Het kekke ding is niet voordelig.
Misschien was je het alweer vergeten, maar er is een GTI-variant van de up!. Volkswagen presenteerde de hatchback in het voorjaar van 2017. De GTI heeft een gepeperde 1.0 TSI turbomotor onder de kap. Het blokje levert 115 pk en 200 Nm koppel, wat de up! tot een leukere gooi-en-smijt auto moet maken.
De up! GTI doet een sprintje naar de honderd in 8,8 seconden en heeft een topsnelheid van 196 km/u. Waarden die in 1985 ongetwijfeld spannend waren. Vandaag de dag niet heel indrukwekkend. Wel indrukwekkend is de prijs. Volkswagen heeft de up! namelijk niet heel voordelig geprijsd. De up! GTI is er in Nederland vanaf 19.840 euro.
Volkswagen levert de hatchback in diverse GTI-kleuren zoals Red, Pure White, Dark Silver en Black Pearl. Standaard komt de GTI met zaken als bijvoorbeeld airconditioning, verwarmbare voorstoelen, cruise control, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
De 997 kg wegende hot hatch komt er als drie- en vijfdeurs. Laatstgenoemde heeft een hogere vanafprijs. De vijfdeursversie scoor je namelijk voor 20.215 euro. De eerste exemplaren staan eind februari bij de dealer.
royaledeluxe zegt
Zelfs een GTi Iogo en wat andere opsmuk maakt het niet een mooiere wagen. VW Down ivp up!
porschepdk zegt
Heel erg duur. Vind dit ook geen GTI waardes.
mashell zegt
@porschepdk: hoe kunnen dit nou geen GTI waardes zijn? Deze heeft zelfs een paar pk meer dan de meest ultieme GTI ooit: de Golf 1 GTI.
granlusso zegt
@porschepdk: Qua gewicht/vermogensverhouding wel
ghost zegt
@porschepdk: een Lupo Gti was destijds ook duur maar bleek achteraf nog het beste in de buurt te komen van de oorspronkelijke Golf 1 GTI, meer dan elke andere Golf GTI opvolger. Anyway, in Nederland zette het geen zoden aan de deuk terwijl het wel een leuk bommetje was, slechts 26 stuks kwamen origineel Nederlands op kenteken.
Persoonlijk zit ik nu ruimer in de financiële middelen dan destijds, dus ga ik zeker even langs de dealer binnekort.
Edge zegt
@ghost: Voor naast de Polo WRC, of in plaats van?
ghost zegt
@Edge: ik heb inmiddels de WRC verkocht en wat anders, ik zal eens foto’s uploaden.
fanboy zegt
Wat begon als de langzaamste auto van het A segment is nu de snelste, of zijn er snellere? Wel ook meteen de duurste van het segment.
GH zegt
@fanboy: heb het niet op mn netvlies staan qua bedrag, maar die Twingo GT is ook geen kattenpis. Picanto GT-line(?) loopt ook al flink op.
Tonnie zegt
@gh: de twingo heeft in ieder geval achterwielaandrijving, da’s eckte shit!
cliosport2000 zegt
@fanboy: Abarth 500, sneller en duurder :p
vtechlover zegt
@fanboy: fiesta black/red edition, 140pk.
MAB zegt
Doe er dan een 1.4 of 1.6 in. Wat moet je met een 1.0 jezus..
Edge zegt
@mab: Voor dat ene sprintje op de parkeerplaats van de Aldi wanneer moeder de vrouw snel het parkeervak in wil voordat iemand anders daar parkeert is een 1.0 toch meer dan voldoende?
porschepdk zegt
@Edge: ??
oemplus zegt
@mab: 1.0 turbo, veel koppel, lichte motor, en dan natuurlijk nog de tuningspotentie. Chipje erop en je hebt 140 pk, dan heb je een serieus vlot wagentje.
vpowert zegt
Niet goedkoop, alhoewel… volgens mij kun je nergens voor minder geld zo snel 0-100 doen of iets vergelijkbaar sportiefs rijden? Het aanbod in dit segment is sowieso beperkt, maar als je dan concurrenten zoekt: Suzuki Swift Sport (vorige model, nieuwe Sport is er nog niet) deed 24k. Abarth 500: 23k. De oude Renault Twingo (laatst leverbaar in 2014) was wel een serieuze concurrent. Voor 19k had je daar heel veel lol met iets meer PK maar nauwelijks sportiever dan een Up GTI?
(De sprint van dit GTitje is trouwens wel rap. Een Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Select (17k nieuw) weegt met z’n 840kg nog minder en gaat met 112pk slechts in 10,6s naar 100km/h. Vast iets met versnellingsbakverhoudingen.)
Zodra de Swift Sport uit is, tijd voor een vergelijkend testje door Wouter, Casper en Martijn?
