Volvo 740, youngtimer in beeld

Gepost op 13-04-2012 om 16:00 door - 67 Reacties »

Flying Volvo 740 Turbo
De fuk. Wat moet een oninteressant grijs familiehok op Autoblog? Nou: na de wilde toendra-cross, sneeuwracen, journalisten dollen en een Yamaha R1 eruit trekken werd het tijd voor een speciaaltje over de Volvo der Volvo’s.

Boxy but good. Zo vierkant als je een auto kan krijgen, de station in het bijzonder. Ondanks dat dit sterk afwijkt van de ‘moderne’ auto wordt de Volvo maar zelden op leeftijd geschat. De eerste exemplaren (760 sedan) naderen inmiddels de 30 jaar maar men beschouwt de auto’s nog vaak als *kuch* hondenhokken van een jaar of 15. Tijdloos? Wellicht, in ieder geval tonen ze nieuwer dan ‘klassiek’.

De blauwdrukken voor de Volvo 740 stammen uit 1982. Toen was het nog de Volvo ’760′, enkel leverbaar als sedan en in basis luxueuzer. Het model ’740′ introduceert Volvo in 1985. Er wordt een station aan het assortiment toegevoegd en de instapper krijgt een veel vriendelijker prijs (20k ipv 30k hfl.). Niet langer is de V6 de basismotor, viercilinders al dan niet met turbo, krijgen een plek onder de lange vierkante motorkap. Viercilinders beter bekend als Volvo’s redblock.

Zonder redblock was de Volvo 740 nooit dezelfde auto geweest. Het blok werd eerder geïntroduceerd in de Volvo 240 als 2.1 liter. In de Volvo 740 volgen vele updates en krijgt de motor een inhoud van desgewenst 2.0 of 2.3 liter. Er zijn turbo-versies en zelfs 16-kleppers. De motor heeft een uniek karakter en is in basis echt onverslijtbaar.

Degelijkheid is wat de Volvo 740 definieert. Het komt in ieder hoekje van de auto terug, en dat zijn er een hoop. Stevig staal voor carrosserie en chassis, een motorblok dat probleemloos miljoenen kilometers draait (mits onderhouden) en in het algemeen ‘fool proof’ techniek. Het geeft de auto een karakter van weinig verfijning maar wel een goed en logisch functioneren. Rustig op de weg maar als je wil kan je helemaal los en is het je aan het eind van de dag weer vergeven. Op de limiet voelt het of de hele auto uit elkaar dreigt te vallen, het tegendeel is waar. Op de limiet in een bocht lijk je op 2 wielen te rijden (overhellen!), de auto verliest amper grip.

Volvo kan kapot

Het ‘onverslijtbare’ heeft al vele geïnspireerd tot onwerkelijke tuning. Met een boormachine vergroot je eenvoudig het negatief camber op de voorwielen. Een paar centimeter omlaag elimineert veel hellen. Een willekeurige 2.3 viercilinder til je met gemak op naar 150pk, de turbo gaat al snel richting en over 200pk. Bouw je zelf een motor dan kan je nog veel verder gaan. De starre achteras blijft meestal wel heel, de versnellingsbak heeft boven de 250pk enkele aanpassingen nodig.

Leuk natuurlijk, dat tunen, daar heb je ‘op zoek’ naar een 740 niks aan. Bovendien heeft de auto absoluut zwakke punten. Nieuwe eigenaren raken nog wel eens teleurgesteld als blijkt dat de blokkendoos toch stuk kan. Om te beginnen: roest. Volvo’s roesten, alleen langer. Pas vanaf 1986 zijn alle Volvo’s verzinkt. Vroege (’82-’85) exemplaren kunnen meer dan eens in verre staat van ontbinding verkeren. Extra zwakke plekken: voetenbak voor en de ‘reservewielbak’ bij sedans. De voorste chassisbalken lijden ook nog wel eens. Stations hebben nog wel eens een ‘slechte’ achterklep omdat deze in aluminium uitgevoerd is en dit niet altijd goed is geïsoleerd van de stalen schroeven en handvat. Verder mankeert er bij heel veel 740′s tegenwoordig iets aan de motor of afstelling door geknoei bij reparaties over de jaren. Het totaal niet uitvoeren van reparaties houdt een 740 lang vol, na 20 jaar geeft het onvermijdelijk problemen.

