Goed nieuws voor de budget gebonden milieuridder.
Het was het schandaal van 2016: de nieuwe MacBook Pro’s van Apple. Het merk staat erom bekend prijzen te vragen die al erg hoog zijn. Echter, de stijgingen van de nieuwe laptops waren niet alleen enorm, ook de accessoires waren bizar hoog geprijsd. Een USB-C naar USB-B verloopstukje koste maar liefst 25 euro en dat was zo ongeveer het goedkoopste accessoire. Het hele internet stond op zijn kop. Het uber-arrogante techbedrijf uit Cupertino bezweek onder de druk en bood tijdelijk enorme kortingen aan op alle accessoires.
De vergelijking tussen Apple en Tesla is snel gemaakt. Natuurlijk zijn er verschillen: bij Tesla zijn de producten daadwerkelijk vernieuwend. Helaas voor Tesla is er ook een overeenkomst: zij hebben een dergelijk scenario als bovenstaande meegemaakt. Zo werd onlangs bekend gemaakt dat Tesla de prijzen voor het gebruik van de superchargers enorm gaat verhogen. In Nederland ging de prijs van 20 cent per kilowatt uur naar 28 cent. Met het geld wil Tesla het netwerk van superchargers vergroten.
De prijsstijging ging niet ongemerkt voorbij. Het hele internet en hun moeder reageerden fel. Een groot voordeel van het Tesla rijden is natuurlijk dat je milieuvriendelijk bezig benthet geen drol kost. Om de druk enigszins te pareren, heeft Tesla per direct de verhoging iets aangepast, zo meldt het Amerikaanse Electrek. In Nederland resulteerde dat in een prijs van 25 cent per kilowatt uur. Tesla is sowieso lekker aan het bezuinigen, zo worden er veel werknemers ontslagen en stoppen ze met het omstreden vriendenprogramma.
imarinos zegt
-edit: klopt helemaal, thanks!-
Apple is dus sterker, die passen geen prijzen aan onder druk van de consumenten.
herbert zegt
Het blijft inferieure troep dat Tesla.
musje83 zegt
@imarinos: Sterker…? Het is maar hoe je het bekijkt. Het gaat niet zo heel lekker met Apple momenteel (relatief dan hé), binnen no-time even 300 miljard(!!) waarde verloren. Steeds meer producten die hun beloftes niet waar kunnen maken of zelfs falen. Product line-ups die ronduit verwarrend en nodeloos gecompliceerd zijn. Youtube vol video’s van techies die Apple affakkelen (Mac fans inclusief). Gevolg: enorme toename in Hackintosh video’s, handleidingen en gebruikers. Gebruikers van hun nieuwe producten zijn steeds minder tevreden. Enzovoorts.
Sterker… of arroganter?
Dutchdriftking zegt
Is dit niet van te voren ingecalculeerd? Iedere scheet van Tesla valt het internet over. Dus reactie krijgen ze daar sowieso. Dan maar 2 media momenten pakken als dat kan, en de verhoging corrigeren met een verlaging naar het bedrag wat je eigenlijk in gedachten had. van 20 naar 25 cent is nog altijd een verhoging van 20 procent….
flutterby zegt
@dutchdriftking: Negatieve berichten worden beter opgepakt als ligt positief zoals deze.
Zo heb ik zelf ook een tip bij Autoblog ingediend van de tweede Model 3 van Engineering Explained over minimale en stabiele panelgaps in tegenstelling tot zijn eerste Model 3 die hier wel ter sprake is gekomen, maar daar lees je dan weer niets over.
Drama = clicks..
bmohnee zegt
@flutterby: die heb ik ook getipt, je bedoeld de sandy munro podcast toch
flutterby zegt
@bmohnee: Engineering Explained op YouTube heeft zijn Mid Range (die hier dus wél voorbij kwam) binnen een week ingeruild voor een Model 3 Performance. Zeker een aanrader om te kijken als je meer wilt weten over het verschil van de voor en achter motor van de Model 3.
stephane8200 zegt
@flutterby: hij zit alleen maar op die fart knop te drukken en blij te doen. Dat is toch saai? Ik heb zelf trouwens een ‘gewone’ Long Range dual motor besteld.
flutterby zegt
@stephane8200: same here, en je moet inderdaad even door de fart heen kijken.. Hij behandelt het exterieur ook niet zo uitgebreid als zijn vorige video.
