Doe je je motorkap open, ziet ’t eruit als het gebit van Flavor Flav.
Goud in auto’s duidt in de meeste gevallen op wansmaak. Het enige voorbeeld dat me zo te binnen schiet waarbij dat niet zo is en waar het goedje werd gebruikt ook echt omwille van de functionaliteit (hitte management), is de legendarische McLaren F1. Oh wacht, Pagani/AMG lepelde in z’n meer recente creaties ook enkele goudkleurige onderdelen onder de motorkap.
Verder is het toepassen van goud(kleurige onderdelen) op auto’s op z’n zachtst gezegd discutabel. Kijk hier maar. Of daar. Alpha Performance heeft daar verder lak aan en komt met dit inlaatspruitstuk voor de Nissan GT-R op de proppen, dat deels uit carbon is vervaardigd. Wellicht moet dat laatste de stevige prijs van maar liefst 8.000 USD (voor een exemplaar dat niet goudkleurig is afgewerkt) rechtvaardigen. De vermogenswinst zou dan wel weer rond de 95 pk moeten bedragen, mocht u dat over de streep trekken.
ferrari94tr zegt
Beter dan dat lelijke rood.
smoothoperator zegt
@ferrari94tr: ja hoop niet dat jouw shit lelijk rood is!
g40freak zegt
I.c.m met een rondje langs de chips boer misschien.
Maar bijna 100 pk door een spruitstuk?? Geloof er niks van.
ej20g zegt
@g40freak: het is een product van AMS Performance, dus geloof het maar. Wel denk ik dat er een remap aan te pas moet komen, maar dat is niet meer dan logisch.
dawwg zegt
@ej20g: Ja en zonder spruitstuk krijg je met een remap er ook minstens 80pk bij; en vermoedelijk moet je ook het uitlaatsysteem upgraden om de spruitstuk-upgrade volledig te kunnen benutten. Besteed die 8K dan liever aan een front-to-back stage 2 upgrade dan aan slechts 1 carbon onderdeeltje (met of zonder goud); dit is gewoon hetzelfde marketing truukje als HDMI-kabels met goud-contacten (veel betalen en vrijwel uitsluitend placebo effect)…
ej20g zegt
@dawwg: daarzit uiteraard een (grote) kern van waarheid in. Dat neemt uiteraardniet weg dat AMS verschrikkelijk goed en mooi spul in de aanbieding heeft. Als je geld hebt om die onderdelen aan te schaffen dan zul je die €8.000 voor dit spruitstuk ook niet missen. Rijke Russen en Amerikanen zijn gek op dit soort spul.
dawwg zegt
@ej20g: Eensch; dat er markt voor is, geloof ik maar al te graag; net zoals bij die HDMI kabels :) Maar voor die 8K carbon versie zonder goud is denk ik stukken minder markt … kun je nog zo’n goed verhaal hebben als carbon-koper, maar carbon lijkt voor de leek plastic en doet het dus niet zo goed in de kroeg; goud spreekt echter voor zich ….
isn1981 zegt
@dawwg: denk niet dat je dit voor pk winst moet doen maar puur voor het aanzicht. Dat zou ik doen.
Tonnie zegt
@dawwg: hahahaha so true. Hdmi van de action voor 1.50eu heeft exact hetzelfde effect als een ‘gold plated’ kabel van 45eu. Het is een digitale stroom, die doet het wel of die doet het niet.
redbeams zegt
@thijsj: Eens…alleen ligt het verschil ‘m dan juist weer in bouwkwaliteit en niet dat het perse een beter beeld oplevert.
nord zegt
Als je nou eens uitlegt waarom het goudkleurig is.. Of moeten wij dat maar weer doen..
jerommeke zegt
@nord: Thank you!
Foramen zegt
@nord: lijkt me in deze puur esthetisch, niet zoals ik de F1 als hitteschild.
mpowerm3 zegt
@nord: goud geleid de warmte sneller wat weer beter is voor de performance van de motor.ben geen expert maar had het gezien bij een bmw m4 van JP performance op youtube.check even zou ik zeggen.
davelepeef zegt
@mpowerm3: lol. Bedoel je nu serieus een spruitstuk uit goud, en niet -zoals hier- goudkleurig aluminium?
heidekonijn zegt
Hallo? Goud is letterlijk zo zwaar als lood, smelt relatief vroeg en is zacht. Dus totaal ongeschikt voor een motorruimte of wat dan ook in of op een auto.
Wat je ziet is een gekleurde legering. Zoals Alfa sinds de sixties gebruikt in zijn fabrieks-competitie blokken.
roppp zegt
@heidekonijn: los daarvan: goud kost tussen de €35.000 en €40.000 per kilo (afhankelijk van het aantal karaats).
heidekonijn zegt
Was niet specifiek @davelepeef overigens, geen idee hoe het hier terecht komt.
phaeton zegt
Vla-flip wie?
