Subaru Impreza kopt huis, navigator te voet verder

Gepost op 08-06-2012 om 21:57 door - 37 Reacties »

Subaru Impreza rallyfaal
Snelheid een beetje hoog, rempuntje gemist, auto gebotst. Een ongeluk zit in een klein hoekje, een hoekje van een huis in het geval van deze Subaru.

De crash is even grappig als vreemd. Een op het eerste oog overzichtelijke bocht wordt door de bestuurder iets verkeerd ingeschat. Vervolgens lijkt het harder mis te gaan dan als de bestuurder met samengeknepen billen zijn stuur vast had gehouden en rem niet aan had geraakt. Halverwege de bocht blokkeren de voorwielen en schuift de rally-spec Impreza met een aardig vaartje een houten huisje in.

‘Are you ok?’ Vraagt een bezorgde omstander. ‘Yeah we’re good’, antwoord de navigator terwijl hij wegloopt van de auto waar de bestuurder nog in zit. Dat was vast gezellig aan boord. Beide inzittenden hebben het er goed vanaf gebracht. Of de navigator de finish nog bereikt heeft is onbekend.

37 reacties
wow respect, doet me denken aan het spreekwoord: Zo ijverig als een mier..
tja geen abs he :P


Maar raar dat zeker iemand als een rally coureur dan zo hard door blijft trappen, tis alleen maar glijden zo
@darkpluisje: hebben rallyrijders geen abs op hun auto ?
@Megakix: nee. als je een goede hebt (zoals wij), weet hij heel goed wat de auto doet. het voelt zo natuurlijker aan als je volop remt.
@bruinbeer: euh.. Abs op een ondergrond wat geen asfalt is ga je alleen maar langzamer van.
Goed gefilmd, meestal gaan mensen als een dolle met de camera zwaaien op het moment suprême.

Ben het eens dat hij beter gewoon de bocht te snel had kunnen nemen. Er is geen moment dat hij zijn blokkerende wielen weer laat rollen om de auto van richting te laten veranderen.
Beginnersfout, onwetendheid of geen talent? Ik denk dat de navigator het wel weet.
@JanJansen: qua pk-gewichtsverhouding is die dikke bestuurder nu ook niet echt ‘keuze nr. uno’ ;-)
@Megakix: Ja die is wel wat circulair ontplooid.
Zo te zien hebben ze dat gecompenseerd door de airbag maar weg te laten.
@JanJansen: Bij deze nomineer ik u voor auteur van ‘eufemisme van het jaar’. U maakt grote kans, want de laatste keer dat ik gekeken heb, was de shortlist nog beperkt ;)
@JanJansen: geweldig taalgebruik = altijd +2 ;-)
Idd een beetje een afstandelijke relatie met elkaar. Beetje een domme inschattingsfout, als je weet dat het glad is. Maar iedereen maakt fouten, zeggen ze weleens, dus daar houd ik het bij.
@masterstig: Waarom afstandelijk? Er is geknipt in het filmpje, dus er kan best wel een half minuutje of zo voorbij zijn gegaan tot de cameraman wat dichter gaat. In die tijd kan de bestuurder al goed duidelijk gemaakt hebben dat hij niks mankeert. Bovendien zit de deur aan de bestuurderskant geblokkeerd, dus moet de bestuurder wel even wachten vooraleer hij eruit kan. En rallyauto’s staan nu ook niet meteen bekend om hun ergonomische kwaliteiten, het is altijd wel een beetje worstelen om erin en eruit te geraken :P
@Revvji: Maar waarom loopt de navigator dan weg, en dan pas komt de driver tevoorschijn. En die loopt dezelfde kant op als de navigator. Als ze een beetje bevriend waren, dan liepen ze samen toch wel weg, en hielpen ze elkaar uit de auto enz.
@masterstig: Misschien dat de adrenaline hun gedrag wat verandert. Of gewoon wat frustratie dat het fout gelopen is, ongeacht wiens schuld het was. Wat later, als hij wat uitleg aan het geven is aan de cameraman ziet hij er ook al wat vriendelijker uit?
En niet iedereen behandelt zijn vrienden op dezelfde manier ook hé. De een zou zijn vriend eruit helpen, de ander denkt dat hij er zo ook wel uit geraakt. Omgekeerd ook, misschien zou die bestuurder het zelfs vervelend vinden als hij eruit geholpen wordt terwijl hij nog perfect ok is. Karakters kunnen erg verschillen ;)
@Revvji: Dat klopt, ik zou ook vragen of hij eruit zou kunnen komen zelf, als dat niet zou lukken, dan zou ik hem helpen.
@masterstig: Trouwens, na zo’n crash baal je natuurlijk flink. Kan dus ook zijn dat die copiloot al door had dat hij zijn metgezel beter eerst eventjes met rust liet om wat af te koelen. Er hangt een flinke donderwolk boven die bestuurder zijn hoofd in het filmpje hoor :P Vrienden weten hoe ze elkaar moeten behandelen, en dat kan evengoed zijn dat ze mekaar dan eventjes moeten mijden.
Ik bedoel maar: op basis van dit filmpje kunnen we hier echt geen oordeel over vellen..
@Revvji: Ok, ok, ik zeg al niks meer! :D
@masterstig: See? Problem solved :P
Fouten maak je sowieso wel op het circuit maar is natuurlijk verkeerd gecorrigeerd. Zoals hierboven aangehaald, wielen volledig geblokkeerd waardoor hij niet meer kan corrigeren.

