‘Maar staatssteun hoeven we nog niet!’
Als ineens praktisch al je inkomsten wegvallen, maar je vaste lasten blijven doorlopen, kan het heel snel fout gaan. Om een indicatie te geven van hoe groot het probleem dan kan zijn: de Volkswagen Groep geeft nu twee miljard euro per week uit. Dat zei CEO Herbert Diess tegen het Duitse tv-kanaal ZDF.
Eigenlijk is de situatie nog erger dan dat. Want ze kunnen niet alleen niets verkopen, ze kunnen ook nog eens minder produceren. De productie zou nu op ongeveer de helft liggen van hoe het voor de crisis was. Daarom moet VAG volgens Diess zo snel mogelijk weer gaan auto’s gaan maken. In de 72 Europese fabrieken wordt dan ook zoveel mogelijk schoongemaakt en gedesinfecteerd, zodat het maken van auto’s op een veilige manier snel weer door kan gaan.
Om nog even in te gaan op de autoverkopen: buiten China verkoopt Volkswagen niets, aldus Diess. Ook in China zijn de verkopen nog niet wat ze ooit waren, die markt is immers nog aan het opkrabbelen.
In interviews met de Financial Times en Boersen-Zeitung zegt VW-CFO Frank Witter weer dat Volkswagen nog genoeg geld in kas heeft. Zo zou het bedrijf altijd nog via een regeling met banken 20 miljard euro kunnen krijgen. Het autoconcern zou echter alleen als het echt moet gebruik willen maken van zulk soort maatregelen. Witter wil eerst dat de Europese Centrale Bank meer gaat doen om de financiële problemen door het coronavirus te temperen. Al met al hoeft VAG dus nog niet aan te kloppen bij de Duitse staat voor steun, aldus Witter.
Via: Automotive News Europe.
Gulli zegt
Ik heb gehoord dat je met geld lenen tegenwoordig geld kunt verdienen, dus die 20 miljard zouden nog wel eens een investering kunnen zijn
harrie zegt
Ah het wondermiddel ECB, lost al uw schuldenproblematiek op met nog meer schuldenproblematiek.
w0o0dy zegt
Kan nooit waar zijn dit… Ruim 10.000.000 auto’s normaal per jaar, 52×2= 104 miljard.. Ze draaien op halve capaciteit… Dus 104miljard verliezen terwijl je 5.000.000 auto’s bouwt en verkoopt. Daarnaast nog onderdelen verkoop. Dat VW 20.800 per auto verliest lijkt me niet realistisch. Inkopen liggen lager, geen overwerk uit te betalen, minder ziekte verzuim, energiekosten lager en R&D gaat ook op een lager pitje.
Simpelweg de omzet voor het jaar delen door twee en dat dan als verlies per week communiceren is echt totale lulkoek.
faalhaas zegt
@w0o0dy: Duitsers en hun oude rekenhobbies.
mondeoscti202 zegt
@w0o0dy: Dankjewel, even relativeren.
w0o0dy zegt
#ikslikgeenzoetekoek
hiacelove zegt
@w0o0dy: beetje te simpel natuurlijk. Bij ons draait de fabriek zo’n 60 miljoen per jaar, maar verliezen we op het moment bijna een half miljoen per dag door doorbetalen lonen, opslagkosten, doorlopende contracten en etc.
deredactie zegt
Sprak vandaag iemand van VAN MOSSEL: 2.2 miljoen per week verlies ai ai
padoempats zegt
Het is alleen gemiste omzet, dat staat niet gelijk aan verlies. Als ze volledig zijn zeggen ze er ook bij hoeveel ze nu minder uitgeven
deredactie zegt
@padoempats: nee joh omzet is 1.6 miljard oftewel 135 miljoen per week.
padoempats zegt
@deredactie: huh? Omzet van vw is ruim 4,4 miljard per week
deredactie zegt
@padoempats: ik heb het over van mossel
henkp1 zegt
Sjoemelcijfers?
Staatsteun? Krijgen ze allang natuurlijk met grootaandeelhouders als Nedersaksen en Qatar.