Techniek: wat je moet weten over EGR!

Auteur: , 65 Reacties

Je hoort regelmatig over vervuilde EGR-kleppen en ander leed. Tijd dus om eens uit de doeken te doen waar dat ding voor dient!

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Heel kort gezegd komt het erop neer dat een deel van de uitlaatgassen terug de verbrandingskamer in worden geleid, om zo de uitstoot van stikstofoxide te reduceren. Fabrikanten moeten hun motoren immers aan bepaalde standaarden laten voldoen zoals de Euro-normen, die onder meer toezien op de hoeveelheid NOx die een verbrandingsmotor per kilometer mag uitstoten.

Bij het lezen van dit verhaal is het goed om in je achterhoofd te houden dat NOx vooral vrijkomt bij hoge verbrandingstemperaturen. Dat zit zo. Bij heel hoge gastemperaturen (1.800+ °C) verbinden stikstof (N2) en zuurstof (O2) zich met elkaar. Dat levert NOx op; een gas waar onze longen geen fan van zijn. Het uitlaatgas dat via EGR de verbrandingskamer wordt binnengeleid is vaak gekoeld en bovendien zuurstofarm. Het helpt dus niet mee met de verbranding, wat maakt dat de temperatuur in de cilinder ook over dit inerte gas moet worden verdeeld. Daardoor gaan de verbrandingstemperatuur en de NOx-uitstoot omlaag en met name om dat laatste is het te doen.

EGR

De werking

De uitlaatgassen worden door een stalen leiding en via een koeler naar het inlaatspruitstuk geleid. Daar wordt het uitlaatgas vermengd met de lucht die de verbrandingskamer in wordt gezogen. Het uitlaatgas zorgt ervoor dat verbrandingstemperatuur daalt en dat de uitstoot van NOx omlaag wordt gebracht. Uiteraard regelt de computer of en hoe ver de EGR-klep openstaat. Dit is afhankelijk van onder meer de belasting en het toerental van de motor. Zo vindt EGR in sommige gevallen niet plaats tijdens stationair draaien en vrijwel nooit bij vollast.

Overigens kan EGR ook worden toegepast door middel van variabele kleptiming. Zo kunnen uitlaatgassen van de ene cilinder binnen het uitlaatspruitstuk zelf naar de andere cilinder worden geleid. Meer daarover lees je HIER. Bovendien moet het mengsel door de ECU worden aangepast en kan EGR natuurlijk niet ongelimiteerd worden toegepast. Dat laatste heeft te maken met een toename van de hoeveelheden roet, koolmonoxide en onverbrande brandstoffen die uit de uitlaat komen en eveneens schadelijk zijn. Fabrikanten moeten dus op zoek naar een compromis.

Benzinemotoren maken gebruik van een EGR-klep tussen inlaat- en uitlaatspruitstuk. Vroeger werkte deze klep op basis van drukverschillen in het inlaatspruitstuk, maar tegenwoordig gebeurt dat elektronisch zodat de stand van de klap te allen tijde kan worden aangepast.

Hoge en lage druk

Diesel

Bij deze motoren speelt roet ook nog een rol en in de regel geldt hoe meer NOx, hoe minder roet en andersom. Fabrikanten moesten voorheen een balans tussen deze twee kwaden zien te vinden. Sinds de intrede van het roetfilter is dit echter een minder groot probleem. Ook zijn dieselmotoren tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering voorzien van een turbocompressor. Zoals je weet worden turbo’s aangedreven door uitlaatgassen en dat heeft gevolgen voor de inrichting van het EGR-systeem.

Bij hoge druk EGR wordt het uitlaatgas al vóór het bereiken van de turbo terug de verbrandingskamer in geleid. Dit heeft gevolgen voor de turbodruk, want er zijn minder uitlaatgassen beschikbaar om de turbo op gang te brengen. Bovendien heeft het uitlaatgas een minder lange weg afgelegd en zal het dus verder moeten worden afgekoeld, alvorens het de verbrandingskamer in kan worden geleid. Ook treedt meer vervuiling op van het inlaattraject.

