1 miljoen km op de teller zetten, het gebeurt ook in NL

Auteur: , 71 Reacties

Sommige auto's worden geboren om snel weer afgedankt te worden, maar andere auto's lijken voorbestemd echte kilometervreters te worden. Met name Zweedse wagens doen dit, in combinatie met een hondstrouwe eigenaar. Nu hebben we er in Nederland ook één: een Volvo die de magische 7 cijfers gepasseerd is!

Dit is Ton Broeckx. Met zijn hoed, grote hond, en elleboogstukken precies het type man dat je in een Volvo 240 verwacht. Hij kocht zijn baksteen in 1991 en zette de teller onlangs op een respectabele 1 miljoen kilometer, of een miljard meter, zo je wilt. Gemiddeld is dat een nette 50.000 kilometer per jaar, net zoveel als een gemiddelde leasebak, met het verschil dat deze 240 dus niet na 3-4 jaar afgedankt werd.

Bij ons weten is het in Nederland nog niet zo vaak voorgekomen dat er een miljoen op de klok werd gezet (wel in Griekenland en andere landen), toch een kleine 25 rondjes om de aarde. Dat verdient een applausje, en misschien een lekker doosje snus of pijptabak voor meneer Broeckx. This Ton rocks! Bekijk de video hieronder of via op autojunk!

Bonus: Kijk, nóg een Volvo met meer kilometers dan een gemiddelde truck:



71 reacties

Er zijn al vele auto’s die de miljoen hebben bereikt, alleen zijn deze auto’s vaak teruggedraaid door autodealers en garagehouders zelf.
@bempi:
Ik vermoed dat ook dat ze Volvo’s vooruitdraaien om interessant te doen :)
@StijnB: LOL!
@bempi: Nee hoor na de miljoen draait de teller vanzelf weer op nul, dat doen niet de autodealers ;)
@straatpiraat: staan ze niet vast op 999.999 dan?
@gerbie: Die sneue vijfcijferige tellers van bijv. Ford blijven toch ook niet staan op 99.999?
@benzinehoofd: nog nooit in een redelijk recente ford gezeten dus geen idee hoe het zit.

Thuis wisselen wij om de 3 jaar van auto met dan 100k op de teller on een vagje.
@benzinehoofd: Nee, maar de kans dat een Ford van die generatie (Ford Ka gen. 1 enz.) de 99k KM haalt is gelijk, zoniet kleiner, dan de kans dat een Volvo 240 een de miljoen aantikt…
@RRenault: Hahaha, ik heb nog nooit een auto gekocht met minder dan 100.000 op de teller. Mijn laatste twee stonden zelfs boven de 200.000.
@dafmaf: dat geloof ik graag. Maar dan zijn dan geen Ford’s denk ik. Bij veel auto’s zijn enkele tonnen op de teller geen probleem.
@straatpiraat: of na 300.000 km. Een tijdje geleden zag ik een filmpje van een figuur die dacht te filmen dat z’n Golf II naar de 400.000 zou gaan, maar tot verbazing van de chauffeur sprong hij na 299.000 terug naar 0. Eerst balen natuurlijk maar toen bedacht hij zich: “Ich hab’ ein neues Auto!!!”
‘k Weet niet meer waar ik ’t filmpje gezien heb, maar het was wwel grappig.
@potver7: Whaha heb bij een type 1 Suzuki Alto gezien dat de teller al na een ton op nul sprong!
Ja ik zou ook een auto die 8 ton op de tellen heeft staan terugdraaien naar 5 ton, dan is ie vast veel meer waard.
@maferick74: denk dat hij dan toch zeker 3 tientjes stijgt
Bill Oddey?
Respect. Het blijven geweldige auto’s. Op naar de 2 miljoen!
Dr stond lang geleden een oud baasje in de Autoweek met een Merc met meer dan een miljoen dr op. Die had ook een speldje van Mercedes gekregen geloof ik.
@E34M5Touring:

Haha idd dat klopt, had ruim een miljoen op de teller

in zijn onderhoudshistorie bleek dat er wel , weet ik t hoevaak , de ster was vervangen omdat deze steeds afgebroken werd, was in die tijd ( guldens ) volgens mij nog 120,- per keer !
@hooligan: Ster is ongeveer f20,- en geen 120,- , ik kan t weten als ex Stergam magazijn chef.
In het filmpje wordt verteld dat onze Tonnie hem in 92 heeft gekocht. Enigzins vreemd ook dat hij in 95 van eigenaar is gewisseld..
@stasz:

