De huidige doet het prima, maar er zit meer in het vat.
Tot nu toe is het een beetje een vreemd seizoen voor Red Bull. In de voorgaande seizoenen was de Red Bull erg sterk op langzame circuits dankzij veel grip, maar kwamen ze vermogen te kort. Dat niet alleen, ook was de motor niet betrouwbaar.
In 2019 ligt het iets anders. Mercedes lijkt nu de upper hand te hebben als het aankomt op snelheid in langzame bochten. Daarbij presteren de Honda motoren boven verwachting. Qua betrouwbaarheid doen ze het zeer goed, qua vermogen lijkt het telkens beter te worden.
Op dit moment gebruikt Red Bull de Spec 3 motor in de RB15. Met die motor zijn nu al vijf races mee gereden, waaronder de twee races (Oostenrijk en Duitsland) die werden gewonnen met de zoon van Jos Verstappen achter het stuurwiel. Er is goed nieuws te melden: Honda heeft een ‘Spec 4’ motor klaarstaan. Deze schijnt behoorlijk wat extra vermogen te leveren. Dat laat Toyoharu Tanabe weten tijdens een interview met Autosport. Er zit echter ook een keerzijde aan de medaille. Want ondanks dat meer vermogen natuurlijk meer dan welkom is, gaat de upgrade gepaard met gridstraffen.
We bespreken het constant met de teams. Uiteindelijk moeten wij besluiten wanneer we de nieuwe motoren gaan toepassen. Op dit moment is er nog geen beslissing genomen. Het hangt een beetje van de situatie af. Uiteraard hebben de teams ook hun voorkeuren. Het is erg gecompliceerd.
Wel laat Tanabe weten dat er twee plannen zijn: een korte termijn plan en eentje voor de lange termijn. De korte termijn planning is om nog twee of drie races met de oude motor (Spec 3) te rijden en dan hopen dat de nieuwe motor (Spec 4) de rest van de races van het seizoen gaat halen. Volgens Honda zijn de motoren goed genoeg om 6 races te rijden zonder vermogensverlies of ernstige betrouwbaarheidsissues. De veilige planning (lange termijn) is om zo lang mogelijk door te rijden met de huidige motoren totdat vermogensverlies optreedt.
Als we kijken naar de circuits die nog bezocht gaan worden, beginnen we meteen goed met Spa-Francorchamps en Monza. Twee banen waarbij motorvermogen enorm welkom is. Tanabe geeft ook te kennen dat ze hun pijlen eerder willen richten op Singapore, omdat Red Bull daar een grotere kans heeft om te winnen. De belangrijkste race voor Honda is echter op 13 oktober, de GP van Japan. Na jaren van pech en schaamte kan Honda eindelijk terugslaan op hun eigen baan. Niet alleen omdat het Japan is, maar Suzuka International Racing Course is eigendom van Honda Motor Co. Ltd.
wildbeest zegt
zie ze in Japan de boel wel opblazen
stuko zegt
@wildbeest: haha.. ik denk inderdaad dat ze hun thuiswedstrijd gebruiken om compleet voor schut te staan ?
rob5nismo zegt
@stuko: net pas Mercedes dit jaar
rikv99 zegt
@rob5nismo: en Ferrari dit jaar… voel ik aan mijn water.
rob5nismo zegt
@rikv99: en de cirkel is weer rond dan
sonnybonds zegt
Mooie natuurlijk dat de honda motor zo goed is maar vorig seizoen was wel spannender met de renault motor
katoenboer zegt
@sonnybonds: ja, het was heel spannend of Max de race zou uitrijden
hiostu zegt
Het staat mij bij dat vorig seizoen of het seizoen ervoor RBR in 1 wedstrijd meerdere motor wissels gedaan zodat ze 1 wedstrijd 30 plekken gridstraf kregen, maar dan wel meteen een aantal nieuwe motoren had.
harrie zegt
@hiostu:
Als dat al mag, lijkt me sterk dat Honda dat gaat doen in een ontwikkelingsjaar.
Zit je straks met 2 x een spec 4 in de poule terwijl 5 later in het seizoen misschien al beschikbaar is.
laptom zegt
@hiostu: mag niet meer. Alleen de laatste nieuwe motor die je in de weekend gebruikt komt in de poule.
hiostu zegt
@laptom: thanks! Die verandering wist ik nog niet. Dus dan is dat geen optie meer.
harrie zegt
Max laten ze geen gridstraf pakken in Spa lijkt me, dus Monza lijkt me voor hem een logische keus, daar eindigt ie dan toch wel als 5e.
Misschien dat Toro Rosso wel in Spa al ruilt bij wijze van test voor Red Bull.
Gulli zegt
@harrie: of alleen Albon, die begint toch met 0 ervaring dus het verschil merkt hij toch niet. En hij moet sowieso nog inkomen dus een eventueel lage eindpositie is minder erg lijkt me.
Dutchdriftking zegt
Winnen op Suzuka is natuurlijk een droom!
Robert zegt
Als Max z’n gridstraf moet pakken, weet je in ieder geval dat er het nodige spektakel vanuit het middenveld te verwachten is.
verplicht zegt
Spa doen ze niet wisselen maar draaien ze m wel vol open.
Die hoeft geen extra race meer te doen dus dan kan t best.
Monza nieuwe Spec, alles vers, achteraan starten en alles boven top 5 is mooi meegenomen.
mikespek zegt
Zou beide Torro Rosso’s het nieuwe blok geven, zodat ze hem goed in de praktijk kunnen testen, en dan kijken hoe ze hem evt kunnen optimaliseren en zodra de redbulls er een nodig hebben dat hij klaar staat en misschien nog iets geupdate
Gulli zegt
Alle pijlen richten op Singapore, neem aan dat je daar dan juist geen nieuwe motor in legt. Als je wil winnen helpen gridstraffen daar niet bij.
w0o0dy zegt
In Spa kan Max prima inhalen dus gelijk de nieuw erin. Één keer achteraan starten en de komende 5 of 6 races profijt van trekken. Albon niet wisselen naar de nieuwe en Kvyat wel. Twee met de oude motor die verder voorin starten en twee man die zullen moeten inhalen. Dan met een goede strategie maximaal profiteren van twee man die punten afsnoepen of de boel ophouden en twee die door het veld opstomen. En als Max achter Gasly of Albon zit dan mag hij er gelijk langs..
caspart zegt
Ik ben heel benieuwd naar Spa, jammer genoeg kan ik er dit jaar niet bij zijn.