Top 10: de beroerdste auto’s van de laatste 15 jaar

Gepost op 23-11-2012 om 21:19 door - 108 Reacties »

Auwdi?
Handig: een verzekeraar die, op basis van 15 jaar ervaring, een lijstje samenstelt van auto’s die je maar beter links kunt laten liggen. De uitkomsten zullen je verrassen!

De Engelse verzekeraar Warranty Direct viert zijn derde lustrum, en zet voor de gelegenheid eens op een rijtje welke wielen je beter wel, en welke je juist beter niet kunt aanschaffen. Wat schetst de verbazing: bijna de complete top 10 staat vol met premium Duits spul, waar we onze vingers dus niet aan zouden moeten willen branden. De Duitse premiumleugen ontmaskerd?!

Ehm, nee… De auto’s krijgen een waardering volgens een Reliability Index, waarin onder andere is opgenomen hoe vaak een auto panne heeft, maar ook wat de reparatiekosten bedragen. Ergo: hoge werkplaatsrekening = slechte waardering (meer puntje).

Tsja: een beurtje aan je Honda Jazz is voor een appel en een ei gedaan, terwijl de kosten van het fatsoenlijk op de weg houden van je bijna 4-5-600 pk sterke powerhouse nou eenmaal, eh, een factortje veel hoger liggen.

Hoe de index precies in elkaar steekt kan je hier nalezen. Ga er van uit dat het gemiddelde van de index het cijfer ’100′ is, en bekijk dan de volgende top 10, die vooral erg bruikbaar voor degene die wel pk’s wil, maar ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.

#10 Citroën XM – 438
#09 Land Rover Range Rover – 440
#08 Porsche 911 (996) – 442
#07 Bentley Continental GT – 490
#06 Audi A6 Allroad – 502
#05 Mercedes-Benz CL W215 – 512
#04 Mercedes-Benz V-Klasse -547
#03 Mercedes-Benz SL R230 – 555
#02 BMW M5 E60/E61 – 717
#01 Audi RS6 – 1.282

Bovenstaande lijst is wel interessant om de krachtpatsers eens onderling te vergelijken. Met een Continental GT ben je nog verbazingwekkend ‘goedkoop’ uit, en ook een Porsche 996 gaat nog wel. Het ding schijnt nagenoeg nooit pech te hebben, maar een gemiddelde prijs van een beurtje van £847,52 (zo’n 1.000 euro) zorgt voor een plek in de lijst. Of zou ‘t Britse wegdek de auto’s parten spelen?

Rij je een auto van Das Haus, zorg dan voor wat extra cash op je bankrekening, en de V10-monsters zijn pas echt een verschrikking voor je budget, vooral als er twee turbo’s opgeschroefd zijn. Holy Moses, 1.282 puntjes voor de RS6! Da’s een lekkere draaikolk in je portemonnee… De fun wordt duur betaald, zogezegd.

Nog eventjes het lijstje, maar nu ook met de meegenomen bouwjaren er bij:

I can haz Reliability index?

108 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Daar gaan we dan
@dheep: wat bedoel je?
@p993: let maar op, de eerste 2 hebben al gereageerd..
Wat een onzin dit…
Auwdi whoehahaha, ik zal maar niet zeggen “wat zei ik ” .
gnagna…de 996 daar zal niem van opkijken. Foutje bedankt. De 911jes daarvoor waren kogelvrij.
@p993: Precies, geef mij maar een 993.
Wat is een mercedes b-klasse?
@jonkie: dat moet natuurlijk v-klasse zijn
@jonkie: moet je eens op http://www.google.nl kijken, kan je dingen opzoeken die je niet kent, best handig.
@Donstil: ja, maar hier op autoblog krijg je meestal verhalen en anekdotes erbij die je op Google gewoon niet kan vinden. Maar oké ik Google al.
@Donstil: lastig..om dingen op te zoeken…die je niet kent…JOH ! ^^
Het zijn gewoon auto’s die vaak in elkaar zitten, daar hoort gewoon een duurdere verzekering bij. Het zijn altijd de andere waardoor je meer gaat betalen.
@bsxc2: Bedoel je schade? Lijkt me sterk dat dat hierin zit. Maar aan de andere kant: waar kan je je eigenlijk verzekeren tegen reparatie en onderhoudskosten??
@mout: dat wil je niet… Geloof me, dan draaien ze je een poot uit.
@Svenska_Aeroplan_AB: Het zal een bevlieging van het moment zijn. Betaalde vanmiddag €1532,- voor een reparatie. Had ik met plezier willen claimen.
@mout: Jij verplaatst je dus in een rs6? ;-)
Ik heb twee XMs gehad, en in totaal 5 jaar XM gereden. Elk gekocht met ruim boven de 300.000 op de teller. Goed, een grote auto met serieuze km stand is niet echt goedkoop in onderhoud, maar opvallen in negatieve zin deden ze niet.
Wat wel een wereld scheelde, is gebruik maken van Citroën specialisten, en wegblijven bij de dealer. Dat kan zo’n verzekeringsmaatschappij natuurlijk lastig doen.
Dat van de R230 kan ik beamen.
@sacha:

