Met de bliksem in de pijp?
Afgelopen week hebben we gezien dat Tesla’s en trucks niet altijd een goede combinatie zijn. Desalniettemin heeft Twitter-koning Elon Musk via Twitter bekend gemaakt dat Tesla van plan is om in september van dit jaar een heuse truck te presenteren.
Om verwarring die mogelijk voortvloeit uit het feit dat Amerikanen hun geliefde pickup’s ook wel ’trucks’ noemen: het wordt een echte vrachtbak. Daarnaast komt er óók nog een Tesla pickup, maar dat was al eerder bekend. Ons eerste bericht daarover in het archief stamt uit 2013. Later kwam er ook een studiemodel.
De Tesla Semi Truck zoals Elon zijn nieuwste speeltje noemt is volgens de visionair zelf serious next level shit. Voor de ouder generaties: de term shit is hier positief bedoeld. Ik meld het maar even voor de zekerheid. Elon gooide deze Tweet naar buiten over de vrachtwagen:
Desgevraagd gaf hij aan een geïnteresseerde reaguurder ook nog aan dat de pickup over zo’n anderhalf tot twee jaar onthuld zal worden.
Bedankt iedereen voor de tips!
lekbak zegt
Ik vraag me af of dit een elektrische vrachtwagen gaat worden met 5 ton aan accu’s en een prijs van 8 ton of dat er toch een vorm van brandstof in moet. Ik ben heel benieuwd, het zal vast iets echt nieuws zijn.
atrak zegt
@lekbak: vatsige accu’s, behalve in Arnhem.
lekbak zegt
@atrak: straks hebben we stroomdraden boven elke snelweg hangen. Ook een manier om van verbrandingsmotoren af te komen.
fanboy zegt
@lekbak: Ik geloof dat Siemens ook al met dat soort dingen aan het expirementeren was, in Zweden?
Met zo’n bovenleiding is misschien wel het meest praktische (in combi met een accu met 50km range ofzo) omdat dan de stroom vraag constant is (ipv in korte tijd snel proberen te laden) en range minder een probleem is.
Ik ben benieuwd waar Tesla mee komt, mij leek alleen hybride trucks nuttig in dit stadium.
autodrop zegt
@fanboy: was laatst een stuk over op tv, ik dacht duitsland.
Wat ze doen is een bovenleiding net als treinen boven 1 rijbaan. Als de vrachtwagen in andere banen rijdt, klapt die hengel weer in. Dus het zal een hybride vorm blijven, altijd in combinatie met een (verbrandings/elektro)motor in het voertuig zelf.
fanboy zegt
@autodrop: Ja zoiets is mooi, en lijkt me het meest praktische voor nu. De belangrijkste snelwegen hiermee uitrusten en je kunt elektrisch ver komen.
Maar Tesla kennende gaan ze helemaal niks met een verbrandingsmotor doen, dus ik ben benieuwd.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: precies dat. Het zal een prima apparaat zijn maar veel te duur. En voor trucks is actieradius nog veel belangrijker.
acizane80 zegt
@dutchdriftking: actie radius en prijs. İk denk niet dat er veel bedrijven gaan zijn die een tweevoud prijs zullen betalen voor een truck die zich nog niet bewezen heeft. Ze zullen in dit segment zowel op prijs(totale kost) als bereik mee moeten concureren. Met totale kost bedoel ik aanschaf + onderhoud + brandstof en rest waarde eens afgeschreven. Dan heb ik het zelfs nog nşet over de betrouwbaarheid van dit product.
super zegt
@lekbak:
de uitvinder van de Li-ion accu heeft al weer iets niews bedacht; 3x zoveel energie dichtheid en nog sneller op te laden ook. http://spectrum.ieee.org/energywise/energy/renewables/does-new-glass-battery-accelerate-the-end-of-oil
lekbak zegt
@super: ik ga het later wel eens doorlezen, maar het is een goede ontwikkeling. Al zal het ongetwijfeld nog de nodige jaren duren voordat het op grote schaal gebruikt kan worden.
Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat range, accugewicht of prijs niet de grootste problemen zijn voor elektrische voertuigen. Het opwekken van de benodigde stroom en de distributie daarvan zie ik als veel grotere problemen. Dat is ook iets wat blijft. Je kunt een manier verzinnen om het klaar te krijgen, maar je moet die energie leveren. Hoe dan ook.