Lage druk EGR verschilt van de hoge druk-variant omdat alle uitlaatgassen worden gebruikt voor het aandrijven van de turbocompressor. Pas daarna (en na het passeren van het roetfilter) wordt een deel van het uitlaatgas terug de verbrandingskamer in geleid. Probleem: bij deze langere route verliest het uitlaatgas meer druk, wat kan worden opgelost door een extra klep. Lage druk EGR wordt overigens (nog) niet veel gebruikt.

EGR verstopt

De nadelen en mogelijke oplossingen

Nu wordt het interessant! Allereerst leidt EGR om verschillende redenen tot vermogensverlies. Zo zijn er bij hoge druk EGR-systemen minder uitlaatgassen om de turbo(‘s) aan te drijven en kan vuil zich ophopen in het inlaatspruitstuk, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de airflow. Ook kan de EGR-klep vervuild raken waardoor deze z’n werk minder goed of niet meer doet. Dat kan weer leiden tot allerhande storingen in de motor zelf.

Uiteraard is het mogelijk om die klep te laten reinigen of vervangen, maar hij kan er ook uit worden gehaald. Een minder rigoureuze maatregel waarmee ongeveer hetzelfde wordt bereikt, is het “wegschrijven” van de EGR uit de software van het motormanagement. Hierdoor gaat de uitstoot van NOx omhoog, maar heb je geen last meer van vermogensverlies of (mogelijk) vervuilde motoronderdelen en de bijbehorende storingen. Bovendien komt je auto na deze modificatie gewoon nog door de APK en da’s altijd mooi meegenomen!

Dan nog een laatste puntje. Zoals aangegeven is de mate van EGR afhankelijk van de belasting van de motor, de boel moet immers wel soepeltjes blijven draaien. Ook de temperatuur van het blok speelt een rol. EGR wordt namelijk pas toegepast als de boel een temperatuur heeft bereikt van ongeveer 60 °C. Fabrikanten proberen natuurlijk wel zoveel mogelijk EGR toe te passen om de uitstoot van NOx te drukken, maar dat kan bij bepaalde toerentallen leiden tot een stoterig rijgedrag. Ook in dat geval komen bovenstaande oplossingen mogelijk van pas.



65 reacties

Afdoppen, inlaat reinigen, en chippen die handel! Het TDI motto! :)
@soundgarden: Het TDI motto staat dan ook gelijk aan het NOx motto!
Ik weet sinds de tussenkomst van een ANWB medewerker dat ze soms met een paar goed gerichte klappen van een hamer ook weer aan de praat te krijgen zijn :P

(Had Clarkson toch gelijk)
Ooit verwijderd en afgedopt op mn ecopech. Moest toen een pools apparaat tussen om de computer om de tuin te leiden zodat ik geen MM-lampje kreeg. Uiteindelijk merkte ik weinig verschil
Laatst gaf mijn EGR storing door vervuiling. De klep werkte niet goed waardoor de auto soms hikte tijdens het rijden. Hierop de EGR schoongemaakt en het was eventjes opgelost.

Een week later weer dezelfde storing. Ik kon kiezen tussen een nieuwe EGR klep die op den duur weer ging storen of de EGR afdoppen.

Gekozen voor de laatste optie. Iemand via het Opel forum heeft hem via de PC weggeschreven en ik heb er een afdopplaatje tussen gezet.