Volvo 740 Polaris Spoilers

Modellen om naar uit te kijken? Ondanks de huidige belastingregels koop je het liefst een bouwjaar 1986-1989. Dit zijn de laatste 740′s met ‘klassieke’ neus met de grootste vierkante koplampen. Heel sterk gemaakt, een beetje rauw. Te koop voor een habbekrats en met een gewicht tussen de 1200kg en 1400kg valt de belasting mee. In deze bouwjaren is de carrosserie het sterkst en zijn de prettigste motoren geleverd.

Om te beginnen zijn er twee motoren om naar uit te kijken: de B230F en B230FT. De lage compressie atmosferische viercilinder (115pk) en lage druk turbo motor (155pk). Let dus op de “F”, deze heeft het vriendelijkste brandstof injectiesysteem en aanpassingen voor meer power zijn eenvoudig. Alle 8-kleps viercilinders zijn makkelijk en goedkoop in onderhoud. De enige pech die je kan hebben is een ‘verplichte’ onderhoud-inhaalslag.

Volvo 740 Spoilers!

Een “R” had Volvo in de jaren ’80 nog niet. Er is ook amper geracet met de 740. Hoge-prestatie modellen en wilde spoiler pakketten waren er eind jaren ’80 wel. De de meest ‘high-tech’ blokken toen: een 2.3 16V of 2.0 16V Turbo. In basis nog steeds dezelfde viercilinder maar nu voorzien van een cilinderkop designed by Porsche en balansassen aan weerszijden van het blok. Daar achter een versterkte 4+OD handbak of 4-traps automaat (eigenlijk 3+OD). Vermogens: 159pk voor de 2.3 (0-100: ~9s), tot 200pk voor de 2.0T (0-100: ~8,5s). Vooral vanaf 4000 toeren wordt het karakter van de 16V duidelijk, waar de 8V’s afsterven pakt deze juist op. Een kleine aanmerking hierbij: er bestaat ook nog een “Turbo +” 2.3 8V. Deze af fabriek lage druk turbo’s (150pk) kregen van de dealer een boost naar 180pk. De enige echte onderstel aanpassing beschikbaar: een stabilisatorstang achter. Aanwezigheid is makkelijk te controleren door achter onder de auto te kijken, de stang zie je snel zitten. Optioneel hadden sommige 740′s ook een sper- of zelfs limited slip differentieel, tegenwoordig een gewild onderdeel.

Volvo 740 16V facelift 1990

Op een paar carrosseriedelen na zijn de onderdelen van de Volvo’s 740 nog steeds uitwisselbaar met die van de 940 (geleverd tot 1998). Technisch een vrijwel identieke auto. Tevens een van de beste ‘verhuizers’ ooit dankzij de vierkante vormgeving maar ook de reusachtige achterklep. Een auto die het praktische voorrang geeft en daar zo ver in gaat dat het hem werkelijk uniek maakt.

67 reacties
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Wat een prachtige auto is die sedan toch. Collega van m’n vader reed daarin. Kan aan hemzelf hebben gelegen, maar ik vond het altijd een stijlvolle auto. Wij moesten het helaas met de station doen. Generatie na generatie is er versleten hier in huis.
En die Diesels dan?
Volgens mij werd het leeuwendeel later verkocht met de MAN/VW? 6-in lijn onder de kap.
Dingen deden het ook heel goedin de taxi branche, waar ze een uitstekend alternatief voor de heersende Benz klasse waren.
@desjonnies:

Die 6-lijn diesels kwamen inderdaad van VW af. Heerlijke sound heeft die diesel wanneer deze op toeren draait.
@jack_abarth: De latere 5-cilinder TDIs diesels ook (1990-2000).
@dawwg:

De nog latere 5 cilinder, wel Volvo, de D5 ligt bij mijn ouders in de V70. Heerlijke motor is dat. Niet super snel maar altijd sterk en een heerlijke soundtrack.
@desjonnies: de diesels komen inderdaad allemaal bij VW vandaan. De zescilinder (2.4) uit de LT. Zowel kaal als met turbo, de 760 had ook nog een intercooler.

