De keuze wordt extra reuze.
VAG pakte dit jaar weer groots uit op de autoshow van Genève, maar het ontbrak het concern aan écht hard nieuws. Er was het nodige scala aan elektrische concepts, een echte Scala (grinnik), de nodige compacte SUV’s en hete derivaten ervan en als we dan toch écht nieuws moeten bestempelen: een elektrische hatchback genaamd el-Born zet nette prestaties neer en zal voor SEAT zeer belangrijk zijn, maar verlegt geen grenzen vergeleken met wat er al is.
Het is dus allemaal niet zo heel spannend, vooral belangrijk voor de toekomst. Voor het jaar waarin we nu leven staan er ook modellen op de planning die wél meteen in productie gaan. De gloednieuwe Golf (VIII) bijvoorbeeld. De langverwachte elektrische Porsche Taycan staat ook te popelen om de wijde wereld in te mogen. En verder:
In een twee-en-een-half-uur durende livestream van VAG mogen we luisteren naar Herbert Diess die laat zien hoe 2018 eruit zag, wat 2019 gaat brengen en hoe geweldig de elektrische auto wel niet is. Als je dat interessant vindt, kijk vooral terug. Wij richten ons op het bord achter Diess, waar de bovenstaande still te vinden is. Naast bovenstaande modellen, de nieuwe 911, de volledig elektrische e-tron en wat SUV’s staan er zes nog te onthullen auto’s op de planning voor 2019.
Eén daarvan is de Cayenne Coupé, laatst in camouflagepak op de foto gezet. De technische basis van deze auto behoeft geen uitleg: pak een Q8/Urus, haal de koets eraf, zet er een Cayenne met aflopende daklijn bovenop, klaar. Daarnaast komt in 2019 de derde generatie Bentley Flying Spur. Het kleine broertje van de Mulsanne mag na zes jaar wat extra liefde gebruiken.
Ook wordt de Audi Q3 Sportback bevestigd. Dit is even een vreemde, want in januari presenteerde Audi een modellenlijst waarop die naam niet te zien was. Wel hebben ze het daar over een Q4, de naam die ook op de concept-crossover-coupe in Genève prijkte. In maart noemt VAG hem dus Q3 Sportback. Misschien dat Alfa toch niet zo blij was met het weggeven van de Q4-naam?
Ten slotte zien we de Volkswagen Lavida en Bora BEV, gezien de naamgeving zijn die elektrisch en niet voor ons (China of VS, waarschijnlijk), en de Volkswagen B-SUV 5-Seater. Volkswagen heeft nu in het B-Segment de T-Cross, een soort mini-Tiguan op basis van de Polo. Naast de Tiguan (op Golf-basis) bestaat tegenwoordig de T-Roc (ook op Golf-basis) en misschien dat VW die strategie kopieert naar zijn kleinste SUV’s.
De autoshow van Genève dit jaar was voor VAG geen feest van heftige onthullingen. De kans is groot dat het concern dit uitstelt tot de IAA Frankfurt van 2019. Maar dat is in het najaar, ga er maar vanuit dat een deel van deze modellen al ver voor de IAA worden onthuld.
ghost zegt
Weinig verrassend! Ik zie die kikkergroene buggy van Genève wel graag in productie gaan!
mikje90 zegt
@ghost: die is veel te leuk en vrolijk, dat gaan ze dus niet doen.
ghost zegt
@mikje90: misschien er een hedendaagse Bruce Meyers die de gok aandurft!
moveyourmind zegt
Doen ze goed, voor ieder wat wils.
De Be Suf voor de grijze massa…
De i-Ruk voor de happy single die er graag op uit trekt.
En de Cross Bef voor pennenlikkers die van hun werk min of meer hun hobby gemaakt hebben.
wimof zegt
Met VAG bedoel je vermoedelijk Volkswagen ag , afgekort VW ag.
Pallas zegt
@wimof: vermoedelijk niet
wimof zegt
@pallas: Als je daarmee zou bedoelen dat ik ongelijk heb heb ik een raad voor je, kijk het nog eens na.
Mijn bewering is: heden is de benaming van Volkswagen Volkswagen aktiengesellschaft Wolfsburg .
Loek zegt
@wimof: kan het even zo snel niet vinden maar naar mijn weten staat VAG voor Volkswagen Auto Group of Volkswagen Audi Group. Volkswagen Aktiengesellschaft heb ik zelf nog nooit gehoord, maar je zou gelijk kunnen hebben.
nautique206 zegt
@720s: het is toch echt Volkswagen AG, zoals wimof al aangeeft
mashell zegt
@720s: vroeger heette het concern Volkswagen Aktien Gesellschaft wat werd afgekort tot VAG, tegenwoordig heet het Volkswagen Aktien Gesellschaft wat wordt afgekort tot VW AG. Gelieve geen waarom vragen stellen.
berlinetta zegt
@720s: Een AG is het Duitse equivalent van een NV. AG in VAG staat dus inderdaad voor Aktiengesellschaft.
wahltiroler zegt
@wimof: who cares ist doch Wurst
Pallas zegt
@wimof: Kan best, ik eet ook nog gewoon Raiders
skid zegt
@pallas: Die moeten toch inmiddels wel erg taai zijn.
Teerdz zegt
Ze willen waarschijnlijk meer onderscheid maken met de Q4 e-tron, waarvan de concept op Geneve stond, althans dat lijkt me dan?
harrie zegt
Is die SUV coupe echt zo’n booming markt dan? Zie die krengen – gelukkig – amper rijden.
En wat erin zit wil je als merk doorgaans ook niet mee geassocieerd worden.
wijsneus zegt
@harrie: Dat vroeg ik mij dus ook af. Toen de X6 nieuw was, zag ik die nog wel regelmatig. Maar nu eigenlijk nooit meer. In Duitsland heb ik wel eens een GLE Coupé gezien. Maar ook niet bijzonder vaak
utregcity zegt
Mis de T-Rex.
lekkerlinksrijden zegt
@utregcity: Naturalis in leiden
nautique206 zegt
@utregcity: ik mis de t-bone
speedie zegt
SUV’s (en dan bedoel ik de grotere lompe wagens) is nooit mijn ding geweest en nog niet maar toch hebben we ons een T-Roc aangeschaft. Compact, praktisch, gemakkelijk in- en uitstappen, peuters in kinderstoel in- en uitlaten. Koffer kan ook grote objecten vervoeren enz. Alleen maar voordelen.Gezien het succes zullen waarschijnlijk menig anderen hetzelfde besluit genomen hebben. Men kan kritiek hebben maar het modellenpallet van VW is wel doordacht en gericht op de grotere massa.
alex1589 zegt
Straks een ice-t t-cross station…
Gulli zegt
He ja Sportback op een cross-over. Zodat dalijk écht niemand meer weet wat Sportback nou precies inhoudt. Voor mij betekent het inmiddels ‘andere achterkant dan het reguliere model’.