit in zit
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!