Nu heeft mijn auto voelbaar meer power (want betere motorloop) en is hij zuiniger. Ik haal nu 100km meer op een tank.
@sjoerd95: met 100km verder dan kan de motor dus efficiënter omgaan met de zelfde hoeveelheid brandstof, maar stoot meer uit. Dus nu is de vraag wanneer is die zuiniger…? Wat een dilemma haha
@flik2punt0: hij is in ieder geval zuiniger voor mijn portemonnee, dilemma opgelost! :-P
@flik2punt0: zuiniger gaat toch puur om brandstofverbruik? Anders noemt men het schoner.
@lekbak: of andere uitstoot. Verbruik staat gelijk aan de CO2-uitstoot. Minder verbruik betekend dus minder CO2 (en ook minder partikels want de verbranding is completer) maar meer Nox uitstoot
Weer wat kennis rijker!
Het was beter als dit artikel een dag eerder was geplaatst, ik heb net mijn toets vern**kt…
Iedere chiptuner zet de klep dicht….
@dutchdriftking: nope. Helaas niet. Mijn schoonmoeder had haar fiesta gechipt naar 120pk en die krengen hadden de egr niet goed weggeschreven. Hierdoor stotterde die motor ontzettend laag in de toeren.
Een beetje offtopic maar precies op het moment dat ik mijn auto aflever met een kapotte egr, en me afvraag wat dat ook al weer precies is schrijf je dit artikel, perfecte timing en dank je wel!
Eerste wat ik gedaan had toen ik mijn wagen gekocht had, die hele bende afdoppen.
Dat we vervolgens met z’n allen eerder dood gaan aan kanker is bijzaak in dit verder erg leerzame artikel?
@r3fl3x: Dit. Het is kortzichtig en egocentrisch om rond te rijden zonder dit soort dingen. De hele wereld is bezig de boel een beetje schoner te krijgen, neem je verantwoordelijkheid en doe hetzelfde.
@lemster: beste Lemster, je kunt je dus afvragen of de EGR klep wel het doel dient waarvoor het ontworpen is. Een beetje vroeg om mensen de maat te nemen die er anders over denken en ervaringen hebben die bewijzen dat zonder de EGR klep hun voertuig zuiniger is.
@boltiev6: Zuiniger betekent alleen niet altijd schoner. Zuiniger betekent hooguit minder vluchtig pokon in de lucht komt in de vorm van CO2. Maar de hoeveelheid roet en NOx is niet recht-evenredig met het brandstofverbruik.
@karhengst: Dat wil ik best geloven, maar is het verschil niet een klein beetje geklets in de ruimte? oftewel is de bijdrage niet verwaarloosbaar?
@boltiev6: Een goed functionerende EGR klep halveert de NOx uitstoot. Dat vind ik niet gelul in de marge maar een significant verschil.
@lemster: ja nee want nu gaan we allemaal eerder dood! Help hij dopt zijn EGR af, wat wil je doen.
@lemster: heel west Europa bedoel je…
@lemster: Interessante discussie zwengel je hier aan, egocentrisch misschien een beetje… kortzichtig is denken dat de hele wereld er mee bezig is. Ik denk dat wij als braafste jongetje in de klas meer dan genoeg doen wat milieu betreft, ons ieniemini landje zal weinig impact hebben op het geheel (misschien als voorbeeld voor anderen) maar weinig trekken zich hier wat van aan, kijk naar Zuid-Azië, China en India bv. vooral die laatste waar ook meer dan 1 miljard mensen wonen en wat voor gruwelijke teringzooi het is daar. Daarnaast als de bedrijven waar het vandaan komt (noem geen namen *kuch* VAG, zullen er vast nog wat volgen) al met de uitstoot sjoemelen met een waarde die 40% hoger ligt dan hou je toch jezelf voor de gek denkende dat je met een NOx (ja, ook daar klopt geen hout van naast het dieselschandaal CO2 uitstoot) klepje er een betere wereld van maakt? Ik noem het eerder schijnheilig.