Dat het onderhoud prijzig is ofdat die onbetrouwbaar is?

Heb je de 55amg nog? (een kennis van me houd de zijne bij als future classic, die motor is volgens hem het leukste wat mercedes ooit gemaakt heeft)
Tja…de zg premium rijder zal dit onzin vinden, hun audi gaat NOOIT kapot. Pieuwiep en toen ging de wekker…..
@rufctr01: De premium rijder zal het een worst wezen als dat ding een keer kapot gaat.. Dan mag hij/zij namelijk weer een nieuwe kiezen.
@lamborgfan: elke maand een nieuwe Audi van de baas is ook wel een beetje raar!
@rufctr01: Laat je niets wijsmaken over premium. Het is enige wat premium is aan de bekende merken is de rekening.
@TheKeymaker: klopt! Maar dat zal de Audi rijder nooit toegeven.
@rufctr01: een Audi heeft een afwerking waar jij U tegen zegt.. Alleen dat is al premium!
Snap alleen niet hoe een verzekeringsmaatschappij aan deze cijfers komt? Gaat dit dan over bedragen die zij uitgekeerd hebben? Dan maakt het niet uit.. Premie van verzekering betaal je toch wel..
@solmatje: gelukkig geloof jij en vele Nederlanders nog steeds dat de kwaliteit van een auto meetbaar is door de afwerking. Wat er technische onderhuids gebeurt is van minder belang.
@rufctr01: Kijk voor de grap allen eens in de laatste reacties van Deze mijnheer. In elke reactie staat een hatelijke opmerking over Audi. Je Audi A2 ooit vreemdgegaan? Wordt het niet eens tijd om deze persoon aan te sporen op dit vervelende, misplaatste gedrag? Beheerder?
@rufctr01: onze Audi gaat nooit…. *wekker gaat af*
@rufctr01: Goede reactie weer. Als jij daadwerkelijk dat oude barrel op je foto’tje zo aanbidt zou je ook niet vies zijn van een rekeningetje aan nieuwe onderdelen.
@Jimmy: maar voorlopig komt mijn Peugeot niet in dit lijstje voor. Ga jij je mammoetskelter maar gauw wassen knul!
@Jimmy: de barrel op de foto haalde in 1986 al een top van 342 km/u! Als jij zo’n barrel wilt kopen moet je rond de 250k euro meenemen.
Boeiend, als je het geld voor een RS6 hebt, kun dit ook wel betalen
Zucht… Warranty Direct is géén verzekeraar maarrrr een bedrijf dat verlengde garantie verkoopt!

Dus dit lijstje is ‘bij welke auto word het meest geclaimd in de garantie’. En als je daar geen verrekensleutel in doet maar gewoon sec het bedrag in euro’s neemt, krijg je dus dit…