stephane8200 zegt
@flutterby: feli dan ook. Wanneer komt die van jou? Ik heb de video uiteraard met belangstelling gekeken. Interessant verhaal over de motoren.
flutterby zegt
@stephane8200: verwachting begin maart, maar zo lang ik geen VIN heb weet ik niets.
crepito zegt
@flutterby: Heb ik ook weleens gedaan, positieve berichten tippen. Doen ze niets mee
flutterby zegt
@crepito: valt nog mee dat mijn comment er nog staat.. hopelijk heeft het iets wakker gemaakt.
kobus1967 zegt
@dutchdriftking: 25%
Design_Driven zegt
Dat is snel, op zich wel netjes, zo lijkt het net of ze ook iets geven om de mening van klanten, in tegenstelling tot de bovengenoemde dure gadget maker.
Design_Driven zegt
@sketcher: Eigenlijk past dit ook wel in het nieuwe ontwikkelings-model wat Tesla en bedrijven als Xiaomi en start-ups gebruiken waar je onaffe producten door de een enthusisaste groep early adaptors laat testen en feedback laat geven om het vervolgens verder te ontwikkelen. Daar horen dit soort proef ballonnetjes en terug nemen dus ook bij.
Ik vind het niet erg persoonlijk, zoals ik al schreef lijkt het zo alsof je echt gehoord wordt en mee bouwt aan een merk.
gove zegt
klinkt niet veel maar is toch een slordige 25% wat ze meer vragen,
lijkt me een beetje schandalig,
stfu zegt
@gove: schandalig haha. Maar als benzine omhoog gaat is het normaal.
Pallas zegt
@stfu: Ik wil nog steeds mijn kwartje terug!
bmohnee zegt
@gove: er is door Tesla nooit beloofd dat het eeuwig gratis zou zijn dus als eigenaar kan dit nooit een echte verrassing zijn. Het is de software pricing benadering – key feature of het gehele product eerste jaren gratis aanbieden tot het uit beta is of voldoende bewezen is > dan nieuwe klanten laten betalen. Ik vind er niks geks aan. Waarom zou het logisch zijn dat je gratis stroom zou krijgen? Zie het als een essent/nuon/ziggo/tmobile/netflix aanbieding, eerste maanden gratis oid. Zo is het naar de tesla koper altijd helder verkocht – dat de media en ev-anti het gebruikt als een stok om mee te slaan is andermans probleem.
dwfc zegt
Potverdorie toch, en ik die dacht dat de groene moraalridders toch wel wat centen over hadden voor een mooie wereld, blijkbaar niet dus als je hun portemonnee raakt …. een mens kan zich schromelijk vergissen …
koeberg zegt
De budget gebonden milieuridder heeft geen Tesla. Die heeft hooguit een Nissan Leaf.
flutterby zegt
@koeberg: de Ioniq is de efficiëntste en heeft de beste techniek voor de prijs. De Leaf is alleen goedkoop.
2wheeler zegt
Het nadeel aan Tesla rijden is dat iedereen denk dat je ook maar iets geeft om het milieu… voor zover de mening van een ander je ook maar iets kan schelen natuurlijk…
rhellema zegt
@2wheeler: ik denk dat 99% van de Tesla bestuurders geen ruk om het milieu geeft.
bmohnee zegt
@rhellema: ik geef wel degelijk om het milieu, red ik met een tesla eigenhandig de planeet; nee, is deze generatie evs het summum; vast niet. Het gaat meer om een open mindset tot nieuwe ontwikkelingen – de jaren tellen door en de keus uitstellen als je wel kan veroorloven geloof ik niet in, het draagt bij aan de inspiratie tot een bewustere levenshouding als familie. Vind het dan ook jammer dat het zo zwart wit moet zijn, alles een x procent bewuster doen en leren, om met de jaren intensiveren en uit te breiden is altijd nog meer dan nog 10 jaar grijpen en consumeren wat er te consumeren valt en dan verzuurd en moegestreden toe te geven aan wat je wist wat zou komen…dan laat ik me nu graag moralist of milieu-ridder noemen.
flutterby zegt
@rhellema: zo lang het niet (teveel) ten koste van iets anders gaat ben ik hele pro milieu hoor. Wat voor grotbewoner moet je zijn om tegen het milieu te zijn?