In gezinnen met 1 auto wordt geregeld gewisseld van “eigenaar”. Zo behoudt je namelijk je no-claim korting. Wanneer jij bijvoorbeeld 60% no-claim korting krijgt en vervolgens heb jij een jaar of langer geen auto op je naam dan vervalt deze weer. Zodoende kun je het beste als je met z’n tweeën bent, en je hebt allebei al no-claim opgebouwd, en maar één auto rijd jaarlijks wisselen van naam.
Zo bouw je allebei no-claim op zonder dat het vervalt bij iemand.
Overigens, De teller-afwijkingen van deze bouwjaren willen nog wel eens op een vette 10% neerkomen. Maakt normaal gesproken niet zo veel uit maar als je aan de miljoen toe bent mis je toch 100.000km of in het geval van deze 240: 2 jaar.
Heb recent in een 240 mogen rijden en dat reed zelfs naar moderne maatstaven erg goed! Rijdende zeecontainers zijn t, onverwoestbaar.
@bazzelijn: totdat ze frontaal op een renault modus klappen, dan is er niks van over, en de bestuurder van de modus stapt zonder kleerscheuren uit. Check youtube :)
Ondertussen is de APK al wel 2jaar verlopen
Die van mij zit er ook bijna op, ik denk nog 15 jaar door rijden
@fabian: Hahaha I lol’d! :) oooooooo nog 15 jaar.. da’s niks.. ;)
Echt onzin dat de meeste auto’s na 2 a 3 ton al worden afgeschreven. Dat is pas milieuvervuilend…
@autoblogger: geen onzin en ook niet slecht voor het milieu, ze rijden namelijk nog vrolijk door in andere werelddelen. Kontargument van klassiekerrijders dit
http://youtu.be/tKOVF1qwPzI
dat is pas hart voor je volvo hebben
Is ’t een Amazon, of Amazone? Rijdt die 240 op lpg? Je moet toch behoorlijk masochistisch zijn om met zulke oude vervuilende en veel minder veilige bakken op pad te gaan. Misschien een imago kwestie?
Ik heb vroeger van familie zo’n 240 estate wel mogen lenen, maar dat reed niet bepaald fijn vond ik.
@fit4fun:
Weleens gehoord van emotie?
Een tochtende, onder je reet vandaan rottende Britse cabrio. Dát is pas masochisme. En toch is het geweldig!
Op autoweek bij klokje rond staat een citroen gs op LPG en die zal ook het miljoen wel gehaald hebben
Ik dacht even wat heeft de ex hoofdredacteur van AutoVisie hier nou voor aandeel in? “This Ton rocks..” maar na twee keer knipperen viel het kwartje.. hihi..

OT: Geweldig! Heb wel eens rondgereden met een Volvo 240 Polar Station.. maar deze auto’s rijden ook echt gewoon heerlijk. Eigenlijk waren dit voor mij de echte laatste Volvo’s. De 240, 940, 960, 740. De 400 series vond ik al veel minder echt met hun Renault 1.7 blok.. En toen kwam Ford en werd de V50 een te dure Focus Station etc, etc, afijn de rest weten we allemaal.
Bij de Nederlandse DS-club zijn er in ieder geval ook drie leden die een dergelijk kilometeraantal claimen. Niet alleen Zweedse en Duitse auto’s dus.
@berend90:
Pfffff
De DS was in ‘zijn’ tijd de ultieme kilometer vreter, de wegligging, de remmen en het comfort stonden op een eenzaam hoog niveau.
Er werden DS’en ingezet voor het vervoer van kranten ’s nachts en veel verzekering experts (in scheeps schade’s)
zwoeren bij de DS.
Die werden b.v. ’s avonds thuisgebeld om ff in Lübeck Duitsland onmiddellijk een schade te gaan opnemen.
Ik heb nu een volvo 240 zoals deze hier en ik ga er dit jaar de carbage run mee rijden, is echt wel een zalige bak met de 6cilinder van VW/audi onder de motorkap!
Leuk.
Gefeliciteerd.
Maaarrre wat zou de gemiddelde in Afrika residerende Peugeot / Toyota / Nissan dan wel niet gelopen hebben?
Na in Europa nieuw te zijn verkocht en een jaartje of wat gepamperd te hebben rondegereden?
Over stik onverharde wegen en geen dealert in de buurt !
Kijk dit fillempie eens over avonturiers die met twee op de SLOOP gekochte 504’s gewoon naar Afrika reden…..
http://www.youtube.com/watch?v=mhHOXMAQQL8&playnext=1&list=PL7C0540809F011DD6&feature=results_video
@desjonnies: Heb de film die in de beschrijving staat bekeken, wat moet dat een fantastisch avontuur geweest zijn voor de heren. Oproepje in de krant en dan met vier bij elkaar geraapte mannen zo’n toch maken. Een ervaring die je volgensmij nooit vergeet, lijkt me zeer indrukwekkend.
1 miljoen met een Fiat Doblo 1.6 benzine bron : autoweek ?