Motoren die ook héél veel km kunnen maken maar vooral bij koud starten (en rijden) altijd veel gevoeliger zijn dan de benzine motoren.
@Alwood: klopt, alleen hadden ze een dramatische koeling, met dode delen in het koelsysteem. Een rondje Autobahn betekende einde motor. 5 ton lang een paardetrailer trekken was geen probleem, maar hoge toeren maken was desastreus, terwijl het geluid juist aanmoedigde. Heb in een paar jaar tijd meerdere motoren versleten…
Prettig lezend en leuk verhaal! Wanneer doen jullie 1 over de beste auto ooit? De Starlet?
@dotternetta:

Sluit ik me bij aan, heb ik een aantal maanden in gereden. Auto’tje van m’n oma gekregen, 30.000 op de klok, was al 25 jaar oud, alleen toen heb ik hem een keer uitgeleend en toen heeft de auto een ritje over de dijk niet overleefd.. Helaas, was een automaat en dat ding ging als een trein!
jaren mee gereden:

@eklasse: ziet er nog netjes uit… van n oud vrouwtje geweest..? ;)
@wobwobgaserop: Ik moet bekennen dat deze gewoon van internet komt. Die van mij is zwart gemaakt met een watervaste stift en ligt samen met ongeveer 100 vrienden in een schoendoos. En op de bodem van de vijver van mijn ouders liggen er nog een stuk of wat. De meeste uitgebrand en beschadigd door een hamer. Ik hield vroeger van actie tijdens het spelen. Heb jaren erna de verloren modellen bij elkaar gezocht op een modelbeurs. Ik weet het jeugdsentiment.
@eklasse: +1
Ieder petrolhead houdt van auto’s van groot tot klein
@eklasse: ik ben nu achteraf bezien erg tevreden dat ik vroeger niet van ons mam met mijn matchbox waggies in de zandbak mocht spelen. Heb nu alles nog, ok op n paar na, in bijna nieuwstaat. Matchbox-autootjes liggen allemaal mooi in plastic rekjes in old skool plastic opbergkoffers uit die tijd. Dat geldt zekers ook voor gaaf materiaal van Siku wat ik nog heb staan. Nostalgie :)
De goeie oude tijd toen Volvo’s lelijk maar superfunctioneel waren, en daardoor toch wel respect verdienden. Moderne Volvo’s hebben al het functioneel-hoekige weggehaald, en zijn alleen nog maar lelijk en saai.
@Mairsil: Daar ben ik het omgekeerd evenredig mee eens
Heerlijk die Noord-Amerikaanse Volvo’s.
Mooi artikel weer Alwood, opnieuw genoten! Vond laatst een foto terug van toen ik nog een kleine bengel was, toen we een groene 740 op de oprit hadden staan. Denk dat ik mijn ouders helaas niet meer zo gek krijg op de huidige generatie in te ruilen voor een 740.. Aan de andere kant kom ik niet zoveel meer bij mijn ouders en misschien koop ik er zelf wel een over een paar jaar.. Wie weet! Maar graag meer van dit soort artikel Alwood!
Heb eerst de 2.3 gl sedan (456.000km) gehad en nu heb ik een station 2.0 turbo (290.000km) maar die dingen zijn echt onverslijtbaar. Nog even wachten en hij is wegen belasting vrij want hij is van 1988. Leuk stukje in ieder geval. Echt Super!

Prima auto, mocht je echt auto voor je geld willen en geef je er niet zo om, dat die zuipt als een malle (1 op 8 rijdt de turbo) dan is het absoluut het over wegen waard. Een dikke dame geeft je tenslotte ook te eten :)
Voor de rest kun je veel zelf repareren omdat de techniek relatief makkelijk is en je overal super makkelijk bij kunt. De prijs van deze 740´s zijn in ieder geval niet duur voor rond de 1000 euro heb je een goeie. Ga je voor een wegenbelasting vrije dan moet je dieper in de buidel tasten.

