‘1 op 5 werkgevers vergoedt winterbanden niet’

Auteur: , 87 Reacties

Nee, we lopen dit jaar niet in de voorspelbare 'winterbandentekort' of 'run op strooizout'-val, maar dit bericht moet de wenkbrauwen toch ook doen fronsen. 20% van de werknemers moet zijn wintersloffen zelf betalen...

Althans, dat is de conclusie van de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ), na een online enquête. Bij de hardheid van de cijfers kan je je vraagtekens zetten, want er reageerden slechts 659 mensen. De combinatie van een dergelijk klein getal en het risico dat juist de mensen met slechte ervaringen responderen doet vermoeden dat het werkelijke percentage wat lager ligt, maar dan nog.

Er zijn kennelijk werkgevers die hun personeel wél zakelijk laten rijden, maar geen budget inruimen voor een set winterplakkers. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij kost een werknemer in de WW of een auto met flinke schade wat meer dan een setje winterbanden.

Overige resultaten van het onderzoek: 25% van de berijders gaat de winter in zonder winterbanden, 55% ervaart tegenwerking als de vraag om winterbanden gesteld wordt. 22% van de berijders die wel winterbanden hebben onder de auto van de zaak, betaalt deze uit eigen zak.

Ik heb zelf 5 jaar lang zakelijk gereden voor 2 werkgevers, maar nog nooit met tegenwerking of een weigering te maken gehad. Jij wel? Ik zou het met het huidige weer buiten dan gewoon vertikken om de weg op te gaan.



87 reacties

Winterbanden? hoax!!

Overigens, mijne komen er dinsdag onder..
@baasbas: Dan heb je al 50% van de jaarlijkse sneeuwdagen gemist …
Ach ja, als ik zo om me heen hoor hoeveel mensen winterbanden taboe vinden..
Het moet zeker een keer fout gaan voordat het gesnapt wordt ofzo?
Ach ja, verschilt natuurlijk ook weer per band en voornamelijk auto natuurlijk.
Winterbanden zijn voor mietjes. Iedereen kakelt de bandenlobby maar na, maar in de tussentijd bewijzen alle tests dat die dingen je remweg aanzienlijk vergroten op een nat wegdek. Alleen op sneeuw heb je er wat aan. Dat gelul dat het onder de 7 graden al veiliger is, is pure propaganda van de bandenindustrie. Zoveel dagen in dit land met regen en een temperatuur onder de 7 graden waarop die dingen gewoon onveiliger zijn. In bergen, heuvels etc. onmisbaar. Maar in dit te warme platte land schier overdreven.
@flippert: Ik kom mijn garage niet eens uit zonder winterbanden..
@kaasboerin: koop 2 planken of iets dergelijks en schuif ze onder de aangedreven wielen en je rijd zo weg. toch goedkoper dan winterbanden. DAKAR STYLE!!!
@flippert: +1. Ik had het niet beter kunnen vertellen!
@flippert: Eens, ik denk dat ik per jaar maximaal 200km afleg op besneeuwde ondergrond. Op 25.000km/jaar is dat 0,8% van de totale km’s dat de winterbanden voordeel bieden. Met een voorwielaandrijver is het al helemaal kul om te hebben.
@alcantara: 0,8%. Nou en? Hoe vaak gebruik je airbags? Bijna nooit toch? Hoppa, er uit met die dingen. Hoe vaak heb je gordels nodig, bijna nooit toch? Weg ermee! Of hoofdsteunen… ook zoiets. Nooit nodig. Wat een onzin…

Wat kosten winterbanden in de lease, €20 per maand? Lekker belangrijk op een auto die verder €500 per maand kost.
@Griffin: ongelukken kan je overal het hele jaar tegenkomen
@Griffin: Slechte vergelijking, het gaat hier om slechts om banden die meer grip bieden op 0,8% van de km’s (net als dat regenbanden meer grip bieden bij nat wegdek, maar die ga je ook niet telkens monteren als het regent om zo optimaal door de bocht te kunnen rausen). Veiligheidsmaatregelen daarentegen staan 100% van de tijd stand-by voor als je een klapper maakt. De kans is echter veel groter dat er een ongeluk optreedt in de overige 99,2% van de km’s.
@alcantara: kilometers is totaal oninteressant als maatstaf. Waar het om gaat is dat winterbanden (al dan niet terecht) worden gezien als veiligheidsmaatregel en die heb je meestal weinig of niet nodig. ABS? Zelden nodig. ESP? Nog minder vaak nodig. Zeker per kilometer gerekend.