De Fiat Doblo van Ignace Decroos (61) heeft ruim één miljoen kilometer op de teller. ‘De auto bolt nog steeds heel goed.’
Ignace Decroos uit Boezinge werkt als koerier voor de firma Jetcar. In 2002 kocht hij een Fiat Doblo, een 1.6 benzineversie met 103pk en een lpg-installatie. Acht jaar later en ruim één miljoen kilometer verder doet de wagen het nog steeds uitstekend.

‘Jaarlijks rijd ik 120.000 kilometer’, zegt Ignace Decroos. ‘De wagen is soms zwaar geladen en geregeld trek ik ook een aanhangwagen mee. Maar het bakje heeft me nog nooit teleurgesteld.’

Decroos doorkruiste met zijn auto al een pak landen. ‘Ik toerde onder meer al rond in Noorwegen en Hongarije. Soms is het wel een race tegen de klok. Het aantal boetes voor overdreven snelheid dat ik tot nu kreeg, valt echter best mee. Maar ook urenlang in de file staan was al mijn deel. Ik gebruik de wagen alleen voor het werk. De gezinsuitstappen gebeuren met een andere auto. Ook een Fiat Doblo trouwens.’

Eén miljoen kilometer is niet niks. Dat is ongeveer 25 keer de omtrek van de aardbol.

‘De voorbije jaren moesten er wel al enkele onderdelen worden vervangen.’, zegt Decroos, die er even het piekfijn ingevulde onderhoudsboekje bijhaalt. ‘De koppeling gaf na 500.000 kilometer de geest. De versnellingsbak was na 820.000 kilometer aan vervanging toe. Maar de ophanging is nog steeds origineel. Net als de stoelbekleding.’

Het onderhoud van de wagen gebeurt bij garage Monteyne in Lo, sinds 1992 een officieel verkooppunt van Fiat. Ludo Monteyne en zoon Jeroen dienen de Doblo van Ignace de beste zorg toe.

‘Wagens met 300.000 of 400.000 kilometer op de teller, daar kijkt niemand nog van op. Al gaat het dan voornamelijk wel om dieselwagens’, zegt Jeroen Monteyne. ‘Een auto met een miljoen kilometer daarentegen is wel redelijk uniek. Zo’n pak kilometers haal je niet zomaar. Veel hangt af van de manier waarop je met de wagen rijdt. Respect voor de mechaniek en een nauwgezet onderhoud zijn dan onontbeerlijk.’

