Je kan het nieuwe infotainmentsysteem in een oude auto bestellen. Kijk, dat is handig als je wilt upgraden.
De afgelopen maanden heeft de AB Garage Alfa Romeo 159 duurtester veel upgrades gehad. Zonder alles te verklappen, de upgrade waar ik verreweg het meeste lol mee heb, is de infotainment-unit met Apple Carplay. Het maakt de auto in één keer zoveel bruikbaarder en up to date.
Update
Bij een Tesla gaat dat wat lastiger. Allereerst heeft de Model S altijd een vrij modern systeem gehad. Maar net als de eerste iPhone behoorlijk verouderd is, beginnen de jaartjes ook te tellen voor de eerste exemplaren voor de Model S. Het mooie is, je kan nu upgrades krijgen, zonder dat je meteen een splinternieuwe Model S moet kopen. Dat meldt Electrek. Het kan middels de Tesla infotainment update.
Over-the-Air
Nu was Tesla de eerste met zogenaamde ‘over-the-air’ updates. Je werd s’ochtends wakker en je infotainmentsysteem van je Tesla was ineens nog beter. Handig. Maar op een gegeven moment kun je je systeem niet verder updaten. Daarom levert Tesla, indien gewenst, het nieuwe MCU2-systeem. Deze heeft niet alleen meer functies, maar het systeem heeft veel krachtigere hardware dan het oude systeem. Dan kan je er weer even tegenaan.
MCU2
Je kan het MCU2 infotainmentsysteem bestellen voor de Tesla Model S en Model X die nog het oude systeem gebruiken. Dus de exemplaren van vóór maart 2018 kunnen worden voorzien van de hardware upgrade. Wat is dan de prijs voor zo’n Tesla infotainment update? In de VS kost de upgrade zo’n 2.500 dollar. Dan moet je het er nog wel even in laten zetten. Heel goedkoop zal het niet zijn. Aan de andere kant, een beetje krachtige laptop is ook 2.000 tot 3.000 euro, dus zo vreemd is de prijs niet.
Breaking Bad
Je krijgt er ook wat voor terug. De Tesla infotainment update is veel sneller en reageert beter. Ook is het mogelijk om diverse games erop te spelen. De Netflix, Hulu (en dergelijke) functie is ook mogelijk. Kun je even Breaking Bad bingewatchen terwijl je even 20 minuten aan het laden bent. Handig toch?
bernoulli zegt
Kun je lekker filmpjes kijken van mensen die in portrait filmen.
Yzord zegt
@bernoulli: Haha Like ?
erwine60 zegt
Ik hoop toch echt voor de eigenaren van een Tesla dat de eMMC chip in de MCU2 toch wel van betere kwaliteit is!
crepito zegt
@erwine60: Dat is al lang verholpen. Overigens ook te vervangen via een derde voor circa 350 euro. Heb er zelf overigens nog geen problemen mee (200.000km, 5 jaar).
widodh zegt
Snel vervangen die eMMC chip in je MCU1. Zodra de problemen komen is het heel snel gedaan.
wimof zegt
Oude modellen, voor maart 2018 (sic)
Ik durf te vermoeden dat Tesla fans massaal de upgrade (?) gaan bestellen.
Binnen 2 jaar herhaald dit scenario zich?
1000 € cost of ownership per jaar erbij.
billymobiel zegt
@wimof: Juist geen hogere kosten. Je rijdt langer met de auto, dus de afschrijving wordt over een langere periode uitgesmeerd.
wimof zegt
Wat zou nu het idee van de Tesla rijder zijn, tweemaal batterij vervangen en doorrijden tot +- 18-20 jaar?
Dat vraag ik mij af en hoe zal het “kosten” plaatje er dan uitzien?
Het mijne ken ik en die valt reuze mee, ook wel 2 keer batterij vervangen maar ze kosten maar 140€ ’t stuk.
Dutchdriftking zegt
Dit is wel gewoon erg prettig. Je kan met een aftermarket Kenwood niet zoveel in je Tesla.
mashell zegt
Voor die prijs gaat natuurlijk niemand dat doen. Gewoon een TomTom aan de voorruit en gaan.
406_v6 zegt
@mashell: als je je TomTom als “infotainment” beschouwd, prima keuze…
wimof zegt
Anderzijds de meesters in muziek (apparatuur) hebben nog steeds analoge knoppen en een afstandsbediening als toetje.
maxidyne zegt
Het modernste wat ik op infotainment heb in mijn auto’s is een CD wisselaar ? Heb cassette spelers in 2 van mijn 4 auto’s ?
schreute01 zegt
@maxidyne: ik ben jaloers op je. Mijn tweede wagen heeft niet eens een radio. Die zou je toch niet horen en zou niet tegen regen kunnen.
boomhauwer zegt
De toekomst! Series kijken terwijl je wacht om verder te rijden ?