Het leuke is wel dat 740 rijders gewoon naar elkaar zwaaien.
@estingo: Helemaal mee eens, goede kennissen hadden er toendertijd 2 tegelijkertijd, 1 op LPG en 1 op diesel. Beide hebben meer dan 500 000km gelopen voordat ze doorverkocht werden, nooit enig probleem op 1x geneuzel met de LPG installatie na …

en die bakken werden ook echt serieus gebruikt, boerenerf –> veel zaken vervoeren, trekken, honden, familie, vakantieritjes, filerijden, etc.
ik rij er zelf een, schitterende wagens en bouw momenteel mijn b230ft blok op. Doel? Tussen de 250-300 pk ben ik tevreden :)

Klein detail. De b230ft is tussen 86-89 niet in low of high pressure turbo geleverd, pas vanaf de jaren daarna. (LPT – 135 pk, HPT – 165 pk, iedentieke blokken en de sterkste die ze hebben gemaakt met dikkere zuigerstangen, zonder open te maken is 300 pk haalbaar)
@turbowoes:

Klinkt goed! Als je klaar bent mag je altijd wat foto’s op autojunk knallen!
prachtige auto!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Alwood, je vergeet wel de B230ET, standaard al 182 pk. Ok die lag wel enkel in de 760, maar toch, er was meer vermogen beschikbaar.
Daarnaast waren er wel degelijk upgrades beschikbaar voor het weggedrag: ‘stays’ aan de voorzijde, verlagingsveren en bijbehorende dempers.
Jezus, wat veel 740 bezitters hier. Ik heb er ook 1. Even een autojunk tag maken met #mijn740?
@Dimitriej: Zullen we dan maar allemaal een pic van onze ‘doos’ erop gooien? Ik trap af met mijn 760:
img src=”http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20760TURBO%20intercooler/100_3689.jpg” width=”450″ /
@v0lv0freak: Wauw, Polarisjes! Jouw wagen ziet er echt heel erg goed uit zeg!
Ik heb een van de laatste 740 gle’s gehad. Goudkleurige lak en dikke pluche groen/goudkleurige bekleding. Echt een pooierbak en iedereen ging aan de kant. Zat een automaat met 2.3 in. Als je gas gaf hoorde je een hoop lawaai maar vooruitkomen….dat kon je wel vergeten. Het enige dat bewoog was de benzinemeter. Echter, als ik bijvoorbeeld in Duitsland de berg afviel haalde ik bijna de 200 km/h en geen centje pijn. Op bergachtige wegen zoals in de Eifel plankgas is heel gaaf. Deze auto heeft echt veel grip en het werd helemaal mooi als er sneeuw of zand lag. Mijn pa heeft ooit een 2.3 blackline gehad. Destijds met Lm velgen en dat was toen heel wat. Mijn oom had een turbo. Kon je lekker mee doorrijden. Alleen het verbruik…. 1 op 8 was niet vreemd.
“Optioneel hadden sommige 740?s ook een sper- of zelfs limited slip differentieel, tegenwoordig een gewild onderdeel.”

Mag ik weten wat het verschil is?
@undifined1: Het sperdifferentieel werkt alleen bij lage snelheden (tot ong. 20-30km/u) en koppelt de beiden achterwielen mechanisch (vast) aan elkaar. Op sommige auto’s zat deze as standaard.

Het LSD is altijd een (dure) optie geweest en beperkt onder alle omstandigheden (en snelheden) de snelheidsverschillen tussen de wielen. Deze werkt met een plaatkoppeling in plaats van mechanische vergrendeling. Deze wil je vooral hebben om bv. te driften ;)
Hier bij mij in de buurt zie ik dagelijks een 740 GLE staan.
Mooie bak, mooie bak. Goeie stuk, zeg. Props daarvoor :)
@toyotafortuner: Toevallig in Rosmalen? Vlakbij mijn school staat een blauwe 740 GLE estate..
De mooiste ,meest zeldzame 7 serie ,een klassieker die alleen maar meer waard wordt,
@norge: een 780!
@betonstaal: 780 klinkt zo saai ,ik zeg liever Volvo Bertone Coupe.
@norge: Maar dat kan verwarring werken met de 262c, ook een Bertone coupe maar die is ontzettend lelijk.
@mashell: Volvo dacht daar zelf anders over. Hier dus nog een reclamefoto:
Avatar van bruinbeer
bruinbeer via iPhone app
14-04-2012 om 8:35
@norge: wat een gave auto! nog nooit van gehoord of gezien.
Top Alwood! Als dit geen leden voor de Volvo 700 Vereniging oplevert…

Als eigenaar van een 944 (@ de minder Volvo-minnende-medemens; die laatste 4 staat voor vier deuren en is de gebruikte aanduiding voor Volvo sedans) met 2.3 16V gekoppeld aan een automatische versnellingsbak kan ik je verhaal feitelijk geheel beamen, ondanks dat je stuk vooral om de 700 serie draait.