Afval scheiden, voedsel niet verspillen, een dag vegetarisch eten, niet onnodig verwarmen en elektrische rijden. Hoeveel moeite is dat nou?
2wheeler zegt
denkt*
pindakoning zegt
Volgens mij was die 20cent best een schappelijke/lage prijs, gezien de investeringskosten etc. 25 cent lijkt mij nog steeds wel redelijk.
vroaaar zegt
@pindakoning: inderdaad, kijk maar eens naar de prijsstijging voor stroom voor je eigen huis…
gandini zegt
Ho, wacht even!
Als we massaal gaan klagen bij Tesla, dan werkt het ineens wel, maar het kwartje van Kok krijgen we met geen mogelijkheid terug??? Wat doen we toch verkeerd? Ik stem voor gele hesjes en het vernielen van flitscamera’s! Branden zullen ze!
Sorry, ik liet me even gaan…
wimof zegt
@gandini: Kok was een Nederlander.
koeberg zegt
@gandini: Het verschil is private onderneming versus overheid. Als jij besluit geen zaken te doen met een private onderneming dan is dat jammer voor de private onderneming. Als jij besluit geen zaken te doen met de overheid dan denkt de overheid daar anders over en ligt jou van je bed om eens een hartig woordje met je te spreken.
pomoek zegt
Het schandaal van 2016 was de verhoging van de prijzen van de Mekboek? Mwoah…
https://www.yourtango.com/sites/default/files/styles/body_image_default/public/image_list/t17.jpg?itok=vn7Kgy9i
ghost zegt
Tis een grof schandaal!!
Maar dat hoor je niemand zeggen..
stfu zegt
@ghost: want?
ghost zegt
@stfu: #sarcasme
pantarhei zegt
Bij (bijna) alle tot voor kort aangeschafte tesla’s zat levenslang gratis superchargen bij de prijs inbegrepen, net zoals onbeperkt dataverkeer voor de auto dus niet als hotspot. Let wel niet gratis dus, dat hebben die klanten gewoon betaald! Dat kan je ook zien als een introductie aanbieding. Die klanten worden dus niet belazerd, die houden wat ze hebben, vooruitbetaalde stroom en data. Onthoud goed; Als iets te mooi is om waar te zijn is het dat meestal ook ;-) De klanten die nu een Tesla aanschaffen weten waar ze aan toe zijn.
alassad zegt
@pantarhei: hebben al die begin tesla’s levenslang onbeperkt chargen of zitten daar nog haken en ogen aan?
pantarhei zegt
@alassad: Verschilt per auto, soms zit het bij de auto soms hangt het aan de eigenaar. Bij 2e hands tesla’s die via tesla verkocht worden voegt tesla het vaak zelf toe om de auto aantrekkelijker (lees; duurder) te maken.
alassad zegt
Is die 25 ct incl btw?
mijnwerker zegt
Maar hoeveel kilowatt gaat er in een Tesla?
evdw zegt
@mijnwerker: kilowatt is een stroomsterkte, dat is geen inhoud van een accu. Je bedoelt kilowatt uren.
evdw zegt
@evdw: vermogen bedoel ik natuurlijk ipv stroomsterkte.
koeberg zegt
@evdw: Als je nou aardig bent dan verbeter je hem of haar niet alleen, maar geef je ook nog even antwoord op de bedoelde vraag.
Tesla model X – 90 of 100 kWh (afhankelijk van model)
Tesla model S – 100 kWh (in het verleden zijn er ook 60, 70, 75, 85 en 90 kWh modellen geweest)
Tesla model 3 – 75 kWh (long range) of 62 kWh (mid range, nog niet in nl verkrijgbaar)
evdw zegt
@koeberg: Dat werd hieronder (eerder) toch al gegeven door pantarhei?
pantarhei zegt
@mijnwerker: hangt van de grootte van de batterij af, maximaal 100, maar je rijd hem natuurlijk nooit helemaal leeg. Hoe lang je met die 100 kWh kan doen hangt helemaal van je rijstijl af, zoals bij iedere auto ;-)
mijnwerker zegt
Thanx. Dat bedoelde ik. Dus een volle accu opladen gaat 2,5 euro kosten bij de versie 100. Bij een range van 500 km is dat dus 0,005 eurocent per km?