Aan de andere kant zie ik bijna iedere dag dat er sneeuw ligt wel weer een stumpert die hier bij de verkeerslichten op de brug bijna niet wegkomt zonder winterbandjes.
@Griffin: Voor die 20 per maand kun je ook leuke 17″ velgen bestellen; heb je veel meer plezier van.

En zo werkt het volgens mij bij de meeste werkgevers: hier lease-budget; have fun. Winterbanden ? Prima, bestel je die toch als accessoire erbij, zolang je maar binnen budget blijft.
@dawwg: een beetje goede werkgever (zoals die van mijn vriendin) haalt de winterbanden uit het lease-budget. En mooi uitziende velgen die nog niet eens jouw eigendom zijn, heb je daar plezier van?
@alcantara: Ja, maar de kans om een ongeluk in die 200km te krijgen wel veel groter…..
@kaasboerin: Als je geen risico durft te nemen kun je beter helemaal niet deelnemen aan het verkeer.
@alcantara: Beetje makkelijke conclusies..
@flippert:
Zoals gewoonijk heb je weer 100% gelijk.

Vooral voor bedrijven, zoals dat van ons, waarvan de medewerkers dag en nacht op de weg zitten en met grote regelmaat in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg komen, zijn winterbanden volkomen nutteloos.

De boetes zijn dat daarentegen niet.

En de eventuele jurudische consequenties bij een ongeluk zijn helemaal eenvoudig te overzien.

NOT.

Ik benader dit soort zaken uit een geheel andere hoek:

Als er ooit iets mocht misgaan, dan wil ik absoluut niet hebben dat wij als bedrijf niet al het mogelijke hebben gedaan om het te voorkomen.
Zoals ooit eens is gebeurd toen 1 van onze wagens een frontale aanrijding had in Wales.
3 man van de tegenpartij in het ziekenhuis, chauffeur gearresteerd en technisch onderzoek.
De conclusie van het technisch onderzoek was, dat ondanks de hoge kilometerstand van onze bedrijfswagen, deze 100% in orde was. Complimenten zelfs voor de splinternieuwe banden.
En die van de tegenpartij technisch in een slechte staat bleek te zijn.
Wij zijn later in ons gelijk gesteld en hebben alles vergoed gekregen.
@desjonnies: Op juridisch gebied al helemaal belangrijk inderdaad.
Maar sowieso ook voor jezelf, vind ik.
Ik kom, bij wijze van spreke, niet eens uit de garage ’s ochtens, ik moet toch op tijd op kantoor zijn..
Maw ik móet die dingen gewoon hebben.
M’n pa daarintegen, die kan makkelijk zonder auto, die laat hem dan gewoon die paar dagen per jaar staan.
@kaasboerin:
Dit voor mij pas het derde jaar rijden in de sneeuw, maar nooit met winterbanden. Nu voor het eerst met voorwiel aandrijving (auto van de zaak, zal winterbanden zelf moeten betalen). Ik heb maar 1x vast gestaan dat ik niet verder kon, maar dat was 21 dec 2010 (de eerste echte sneeuwdag van de laatste paar jaren). Dat was ook nog is een zondag (minder verkeer). Ik rijd gemiddeld ongeveer 40k per jaar en heb er nooit behoeft aan gehad. Rijstijl aanpassen is belangrijker als het rubber onder je auto.
@flippert: inderdaad, 6 jaar geleden had 95% van de Nederlanders nog nooit van winterbanden gehoord. Wij gingen zelfs gewoon met zomerbanden op wintersport.