Jochempie zegt
Okay, anders frees je even een inlaatspruitstuk uit massief aluminium, waarom niet?
davelepeef zegt
@Jochempie: dr moet een reden zijn om zoveel geld te vragen. Met een gesneden plaatje en wat buisjes alu kom je dr ook, maar da’s niet zo blits :)
Jochempie zegt
@davelepeef: Maar dan toch lassen! wtf??
Foramen zegt
@Jochempie: je kan met een frees niet altijd overal bij en een mooie tig las straalt technische kunde uit. Ik geniet wel van de combi 5-assig freesen en tig lassen.
davelepeef zegt
@foramen: zeker, het is erg fraai gemaakt. Maar het is wel in het kader overbodig werk/kosten. Prima natuurlijk maar het kost niet zoveel omdat de performance zo geweldig is maar omdat het schmuck voor je motor is
allesmetturbo zegt
Duur geintje
gash zegt
Met een beetje zoeken vind je een redelijk knappe R32 voor $8000…
rob5nismo zegt
Aan de lassen te zien is het aluminium
danmar zegt
@rob5nismo: ja, dacht je nou echt dat er een spruitstuk van kilo’s aan echt goud inzat?
roppp zegt
@danmar: niet voor €8.000.
rob5nismo zegt
@danmar: nee leek me nog al stug
Dutchdriftking zegt
100pk met n spruitstuk, dat is echt heeel fors!
lekbak zegt
Ik vind het geen bijzonder mooi werkstuk. Alleen omdat het goud is maakt het nog niet mooi. Ik zie veel liever netjes afgewerkte simpele spaghetti.
csx3000 zegt
@lekbak: Een spaghetti is niet zo simpel, EPS kan het niet.
bohica zegt
@lekbak: spaghetti inlaatspruitstuk ?
davelepeef zegt
Ik dacht dat de ribbels op de buizen grafisch waren door de belazerde fotokwaliteit, maar komt dus door het frezen. Klote schoonhouden :) Hopelijk is de binnenzijde wel glad…
arjontje zegt
@davelepeef: je wilt de binnen kant juist niet glad hebben.
Maar een mooi golvend motief als een golf bal.
davelepeef zegt
@arjontje: zit wat in, maar dat heb ik nog nooit gezien?
davelepeef zegt
@arjontje: ff gegoogeld, zie het inderdaad. Grappig, weet meer van motoren met carburateurs, daar is wat grof vaak gewenst ivm wervelingen > beter mengsel. Dacht directe inspuiting > gladde kanalen, maar toch niet. Van ’n echt fraai patroon kan je alleen vaak niet echt spreken als ik voorbeelden zie.
FlighTom zegt
@davelepeef: Zolang de wand van de kanalen een beetje ruw is, is het al 80% goed. Een golfbal patroon is inderdaad moeilijk aan te brengen in een buis maar zou wel het meest effectief zijn!
escort77 zegt
Ik ken nog wel enkele voorbeelden waarbij goud(kleurige onderdelen) toegestaan zijn:
– velgen van de Clio Williams
– velgen van een Impreza 555
– als kleur voor bbk remklauwen
– embleempje op sommige Lexus’ (op het randje, hangt wel van carrosseriekleur af)
dawwg zegt
@escort77: Wat te denken van orale implantaten van de bestuurder … Zijn die wel of niet toegestaan in jou context ?
clarkson zegt
@escort77: Porsche logo’s en belettering (911 van 1965-1974)? Heel gaaf die goude belettering vind ik.
davelepeef zegt
@escort77: harten van de meerdelige BBS honingraatvelgen op je pikzwarte 80’s Mercedes?
escort77 zegt
@davelepeef:
onder Fordjes staan die velgen ook niet verkeerd hoor:
escort77 zegt
@escort77: mmm, deeplinken vinden ze niet leuk.
bedoelde de Ford Escort mk2 Zakspeed, bijv. in Mampe livery
davelepeef zegt
@escort77: jij snapt ’t… Maar dat is niet in het ‘foute’ kader. Velgen onder een DRM auto, da’s als de lingerie op een Victoria’s Secret model… Hoewel die zónder ook leuk zijn…
azenomei zegt
Oeps, per ongeluk is het woordje “de” in de titel van dit artikel terecht gekomen.
Hupke zegt
Ik ben wel benieuwd naar de coating. Het ziet er geen echt goud uit, en komende van zo’n tuner kan het gewoon voor de show zijn.
Maar ervanuitgaande dat dit onderdeel van alu of magnesium is (gezien de bewerking) en dat d inlaat door de turbo’s ook best wel warm word… kan het ook wel functioneel zijn. Of het dan thermisch is of tegen corrosie, en hoe die aangebracht werd is best wel boeiend.
bogaertd zegt
Is gewoon goud anodisé en geen goud… idem bij de goudkleurige Pagani ondedelen.
Al zijn er idd sommige wagens (racerij) die echt gouden beplating gebruiken voor een betere warmte geleiding -> betere afkoeling