Ik heb mijn EGR ook direct uit laten programmeren bij aanschaf, geen behoefte aan een onderdeel die uitlaatgassen de motor/turbo in pompt om vervolgens voor dure (onnodige) reparaties komen te staan en denken ach we doen het voor het milieu… Ik draag mijn steentje dan wel op een andere manieren bij.
@r3fl3x: je moet toch ergens aan dood gaan…
@boltiev6: waarschijnlijk aan die auto uit 86 zonder kat waar ik in rond rijd.
@r3fl3x: idd jou oude diesel Bijvoorbeeld!! Volgens mij moet de schone auto nog worden uitgevonden. Zolang grootte auto fabrikanten sjoemelen met uitstoot waarden is er volgens mij niet echt een oplossing en is de EGR verplichting een Europese regel die kant nog wal raakt. We schieten er niks mee op. En wanneer we wel een manier vinden om echt schoon te rijden, dan moet de hele wereld dat ook direct invoeren anders hebben we er niks aan. Ik vrees dat wij dat niet meer mee maken. Dus!!; Eruit die EGR klep, tunen die handel en straatstenen eruit!!! ha ha
@boltiev6: ik heb geen diesel, maar een benzine. Heb wel eens gezocht naar het inbouwen van een katalysator, maar je vindt alleen informatie over het verwijderen er van.
@boltiev6: Dit is zo’n typische reactie. “Mijn ene autootje maakt geen verschil”. Als iedereen zo zou denken gaan we weer terug naar de tijd dat alle steden vol hingen met smog. Want je denkt misschien dat dat iets is wat alleen voorkomt in landen als China, maar voordat we overgingen op systemen als een EGR hadden Westerse steden daar net zoveel last van.
Bedankt voor de info. Was weer nutrig
Die dingen sneuvelen echt in pakjes.. Het eerste dat m’n tuningboer mij aanraadde was dat ding buiten dienst te stellen softwarematig en pas daarna een goede chiptuning toe te passen. Bleek 1 van mijn beste beslissingen te zijn.
Ik zou maar wat graag een dikke diesel willen. DPF, EGR en cat eruit, remap en je trekt de tegels uit de stoep. Zo vreselijk veel kracht zit er dan in die blokken.
Helaas heb ik een geweten en besloot uit te zoeken wat precies de gevolgen zijn voor je uitstoot als je die dingen doet. Ik heb er daarop vanaf gezien en ben je in mijn ogen een egocentrische lul als je al rondrijdt zonder die dingen.
@lemster: Je weet niet wat je mist.
@lemster: En nu rij je zeker in een 3 cilinder diesel? ipv de door jou gewenste dikke diesel met egr, roetfilter, etc.
U kletst onzin
@boltiev6: Ik woon in een land waar diesel helemaal niet zo populair is als in het gesubsidieerde Nederland (diesel is hier dus duurder dan benzine), dus ik rijd ook hier geen diesel. Bovendien woon ik in een stad van 4,5 miljoen mensen, we moeten het hier met z’n allen overleven. Als iedereen hier z’n EGR en dergelijke zou verwijderen zouden we allemaal binnen no-time in de smog zitten.
Overigens reed ik in Nederland ook geen diesel, maar een 6 in lijn benzine motor met inderdaad alle emissie beperkende dingen intact.
Ik ga binnenkort maar eens met de software boer om de tafel. Zeker met een dikke diesel die nergens zijn vermogen kwijt kan en lafjes zijn werk doet.
Een polo zonder egr problemen bestaat dat?
@reggie-boy_rood: nee, en zeker de 1.2 Tdi niet. Overigens had de VW dealer twee weken gelden 18 x EGRs in backorder…..die dingen zijn niet aan te slepen. En dat voor EUR 800,- wegschrijven is dan toch de meest voor de hand liggende optie.
Er zijn genoeg twijfels over hoe goed het nou echt is op de lange termijn, want als je inlaat er zo uitziet helpt dat ook niet echt met emissies…..

Maar goed mijn EGR ligt waar hij hoort, op de schroothoop.
Ik laat de ergklep altijd afblinden en eruit programmeren (wat uiteraard samengaat met een beetje vermogenswinst door de chiptuning die tegelijk word uitgevoerd). Apk is nog nooit een probleem geweest, evenals een roettest o.i.d.
Hier ook een softwarematig weggeschreven EGR. Zuiniger en betere loop, zeker als de motor warm is. Onzinnige milieumaatregel is het ook… CO2 omhoog omwille van NOx omlaag… Maar wie kan (goed wetenschappelijk onderlegd) mij nou vertellen wat erger is? Een beetje meer NOx en minder CO2 of andersom? Niemand. Sterker nog: Zijn het wel de auto’s die de bron zijn van alle NOx, en niet scheepsdiesels… en hebben scheepsdiesels ook EGRs? Echt onzinnige afwegingen zijn er ooit gemaakt in Brussel (en de VS) om die NOx omlaag te brengen.
@mda: Ten opzichte van het vekeer bij jou in de straat heeft de NOx uitstoot van scheepdiesels een kleinere invloed op jouw longen, want die varen meestal ‘op zee’, verder weg van mijn en jouw huis. NOx is een instabiel (reactief) goedje dat doordoor bijvoorbeeld weg-reageert tot o.a. secundaire aerosolen ( van gas-vorm naar fijnstof-deeltjes).
Maar dan nog: wat jouw auto niet uitstoot, hoeft een ander niet in te ademen. En wat een schip niet uitstoot, hoeft een ander net zo goed niet in te ademen. Beter milieu begint óók bij jezelf.

