Sommige dingen doet Tesla goed. Andere dingen doet Tesla minder goed.
Ja we horen de fanb0iZ hun kettingzagen alweer opwarmen om dit bericht met de grond gelijk te maken, doch de feiten zijn de feiten en die rapporteren we. Tesla heeft namelijk weer te maken met een probleempje in de bedrijfsvoering, dat tot op zekere hoogte het gevolg is van het succes van het bedrijf. In Noorwegen ligt het bedrijf onder vuur, omdat het haar auto’s op onveilige wijze naar dealers Tesla Stores en Service Centra zou vervoeren.
Noorwegen is een belangrijke markt voor Tesla. Per capita kopen de Noren meer Tesla’s dan welk ander volk dan ook op deze aardkloot. Koppel dat aan het feit dat Tesla nog snel even wat auto’s wil afleveren voordat het financiële kwartaal ten einde komt en je krijgt problemen. Normaal verscheept de Amerikaanse fabrikant haar auto’s naar de haven van Drammen, maar omdat de capaciteit daar niet toereikend is, worden dezer dagen ook veel auto’s naar de haven van Göteborg gestuurd. Dat betekent dat veel Tesla’s een langere weg af te leggen over land voordat ze op de plek van bestemming aankomen.
Om dit vervoer te faciliteren, gebruikt Tesla de diensten van derden. Helaas gaat het bedrijf bij de selectie van deze derden echter niet heel zorgvuldig te werk. De Noorse autoriteiten hebben al zes trucks met Tesla’s van de weg afgehaald voor het overtreden van de geldende regels. Een andere truck die niet van de weg gehaald is raakte betrokken in een ongeluk waarbij twee Tesla’s achterop de truck geplet zijn. Ander saillant detail: de transporteurs gebruiken veelal stinktrucks die slechts voldoen aan de Euro3-norm.
Musk heeft, zoals hij pleegt te doen, inmiddels op het issue gereageerd op Twitter
Voorlopig worden er als het goed is dus iets minder Tesla’s Noorwegen ingepompt. Normale groeipijnen zo’n groot bedrijf, of is dit ook iets wat ze gewoon goed hadden moeten regelen voordat de problemen de kop op staken?
Image-Credit: Statens Vegvesen
robert110 zegt
En zoals we van tesla gewent zijn wordt de schuld in eerste instantie ergens anders gelegd.
WinkeB zegt
@robert110: bij de leerkracht die jou de dt-regel heeft geleerd?
rhellema zegt
@winkeb: jij maakt nooit fouten?
vonklausenburg zegt
@rhellema: Non-argument zeg. Iedereen maakt fouten. Maar heel weinig mensen maken fouten waar je nog in de vierde klas lagere school strafwerk voor kreeg. Het omvat dus toch echt wel een ernstiger probleem…
rhellema zegt
@vonklausenburg: wat is het ernstige probleem dan? Gaan er mensen dood door dit soort fouten ofzo?
vonklausenburg zegt
@rhellema: Nee, maar intelligentie wel en daarmee de toekomst van een land. De ontwikkeling van de eigen taal stokt en nog meer van dat soort lange termijn zaken. Jouw opmerking duidt op een gebrekkige intelligentie, waarvoor mijn deelneming.
rhellema zegt
@vonklausenburg: altijd leuk die toetsenbord helden zoals jij. Direct iemand betichten van niet intelligent in de hoop om de ander daar monddood mee te maken maar dan moet je toch echt van een hoger niveau zijn. Op een andere dan persoonlijke manier kan je het niet winnen zeker?
vonklausenburg zegt
@rhellema: Sterk tegenargument, puber. Gelukkig heb ik de reaguurders niet nodig in mijn werk.
rhellema zegt
@vonklausenburg: je kan het echt niet met argumenten hè? Ga dan maar lekker slapen. Welterusten.
hollandbest zegt
@vonklausenburg: doe ff normaal man… Zomaar willekeurige mensen dom noemen
desalen zegt
@vonklausenburg: gedraag je anders even…
naar mens ben jij.