Zijn dan ook amateurpiloten, die dingen gebeuren daar wel regelmatiger. Gewoon geld genoeg om in de autosport te stappen.
Tjah, geen goede reactie van de bestuurder (voor de duidelijkheid: ik zou het niet beter doen). Maar zou het niet kunnen dat ook de copiloot in de fout is gegaan? Het lijkt wel of hij terug naar de bocht stapt om even te gaan checken of zijn notebook wel klop, of om te kijken of hij zich niet vergist heeft van bocht.
Zoals gezegd, het zijn ook maar amateurcoureurs, hier hoeft niemand zich druk om te maken. Noch wij, noch zij. ;)
D’r zat een Hobbit achter het stuur?
Avatar van bonkers
bonkers via Android app
08-06-2012 om 22:50
Zo werd er gesport vroeger. Niks opgeven gewoon doorgaan na je crash en/of blessure.
Net zoals gilles villeneuve op zandvoort toen z’n achterwiel erbij hing.
Ik denk dat de navigator keek of die bocht wel op zijn kaartje stond.
Wel een domme fout overigens. hij had gewoon niet zo hard moeten remmen en beter moeten sturen en zorgen dat tie op de weg bleef en de bocht beter moeten aansnijden en eerder van het gas afgaan en de situatie beter moeten inschatten en rekening moeten houden met de natte weg en zijn wielen niet blokkeren… en hij had ook niet tegen een huis moeten rijden.
Avatar van redbeams
redbeams via Android app
09-06-2012 om 0:09
@rooster:

Zo dan…8 keer het woordje “en” in 1 zin :)
@rooster: knaak
Daar sta je dan in je Ferrari overall, nog even oefenen voordat je bij dat team kan rijden.
Rempunt (in de notes) gemist…!
Zoals die er licht overheen gaat en die co-piloot direct z’n notities checkt om te zien wat er daar mis ging (en of dat zijn fout was) zal het toch niet hun 1e rally (of 1e ongeval) geweest zijn. (wat niet wil betekenen dat ze daarom ook goed kunnen sturen)

In zo’n situaties ben je toch blij met die rolkooi. In een normale pasagierswagen was het iets minder smakelijk geweest voor de mensen die de wagen moeten wegtakelen.
Zo, die stond in een keer stil…
Stevig huis!
Wel zuur voor de piloot, in de Formule1 hebben ze bij het blokkeren van een wiel (of wielen) meestal nog de reactie om te “pompen” met de rem, zodat je 1) geen flatspot krijgt en 2) je nog een beetje kan sturen.
@vale46: je ziet de planken aan de zijkant zelfs bewegen :D
Netjes de deur sluiten na de crash. Echte professionals…
Had ie geen Tomtom??
@flipper: Dan kan je nog steeds wegglijden hoor! :D
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!