Verkeer (Auto’s), Industrie, Scheepvaart, maar ook je CV-keteltje thuis; bij zo ongeveer elk verbrandingsproces komt NOx vrij. Gelukkig zal je het uitschakelen van een EGR klep van één auto niet zo snel terug zien in de algemene luchtkwaliteit, dat wil nog niet zeggen dat het verwijderen moet worden verheerlijkt als ‘de oplossing’. Zo werden (worden?) katalysatoren óók leeg gehaald ten einde vermogenswinst te halen, en dure reparaties te voorkomen. Uiteindelijk is het voor de ‘tuner’ gewoon een leuke manier om de klant geld uit z’n zak te kloppen, want of het nu helpt of niet; we betalen er allemaal voor.

Anyhoe: nuttig artikel, maar wel een beetje kort door de bocht.

PS: bij de beetje vulkaan uitbarsting komt méér fijnstof (en allerlei andere schadelijke gassen) in de atmosfeer terecht dan wij met z’n allen in ons kleine kikkerlandje in een jáár uitstoten,.. moeten we dan dus vulkanen ook maar verbieden?
@MDA: hoe kan je het nou afdoen als onzinnig als je zelf aangeeft niet te weten wat schadelijker is?
@r3fl3x: Nou, als je op een gegeven moment moet besluiten om de NOx omlaag te brengen, wetende dat dat de CO2 omhoog gaat brengen, dan moet je voordat je die beslissing maakt al een maat hebben waarop je het schadelijke effect van NOx kunt vergelijken met dat van CO2. En dat is er niet. Dus een maatregel nemen die 1) vermogen wegneemt, 2) CO2 verhoogt, 3) geld kost en 4) productie materialen (en dus de hele keten van vervuiling door productie) met zich mee brengt, is compleet onzinnig.
Toch?
Je kan net zo goed morgen alles EGR’s verbieden omdat ze de CO2 uitstoot verhogen. Heeft net zoveel zin als EGR’s verplichten…
@mda: Wat een BullShit! NOx is 28 x schadelijker als CO2 als broeikasgas. Daarnaast is NOx giftig en CO2 absoluut ongevaarlijk voor mens en dier. NOx leidt tot veel vroegtijdige sterfgevallen en nog veel meer long- en hart-patienten.
Alleen al door de Volkswagen AG fraude-diesels gaan er voor het einde van dit jaar circa 5.000 mensen te vroeg sterven in Europa. Daarnaast is er nu al een extra gezondheidszorg kostenpost van ruim €10 miljard dankzij het gefraudeer van VW.
Lees het hier nog even na: https://www.scientias.nl/dieselgate-ophef-om-nox/
Onthoudt dat NOx giftig is, speciaal voor kwetsbare groepen zoals voor jonge kinderen en ouderen. Dus blijf vooral lekker stoer doen over je diesel en dat jij lage verbruiks- en garage-kosten wil hebben. De EGR afdoppen is bewezen vreselijk asociaal. Het zit er om de juiste redenen op een moderne diesel die met steeds hogere eindgastemperaturen werken omdat ze vooral zuiniger moeten zijn. Om ons te beschermen tegen die hoge NOx emissies. Men zou EGR afdoppen strafbaar moeten stellen want NOx is een ware sluipmoordenaar.
@t16: Sure, en de gemiddelde levensduur van NOx voordat het vervalt of oplost in water (om zure regen te maken) is ruim meer dan 28x korter dan voor CO2… Ik ben gepromoveerd op CO oxidatie in autocatalysatoren, dus ik weet wel enigszins waar ik over praat. Daarnaast reageert NOx met methaan, en maakt het onschadelijk voor Global warming, wat leidt tot de conclusie: “In summary, most studies so far indicate that ship emissions actually lead to a net global cooling.” Sla wikipedia er maar op na…
Daarnaast zegt jouw link: “Omdat het niet zeker is dat NO2 in zijn uppie, zonder hulp van andere verontreinigende stoffen in de lucht, tot een vervroegde dood leidt, is het momenteel niet bekend hoeveel mensen er dood gaan door teveel NO2.”
Dussssss… is NOx schadelijk? Vast wel. Kun jij of ik uitrekenen hoeveel mensen hierdoor doodgaan: Neuh. Echt nie. Iedereen die beweert dat ie dat wel kan verkoopt vage modellen voor medische zekerheid.
Over fijnstof zijn we er sinds een paar weken achter dat verreweg de hoogste concentratie achter het fornuis gevonden worden, en niet op straat.
Conclusie: NOx doet mee aan global warming: fout. NOx maakt fijnstof: Ja, maar minder dan je fornuis. NOx maakt mensen dood: Nou, in zn eentje in ieder geval niet.
Dus wat blijft er nou over van deze ‘silent killer’ aan schadelijkheid? Meer of minder dan CO2?