Iemand is minderwaardig wanneer jij beter in spelling bent?
pcooperworks zegt
@rhellema: Nee, wel doot ;)
cadrez zegt
@vonklausenburg: stiekem steun ik je in deze opmerking. Niet omdat ik een omhooggevallen iemand ben maar toch, als we hier al zo los over gaan doen dan schrijven we binnenkort allemaal ‘echt’ als ‘egt’ en ‘sowieso’ als ‘zowiezo’ . Ergens moet er nog een grens getrokken worden.
Ps. Ik ben ook niet perfect hoor…
rhellema zegt
@cadrez: begin 1900 schreef men eensch, het hedendaagse eens, taal is onderhevig aan verandering dus wat is het grote probleem?
Loek zegt
@cadrez: Dat is ook waarschijnlijk het probleem wat @vonklausenburg hier bedoelt. Je kunt wel een simpel foutje, al is het een contaminatie als uitprinten, door de vingers zien, maar dan leren ze het ook nooit.
Gaat het door, dan wordt een woord zoals ‘uitprinten’ zo als normaal gezien dat het ineens in de Van Dale staat.
En het moet nou niet zo worden dat de regels zich moeten aanpassen op die mensen die dat nooit geleerd hebben. Dan moet je de kern zoeken van het probleem dat voor dat onderwijsgebrek zorgt.
Onze taal is helemaal niet zo lastig. En dit soort spellingsregels zijn inderdaad groep 4-stof. Niks ten nadele van mensen die d’s en t’s verwarren (ik weet dat er niet-Nederlanders hier zijn en voor hen is dat lastig) en het sarcastisch afzeiken van die mensen is ook niet de bedoeling, maar een persoon die hier wel een leerelement aan probeert te verbinden als idioot beschouwen is ook niet helemaal de bedoeling.
rhellema zegt
@720s: ik denk eerder dat we in een maatschappij beland zijn waarin we een bepaalde prestatiedrang hebben. Het elkaar op fouten MOETEN wijzen zonder daar een oplossing aan te koppelen. En dan worden de makkelijkste fouten aangemerkt als de fouten die het zwaarst wegen. Gaan we dan op een bepaald moment in de toekomst ook zo hard uit ons dak als er iemand 3 kilometer te hard rijd binnen de bebouwde kom? Want 50 is tenslotte 50 en geen 53, of gaan we compleet uit onze stekker als we 47 rijden. HET grote probleem is dat we geen fouten meer kunnen accepteren van elkaar en dat zullen we elkaar laten weten ook. Als we zo doorgaan dan komt er een tijd dat er mensen vermoord gaan worden vanwege het feit dat men een letter verkeert tikt.
esprit84 zegt
@720s: wat een bullshit. ook @vonklausenburg trouwens. Wat een beperkte visie hebben jullie toch. Van 720S wist ik dit al trouwens.
Taal is al honderden jaren aan verandering onderhevig, mensen schreeuwen ook al honderden jaren dat taalveranderingen (taalverloedering) een neergang van de intelligentie en de maatschappij zouden zijn. En zie; we rijden inmiddels zelfs in elektrische auto’s. Niets aan de hand dus. Zo ver zijn we gekomen.
Als je denkt dat het precies opvolgen van regeltjes zoals taal iets zegt over intelligentie, dan heb ik niets meer dan diep medelijden voor je beperkte blik op een constant veranderende wereld. Als je het nodig vind om mensen te verbeteren weet dan wel dat meer mensen medelijden hebben met jou dan met de persoon die een dt-fout maken. Of omdat je een onzeker k*tpersoon bent of een autist.
Loek zegt
@esprit84: gelukkig hebben we jou als voorbeeld van hoe het wel moet… man man man wat kraam jij steeds onzin uit zeg.
esprit84 zegt
@720s: man man man?
dutchneon zegt
@720s: allejezus wat een lekkere off topic discussie om niks… op een forum waar het over auto’s gaat gaan jullie in discussie over taal… en dan te bedenken dat dit nooit meer door iemand gelezen gaat worden…… er is al genoeg oorlog jongens chill
leovreenen zegt
@winkeb: soooww, taalnazi alert!!!!! Even niet zo aanstellen alstublieft…
boomhauwer zegt
@winkeb: En jij nooit geleerd om hoofdletters te gebruiken?
borrelnoot zegt
@robert110: dat dus idd.