Als je over 15 jaar als transportbedrijf 50 vrachtwagens elke nacht op je terrein hebt staan waar 1000kwh in moet (twee ploegen chauffeurs uiteraard, dat is goedkoper) dan mag je bijna wel een eigen kerncentrale op je erf zetten.
motoragent zegt
@lekbak: De diesel waar de vrachtwagens nu op rijden komt ook niet zo maar uit de lucht vallen, daar zijn ook enorme hoeveelheden stroom voor nodig om te produceren. Daarnaast moet dat natuurlijk ook nog vervoerd worden met die joekels van schepen en tankwagens, die op zijn beurt ook weel vele liters diesel nodig hebben, etc.
Daar was een bepaalde factor voor, brandstof benodigd voor productie van brandstof, maar die naam ben ik even vergeten. De energie die daarmee bespaard wordt kun je dus rechtstreeks gebruiken om voertuigen aan te drijven, met een hoger rendement.
Verder denk ik dat zo’n truck voornamelijk bedoeld is voor het leveren van goederen in stedelijke gebieden, redelijk kleine afstanden, lage snelheden en veel stop-en-go verkeer. Voor internationaal transport zitten we nog wel even vast aan dieselmotoren.
lekbak zegt
@motoragent: de infrastructuur nodig voor brandstof draait zelf ook op brandstof. Die is hierdoor veel flexibeler dan stroomdraadjes met beperkte capaciteit. Daarbij staat een raffinaderij op één plek waar die rond de klok een tamelijk constante hoeveelheid energie gebruikt (die ze ongetwijfeld gedeeltelijk zelf opwekken) en kan je daar makkelijk een hoogspa
super zegt
@motoragent:
als de energie benodigd voor de raffinage/transport etc. van een kg brandstof meer zou zijn dan de energie in die kg brandstof zou het olie kosten om olie te winnen, en dat is op dit moment zeker niet zo. Overigens wordt er bij het winnen vaak energie opgewekt door het verbranden van bijproducten als gas.
lekbak zegt
@motoragent: oeps.
Een hoogspanningskabel naartoe leggen dus. Ook is die constante vraag naar energie erg makkelijk op te wekken, in tegenstelling tot voertuigen die overdag massaal rijden en snachts aan de stekker moeten.
super zegt
@lekbak:
ja, dat zou kunnen en het wordt een grote overgang, maar op de accus na is allemaal bestaande en bewezen technolgie dus dat is dan een kwestie van implementeren.
Ik denk dat het een behoorlijke gamechanger wordt als de accus 3x zo veel energie gaan bevatten, dan komt voor een personenauto de actieradius makkelijk in de buurt van die van een diesel.
lekbak zegt
@super: Het is ook niet zozeer dat het niet kan, of dat wij het niet kunnen. Er gaat wel zoveel werk, tijd, geld en grondstof in zitten dat het heel er lastig is. Het is de uitvoering en de schaal die het lastig maakt, niet de kennis en de techniek.
robert110 zegt
Elektrische vrachtwagens bestaan al langer, dus dat is niet bijzonder.
Maar die pick-up, daar ben ik wel benieuwd naar. Als het ze lukt om de cijfers van een ’07 Ford F-150 te evenaren, dan wordt de elektrische auto voor mij eindelijk een beetje interesant
trustmeiamanengineer zegt
Ik ben benieuwd. Alle Europese fabrikanten kijken hier al jaren naar, maar het is gewoon niet haalbaar en zinloos. Alleen voor (hele) lokale distributie kom je misschien weg met een elektro truck. Hier een daar zijn er wel een paar elektrische vuilniswagens. Maar ook de volledig elektrische DAF LF werd een aantal jaar geleden door niemand gekocht.
pramm zegt
Toch jammer dat het bericht van het vrachtwagenongeluk er meteen weer bij moet worden gehaald. Wordt zo hier wel een enorm hoog telegraaf gehalte.