@mda: Je zegt zelf ook niet te weten of NOx wel of niet schadelijk is. Het meeste onderzoek wijst erop dat het dat wel is. De meeste onderzoekers zijn redelijk zeker dat het schadelijk is. Misschien niet op zichzelf, maar wel in samenwerking met andere stoffen. Maar jij in je eentje, zoals Trump met global warming, gaat tegen de goed onderbouwde mening in van het grootste deel van de wereld in en zegt “ach, volgens mij valt het wel mee, dus ik blijf lekker de rotzooi de lucht in pompen. Kijken later wel wat de gevolgen waren. Niet mijn probleem.”
Top….
@lemster: nee. helemaal niet. Het is alleen zo dat er wel meer schadelijke dingen zijn in de wereld om ons heen, en we steeds een afweging moeten maken over HOE schadelijk iets is, HOEVEEL het kost om er vanaf te komen, wat de NADELEN zijn van het verbieden van die schadelijke stof etc. Het is nooit gratis (in euros en vaak ook in andere schadelijke stoffen die je ervoor terug krijgt) om iets weg te maken wat in een veelgebruikte techniek zit verwerkt.
Zo ook hier: Fijnstof schijnt schadelijk te zijn, maar nu we weten dat het meeste ervan vrijkomt bij het koken, heb ik jou nog niet gehoord over het verbieden van gasfornuizen. Benzeendampen zijn mogelijk kankerverwekkend, maar ik heb jou nog niet gehoord over het verbieden van benzine tanken. En laat ik niet eens beginnen over het legaal zijn van roken, veel suiker en vet eten, en het drinken van alcohol.
Dus nogmaals: NOx zal misschien inderdaad schadelijk zijn, maar is het de prijs waard (meer CO2 met EGR, meer kankerverwekkend benzeen met benzine) die we er nu voor betalen. Ik denk het niet. Ik denk dat global warming erger is dan de kans dat NOx invloed heeft op COPD. Dus ik denk inderdaad, vanuit een wetenschappelijk oogpunt, dat je beter die EGRs uit kan zetten.
NOx terugschroeven brengt meer CO2 met zich mee, maar jij vind luchtkwaliteit voor de mensen belangrijker dan opwarming van de planeet. Prima. Ik niet.
@mda: Beste MDA, ik had me vergist. NOx is een 265 x krachtiger broeikasgas als CO2.
Dus als je tegen de opwarming van de aarde bent is het 265x effectiever om NOx te reduceren als het reduceren van CO2. CO2 dat werkelijk door ieder levend organisme op aarde wordt produceert. Verder begin je naar fijnstof en andere schadelijke stoffen te wijzen als excuus voor het verhogen van de NOx uitstoot.
NOx = Secundair fijnstof. Fijnstof is ongelijk aan NOx en door koken ontstaat wel fijnstof maar geen NOx.
Dat is maar goed ook want NOx is een radicaal dat ogenblikkelijk reageert met longcellen en door opname in het bloed ook hart en bloedvaten bedreigd.
Stikstofoxiden zijn schadelijk voor mens en dier maar ook voor plantengroei. Stikstofoxiden tasten ook de ozonlaag in de stratosfeer aan: Ozon kan echter ook opnieuw gevormd worden door de omgekeerde reactie: Stikstofoxiden kunnen smog nabij de grond creëren en zijn verantwoordelijk voor een gedeelte van het versterkte broeikaseffect. Vandaar dat er alles aan wordt gedaan middels regelgeving om NOx uitstoot te verlagen en/of te reduceren zoals met AdBlue, een oplossing van ureum in water. Deze Selectieve katalytische reductie (SCR) is een uitlaatgas nabehandeling in een katalysator die NOx emissies bijna tot nul kan reduceren en ook nog een lager brandstofverbruik heeft als de NOx-trap. Er is miljoenen/miljarden in deze NOx-reductietechnieken geïnvesteerd maar jij denk het beter te weten. Misschien moet je bij VW gaan werken, daar denken ze ook alles recht wat krom is.
@mda: CO2 adem je zelf uit en (binnen) ook weer in en planten zetten het weer om in zuurstof. NOx zijn schadelijk voor mens, dier en planten. Nu weer terug naar de praktijk: In welke parkeergarage of stadscentrum loop je liever (met je kinderen): ééntje met wat meer CO2 of ééntje met wat meer NOx. Wat heb je liever onder je voorraam pruttelen omdat de buurman nog moet krabben en z’n tomtom moet plakken: een afgedopte 1.2 TDI of een recente 3.0 benzine.
@defl8: Het probleem is dat dit soort mensen niet gevoelig is voor dit soort argumenten. Men woont niet in de stad, komt daar nooit, of heeft een andere reden waarom het voor hén niet belangrijk is dat hun auto geen rotzooi uitstoot. Het is niet hun probleem, dus waarom zouden zij dan moeten betalen voor dit soort techniek. Laat een ander het maar oplossen. Als het hen maar niet benadeeld.
Als je EGR laat uitschakelen e.d. bij bv. chiptuning en er gebeurt later een software update wanneer je wagen op onderhoud gaat. Wordt deze uitschakeling dan overschreven of staat dit los van elkaar?