‘Ik hoop nog een tijdje met de wagen te kunnen rondrijden’, zegt Ignace Decroos. ‘Hij bolt nog steeds heel goed. Mijn volgende auto wordt zeker opnieuw een Fiat Doblo. Daar bestaat geen twijfel over.’ line”]
@Tweede: met alle respect hoor maar als je het zo lang vol houdt in een fair doblo ben je echt niet goed bij je hoofd. Verwen je zelf eens en koop een nieuwe auto. Door jou lopen al die garageverkopen achteruit. Haha.
@gerbie: huhh , de (goedkope) koelkast ruilen we toch ook pas in als ie stuk is …
@Tweede Woning: Je moet jou koelkast zien als de airco, nee die wissel je idd niet. Maar een auto(complex voertuig) is net als een keuken vol apperatuur. Na een poosje ben je er klaar mee en koop je een nieuwe? Of wacht jij tot je door het aanrechtblad heen kan kijken?
@Tweede: die doblo heeft 5x ofzo een nieuwe motor gehad.
Ach joh, bij 1 miljoen km zijn Volvo’s net ingereden!
kocht hem in 1992 zeggen ze in het filmpje,
en ik vind het niet zo heel bijzonder.. als je een kwaliteitsauto hebt, en gewoon goed onderhoud pleegt.
ja bij die nieuwe auto’s lukt het niet meer. Maar oudere auto’s blijven gaan.
Kan @AB niet een functie maken zodat je al je spots kan zien? Ik probeerde een spot van me te vinden van nog zo’n “miljonair” maar dat lukt me niet op deze manier…
Bah, vieze, onveilige vervuilende rotte bak. Lijkt ook op z’n eigenaar, die drinkt volgens mij ook teveel. Dankzij de mrb herinvoering op nepklassiekers gaan er hopelijk een heleboel 240’s naar de sloop, wat een lelijke stinkhokken zijn dat toch..
@flippert: Voor een auto uit ’91 of ’92 is sowieso MRB verschuldigd… dus jouw grief over nepklassiekers gaat in dezen NIET op.
@406_v6: weet ik wel hoor, schatje, ik doelde op het steeds verder uitdijende leger pre ’87 240’s dat Nederland rijk is..
@flippert: Schatje? Bukken voor Bubba doe je zelf maar….
@flippert: die achterlijke commentaren altijd. Die volvo is vast even vervuilend als een nieuwe vergelijkbare auto. En dan heb ik het over verbruik, niet over co2. Da’s namelijk een onschadelijk gas dat vrij in de natuur voorkomt.
@driftkicker: oh.. Nou, sorry hoor..
Snif, ga morgen mn V70D5 met 428k op de teller inruilen.
Rijdt nog als een trein, maar de MRB is idioot hoog voor de beperkte KM’s die ik er mee rijd.
500C voor t vrouwtje gekocht…
@cazzo993:
Lekker denigrerend….en lekker standaard ook. Laat me raden,14% karretje, zo voorspelbaar…ennuh..de kerstlampjes mogen alweer bijna in de boom die je vorig jaar NA de kerst gekocht hebt..dat scheelde ook weer geld.
@bartsmit: als je hem prive koopt is bijtelling niet relevant.
@RudyV: daarom zouden ze naast mrb dus ook bijtelling over privé auto’s moeten gaan heffen. Die hebben daardoor namelijk een voordeel ten opzichte van zakelijk bereden auto’s en dat is dus niet eerlijk. Kassa!
@flippert: als de leasers dan de brandstof kosten, verzekering, onderhoud en afschrijving betalen :)
@flippert: Lees je wel wat je zegt?
Een prive auto moet je zelf al aanschaffen, waarom zou je daar nog bijtelling over moeten heffen? Veel dommer kan het niet worden.
Voor de volledigheid.
Auto is gekocht in 1992 ipv 1991.
Leuk artikel verder!
Tja, met de auto’s van vroeger zal dit waarschijnlijk makkelijker te halen zijn, dan met moderne auto’s.

Ondertussen heeft mijn waggie verleden week de 352.000 overschreden, dus ik moet nog ff.
fabrikanten weten ook dat wij dat niet meer interessant vinden , een auto met 200.000 km kopen we in meerderheid niet meer. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen…
computers en tv”s gaan ook geen 10 of 15 jaar meer mee , en anders willen we wel weer een nieuwe met meer features ed.
kortom , ze kunnen bouwen naar vraag en dat is maar een paar jaar of max. 250.000 km .
@Tweede: helaas klopt dat. Mijn tv van 4 jaar oud (toen top model van Samsung, flinke lcd met toeters en bellen) geeft funky beeld. Reparatie niet meer mogelijk, leveren geen onderdelen meer. Onvoorstelbaar…
Restecp! Hij had alleen wel zn auto mogen wassen en poetsen, it’s filthy sh*t!:p
Sweden rules! Voor zulke auto’s zijn dergelijke kilometerstanden, mits goed onderhouden en netjes bereden, een makkie. Eenauto die veel kilometers maakt heeft het sowieso beter dan een auto die alleen ingezet wordt voor kleine stukjes en nauwelijks warm gereden wordt.
@moveyourmind: Precies, de kilometerstand hoeft niets over een auto te zeggen. Ik zou eerder een auto van 5 jaar met 2 ton aan snelweg kilometers kopen dan eentje met 50 duizend stadskilometers. Auto krijgt mooi de tijd om op temperatuur te komen en smeert daarna lekker door.
Wij hebben 2 jaar geleden de lexus sc400 weg gedaan waar gezamelijk 1,2 miljoen opstond. Hij draaide nog als een zonnetje en heeft dik een 1 miljoen gelopen met een superchager! Hieruit blijkt dat Toyota/Lexus en Volvo zeer betrouwbaar zijn. Nu hebben we een volvo met 4 ton op de teller. (loopt ook als een zonnetje)
Zo’n wagen hebben wij ook nog gehad. De miljoen zijn we er niet mee gepasseerd, maar wel n zeeeer fijne wagen!! bagageruimte zo groot als n voetbalveld
Tijd voor een klokje rond
Onze fiat panda 0.9 young (’99) heb net de 128.000 aangetikt, zou pas een mooi verhaal zijn als we daar een miljoen op zetten.
Denk alleen niet dat dat gaat lukken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).