Vandaag de dag word je voor geestesziek uitgemaakt als je met zomerbanden de sneeuw trotseert. Laat staan als je op wintersport gaat met zomerbanden.
@desoper: Ja, nou! En 60 jaar geleden hadden we nog nooit van gordels gehoord, gingen we ook gewoon zonder de weg op. En nu ineens is het ‘verplicht’.

Crazy world, man!
@sir_smokalot:

Hoe zat ie ook al weer.

Vroegah was sex onveilig en iets vies, nu is dat vies sex veilig. Maar wat dat iets is weet ik ff niet meer :)
@anakiet: Vermenigvuldigen & aftrekken niet door elkaar halen …
@flippert: Vanochtend nog naar buiten gekeken?
@RobTWo: nee, ik zit in mijn kelder op advies van de ANWB te wachten tot de sneeuwjacht over is..
@flippert: We zien jouw rouwadvertentie binnenkort wel verschijnen… of anders een kop in de Televaag dat een klojo zonder winterbanden (Guess who) iemand dood heeft gereden omdat ie niet op tijd kon remmen of zoiets…
@406_v6: wahaaa! Precies dit soort Jehova tactieken van winterband-fundamentalisten om je winterbanden aan te praten is waar ik ONTZETTENDE jeuk van krijg. Wees maar gerust hoor, onheilsprofeetje: ik heb ze ook in m’n schuur liggen. Maar niet voor die pap van vanmorgen, angsthaas!
@406_v6: We hebben in Nederland ruim 100 jaar niet ene winterband gehad. En ja, er gebeurden bij gladheid wel meer ongevallen, maar omdat de snelheden relatief laag lagen zijn daar niet echt veel meer slachtoffers bij gevallen dan normaal.

De grap van winterbanden is dat ze bij sneeuw (dus drie dagen per jaar) inderdaad betere grip geven, maar dat automobilisten met die dingen dus ook gaan rijden alsof er niks aan de hand is. Met alle gevolgen van dien voor mensen zonder winterbanden, fietsers, voetgangers etcetera – want die kunnen niet meer op tijd remmen voor die wegpiraten.
@potver7: En nu? Moeten ‘we’ het dus maar niet doen?
Ik heb winterbanden én ik rijd voorzichtig..
Dat er mongolen bestaan die daardoor denken dat ze onsterfelijk zijn is betekend niet dat winterbanden niet helpen
Maar ja, mongolen die zeggen dat winterbanden niet helpen zijn nog erger….. Meestal gebaseerd op stront en centenneukerij..
@kaasboerin: Ben het met je eens over winterbanden, scheelt echt mega veel qua grip met sneeuw en ijzel! Op droog wegdek merk ik geen verschil.
De meeste mensen vinden het blijkbaar niet erg dat hun remweg 30 meter langer is bij 50km/h bij sneeuw/ijzel.
Wellicht dat het verschil tussen winterbanden en zomerbanden op een droge weg met 7 graden in het voordeel is van de zomerband, maar dat scheelt misschien 1 meter?
@flippert: Hoewel winterbanden misschien niet het wondermiddel zijn, durf ik wel te beweren dat ik meer grip heb op winterbanden dan op zomerbanden. Zomerbanden beginnen veel en veel eerder te glijden in bochten dan dat de winterbanden het doen onder mijn vader’s auto. Nu rijdt ik daar niet zo heel vaak in, maar ik ga binnenkort ook op winterbanden en dan hoop ik het verschil op nat wegdek te ervaren. Ik merk gewoon dat zomerbanden in koude en natte omstandigheden veel eerder grip verliezen. Je kan beweren dat het niet zo is, maar de manier waarop de auto zich in de bochten bijt ten opzichte van het eruit glijden, daar kan je niet omheen.
@jzaero:

