Volvo S60 Polestar – babyblauw en 508 pk!

Auteur: , 126 Reacties

Zoals aangekondigd: Volvo heeft het op de heupen gekregen met de C30 Polestar, en zet de performancelijn nu door met een S60-variant.

Lieve help, een Volvo met 508 pk en 580 Nm uit de bekende T6-motor. Zijn ze helemaal wappie geworden daar in Zweden, of gaan ze graag de strijd aan met de M3’s en RS5’jes van deze wereld? We gokken op het laatste, want bij voldoende interesse zal Volvo samen met performancepartner Polestar meer van deze babyblauwe juweeltjes in elkaar zetten. Laten we het hopen.

Het T6-blok werd voorzien van een andere cilinderkop, een grotere in- en uitlaat, sterkere drijfstangen en een Garret 3171 turbo ter grote van een watermeloen (ruwe schatting). Dat vermogen gaat via een versterkte zesbak waar je lekker ouderwets zelf in mag roeren naar de vier wielen, en achteraan komt daar nog even een Haldex E-LSD (limited slip diff) tussen. Als dat geen ‘Ringmonster wordt.

De auto werd 30 mm naar beneden gebracht en de spoorbreedte nam zowel aan de voorkant (20mm) als de achterkant (40 mm) iets toe toe. Samen met schokdempers van Öhlins en dikkere stabilisatorstangen moet dit “a high level of power and handling” opleveren, zoals Volvo ons belooft.

Nog wat kwijl over? Dan komen hier de specificaties. Van nul naar 100 km/u gaat in 3,9 seconden en flink dooraccelereren brengt je uiteindelijk boven de 300 km/u. Hoever precies wordt niet gespecificeerd. Om weer te stoppen gebruik je de 380 mm grote schijven achter de 19-inch wielen en de door Polestar ontworpen zetels moeten je een beetje op de plek zien te houden als het er ruig aan toe gaat.

Aan de buitenkant zien we een gewijzigde bumper en achteraan maakt een koolstofvezel diffuser deel uit van het Polestar-pretpakket. Samen met de spoiler op de kofferklep is dit allemaal in Volvo’s windtunnel getest, en oké bevonden. Het gewicht, tot slot, komt uit op 1.640 kg.

*Volvo lief aankijken doet om Wouter achter het stuur plaats te laten nemen*