Volkswagen Polo R WRC Rally: Gravelvreter met 315 pk

Gepost op 09-12-2012 om 11:03 door - 40 Reacties »

Volkswagen Polo R WRC Rally
Zo’n Volkswagen Polo R voor straatgebruik met 220 pk is natuurlijk leuk en aardig, maar uiteindelijk draait het om de versie die in het WRC gebruikt gaat worden. Maak kennis met de Polo R WRC in rallyuitvoering. Een auto met 315 pk, AWD en een gewicht van 1.200 kilo.

Onder de motorkap ligt (volgens de regels) een 1.6 TSI die (ongeveer) 315 pk/425 Nm levert. Het gewicht van dit bommetje ligt op 1.200 kilo, want minder is volgens de reglementen niet toegestaan. Zoals je misschien al had gezien is deze Polo R WRC een stuk breder dan normaal. Om precies te zijn 1.820 millimeter breed.

Afhankelijk van de afstelling en de versnellingsbakverhoudingen kan je in zo’n 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en de topsnelheid ligt op zo’n 200 km/u. De coureurs die volgend jaar mogen spelen met de Polo R WRC zijn Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen.

Gelukkig (of helaas) voor Volkswagen zijn de fabrieksteams van MINI en Ford volgend jaar niet meer actief in het WRC. Alleen Citroen is nog aanwezig als constructeur en daarnaast doet Hyundai volgend jaar al aan enkele rally’s mee.


40 reacties   toon alles
BP
BP [ commentorial ]
27-11-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je onze video in het laboratorium al gezien?
BRUUT!!
@fa5test: zeker bruut! Maar had ook een scirocco WRC willen zien rijden! Had me nog meer kunnen bekoren!
Nutteloze bijdrage
Idd brute bak, maar omdat Ford en Mini er mee stoppen kan VW nog niet goed laten zien waar ze staan met deze Polo.
@bullgod76:
Dan worden ze in elk geval niet vernederd en kunnen de fanboys volgend jaar roepen hoe goed hun merk wel is….
Een beetje hetzelfde als met Audi op Le Mans dus.
Hoewel die het in het WEC al niet meer winnen van een opgevoerde Prius….
@jrk68:

