Volkswagen investeert komende 3 jaar €50 miljard

Gepost op 23-11-2012 om 15:59 door - 57 Reacties »

De relaxruimte op VW's hoofdkwartier
Dat zijn nog eens bedragen die er toe doen…. Als autofabrikant valt of staat je succes voor een groot deel met hoeveel geld je in je R&D-afdeling stopt. VAG (de hele groep dus) smijt er de komende drie jaar vijftig miljard euro tegenaan.

Vijftig miljard, da’s best veel geld, vooral als je het uitschrijft: € 50.000.000.000. Met dat geld kan je heel Nederland 2 x 7-baans maken, en dan hou je bij wijze van spreken nog genoeg geld over om de familie Al Thani als hulp in de huishouding in te huren.

Maar laten we de zaken even in perspectief plaatsen: het geld wordt opgesoupeerd aan nieuwe modellen, maar ook aan nieuwe milieuvriendelijke technologieën en productiefaciliteiten. Jaarlijks is er 16,7 miljard te spenderen, en dat op een omzet die in 2011 op bijna € 160 miljard lag.

Grofweg kan je dus stellen dat 10% van de omzet aan investeringen op gaat. Als je het zo bekijkt valt het nog enigszins mee, want, als gezegd, als automaker moet je nou eenmaal fors investeren. Tenzij je Sergio Marchionne heet, dan hoeft het niet.

Een kleine kanttekening: normaalgesproken maakt VAG een vijfjarenbegroting, maar door de onzekere toekomst hebben ze dit nu verkort tot 3 jaar.

Waar moet VAG volgens jou absoluut een deel van die 50 miljard naartoe sluizen? Superdiverse Audi’s? Een flinke extra zak met geld voor de Bugatti SuperVeyron, om hem bijna buitenaards goed te maken? VW Upjes die 1 : 500 kunnen rijden? Toch nog die Lamborghini Estoque? Of misschien een über-Porsche die zich met Ferrari’s aanstaande F70 kan meten?

Maak van je hart geen moordkuil, en deel mee waar jij extra geld naartoe zou schuiven, als je een dag Martin Winterkorn was!

Een kleine nuance: fabrikanten brengen veel vaker dit soort persberichten uit. Er zit dus een grote overlap in de berichtgevingen hierover. Dit bericht over Audi bijvoorbeeld is eigenlijk precies hetzelfde, dat geld is ook onderdeel van de nu begrote 50 miljard.

57 reacties   toon alles
Wie heeft jullie toestemming gegeven om een foto van mijn kamer hierboven te gebruiken
@rsvbf1: Echt waar?! Griekse Minister President, ben jij dat?!?!
@kaasboerin: bee ik ben de uitvinder van het zuurstof, dus als jij inademt krijg ik geld €_€
@rsvbf1: Nee hoor dit is de slaapkamer van Magic Johnson ;P
Compleet off-topic: klinkt als veel geld totdat je het vergelijkt met de US debt: http://www.usdebtclock.org/
Dat zijn nog eens veel nummers!
@TimoBac: Bedankt dit is nu mijn nieuwe start pagina :D
Design en DSG kwaliteit verbeteren en een v6 en v8 ontwerpen die zuiniger is dan een twin air..

Ohw en sportwagens bouwen met RWD.
@lamborgfan: alles wat VAG nu dus niet is
@berlinetta:
Je gaat in elk geval niet zien waar het geld aan uitgegeven is….
Of zouden ze met meer grijstinten komen voor die zouteloze modellen….
@jrk68: Aggut, daar gaan we weer. Begin er nog even over hoe een Veyron van meer dan een miljoen euro waarschijnlijk wel slecht afgewerkt zou zijn. Nee een auto kenner ben je.. Wat een joker zeg !
De utlieme spindoctor;
“mij lotus heeft alleen probleemloze kilomters”
“Staat dit weekend bij de dealer omdat de computer de weg kwijt is”
“Over zijn tekortkomingen kan ik trouwens ook een boek schrijven” Dit zijn je eigen teksten op een rijtje.
De lotus in de garage, de Merc met een altzheimer sleutel naar de dealer en alleen de Aygo Sport van je vriendin doet het nog…
Het zal allemaal wel. Je bent een meester in dingen zo te draaien dat het in -jouw- straatje past. Of, zo ook hier weer, dingen zo te draaien dat je iets of iemand helemaal tot de grond toe af kan fakkelen. Ik zeg nog steeds mid-life crisisje. Ik wens je sterkte met het verwerken hiervan.
@popoff:
De Smart staat bij de dealer, de rest van de auto’s functioneren perfect.
Lezen blijft een kunst voor een dislectische JOKER….
@jrk68:
Norge 2.0…

Wordt afgezeken door zijn vrouw dus komt hij hier maar VAG bashen… Zielig mannetje
@dakloosinmx5: Iemand die een merk afzeikt om z’n betrouwbaarheid en vervolgens een Smart Roadster koopt, die, naar eigen zeggen, as we speak in de werkplaats staat….. Tja, dan ontgaat mij de logica even. Had dan een MX-5 gekocht! Die doen het altijd en rijden heerlijk!
@E34M5Touring:
Ach, ik kom er tenminste eerlijk voor uit dat je voor betrouwbaarheid niet bij duitsers moet zijn ipv daar over te liegen.