Mijn 940 heeft ruim vier ton gelopen zonder grote technische storingen. Nadat het achterstalling onderhoud was ingehaald heeft mijn Volvo me in dik zeven jaar nooit problemen bezorgd.
Vroeger heeft m’n moeder ooit eens tijdelijk een 740 station gehad maar wat een bak ellende was dat. Werkelijk alles ging eraan kapot. Kapotte schakelaars, afbrekende ruitenwissers en uiteindelijk gewoon stilgevallen op de snelweg. Ik was zelf 7 of 8 jaartjes oud maar m’n moeder heeft geen positief woord over voor de 740, ook qua rijden vond ze het verschrikkelijk.
@Pordon: Volgende Onderdelen Liggen Verder Op
En een paar pica’s dan maar:
Overigens is dit stuk toch al eens voorbij gekomen op AB?
Avatar van W115
W115 via Android app
13-04-2012 om 18:36
Jaar of 15? Onzin dat ding ziet er ouder uit dan een 190 of een E30.
760GLT uit ’83, graag! In lichtgroen metallic met groen velours interieur…
Die yongtimer artikelen in AB zijn echt goed!Ga zo door! mijn opa had een 740 en weigerde steevast zijn gordel om te doen.Waardoor het waarschuwingslampje bleef knipperen.Hij had een redleijke originele oplossing hiervoor: Hij stak zijn opinel altijd in de gordelhouder.
@norge: die staat echt al zo lang op de computer hier. Gewoon een must-see, weet niet waarom die als vrij simpel filmpje toch zo aanspreekt :D Stiekem is dit toch de reden dat ik uiteindelijk een 16V heb gekocht.
Veel in gereden,veel plezier in gehad, zoop als een ketter en stuiterde als een bal over een klinkerweg bocht.
“Optioneel hadden sommige 740?s ook een sper- of zelfs limited slip differentieel…”

Sper-dif en LSD is hetzelfde.

Leuk artikel over een leuke auto verder!
Er zijn trouwens 3 verschillende turboblokken: B230FT, B230FK en de B230ET.

Ben zelf een B230FT op aan het bouwen (’96, dus zuigerkoeling en dikkere drijfstangen) voor in mijn Volvo 244 ’76. Alles erop en eraan (grotere intercooler, nokkenas, wasted spark ontsteking, chips, grotere turbo etc etc.). Schatting is nu ong. 280pk. met M90 bak. Als alles goed en wel loopt, stap ik over naar 16V, voor +400 pk’s. Me gusta!
Zo’n artikel is me uit het hart gegrepen.
De 740GL, sedan, bouwjaar 1986, was mijn eerste Volvo. Reed op LPG. Als occasion gekocht met 115.000 km op de teller in 1991. Heeft me fantastisch en werkelijk probleemloos gediend. Reed er vaak mee naar München, Hamburg en Berlijn. 150 à 160 op de teller waren standaard. Bij 563.000 km ingeruild op andere 740GL op LPG, bouwjaar 1990. Deze werd helaas bij kmstand 399.997 total loss gereden.
Korte tijd een 245 diesel gereden, maar dat was niet echt mijn auto. Deze ingeruild op een Saab 9000cse op LPG. Heerlijke rijdersauto, MAAR!: Hoe rijk moet je zijn om zo’n auto te kunnen rijden? Gewoon vreselijk, die kosten!
Na ongeveer 1 jaar ingeruild op een 945GL automaat op LPG. Heerlijke auto!
Maar toen vond ik een 960 2.5 handgeschakeld in Stockholm-uitvoering op LPG, exact in de kleur en uitvoering, zoals ik er altijd al van gedroomd had en ik was verkocht! Heerlijke 6-cylinder! Zalig reizen!
Maar helaas! Ik moet hem verkopen, omdat ik binnenkort mijn baan verlies. Met bloedend hart! Staat op GasPedaal.nl Maar Volvo’s met RWD? Iets geweldigs!
Een succesvolle auto, die veel aan de degelijkheidsroem van Volvo heeft bijgedragen. Maar het design (of het gebrek daaraan) was wel een grote misser. De niet hoekige Volvo’s ervoor en erna zijn zoveel mooier.
740, 240 estate-turbo, 850R, C30 :mrgreen:
Goed dat er redacteurs als Alwood zijn voor dit soort bijdragen.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!