Je kan me niet vertellen dat er in het WEC een Toyota Prius meedoet.
Even een misverstand uit de weg ruimen. Ford is weg als fabrieksteam, maar M Sport (het team dat de Fiesta’s tot nu toe runde) heeft steun gekregen van Nasser Al-Attiyah en Qatar als sponsors. Eigenlijk doen ze gewoon hetzelfde als Citroen, dat Abu Dhabi als sponsor heeft en daarom een derde auto voor paydriver Khalid Al-Quassimi paraat heeft. Al-Attiyah krijgt de beschikking over een RRC auto voor de Middle East Championship en zal in een paar WRC-races aan de start komen. Eigenlijk zijn ze qua sponsoring gewoon net zo sterk als Citroen of VW. Noors talent Mads Ostberg is inmiddels ook vastgelegd en Juho Hanninen start in ieder geval de eerste twee rally’s in MC en Zweden. Of Prodrive nog plant de Mini in te zetten is me niet helemaal duidelijk; Fins talent Jarkko Nikara presteerde heel goed als debutant in Spanje en zou een contract voor 2013 hebben getekend, maar daarvan is niks bevestigd. Het zal in 2013 niet zo eentonig worden als dit jaar!
@Alex_79:
Maar dan heb jij het over 2013.
In 2014 zijn Citroen en Sebastian Loeb toch echt vertrokken naar de WTCC en dan moet VW het dus zonder de Benchmark doen…
@ramshoek: dan is er gelukkig Hyundai ;)
Maar met 3,9 sec in beste versnellingsbak verhouding is hij toch een stuk slomer als de ford ka, en dacht sdat dat dezelfde klasse was?
Ziet er geinig uit, maar doe mij maar een Ford Fiesta WRC van Jari Ketomaa
@xilver:
Norge’s inschrijving….
@jrk68: die nieuwe modelletjes van Hyundai lijken wel erg veel op VAG producten.. Logisch want ook Hyundai is niet anders dan andere en wil gewoon zo veel mogelijk geld verdienen..
@solmatje:
Als je het verschil tussen een Polo en een I20 al niet meer ziet dan zou ik ff je oogjes laten laseren….
PS: Ik hoef van beide merken geen auto te hebben.
@jrk68: Ik vind Hyundai erg goed bezig zijn de laatste tijd. Beste van de Koreanen blijft toch nog Kia, ik weet niet wat die jongens hebben geslikt maar de nieuwe Optima en Sportage zien er verdorie goed uit.
@xilver:
Die hebben niks geslikt, die hebben Peter Schreyer van Audi gepikt….
Het interview met hem staat in AV 2 van dit jaar.
@jrk68: Hyundai begint steeds meer op zijn concurrenten in het algemeen te lijken
Met dank aan SKODA !
Het wordt tijd dat het WRC ELECTRISCH gaat!
@heidi: Dat soort praat doe je maar op Groen7!! We gaan hier niet vloeken he!
@heidi: Lazer toch op met je mueslimeuk… dat is bijna even absurd als de F1 groen maken, er is dan geen droge hol meer aan…
Sorry, maar Loeb is nog steeds Rallygod. Jammer dat rally’s niks helpen aan een merkimago.
Oei als de ketting al dat geweld maar aan kan ;)
Zal leuk worden als die Polo’s vernederd worden door Hyundai.
Bijzonder…. In plaats van dat jullie blij zijn dat VW meedoet, zodat er nog een klein beetje sprake is van competitie, gaan jullie liggen zeiken over benchmarks enzo….. En nee, ik heb NIETS met VW
in welke richting zit de motor bij WRC, zat bij de Ford Focus in de lengte in tegenstelling tot de straat auto.
Is dat bij de fiesta ook zo en bij deze Polo. ???
@HZW:
Bij de Escort Cosworth zat hij in de lengte richting, die stond ook op een Sierra platform.
Bij de Focus lag hij gewoon overdwars.
Misschien heb je een Rallycross auto op je netvlies, daar ligt die wel in de lengterichting bij zowel de Focus als de Fiesta.
@HZW: de motor zal zowel bij deze WRC Polo als bij de WRC Fiesta dwars liggen. Bij de Rallycross auto van bijvoorbeeld Tanner Foust of de Fiesta van Ken Block ligt het blok wel in lengterichting. In het geval van Ken Block’s Fiesta is dat een 2.0 liter Cosworth YB.
Alex_79 merkte de vrijwel onveranderde situatie van Ford volgend jaar al op. Ford motorsport geeft overigens nog steeds ondersteuning aan M-Sport. Heel jammer is wel het stoppen van Solberg volgend jaar, een zeer charismatische rijder. Toch kan 2013 een van de spannendste seizoenen sinds jaren worden. Loeb wordt geen wereldkampioen in 2013 dus de weg ligt open voor de toppers van 2012: Latvala, Hirvonen en Ostberg. Ogier gaat met hen voor het wereldkampioenschap strijden. VW heeft met zoveel Skoda ervaring weinig achterstand op Ford en Citroën. Ik hoop dat Hyundai een paar goede rijders contracteert om voor top 5 klasseringen te strijden (in hun selectie van events). Sordo (ex. Mini nu Citroën), Mikkelsen (VW) en Hänninen (Ford M-Sport) zijn gevaarlijke outsiders.
Omdat Red-Bull de mediarechten vanaf volgend seizoen in handen heeft moet ook de tv/internet-coverage in kwaliteit toenemen. Waarschijnlijk gaat Eurosport (in 2012 tv-partner van het IRC) hierin een belangrijke rol spelen. Kortom, heel veel redenen om het WRC in 2013 in de gaten te houden!
@driftje: idd jammer dat Solberg weg is. Maar eerlijk is eerlijk, hij heeft het over zichzelf afgeroepen. Meerdere keren heeft Petter een mooie klassering weggegooid in een poging toch weer sneller te zijn dan Loeb. Dat lukte dan twee stages en dan stond Petter alweer naast de baan met een afgerukt wiel. Latvala maakte precies dezelfde fout en pas nadat hij geen kans meer maakte op de titel ging hij ineens beter rijden, alsof de druk hem gewoon verlamde. Ostberg is een waardig opvolger die vorig jaar bewees wél zonder brokken aan te kunnen komen en punten op te halen; hij eindigde daardoor zelfs voor Solberg in de eindstand
Blijft de VAG-club ook nog de Skoda inzetten in het IRC? En verder: hoe meer (fabrieks-)zielen in de autosport hoe meer vreugd!
@ronin1130: Het IRC bestaat niet meer. Zoals Driftje opmerkt, Red Bull heeft nu de mediarechten en men heeft met Eurosport om de tafel gezeten om een fiks aantal wijzigingen door te voeren. Het European Rally Championship neemt een aantal rally’s van de IRC over en zal door Eurosport uitgezonden worden. Er rijden nog wel Skoda’s in mee, in ieder geval Jan Kopeçki, Sepp Wiegand (beide fabrieksrijder) en Raimund Baumschlager (prive-rijder) hebben zich met een fabia ingeschreven. Peugeot is van plan mee te doen met een 208 R5, die de 207 S2000 vervangt. Zo verzamelen ze ervaring voor als Citroen de wtcc opzoekt en kunnen eigenlijk zo van team switchen, van double chevron naar leeuwtje. Precies wat Skoda en VW nu ook doen
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!