Tonnie zegt
@vpowert: de vorige swift sport is nog steeds zo’n leuke hatch om te zien!
jdeboer zegt
@vpowert:
Dat word een walk-over voor de Swift, die krijgt immers een 1.4 turbo met 140PK bij een vergelijkbaar gewicht.
De Swift is echter een B-segment dus ook nog een maatje ruimer.
In deze klasse houdt het met de Twingo en de Brabus Smart wel op met de concurrentie, daar komt dan nog een rappe Picanto bij.
De Twingo is iets goedkoper de Brabus is, zeker in xclusive trim, een stuk duurder.
Ben je bereid echt fors in de buidel te tasten voor de ultieme rappe A-segmenter dan wordt het uiteraard een Abarth 500.
Die zou ik gebruikt nog boven deze UP! prefereren, daar wordt je alleen maar depressief van.
breentjuh zegt
die stoelen zijn nog vlakker dan een flatbed
berlinetta zegt
Ik vond het eigenlijk altijd best een geinig autootje, maar die prijs is toch iets te gortig. 20k voor een blokkendoos waar je je kont niet in kan keren. En zo snel is hij nou ook weer niet.
porker zegt
@berlinetta: ding zit best ruim en stuurt als basis bakkie al prima. Keer als leenauto mee gehad. Achterin en kofferbak drama natuurlijk.
berlinetta zegt
@porker: Ja ik heb ook gereden in zowel de Up als de Citigo. Zijn ook prima autootjes, maar 20k vind ik toch iets te gortig.
lljw zegt
@berlinetta: ik ben volledig verliefd op de up! Vond het los 1 vd leukst rijdende auto waar ik mee gereden had. Naar mijn mening beter als een mini
jdeboer zegt
@porker:
De bouwkwaliteit is ook om te huilen, wij hebben er een hele zwik lopen en dat is maar goed ook.
Anders moesten we wel erg vaak op de fiets.
koekwaus zegt
@berlinetta: ik hoef mijn komt nooit te keren wanneer ik aan het rijden ben
berlinetta zegt
@koekwaus: Er moet soms ook geneukt worden in de auto toch?
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Dan leg je haar van begin af aan toch gewoon met de kapotte kant boven?
leefvrij zegt
Een Cactus met hetzelfde gewicht, hetzelfde vermogen, met dezelfde prestaties is goedkoper.
Wie gaat dit er voor betalen?
Edge zegt
@leefvrij: En dan lijkt de Cactus mij ook nog een stuk ruimer.
vpowert zegt
@leefvrij: Iedereen die vlot door de bocht wil? Wel eens zo’n Cactus gereden; briljant qua ruimte en comfort maar niet qua lekker sturen
dirkv zegt
Deze UP is een vlot stadsrakkertje die meer dan goed kan meekomen in het dagelijkse verkeer, het gros van de leasebakken geeft hij het nakijken bij een stoplicht sprintje.
Maar om zo’n karretje nu en GTI label te geven gaat wel een beetje erg ver.
b2014209 zegt
Handbak en 2 pedalen? Hoe doen ze da???
falcon zegt
@b2014209: Goed gespot :)
lljw zegt
@b2014209: idd goeie spot. Denk dat dat
ardonjr zegt
@b2014209: Semi-automaat. Had vroeger onze Fiat Cinquecento (en later de Seicento) ook. Wel schakelen maar niet koppelen.
RutgerK zegt
@b2014209: Even de foto op een ander scherm bekijken. Zijn gewoon drie pedalen. Gaspedaal zou wel heel ver naar het midden zitten in het geval van een automaat.
emiel25 zegt
Eerst rijden en dan is het makkelijker om te oordelen of de prijs het rechtvaardigt, wat mij betreft.
Hubert zegt
Dit karratje heeft juist de GTI waardes waar de originele GTI mee is begonnen.
Iets meer dan 100PK. Onder de 1000kg, strak onderstel en een leuk uiterlijk (= smaak en geen startpunt voor oeverloze discussie)
Hierboven zijn veel verwende reacties te zien van mensen die niet weten waar GTI voor staat.
n0zem zegt
@Hubert: helemaal mee eens! Ik vind hem ook nog eens geweldig om te zien zo als op de persplaatjes. Wat heb je meer nodig als jonge starter zonder kinderen?
Pordon zegt
@n0zem: iets meer ruimte voor als je soms op vakantie wilt, fijnere stoelen, geen plaatwerk in je interieur… Verschrikkelijk hok zo’n up!. Nja dit hele segment is niet aan mij besteed.
postzegel zegt
@pordon: Je ziet in de originele Golf 1 GTI net zo goed plaatwerk, dus je mag het ook als een gimmick zien :-)
(oh, ik moet echt verkoper worden!)