Jij rijdt toch op “050 Potenza” banden? Die had ik voorheen er ook onder liggen en vond het met koud weer klote banden tot en met. Nu liggen er Continental Sports Contact 3 onder. Maken wat meer herrie, maar zijn bij nat en koud weer nog aardig goed.
@jack_abarth: Ik zelf rijd op Potenza’s en inderdaad in nat vind ik ze te hard en te twitchy. Mijn vader rijdt in de zomer op jouw laatst genoemde banden in 245 breed en 18 groot onder een E60, die zijn wel iets beter maar inderdaad wel iets luidruchtiger. Maar aangezien ik binnenkort winterbanden koop, kan ik op Potenza’s door blijven rijden, zijn geweldig op het droog voor die prijs!
@flippert: alle tests? Deze van de ADAC toch niet:

http://www.youtube.com/watch?v=rvwMILa-1JY
Dat is omdat we in Nederland en België wonen, en niet in Zweden.

Winterbanden in Nederland/België? Ah, neem ineens dan een sneeuwscooter? Of met de huidige brandstofprijzen, een slee getrokken door huskies ?

Nee sorry, voor die 10 dagen per jaar dat er 2 cm sneeuw valt, verbaasd het me zelfs dat er niet meer werkgevers zijn die hier tegen in gaan.
Wat werkgevers/leasemaatschappijen tegenwoordig ook wel doen is all-season banden eronder gooien. Problem solved stellen ze dan… Daarnaast kun je je afvragen of die respondenten überhaupt wel weten wat voor type band ze eronder hebben zitten.
maar ALLE kosten die je zelf aan je auto uitgeeft mag je toch gewoon van de bijtelling aftrekken? dus stel je geeft 600 euro uit aan winterbanden (of dat nou helpt of niet) dan mag je 600 euro Netto minder bijtelling betalen.
Toch?
Bij mij net zo, geen budget voor winterbanden. Aangezien ik altijd auto’s uitzoek op (of net over het randje) van het leasebudget is er geen ruimte meer voor wintersloffen. Dus ik werk vanuit huis als het wit is op de weg en weiger om in de auto te stappen. Overigens krijgt de nieuwe wel winterbanden, paste deze keer wel :)
Werkbus krijgt het via de leasemaatschappij, prive auto heb ik ze ook op liggen. Echt niet alleen bij sneeuw beter. Ook bij regen en onder de 5 graden meer grip!
@patrickae86:

On-fucking-zin.

Ik rij zelf met een middenmotor en ook al jaren op (premium) winterbanden. Ik ervaar onder elke omstandigheid minder grip dan op goede zomerbanden, behalve op sneeuw en ijzel. Daar ik veel kilometers maak, kan ik leven met iets minder grip (dus meer fun) her en der in ruil voor veel grip op sneeuw, ijzel en ‘hartige slush puppy’.
@Henkie86: Dat jij met middenmotor en “preemiejum” banden rijdt zegt niets over hoe belabberd jouw voertuigbeheersing misschien wel is……
@406_v6: Dat is helemaal waar.

Ik denk echter dat ik het vergelijk in grip niet had kunnen maken zonder enige wagenbeheersing. Dan was het na één overstuur momentje waarschijnlijk wel klaar geweest. Echter heb ik met de betreffende (maar zeker niet beperkt tot de betreffende) auto de nodige kilometers dwars afgelegd.
@Henkie86: dus je hebt inderdaad een gebrekkige voertuigbeheersing, je kunt de auto niet recht houden ;)
@mashell: Zo had ik het nog niet bekeken… Koos S. waarschijnlijk wel.
Dan hebben die werkgevers pech als hun personeel ongelukken krijgen en dan ziek melden en kunnen ze lekker uitkeren.
Dit soort zaken moeten vanzelfsprekend zijn. Werkgevers moeten zich wel realiseren dat je je geld wel op straat stuurt. Als er niks binnen komt heb je er ook niks aan om zo’n leasebak te sponsoren.
Domme kutjes die werkgevers ook altijd.
Zomerbanden ging prima vanochtend, ben benieuwd als er echt een dik pak ligt.
Hebben we echt niks anders meer te zeuren? Straks moet de postbode ook winterbanden en zijwielen op zn fiets krijgen.
@faalhaas: als dat zou kunnen. Weet uit ervaring van een aantal jaar terug dat niets zo vervelend is als continu weg te glijden met een geladen fiets.
Winterbanden zijn geen wonder middellen! Alleen ik loop in de winter toch ook niet op mijn teenslippers? Goede voorbereiding is het halve werk! Zeker als je veel kilometers maakt.
Mensen die geen winterbanden hebbeb en beweren dat zomerbanden goed genoeg zijn zoals vele hierboven zijn een beetje kansloos.
@fetsertje: op sneeuw zijn ze absoluut kansloos en bij nat en droog wek zijn zij degenen bij wie er achterop geknald door winterbanden fanaten omdat zomerbanden een serieus kortere remweg geven.
@mashell: oh really?
op nat asfalt by 4 graden asfalt temperatuur 7 meter later stilstaan met je zomerbanden… lijkt me niet dat je verhaal overeind blijft.