9000cse zegt
@robert110:
Het staat ontegenzeggelijk vast, dat de polarisatie onder autoliefhebbers heeft geleid tot een enorme scheiding der geesten. Zozeer zelfs, dat je je geen petrolhead meer mag noemen wanneer je in iets anders geïnteresseerd bent dan in >500 PK op fossiele brandstof. Zodra je breder georiënteerd bent en óók nieuwe ontwikkelingen op ’t gebied van de automobiliteit omarmt, ben je petrolhead af en dien je in ’t verdomhoekje plaats te nemen op ’t strafbankje van de “fanboys”. Sommigen, die zichzelf tot “echte petrolheads” verheven hebben, zijn zelfs van mening, dat je, als je er blijk van geeft óók geïnteresseerd te zijn in nieuwe ontwikkelingen, niets meer op AB te zoeken te hebben. Lang leve de vrijheid van meningsuiting!
Kijk ik in dit artikel naar de twitter van Elon Musk, dan stijgt mijn waardering voor deze man alleen maar. Hij grijpt persoonlijk in! Welke CEO doet dat? Welke CEO neemt er de tijd voor om zich te bemoeien met het transport van hun merken? Dat zullen er, gezien mijn persoonlijke ervaringen, beslist niet veel zijn. Ik rijd heel vaak door ’n groot gedeelte van Europa (met ’n Mondeo) en stel vast, dat het autotransport in (bijna) vaste hand is van (veelal) oudere vrachtwagens met kentekens uit PL, RO, BG en LT. Met alle merken, die je maar kunt verzinnen!
Door nu alleen maar Tesla eruit te lichten, getuigt in mijn optiek slechts van selectieve verontwaardiging. Maar één ding staat voor mij dan weer wel vast: Zelfs de CEO maakt er persoonlijk werk van! Nu die anderen nog!
Was getekend: Een petrolhead, die ook openstaat voor veranderingen!
rhellema zegt
@9000cse: denk je echt dat Musk deze tweet persoonlijk heeft geschreven?
9000cse zegt
@rhellema: Waarom niet? Of is twitter zo’n ding, waarop iedereen zomaar de gedaante van iemand anders mag aannemen? Als dat zo is, wie zou dan toch die mysterieuze Donald Trump zijn?
rhellema zegt
@9000cse: ik denk dat ze personeel hebben voor dit soort dingen.
laptom zegt
@rhellema: nee, Musk typt zelf deze berichten.
marklevinson zegt
Transporteurs worden gewoon ingehuurd, als je iets meer betaalt voor het transport krijg je goede tot zeer goede kwaliteit. Vergelijkbaar met wat wij hier hebben met Oostblok chauffeurs, oude rotzooi, euro-1, te lang rijden etc.. En de Nederlandse chauffeurs die met minimumeisen de weg op worden gestuurd.
Als ik de vrachtwaggies in de US of A heb gezien is dat ook allemaal Euro1 of lager.
Tesla moet transporteurs aanspreken en minimumeisen stellen en de hogere factuur betalen. Probleem opgelost.
phdg zegt
@marklevinson: de vrachtwagen op de foto is in ieder geval ooit van het Belgische transport bedrijf expo logistics geweest… Of dat nu nog is weet ik niet maar deze is zeker een euro3 want hij is door mijn toenmalige werk geleverd!
marklevinson zegt
@phdg: Exact dat! In NL/Belgie moeten de vrachtwagens vervangen worden omdat je met <Euro5/6 nergens meer binnen komt, en die Euro3 kachelt met Roemenie/Bulgarije kenteken vrolijk weer rond in een lijndienst met Nederland. Het gebeurt gewoon, elke dag!
lekkerlinksrijden zegt
@marklevinson: klopt helemaal, in de Rotterdamse havens zijn ze al bezig om dit een halt toe te roepen, Nederlandse vrachtwagens moeten aan allerlei eisen voldoen anders mogen ze de havens niet in, maar de buitenlandse vrachtwagens rijden met hun verouderde trucks al stinkend en rokend overal naar binnen zonder problemen
cadrez zegt
@marklevinson: ‘euro-1’ ‘Made me giggle’ ?