Gevalletje ‘je hebt leugens, grove leugens en statistiek’ van de bovenste plank dus!
De auto’s in de top drie zijn natuurlijk ook wel auto’s waar niet rustig mee gereden wordt. Wie rijdt er nou rustig met een M5 of RS6? dat gaat eerder kapot dus.
@mauricemercedes: Ja precies! Die auto’s worden tenminste gebruikt waarvoor het hoort: hard rijden. Daar hangt een prijskaartje aan.
@OverSoft:
Not, ze worden gemaakt om hard te rijden.
Hetgeen zelden gebeurd en als je het een keer probeerd gaan ze stuk.
Voordat je met je M5 hard kan ben je eerst een kwartier door alle menu’s aan het scrollen voordat hij dat überhaupt wil….
@jrk68: heb je toch echt wel verkeerd hoor, meeste mensen rijden wellicht niet op 100% vermogen, maar een groot deel van hun die een topmodel Duitser kopen rijden wel constant 150-200. Degene die ik ken in ieder geval wel. Maserati, M5, M3, Ferrari’s, noem het maar op..
@jzaero:
Mensen met een Aygo rijden altijd op vol vermogen, anders kom je niet met het verkeer mee.
En je raad het al, die gaan nooit stuk….
Met een M5 of RS6 hoef je hooguit 30% van het vermogen aan te spreken om je roze kaartje al te verspelen….
@jrk68: Vol vermogen maar met 450pk minder heb je nog altijd minder druk op je onderdelen dan in een high performance auto maar ik ben het met je eens dat Toyota’s retebetrouwbaar zijn. Weet niet of dat met de Aygo ook zo is, maar de Starlet hier werkt gewoon nog prima. En ja ik snap je punt niet zo, het roze papiertje heeft toch niet zoveel te maken met de onderhoudsgevoeligheid.
@jzaero:
Niet met onderhoud, maar wel alles met het prestatie potentieel van een auto. Ook met een M5 heb je maar een pk of 80 nodig bij onze limieten.
Ik zie die dingen trouwens zelden als een mongool rijden dus met de belasting van het mechaniek valt het dan ook wel mee.
Ik ben gewoon van mening dat als ze dergelijke bedragen vragen, het motorisch gewoon goed moet zijn.
En dat was samen met de bak in de vorige M5 nu net de achilles hiel.
Allemachtig sir smoke! Das Haus is de bijnaam van Mercedes! Niet Audi… Blunder!
@Original_Arnoud: Nee hoor, is precies zo bedoeld (de 3 Benzen in de top 5). Je interpreteert t alleen anders denk ik :)
Wel opvallend is dat het hier door vele afgebrande Renault niet in de lijst voorkomt….
Ook mis ik de Smarties, motorrevisies zijn ook niet echt een goedkope grap, of zijn die echt goedkoper dan regulier “premium” onderhoud?
Wisten de fans trouwens al dat de leaseverkopen van VAG totaal in elkaar gedonderd zijn en dat Renault een plusje noteerd van 178%….
@jrk68: en terecht. back to back vergeleken heeft een leasepikkie niets te zoeken in een Golf. Te duur, niet comfortabel maar ook niet sportief, niet luxe, niet spannend. Overigens was mij Golf wel degelijk. Een kleine 100k zonder problemen (deurslot dat soms dienstweigerde…)

Maar goed, voor ruim minder geld rij je een veel beter aangeklede Megane, met meer ruimte, meer comfort, dezelfde prestaties, minder verbruik en…. in 13.000km geen slag gemist dat ding.
@w0o0dy:
Ach het blijft Duits, dus op onverklaarbare redenen kapt er weleens iets mee.
Vanmiddag bij mij ook, druk op het knopje en de deur ging open, sleutel in het contact en hij kende de sleutel ineens niet meer.
Gevolg hij kon ook niet meer op slot, dus op transport naar de Mercedes dealer.
Gelukkig heb ik ook nog een Engelse en een Japanse auto….
@jrk68: Hmm, een Engelse…

Moet ik dan denken aan een ouwe Rover, of een Hoge Rover?
@Esprit_de_Flandre:
Nope, Lots Off Trubble Usually Serious….
En nog steeds betrouwbaarder dan duits….
@jrk68: ligt er aan welke lotus anders heb je 1.5 japanner en een beetje engels.
@xiran:
Die van mij heeft nog een K-series Rover motor, het enige niet engelse aan een S1 zijn de koplamp units.
Die vinden hun oorsprong in de Renault 4.
Het contactslot is trouwens van Vauxhall/Opel.

Hoe ze het voorelkaar hebben gekregen om van al deze in de, ogen van een groot deel van de reaguurders hier onbetrouwbare zooi, een betrouwbare auto te maken is mij ook een raadsel.

Ik heb er echter nooit wat mee gehad en er staat meer dan 2 ton op. Niet echt een garage queen dus.
Dat ik met de Toyota nooit wat heb zal je niet verbazen.