http://youtu.be/elP_34ltdWI
Werkgevers zijn verplicht om te zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden. Iedereen zit toch ook op een fatsoenlijk instelbare bureaustoel en niet op een krukje en iedereen heeft tegenwoordig een fatsoenlijke computer in plaats van een tiepmachine. Dat geldt dus ook voor beschikbaar gestelde auto’s. Er wordt wel geëist dat er airbags en zelfs airco inzit, maar goede banden….. Ho maar. Belachelijk!!!!!!!!!
Winterbanden onnodig wil ik niet stellen. Onder mijn vorige auto had ik ze wel, reed destijds veel meer KM’s. Nu laat ik het er op aankomen. Ga niet op wintersport of andere buitenlandse avonturen met de auto de aankomende maanden.
En mijn dagelijks woon-werk rit is te kort om ze aan te schaffen.

Ik vind het dan ook weer een ander uiterste om mensen zonder winterbanden weg te zetten als levensgevaarlijke malloten. En veroorzakers van ongelukken.

Ongelukken wordne veroorzaakt door roekloos gedrag en niet anticiperen op de omstandigheden. Met dergelijk gedrag redt ook de winterband je niet.
@Vreddy_B: Dit vooral dus, het zijn inderdaad geen wondermiddelen en halen je niet uit de meest benarde situaties als jij met 80 een afrit probeert te nemen terwijl je daar in de sneeuw maar 40-50 kan. Ik rijd zelf 15000-16000 per jaar privé en dan is het verstandiger om winterbanden eronder te hebben (had ze vandaag niet). Maar als je dagelijks maar 3-4km moet rijden, waarom dan winterbanden. Zonde
Zoals altijd is het wel/niet nemen van winterbanden een kostenverhaal.
Ik heb 6 jaar lang 75.000 km per jaar gereden in een auto v/d zaak.
Dat is nu alweer 5 jaar geleden.
Toendertijd hoorde je niemand nog over winterbanden.
Ik rijd nu nog geen 8000 km per jaar , daar ga ik geen winterbanden voor aanschaffen.
M’n vorige auto heb ik in totaal 26000 km mee gereden in 3 jaar.
Ik heb hem gekocht met winterbanden op de achterwielen en ze zaten er nog op (4mm Profiel) toen ik hem inruilde.
Mensen die zeggen dat het zo duur is snappen het ook niet helemaal volgens mij. Je moet wel in het begin een dubbel setje kopen maar qua slijtage maakt het geen verschil in kosten. Alleen moet je ze 2 keer wisselen per jaar, zet hem ff op de krik of bij een kennis op de brug ofzo. Daarbij hebben winterbanden wel degelijk voordeel in de winter, zeker als je veel rijdt. Werkgevers die dat niet willen betalen zijn krenten. Overigens heb ik ook een speciale fiets voor in de winter, met winterbanden en spikes aan de zijkant, en dan rijd je iedereen voorbij als het glad is. Het ultieme bewijs dat het dus wel gewoon werkt.
@pier: Bij de kwikfit 20 euro, 10 minuutjes..
2x per jaar, kom op, als je daarom jankt moet je lekker fietsen inderdaad.
@kaasboerin: daarom, kost de wereld ook niet als je het niet zelf wil/kan doen. Als we nou eens massaal gingen zeiken over de benzineprijs, dat zou veel meer opleveren.
Op een dag als vandaag is het weer eens overduidelijk: veelrijders hebben echt minimaal goede (dus nu winter!) banden nodig! Dat je niet allemaal een Audi A nogwat met alles erop en eraan mag rijden, sowhat.
Maar veiligheid MOET!!!