alfablog zegt
Iedereen heeft zijn eigen sub-target te halen in een organisatie, goed dat die druk eraf gehaald wordt.
kimhung zegt
Dat is altijd het probleem van grote bedrijven. je kan niet genoeg leveren omdat de haven te klein. hierdoor zullen mensen klagen omdat ze hun autos zoals afgesproken leverdatum niet krijgen. Dan zoek je een oplossing om het te verhelpen. keuze is dus een andere haven en met een transportbedrijf samenwerken die zijn papieren niet op orde heeft (lees euro norm). Hoe dan ook ben je het haasje. Voor de mensen die niet verder kijken dan hun lang neus is en hun oordeel klaar hebben staan, zal je het nooit goed doen in hun ogen.
pramm zegt
Hoe is dit geregeld bij de andere autofabrikanten? Of wordt hier verwacht dat Tesla zich als een heilige gedraagt, en vinden we het bij de overige fabrikanten al snel goed. Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen dat andere fabrikanten dit wel altijd wereldwijd netjes doen. Alleen Tesla ligt nu eenmaal onder een vergrootglas.
Blijft staan… Dit is niet netjes
E34M5Touring zegt
@pramm: Veel grote fabrikanten gebruiken Gefco voor Europa. Die doen naast transport namelijk ook special builds. Dus bijzondere ombouwen etc. En die rijden allemaal in (vrij) nieuwe trucks.
amg65 zegt
FanbOiz: feiten zijn feiten, doch (geen artikel zonder doch) hoe je ze presenteert – en welke – kan wel zeker een ‘anti’ gevoel opwekken.
Ik snap de link naar feiten rapporteren niet zo met;
“Het mysterie van deze drie Bentley’s in de dolomieten [updated]”
moveyourmind zegt
Nu krijgt Tesla alle schuld in de schoenen geschoven…
Misschien is het zeeschip dat voor autotransporten gebruikt wordt wel van Hyundai…
Én de trucks die niet aan de Euro3 norm voldoet zijn dertig jaar geleden bij het zogenaamde brave Zweedse Volvo gebouwd…
En het zou me niet verbazen dat de aanrijding kwam omdat de trucks plotseling moesten remmen voor een Volkswagen Caddy van een loodgieter die voor de zoveelste keer met pech gestrand was en midden op de weg stilstond…
Een ongeluk dat nooit gebeurd was als de vrouw van de loodgieter er niet vandoor gegaan was met de buurman, die een grote glimmende Mercedes rijdt… Als dat niet gebeurd was had hij gezellig met zijn vrouw op de bank gezeten…
Én als de beste man geen ban had gekregen op Autoblog, dan was hij ’s avonds op de dag van de aanrijding nooit gaan beunen en was het ongeluk nooit gebeurd…
Dus zeg het maar wie hier de boosdoener is…
Tesla, Hyundai, Volvo, Volkswagen, Mercedes of misschien wel Autoblog zelf…
Pallas zegt
@moveyourmind: Leuke poging, maar lange comments moeten we aan de sjonnies overlaten :-)
tge1 zegt
De kluiten winnen het zoals altijd weer van het “milieu”. Daar had ik dit bericht niet voor nodig….
E34M5Touring zegt
Nou, dan huur je toch gewoon Gefco in. Wel schone trucks maar dan heb je per 10 auto’s ongeveer 3 auto’s met transportschade…
Robert zegt
@e34m5touring: valt dan best mee. Ik heb ooit stage gelopen bij een fabrikant van spuitcabines. Als buitendienstmonteur leerde ik destijds dat bij sommige merken dat percentage soms wel oploopt tot 50 à 60 procent. Vooral scheepstransport is rampzalig voor nieuwe auto’s.
E34M5Touring zegt
@rrrobert: Jawel maar schade door scheepstransport wordt al opgelost voor ie de vrachtwagen opgaat. Dit is puur tussen Gefco en de dealer. Maar ja, als je denkt dat het laden en lossen van auto’s altijd volgas moet, zoals wat van die gasten doen, heb je wel eens wat krasjes en deukjes. Of je let niet op en laat het bovendek van je trailer op de auto’s eronder zakken bijv. Hoop gedoe altijd.