De wederopstanding van het Britse sportwagenmerk verloopt niet al te soepeltjes.
Als zelfs gevestigde Britse sportwagenmerken als Aston Martin en McLaren in geldnood zitten, kun je niet verwachten dat het TVR wel financieel voor de wind gaat. Dat is dan ook niet het geval.
TVR is de afgelopen jaren bezig aan een wederopstanding. Dit proces verloopt niet geheel vlekkeloos. Aan de auto ligt het niet. De nieuwe Griffith, die in 2017 werd geïntroduceerd, heeft namelijk alles wat je van een Britse sportwagen wenst. Een atmosferische V8 voorin, achterwielaandrijving, handbak, een uitgesproken design: wat wil je nog meer?
Wat TVR zelf nog meer wil is op dit moment vooral geld. Om precies te zijn 25 miljoen pond, meldt Autocar. TVR wil dit bedrag bij elkaar krijgen via obligaties op de beurs in Dublin. Een eerder poging om dit voor elkaar te krijgen op de beurs in Londen liep spaak.
TVR heeft het geld hard nodig om de fabriek in Ebbw Vale (ja, dat lees je goed) gereed te maken voor de productie van de Griffith. Naast een geldkwestie is het ook kwestie van regelgeving. De Welshe autoriteiten moeten namelijk nog toestemming geven om de fabriek in gebruik te nemen.
Volgens Autocar is de huidige situatie niet al te rooskleurig. Uit documenten zou blijken dat TVR £ 8,23 miljoen schuld heeft en slechts £2,1 miljoen aan netto activa. Verder zou er naast de directie niemand op de loonlijst staan.
Is er dan alleen maar slecht nieuws? Nee, TVR zou nog wel voor £40 miljoen aan orders binnen hebben gekregen in totaal. Daarmee is de eerste productiejaar van de Griffith al uitverkocht. Er zouden inmiddels ook alweer enkele orders geannuleerd zijn, maar het lijkt erop dat er genoeg animo is voor de Griffith. Nu moet TVR alleen nog zorgen dat de auto ook geproduceerd kan worden.
Via: Autocar
pomoek zegt
Jammer gaat dus waarschijnlijk niet door, zien we straks kekke Chinese mpv’s rondrijden met een TVR badge op de neus…
Esprit_de_Flandre zegt
@pomoek: Mwah, denk dat de Chinezen toch wel eerst deze Griffith zouden maken hoor. Als image-builder. Daarna volgen natuurlijk SUV’s, geen MPV’s. Ze weten ook wel al dat die hier niet verkopen…
dakarbemo zegt
Nou als die orders een beetje zeker zijn en ze niet al te gekke plannen hebben qua veel dingen zelf ontwikkelen etc zou t nog wel levensvatbaar kunnen zijn.
vaakbenjetebang zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Berend zegt
Heb het helaas niet liggen voor ze…
moveyourmind zegt
Aston Martin, Mclaren, en nu weer TVR…
Goed nieuws, oude tijden herleven, de Engelse autoindustrie is weer terug van weg geweest! Een Britse autofabrikant is pas Brits als het ieder moment op de rand van faillissement balanceert. Daar worden ze creatief van en heeft vaak tot de meest fantastische creaties geleid.
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Zoals de CityRover…
bbfix zegt
@moveyourmind: of bedoel je: weg van terug geweest?
moveyourmind zegt
Mooi gevonden! En waarschijnlijk omschrijft dit nog beter de werkelijke situatie.
vaakbenjetebang zegt
Iets zegt me dat deze comeback hoe dan ook erg moeizaam zou zijn geworden, en als een toch een stuk meer gerenommeeerd clubje als McLaren al moeite heeft om het hoofd boven water te houden op dit moment… Prettige wedstrijd.
dakarbemo zegt
Wel echt appels met peren vergelijken dit. Een onderneming die nog geen product heeft uitgeleverd vs een bedrijf wat al jaren flink actief is.
tenaci zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pjp911 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ericd zegt
Kansloos, zeker in deze tijd. Als ie nou lekker oogde (zoals de T350) en ook nog eens lekkere reviews had gehad, dan was het wellicht anders geweest. Daarbij een V8…. huuuu.
Dutchdriftking zegt
Laatst voor het eerst er eentje in het echt gezien. Het zijn eigenlijk heel kleine auto’s, had ik niet verwacht.