Voor diegene die wel benieuwd zijn wat er nu daadwerkelijk bij dat ongeval is gebeurt, hier is de eigenaar aan het woord: http://www.nu.nl/123294/video/zelfrijdende-tesla-kon-ongeluk-niet-voorkomen.html
pomoek zegt
Als je die tweet leest met de stem van Trump in gedachten dan krijgt het bericht een hele andere lading….
ghost zegt
Seriously next level. Elektrische trucks en bussen bestaan al dus heeft hij het dan over het design?Misschien eindelijk een keer aërodynamisch die trucks.
sanderm3 zegt
De volledig elektrische motorfiets zal tesla ook nog wel aan hun gamma gaan toevoegen.
mrrallycross zegt
Dat ding moet z’n eigen gewicht aan batterijen meeslepen om een beetje goede range te krijgen. Desalniettemin denk ik wel dat het goed is om er mee te experimenteren
lekbak zegt
@mrrallycross: een tesla verbruikt iets van 20kwh per 100 km. Als je een tesla op diesel zou hebben zou je hooguit 1:17,5 halen realistisch gezien. Een vrachtwagen rijdt 1:3,5 denk ik ongeveer. Vijf keer zoveel dus. Dan heb je aan 500kwh wel genoeg voor de meeste toepassingen (uiteraard lang niet voor alles geschikt). Laat een p100 accu een ton wegen, meer kan het volgens mij niet zijn. Dan heeft die Vrachtwagen dus 5 ton aan accu nodig. Een verdubbeling zal het niet worden maar veel scheelt het niet.
Joost zegt
Bedoelen ze met Semi truck een bestelbusje of echt zo’n grote jongen?
Als bestelbusje zie ik wel een markt. Alle pakketbezorgers aan de Tesla :)
mashell zegt
@ijoost: je zou denken dat het met semi truck een net niet truck zou zijn. Maar dit zijn Amerikanen, hun Engels is dus een beetje roestig. Als je Googled op semi truck krijg je plaatjes van die hele grote lelijke Amerikaanse trucks.
robert110 zegt
@ijoost: Semi is zo’n trekker oplegger. Een bakwagen noemen ze volgensmij een box truck. Een busje (ook de grote busjes met zo’n bak) noemen ze gewoon een van.
Joost zegt
@robert110: snap m nu. Heb het ook even gegoogeld. Snap niet dat ze niet met een “van” op de markt komen. Ideaal voor pakketbezorging. En geen absurd grote actieradius nodig.
E34M5Touring zegt
Ben wel benieuwd moet ik zeggen. Range en gewicht is belangrijk in de truckwereld. Want die accu’s knagen wel aan het totale gewicht wat je mee mag nemen. Dat moet wel een goeie balans zijn. Wellicht met een eigen trailer die onder de laadvloer een accupack krijgt. Die kun je dan verbinden met de truck. Dan kan je wel serieus wat accu’s kwijt.
sracert zegt
De Nederlandse onderzoeks raad, de organisatie die ook vlucht MH-17 heeft onderzocht, gaat dit soort auto’s en systemen nu uitgebreid testen. Dat zegt genoeg!, Levensgevaarlijk al die automatische systemen. De mens rijdt gewoon veel beter en veiliger, zolang er genoeg controle is op: Aso’s, drugsgebruikers, angsthazen, etc, etc.
Esprit_de_Flandre zegt
@sracert: Geloof je nu zelf wat je zegt? De mens rijdt beter en veiliger?
Alleen cijfers tellen, en de ongevallencijfers, die kunnen tellen. En de meeste van die ongevallen gebeuren door “goeie” chauffeurs…
sracert zegt
@esprit_de_flandre: ik geloof niet in cijfertjes maar in mensen. weet je dat ook weer.
endofline zegt
Is dat niet die ‘Nikola’ vrachtwagen? Nikola verwijzing naar Nikola Tesla (uitvinder AC) . Vrachtwagen met 320 KwH batterij. Is een hybride truck met waterstof generator die de batterij oplaad.
Edge zegt
@endofline: Nee, de Nikola is van een ander bedrijf dat heel slim de voornaam van meneer Tesla heeft gebuikt zodat mensen het merk associëren met het Tesla dat wij kennen van de auto’s en dakpannen.
henkp1 zegt
Dit zou um moeten zijn:
https://electrek.co/2017/04/13/tesla-semi-all-electric-truck-september-elon-musk/
henkp1 zegt
In en om Parijs rijden ze (posterijen bijvoorbeeld) al jaren met elektrische Renault trucks. Bevalt uitstekend: voldoende actieradius/autonomie en geen vervuiling in de stad.
fijnkonijn zegt
Ik maak em maar: kun je met je Tesla auto vol in den aarsch van een Tesla vrachtwagen klappen…
Ik verwacht nu wel veel plusjes he jongens.
kroezeder zegt
Valt de lading er niet af valt de auto uit elkaar wat een rommel. 130 k voor een auto terwijl 1 van 30k beter in elkaar zit jammer van zon merk