Eindelijk gerechtigheid?
Het is vandaag wel een milieuvriendelijk politiek-ochtendje. Vanuit diverse hoeken moeten er maatregelen genomen worden omtrent het milieu door middel van onder andere extra belastingen en ingrepen van de overheid. Vervolgens moet dat keurig onder de noemer ‘valt wel mee’ weggemoffeld worden.
Korte samenvatting. In Nederland betalen wij extra belasting over een auto, ondanks dat we één Europa hebben (waar ze geen BPM kennen). Deze belasting mocht dan ook niet, maar wordt nu geheven over de CO2-uitstoot, iets dat wél mag. Als je maar genoeg heft, komt de overheid vanzelf weer op hun ‘oude inkomen’ terug.
Onlangs zijn we van de NEDC-cijfers afgestapt en maken we nu gebruik van veel realistischere WLTP cijfers. Dat betekent een hogere uitstoot. Destijds beloofde de toenmalige staatssecretaris van financiën (Erik Wiebes, VVD) dat deze stijging níet zou worden doorberekend aan de automobilist. Zijn opvolger, (Menno Snel, D66), liet dat vervolgens wél gebeuren, maar deed wat elke doorgewinterde politicus uiteindelijk doet: ontkennen en schermen met een flut-rapportje. Ondanks dat auto’s aantoonbaar duurder zijn geworden, stelt Menno Snel dat auto’s groter en zwaarder geworden zijn en dat ze daardoor duurder zijn geworden. Right…
Maar gelukkig zijn daar de gouwe oude CDA en VVD nog. Die hebben de wiskundig weinig onderlegde staatssecretaris op het matje geroepen. Beide partijen hebben aan Snel opgedragen dat er een nieuw onderzoek gestart moet worden, zo meldt BNR. Hopelijk niet door het TNO, waarbij je de uitslagen van te voren blijkbaar kunt aanvragen. Dat blijkt al helemaal uit het rapport van de KPMG, dat met minder warrige taal aankomt. Zij hebben gewoon de prijzen van alle populaire auto’s vergeleken en kwamen tot de conclusie dat auto’s wel degelijk duurder zijn geworden, tegen de afspraken in.
De afspraak was namelijk dat de transitie van NEDC naar WLTP budgetneutraal zou verlopen. De prijsstijgingen zijn in sommige gevallen van de zotte. Bijzonder zuinige autootjes als de Volkswagen Up en Citroen C1 werden meer dan 800 euro duurder. Op een Up moet je 2 mille aftikken vanwege de impact die het autootje heeft op het milieu. Het nieuwe onderzoek wordt verricht door de Algemene Rekenkamer. Naar verwachting worden de resultaten in de zomer van 2020 bekend gemaakt.
Meer lezen? Deze 6 kleine autootjes hebben een G-label.
occasiefapper zegt
Ver van m’n bed show dit. Tegen de zomer van 2020 is iedereen allang vergeten dat ze teveel hebben betaald, omdat er waarschijnlijk een nieuwe maatregel doorheen is gedrukt die het nog minder aantrekkelijk maakt om een auto te kopen.
RiKe zegt
“Het nieuwe onderzoek wordt verricht door de Algemene Rekenkamer.” Kortom niets aan de hand mensen, legale praktijken, auto’s zijn gewoon groter en zwaarder geworden, jullie worden heus niet genaaid. Zeg meneer Rutte, mag ik nu even m’n bonus vangen voor het uitbrengen van dit valse rapport?
ukbob zegt
@rike: plus die 1.000 euro, er vanuitgaande dat je werkt? Die hebben we namelijk ook nog tegoed…
RiKe zegt
@ukbob: exact, en het kwartje van Kok…en de 10 cent per liter die er af zou gaan bij de overstap naar de nieuwe type brandstof…
Edge zegt
Alsof dit ook maar iets gaat uitmaken. De Rekenkamer huurt waarschijnlijk een of ander bureau in, dat mag dan voor tonnen of miljoenen onderzoek doen, en vervolgens wordt er weer een of ander lullig regeltje verzonnen waarom het onderzoek niet betekent dat de BPM omlaag kan. De stikstofcrisis daar wel een goede kandidaat voor.
cossiekiller zegt
Ik pleit voor een elektrische stoel in de auto van M. Snel. Milieuvriendelijker kan niet.
dunhozzie zegt
@cossiekiller: Iemand dood wensen is nooit cool.
daihatsucuore zegt
@dunhozzie: Daarom zei hij ook elektrische stoel. Stoelverwarming enzo.
cossiekiller zegt
@daihatsucuore: Inderdaad. Lekker warm in deze koude maanden. ;-)
leovreenen zegt
@cossiekiller: toch wel weer jammer datie dan niet aanmag… Wamt actieradius
dunhozzie zegt
@cossiekiller: mits je dat echt bedoelde, excuus
turbobrick zegt
@dunhozzie: fijnbesnaarde mensen hebben sowieso niks te zoeken op een auto forum.
mashell zegt
@daihatsucuore: onbegrijpelijk dat mensen niet door hebben dat als het op autoblog over stoelen gaat dat het dan over autostoelen gaat.
gregorius zegt
Heerlijke onzin ook weer dit.