Pordon zegt
@postzegel: haha, ik heb om die reden dan ook geen Golf 1 GTI
rolov zegt
@Hubert: maar 20k? Veel te veel . 15 zou een mooiere prijs zijn.
jack_abarth zegt
Een achteruitrijcamera op een Up! ?!?!?!
Als je die nodig hebt bij het inparkeren van dat kreng, dan moet je toch eigenlijk gewoon je rijbewijs inleveren.
oemplus zegt
@jack_abarth: Eens. Het zelfde als parkeersensoren op personenauto’s die voorzien zijn van 3 spiegels en rondom ruiten hebben..
Jochempie zegt
Ik geef ‘m voorlopig nog het voordeel van de twijfel. Ik ga proefrijden.
mashell zegt
@jochempie: en anders kan je de Polo GTI nog als een plan B beschouwen. Die lijkt behoorlijk in de sweetspot te zitten.
Jochempie zegt
@mashell: Mooie sweet spot, maar wel te zwaar. 45 kg lichter dan een Golf GTI…
baasbas zegt
WTF wat een geld… okey:
1) Koop een gewone 1.0 tsi met 90pk voor €15,400 (voor een 5-deurs)
2) Bezoek JD engineering en geef €599 uit
3) Houd €4000 (!) in de tas en scheur met 140pk rond i.p.v. 115
Deze tip was gratis…
kilum zegt
@baasbas: je betaald natuurlijk niet alleen voor de vermogens upgrade. Er zit ook andere vering/ onderstel rijhoogte dat soort rommel op.
oemplus zegt
@kilum: AP schroefset van /- 500,- en hij gaat beter door de bocht dan een GTI.
ihrte zegt
@baasbas: badges, interieur, uitlaat, velgen en natuurlijk restwaarde, want GTI. Hecht je daar niet veel waarde aan dan inderdaad jouw tip volgen dan heb je echt wel een snelle rakker! Er staat een filmpje op youtube van een getunde Up 1.0 TSI op de nurnburgring, die supercars in de bochten laat zweten!
allesmetturbo zegt
@baasbas: precies!
RutgerK zegt
@baasbas:
Beetje raar vergelijk. Een beetje vergelijkbare up met 17 inch kost 18.000 euro. Dan heb je een 5-bak en een aantal opties moet je nog aanvinken ten opzichte van de GTI
Ook met de GTI kan je naar JD en dan rijdt je ook met minimaal 140pk de deur uit.
Het sterke punt van de up is de afmeting. Ik heb ook een up voor de deur staan en is het heerlijk om redelijk comfortabel en ruim door de stad te rijden en ook kleinere parkeerplekken te kunnen gebruiken. De nieuwe Polo is 40cm langer en dient meer als eerste auto dan de up.
mashell zegt
@rutgerk: de up! lijkt me een prima eerste auto. Of bedoel je primaire auto?
jaso013 zegt
Negentienduizendachthonderveertig euro. Koekoek!
jaso013 zegt
@jaso013: even snel het eerste resultaat op autotrader: peug 208 gti, 2014 met 17k opde teller en 241 pk. Dikke doei met je UP! !
oemplus zegt
@jaso013: Appels met peren vergelijken..
Hubert zegt
@jaso013:
Prima joh.
Ben je helemaal het heertje op de parkeerplaats bij McDonalds
jaso013 zegt
@Hubert: met die UP! Kun je ook altijd nog kapper worden. Niets tegen kappers verder hoor!
Hubert zegt
@jaso013:
Ik wel tegen heertjes bij McDonalds
viezefreddyw zegt
Vind het wel een leuk ding eigenlijk. Maar de waardes hadden wel iets beter gekund heb ik het idee. Zeker voor dit geld.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Of eigenlijk een apart GTI-blok. In elke andere GTI van de laatste 10 jaar zit een blok dat in geen andere reguliere uitvoering te krijgen is. Maar dit is gewoon een iets potentere versie van de 90 pk-Up..
ihrte zegt
@jochempie: 1.5 TSI zeker haha, dat zou wat zijn…
Dutchdriftking zegt
Leuk! Maar ik zou een gewone Up met TSI doen. Zelfde blok en een stukkie goedkoper. Chip van JD en dan heb je 145pk in een Up. Dat is gewoon heel erg humor.
E34M5Touring zegt
Ik vind het wel een guitig karretje zo! Wel wat aan de prijs maar verder toch een tof ding! Zie hierboven veel over chippen. Dat zou ik met deze ook gewoon doen. 150pk in zo’n ding is toch lache!
E550 zegt
Leuk als je een tiener bent.
kempenaer zegt
Up yours!
azuli zegt
Haha GTI. Een Mazda2 GTM heeft meer luxe en is sneller. Doe mij de Mazda maar.