En aangezien het mijn 3de auto is kan het mij ook weinig boeien. Een hobby mag geld kosten anders is het geen hobby.

En voor onze dakloze, dat jij moet dansen naar de pijpen van je wijf zegt nog niet dat ik dat probleem ook heb.
Ik ben gelukkig niet getrouwd dus vrij om te doen en te laten wat er in mijn gekke kop opkomt.
@jrk68: Ze klinken gewoon jaloers.
@norge: Ik ben niet jaloers op auto’s waar ik niet in pas….
@jrk68: Ik snap je soms niet, daar zit het hem in. Je pakt elke kans om de onbetrouwbaarheid van een merk te honen maar koopt een auto die nou niet bepaald bekend staat om z’n probleemloze km’s. Vroeger was alles beter en had je auto’s voor echte mannen, maar je koopt 2nwe roadsters. Logica zou bepalen dat je een Toyota MR2 en een MGB had gekocht. Maakt me verder niet uit, maar wat je zegt en wat je doet staan lijnrecht tegenover elkaar. Nogmaals ieder z’n meug maar op mij komt het een beetje apart over.
@E34M5Touring:
Ach , ik sleutel graag dus vandaar de Smart.Die heb ik dus gewoon als hobbyprojectje.
Altijd wat te knutselen.
Alleen als de SAM voor zichzelf begint kan ik daar niks mee dus mag hij even naar de dokter.
@jrk68: Als je graag sleutelt had je volgens je eigen filosofie beter een VAG kunnen kopen ;)
@E34M5Touring:
Als ik wil sleutelen dan wel aan iets bijzonders en niet aan een zielloos, zouteloos stuk blik zonder enige uitstraling.
Die zooi is het niet waard om energie in te steken.
Dat is natuurlijk mijn opinie….
Een opvolger van Scirocco met de (minimaal) 150pk diesel uit de Golf en een bijtelling van max 20% voor de komende jaren.
@griffendahl: en dit iets wat VAG niet echt heel goed kan…
Zo dus VAG doet ook aan wit-wassen van geld?
Investeren in nieuwe technologie welke je dan kan doorverkopen aan andere fabrikanten waardoor je weer extra winst creert. Ik veronderstel dat er veel in electrische motors wordt geinvesteerd.
@stanny: Als ze daar in investeren, dan in accu’s. Elektrische motors werken al (erg) goed, zeer hoog rendement.
In een v8 sportwagen van 30.000 euro..
Een sportief onderstel voor Audi wat niet kneiterhard is.
Een nieuwe ontwerper met frisse ideeen voor Porsche.
Seat wegsaneren en geld gebruiken voor een sociaal plan.
Alfa Romeo overnemen en een RWD-platform ontwikkelen.
@pjotr: Er staat ‘investeren’.. Niet ‘verbranden’..
@kaasboerin:
Dat is ook slechts investeren in warmte…
@StijnB: Jaahaaaaaaa Stijn…… :)
Naar Holland Casino, en dan alles op zwart. Let it Rollllll
Pon afkopen en het lekker zelf gaan doen in de NL markt!
Investeren in de offshore business en zo lekker meedraaien met de brandstofmolen. Dan krijg je ook geld van mensen die géén VW kochten.
Ik stel voor dat ze een design afdeling op gaan zetten.
Als er dan nog een paar Euroroepia’s over zijn iets met aftermarked klantvriendelijke opleidingen voor het werkplaats personeel en misschien dat die jongens ook een technische scholing kunnen krijgen.
@norge: Italdesign, ooit van gehoord? Tekenaar van de enige aanschouwbare Hyundai ooit?
Betere distributieriem?
@bsxc2: Weet je hoeveel ze daaraan verdienen. Die blijft lekker zo :)
Auto die 1/1000 km rijdt;
Een groot deel van het geld zal opgaan aan gebouwen, parkeerplaatsen en dergelijke. Immers investeren in auto’s is vooral investeren in mensen en nu past er echt geen ingenieur meer bij daar bij VW in Wolfsburg.
Grappig, mijn rekenmachine kan het niet aan, maar Toyota geeft op dit moment ong. €700.000,- per minuut uit aan research en development.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!