Op de werkvloer krijgen ze toch ook een helm en schoenen met stalen neuzen enz?
@alfamail: Niemand verplicht je met een pistool tegen je hoofd om ver van huis te gaan werken. Eigen verantwoordelijkheid, punt uit.
Ik ben het eens met het feit dat winterbanden (veel) beter zijn dan zomerbanden bij winterse omstandigheden, maar dat je met dit weer niet op zomerbanden zou gaan rijden slaat gewoon nergens op. Ik ben net naar Amsterdam geweest (zo’n 50 km vanaf thuis) en dat viel echt heel erg mee hoor. De wegen waren op zomerbanden prima te bereiden, alleen in de woonwijken moet je rustig aan doen. Als je daar je rem echt aanraakte greep ABS al in, maar op de hoofd en snelwegen kon je gewoon de max toegestane snelheid rijden hoor. Zelfs op zomerbanden…
@iedereen die over vroeger praat. toen waren banden nog breed als ze het formaat 195 breedte hadden. nu rijdt iedereen op plat ultrazomerrubber van 235 breed en dat gript voor geen meter. vanmorgen 2 keer om stoere zomerbandenrijders heen moeten rijden die de drempel de wijk niet uit kwamen. vet stoer.
als je je auto moeilijk in beweging krijgt, is stilkomen minstens zo lastig..
WAT!? 4 op de 5 werkgevers vergoed de winterbanden van hun werknemers? Komen die werkgevers ook de billetjes afvegen van hun personeel als ze een grote boodschap hebben gedaan?
Je kent het wel: Industrieterrein, aan één kant een rij geparkeerde vrachtwagens, bol klinkerwegdek, flink pak sneeuwpap op een laag vastgereden sneeuw.
Hij vond het maar onzin, die winterbanden. Hij had immers een A6 Avant 3.0 TDI Quattro. Winterbandjes? Niet nodig dus. Was iets voor watjes. En overmoedig als hij was, moest hij dat ook nog even demonstreren bij het wegrijden.
Nog geen tien minuten later reed ik weg. Stukje verderop een S-bocht. Was daar iets gebeurd? En of! Daar stond hij. Links voor tegen een geparkeerde vrachtwagen aan. Linker voorwiel bijna dwars onder zijn A6. Voorkant helemaal in de kreukels. Ik kon het niet nalaten: “En je hebt quattro!” Hij: “Val toch dood!” Ik: “Gelukkig deden je airbags het wel”. En ik reed verder. Met m’n winterbanden.
@9000cse: Bah, lol maken over de ellende van een ander; je lijkt de overheid wel …
@dawwg:
Hoogmoed is een eigenschap, die humor verdient.
@9000cse:
Zeker als het een sukkel in een Audi betreft….
Daar kan je immers nooit genoeg de spot mee drijven….
@9000cse: wat men vaak niet weet is dat een Quattro of 4WD met winterbanden in de sneeuw precies hetzelfde doet als een willekeurige FWD of RWD zodra je het gas los laat in een bocht: de massa wil dan rechtdoor. Met aandrijving ben je met 4WD in voordeel, zodra je gas los laat of gaat remmen dan schuift ie net zo hard de bocht uit. Overmoed heeft idd al heel wat 4WD’s de kop gekost.
@flippert: Dat geldt voor iedereen met hoogmoed….
@9000cse: Heeft niets met winterbanden of zomerbanden te maken. Heeft met het ego van Audi bestuurders te maken.
@SimonMc:
Ego = hoogmoed?
@9000cse:
Viel me de eerste winter met een Range Rover ontzettend tegen, ik dacht King of the Road te zijn met die vier wiel aandrijving, maar ik heb eigelnijk maar 1 auto gehad in mijn lange geschiedenis die praktisch sneeuw en ijs rijden bestendig was : Een Renault 4.
– Laag gewicht
– Weinig vermogen (845cc)
– Voorwielaandrijving
– Smalle bandjes.