De Roadster staat nu een weekendje bij de dealer, de computer is even de weg kwijt en het juiste pad hebben ze hem nog niet kunnen wijzen.
Toch ondanks zijn zwakheden en onvolkomenheden zou ik hem niet willen missen.
En over zijn tekortkomingen kan ik een aardig boek schrijven.
@jrk68: ah ik was iets te snel met mijn conclusie en dacht dat je een s2 had. Ik wist wel dat lotus zijn onderdelen overal vandaan haalt. Dat is ook logische als je kleine hoeveelheden maakt en de auto’s goed wil laten concurreren. Zolang je dat goed doet is er niks aan de hand en kunnen de vreemdste combinaties waanzinnig zijn.

De originele lotus super seven heeft ook een motor van een minor maar kan bijvoorbeeld ook een heel ander motorblok van renault hebben. (onderdelen krijgen maakt dat wel lastig overgens)
@jrk68: Mooi man.. Als ze audi rs-en en bmw M modellen meenemen, neem je het dan nog serieus? Precies ik ook niet..
@lamborgfan:
Dus jij vindt het normaal dat de topmodellen onbetrouwbaar zijn?
Vind ik niet logisch, de hoofdpijs betalen voor een inferieur product….
@jrk68: een inferieur product lol.
Lijstje klopt voor mij vrij aardig. Alleen de nummers 1 en 2 moeten gewisseld worden. V10 van de M5 is gewoon een fantastisch blokje!
@spellingscontrole:
Die V10 is mooi op papier ja….
Ga eens googlen naar de ellende met dat blok en ge zult huiveren….
911 dus. Falen dus. Harder dan een Citroen xm dus. Kunnen we alles dat de autopers de afgelopen 50 jaar schreven meteen bedelven met wat vrachtwagens zout.
Oh en…. geen Italiaan te bekennen.
Als we op die manier gaan rekenen, valt het mij op dat die Citroen nog erin staat.
Skoda octavia nr 1, 1.6 TDI, na exact een tiental km onherstelbare elektronica fout
Ingeruild voor:
Skoda octavia nr 2, 2.0 TDI, in het begin viel de motor constant uit.
Vandaag is ie na 35000km binnen gemoeten, gasklep defect.

De vervanggolf die ik kreeg is het meest triestigste stuk speelgoed dat ik ooit in mij handen heb gekregen wat betreft de nieuwe auto’s waar ik ooit mee gereden heb. Die golf had nog maar 1100 km op teller.
Triestige afwerking, het leek er op dat de verlichtingslampje met lijm op het plafond geplakt waren,koppeling deed raar, crap versnellingsbak, rammelende geluiden vanuit de voorophanging.

Ik heb in mijn leven al ongeveer met 200 auto’s gereden. Na mijn Skoda zal het terug een Jap worden, zeker weten!

Geen VAG brol meer,

Eigenlijk hoopte ik dat de Skoda betrouwbaarder ging zijn dan Volkswagen, dit bewijzen statistieken toch, maar nopes…
@Volvo_440_turbo: Kijk eens aan de andere kant van dit lijstje, daar staan de meest betrouwbare. Veel bejaarden mobielen maar heel veel Japans.
@Volvo_440_turbo:
wilt u aub voortaan dit soort commentaar voor uzelf houden.
‘Men’ wil de mythe namelijk graag in stand houden.

En moet ik nu’-wederom- tegengas gaan geven.

Frans spul : meuk van de bovenste plank, zit slecht rijdt nog slechter

Italiaans spul : mogelijk nog groter meuk, remmen amper en er bestaat geen Italiaans woord voor ‘wegligging’

Japans spul : zpa;s u weet, door en door onbetrouwbaar zoals de Japanners zelf zijn.
Het zijn nl Japanners die eigenaar zijn van het bedrijf dat deze statistiek heeft geproduceerd.