Ik kreeg vorige week EGR foutmelding bij m’n Skoda Superb (2.0 TDI). EGR vervangen en zo blijkt een hele dure grap te zijn (bij officiële dealer) dus overweeg ik om eventueel de EGT softwarematig te laten bypassen.
@bart_gardin: In principe niet… net als dat je tuning niet ongedaan wordt gemaakt door de dealer bij een regulier bezoek. Dat soort instellingen zit de dealer (als het goed is) niet aan bij een gewone beurt.
En zeker bij de VAG 2.0tdi kan ik het aanraden om hem dicht te zetten (helaas heb je al geld gespendeerd aan de vervanging…).
@mda: Het stuk is gelukkig nog niet vervangen.
@bart_gardin: ga naar een goede VAG tuner (JD Engineering bijv), en overleg met ze wat mogelijk is. Het kan zijn dat de error weggaat als je de EGR sofwarematig dicht zet. Het kan ook ergens anders zitten (een sensor), en dan zul je toch wat moeten vervangen (en dan misschien alsnog dicht zetten om toekomstige problemen te voorkomen).
Ik heb een aantal jaren bij een Opel dealer gewerkt. Rond 2004-2005 waren hoogtij dagen voor wat betreft de EGR kleppen. Heel veel Corsa’s en Astra’s gehad waarmee er problemen waren. Vrijwel allemaal benzinemotoren. het was bijna altijd raak als een auto met een motorisch probleem binnen kwam.
@milan0: Geloof ik best. Ken iemand die een Opel Astra heeft gehad van rond dat bouwjaar, met een 1.8 benzine. Het verwijderen van de EGR-klep maakte een wereld van verschil.
Bij mijn 3ltr Vtec is de EGR klep gewoon met de hand te demonteren. reinigen(spuitbus/doekje/tandenborstel) en monteren. Er hoeft alleen een nieuwe pakking tussen. Happy with Honda. Wel belangrijk is om regelmatig het brandstof filter te vervangen. En de techniek zit er natuurlijk niet voor niets. Wegschrijven i.v.m. tuning is naar mijn mening je reinste beunhazerij.
Interessant artikel, maar ik denk dat er weinig auto’s rondrijden met (werkende) EGR.
Eigenlijk zou EGR verwijderen een milieudelict moeten zijn.
@frederik: In veel landen is het dat ook. Ik weet alleen de boetes in de VS, Australië en het UK. Rij je daar rond zonder DPF, EGR of een catalysator, dan zijn daar voor particulieren de boetes tot zo’n €2.000 en voor bedrijven tot zo’n €10.000.