En die trok zich nergens iets van aan.
@desjonnies:
En in die tijd had je nog geen zomerbanden.
Alles werd toen nog op all season banden afgeleverd.
@desjonnies: Klopt hoor, hele kleine lichte autos op smalle banden hebben een groot voordeel. Een beetje 4×4-SUV auto weegt al snel 2 ton. Wegrijden uit diepe sneeuw/ijs doe je met zo’n 4×4 auto overal wel, maar het hoge gewicht is niet handig bij het remmen en bochten nemen. De Panda 4×4 is wat dat betreft ideaal. Winterbanden erop en je bent behoorlijk winterproof. Ik woon hier in een bergachtig gebied en die dingen zijn erg populair.
@desjonnies:
Mooi, dat je die nog eens aanhaalt. Verhaal klopt helemaal. Voor mij betekende die 4 eigenlijk de auto, zoals de 2cv had moeten zijn. Jammer, dat ze niet zo erg “houdbaar” waren en daardoor nu volledig uit het straatbeeld zijn verdwenen. En je hebt volkomen gelijk: Bij sneeuw trok het ding overal doorheen. Ach ja. De tijd, toen Franse auto’s nog gewaardeerd werden…….
@desjonnies: Renault 4 FTW ! Mijn vader verteld nu nog soms, dat hij gewoon landwegen bedoeld voor tractors, zonder enig probleem kon berijden. Ook omdat die uitlaat niet onderaan zat, maar wel zijwaarts, achter het linkerspatbord ( wat wel resulteerde in roestvorming na een tijd op dat spatbord, waarschijnlijk door de hitte die geen goed deed voor de verf. )
Wat een gelul dat winterbanden niet ‘werken’. Vandaag prima kunnen rijden in de sneeuw. Veel voorwiel aandrijvers op regenbanden zien klungelen. Ze houden het verkeer op en wat kost een setje 15inch op staal nou..
@paulaner: nee, winterbanden zijn in de sneeuw totaal nutteloos. Alleen in de zomer bieden ze grip, maar slechts boven de 35 graden en een droog wegdek.
Mijn werkgever vergoed het ook niet. Ik heb ze omdat ik de auto mee nam van mijn vorige werkgever.
Sommige collega’s weigeren nu naar kantoor te komen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik aanzienlijk meer grip heb.
Wij kijken er altijd tegenop als onze bedrijfs auto van winterbanden voorzien MOET worden bij de dealer. De auto heeft dan de rijstijl van een tracktor.
Winterbanden is geldklopperij, vooral als mensen worden gedwongen dat te kopen door de overheid.
Zoals de gelinkte video laat zien zijn de meeste zomerbanden daadwerkelijk minder effectief bij lagere temperaturen en kansloos bij sneeuw. Dus iets meer afstand bij hogere temperaturen op je zomerbanden is veiliger dan blijven rondtuffen op je zomerbanden.

http://youtu.be/elP_34ltdWI
En een blog van deze week door Steve Sutcliffe van Autocar.. http://www.autocar.co.uk/blogs/tester%E2%80%99s-notes/just-how-good-are-winter-tyres

“Do winter tyres make any difference in the rain?
Yes, a huge difference In fact, they will improve the braking, traction and overall grip of your car at pretty much any temperature below 5-7 degrees C – even in the dry. And in the wet, in those sorts of temperatures the difference is chalk and cheese”

“Are winter tyres worth it?
In our humble opinion, yes. With extra cheese and chilli sauce on top.
1 Op de 5 werkgevers is niet totaal achterlijk en gelooft niet in de onzin die de autobanden-branche je allemaal verkoopt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).