Zo, alles weer in balans, nu eerst een Bavaria.
ik ben volgens mij een van de weinige die als bmw rijder wel voor de slechte kwaliteit durf uit te komen.

ik heb 14 jaar honda gereden, waaronder de twee laatste Civic Type R’s en nu net jaar BMW 335i benzin met 306 pk.

nou ik kan je zeggen, reparatiekosten bijna 10.000 euro en het gezeik begon al bij 45000 km op de teller. Veelvoorkomende problemen die bekend zijn bij bmw.

nu begrijp ik best dat elke auto kapot kan gaan, maar hier gaan onderdelen kapot die gewoon langer mee moeten gaan.

dus ja, voor mij zijn de statistieken waar japans veelal beter uit de bus komt wel de waarheid, al zal het gros hier ook weer anders over denken, maar ik hoor simpelweg niet of nauwelijks japanners met deze kosten.
@johanw:
Troost :

Vriend reed dikke 5 serie Diesel.
Vroeg dealert : Hoe lang kan mijn versnellingsbakolie mee ?
Dealert : een heel autoleven lang.

Ging Googelen en BMW adviseert de olie na 225000 kilometer te vervangen.
Zijn conclusie : Bij BMW is een leven lang 225000 kilometer !
Huh, duurdere auto’s kosten meer om te repareren? nou breekt men klomp

serieus, hoe dat 90% hier erin slaagt van de statistieken fout te interpreteren snap ik niet, in de plaats daarvan probeert iedereen gewoon zijn eigen reeds bestaande mening in het artikel te zien

er zijn genoeg betrouwbaarheidsonderzoeken te vinden die tonen dat de minst betrouwbare merken en de meest betrouwbare slechts 40% van elkaar verschillen, maar dat is niet interessant natuurlijk, kan je geen fanboy meer spelen :(
Conclusie: een XM is net zo goed als een Range Rover. Quod erat demonstrandum ;)
Ik denk dat ze alle generaties RS6 tellen (02-11) dus het ligt waarschijnlijk aan die rotte hydrolische ophanging vd eerste generatie waarvoor je gemakkelijk een traditioneel alternatief vind. Ik denk dat het modificatie nummer één is voor de nieuwe eigenaren.
@Pieter-Jan: of aan de turbo’s die je er na 30k km doorblaast! Of de versnellingsbak die je moet reviseren na 60k km! Of nog leuker, carbonnen remmen die spontaan in 2 breken, den boel doen vastlopen en heel wat slopen!

Ik was een gigantische fan van de huidige rs6, maar je moet eens bekijken hoeveel rs6n er momenteel te koop staan met heel lage km’s voor weinig geld! Dat zegt me toch wel iets…’
dit is toch een bekend gegeven? VW heeft enorme problemen met de 1.4L motortjes, audi had enorme problemen bij de v6 motoren met oa de nokkenassen, mercedes had meer electronica problemen dan heel citroen bij elkaar, BMW veel aandrijfproblemen.

Huidige stand van zaken is dat bv een auto als de dacia 1 van de meest betrouwbare auto’s is. Vooral door de simpele opbouw van de motor, niet te veel poespas gewoon door en door betrouwbare bewezen techniek.
Laat het een wijze les/waarschuwing zijn voor Porsche en de 3 dikke Duitsers.
Maar ik zou zo’n overzichtje ook wel eens willen zien per prijsklasse, zowel de minst gunstige als de gunstigste!!
Ik draai het even om; misschien zijn RS6′en wel de meest geschikte snelle auto’s voor dagelijks gebruik en zijn veel van de kosten wel gewoon duur onderhoud? Maakt niet uit wat je rijdt, Audi, Merc, BMW of Ferrari, een setje remschijven zal altijd astronomisch duur zijn.
@michielh:
Peugeot 106 Rallye Phase I
Setje schijven en blokken (Ferodo dus geen rommel) €60.

Porsche Cayenne : € 3200

Succes !
Had de autobild gelezen de afgelopen 15 jaar en u weet het ! Afwrkingskwaliteit heet daar nu afleidingskwaliteit ( we zullen en moeten de grootste zijn…ten koste van ..)
.. Gaat zichzelf NU een RS6 kopen..
@flippert: Monopoly geld is geen wettig betaalmiddel….
Even kijken…

Toyota, nee…
Toyota? Nee…

Nope, geen Toyota!
@G-Ammo: inderdaad: nog steeds géén reden om een toojootaa te kopen..
@flippert:

Hoort natuurlijk zonder die “g” te zijn.
Norge zijn doos tissues zal wel leeg zijn nu.
Die zit uiteraard keihard te fappen op de score van Hyundai en de slechte score van Audi.

(En als hij dan wederom komt stiekem treurig zijn dat hij een rotte Hyundai heeft omdat hij simpelweg geen Duits powerhouse kan betalen).
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!