Maar het is wel leuke statistiek.
Geef de database van alle autos van die jaren en de uitstoot in de 2 meetmethoden aan alle universiteiten en laat per universiteit 5 man, individueel aan deze casus werken voor een scriptie. Moet je zien wat eruit komt! (nieuwe methode zorgt voor meer belasting).
Maar het maakt geen reet uit. ALS er uit het onderzoek komt dat dit zo was, komen ze met een nieuwe maatregelen die eventuele compensatie weer weghaalt en er zelfs waarschijnlijk een schepje bovenop doet.
ds3thp zegt
Gewoon weer kansloos dit. Horen we niks meer van, en als we wat horen dan zal er weer wat anders verzonnen worden waardoor de BPM wel omhoog kan.
Minder brandstof accijns inkomsten bijv. doordat we met z’n allen 100 moeten gaan rijden ?
Maar de verhoging die in januari gepland staat zal wel gewoon van invloed zijn op mijn nieuw bestelde auto, en terugkrijgen zal er niet inzitten….
Dutchdriftking zegt
Een prijscorrectie in de toekomst is leuk, maar gaan we iedereen die tot dan toe te veel betaald heeft ook compenseren?
turbobrick zegt
@dutchdriftking: We weten allemaal hoe dat gaat met die voordelen en correcties in de toekomst ….
Juist ja …
ghost zegt
Probleem in NL is dat niemand wat eraan doet op de momenten dat wijzigingen in gaan. Wellicht moeten wij ook niet zo extreem worden als de Fransen maar iets meer mag wel. Je merkt dat achteraf terugdraaien ook nergens op uitloopt. Er zal een nieuw onderzoek komen en die zal aantonen dat auto’s duurder zijn geworden, maar gaat er daarna wat veranderen?
Nope!
turbobrick zegt
@ghost: Klopt, de Nederlander is een laf volk.
Verder dan klagen op het internet, feestjes en aan de bar komt het niet.
Dat weet men dus het zal nooit stoppen.
Komt met name door de mentaliteit en doordat het nog veels te goed gaat en men dus veel te verliezen heeft.
elemento zegt
Ambtenaren Den Haag gaan toch altijd met fiets. Zij kunnen altijd nieuwe regels verzinnen
kobus1967 zegt
Weten jullie nog dat de verhuurdersheffing voor woningcorporaties een tijdelijke crisismaatregel was?
Het blijft nu altijd crisis?
phaeton zegt
Ach ja. Ik las vanochtend ergens dat nieuwe diesels ontzettend schoon zijn. Maar de maatregelen schrappen om “die getsie vieze stink” diesels juist te ontzien, dat doen we dan weer niet. Zoals hierboven al wordt gezegd: in 2021 is allang weer iets nieuws bedacht waardoor je op je blote knietjes zou wensen dat je een auto kon kopen volgens de 2019 belastingen
dreetje zegt
Wij worden dubbel genaaid.
De EU legt ons regels op en laat ons het meeste van alle Europeanen betalen.
De Nederlandse bestuurders zijn ontspoorde gereformeerden die hun door de schepper opgelegde schuld doorberekenen aan de burger.
406_v6 zegt
Dit is het nieuwe “kwartje van Kok”…
goodvibrations zegt
Ben ook wel benieuwd wat dat onderzoek gaat kosten.. ongelofelijk iets wat iedereen zo kan controleren moeten we “onderzoeken”. Kan alleen in de ambtenarij/politiek dit… erken dan liever dat je of het niet wilt wijzigen want “begroting” of pas het aan..
frank2b zegt
Gerechtigheid? Nee. Nieuw onderzoek? Ja.
turbobrick zegt
Mensen die denken dat hier ook maar iets uit komt dat gunstig is voor hun knip zijn rijp voor het Pieter Baan centrum.
Net zoals het voordeel dat je hebt met electronisch rijden in de toekomst.
Soms kan je tijdelijk een voordeel hebben als je op tijd (vroeg) instapt met iets nieuws maar zodra de groep groot wordt en de staat teveel geld misloopt dan is dat snel afgelopen.
Welkom in Nederland.