Quote uit Engeland: It is an offence under the Road vehicles (Construction and Use) Regulations (Regulation 61a(3))1 to use a vehicle which has been modified in such a way that it no longer complies with the air pollutant emissions standards it was designed to meet.


Het probleem is dat ze hier niet goed op controleren. Het zou onderdeel van de APK moeten zijn in mijn ogen. Ze kijken bij de APK wel of je nog je catalysator hebt, dus die laten mensen dan tegenwoordig vaak maar zitten. Als ze ook op NOx en fijnstof zouden controleren met dezelfde boetes, dan zouden we misschien niet meer al die TDI sjonnies hebben die alleen aan zichzelf denken.
@lemster: Helemaal mee eens! Gisteren reed ik nog achter een wat oudere Passat waar een enorme roetwolk uit kwam waar ik nog vijf minuten van kon nagenieten in mijn auto. Is toch bizar.
Dit maakt autorijden zo mooi, motortechniek.

De EGR. Ik weet dat het een klep is en dat het temaken heeft met uitlaatgas recirculatie.
De foto toond hoe vervuildend uitlaatgassen zijn. Destemeer zaak om de technologie van de verbrandingsmotor zo efficiënt en zo goed mogelijk te ontwikkelen.

In mijn geval neem ik twee Diesels als ervarings voorbeeld.
Ik had een Volkswagen Bora TDI van 66kw zonder roetfilter en ik vermoed ook zonder EGR.
Het aanjagen van de turbo gaat soepel, zodat een turbogat bijna niet te merken is.
In alle toerentalgebieden geen ingrijpen van de ECU.
Mijn huidige Honda Civic Diesel (110 kw) tapt uit een heel ander vaatje. Een EGR is aanwezig en een roetfilter vangt vervelende roet zoveelmogelijk als het kan op.
De ECU is een strenge Duitser die ingrijpt zodra de uitlaat wil veranderen in een smeerpijp.
De motor knijpt em een beetje. Eenmaal weer binnen de normen is er weer 110 kw beschikbaar. De turbo is niet altijd wakker, de EGR is dan weer actief met het inlaten van uitlaargassen naar het inlaat systeem. Door AB weet ik nu waarom af en toe de zaak wat inkakt. Maar ondanks de eco dingen is mijn Honda Civic altijd nog vlotter dan de Volkwagen Bora TDI die ik had. Maar die laatste was en is een stuk minder milieu dan lief is. Het reed heerlijk, maar gooide ook veel roet de uitlaat uit.
Waar ik benieuwd naar ben zijn de Diesels van de toekomst. Hoe zijn die met Ad blue?
Een Diesel zonder turbo, het toepassen van een compressor om de verbranding koeler te laten verlopen en Ad blue inspuiting.

Dieselbrandstof. In hoeverre is het mogelijk om een brandstof te ontwikkelen dat zich gedraagd als Diesel, maar minder NoX produceerd bij hoge verbrandingstemperaturen?
@mda.

Het is een kat en muis spel tussen regelbedenkers en de autoindustrie.
De regelbedenkers zijn blinde volgers van propaganda, en de autoindustrie zit vol inginieurs die een realistische kijk op het leven hebben. Hun bazen zorgen voor brood op de plank.

De autoindustrie doet wat het kan, en dat is heel interessant.
Wel zijn de regelbedenkers te eenzijdig. Het uitbannen van ieder mogelijke verbranding van een stof neemt verontrustende vormen aan. Straks moeten alle koeien een gasopvangluier dragen, en de boer moet verplicht een gasmasker op terwijl de beste man meestal makkelijk 95 jaar oud kan worden. Een boswandelaarster die nooit in de stad komt kan door pech een ongeneeslijke ziekte krijgen waardoor zij maar 52 jaar word. Het zit in haar DNA.
Foto: 2.5 tds van bmw… er paste precies een stuiver in. :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).