10.000x Tesla Model 3 op Nederlands kenteken

Auteur: , 129 Reacties

Het is dit jaar heel hard gegaan.

10.000x Tesla Model 3 op Nederlands kenteken

Je kunt het vertalen naar elke maand duizendmaal Tesla Model 3 erbij op de Nederlandse wegen. Cijfers waar Tesla CEO Elon Musk trots op mag zijn. Zijn bedrijf heeft het voor elkaar gekregen dat de Model 3 massaal geadopteerd is hier in Nederland. Met dank aan vadertje staat, want de elektrische sedan heeft dit jaar nog te maken met interessante bijtelling.

De leveringen van de Tesla Model 3 zijn eind januari begonnen in ons land. Juni was een topmaand, toen was de Model 3 de best verkochte auto van ons land. Niet alleen de best verkochte elektrische auto (dat ook), maar de EV versloeg tevens alle benzine- en dieselkandidaten.

Op 16 september 2019 (gisteren) werd de 10.000ste Tesla Model 3 op Nederlands kenteken geregistreerd. De elektrische sedan is momenteel verkrijgbaar in drie smaakjes. Als Standard Range Plus (48.980 euro), als Long Range (58.980 euro) en als Performance (64.580 euro). Die prijzen kunnen over een maand weer anders zijn. De Amerikaanse autofabrikant hanteert dynamische prijzen en baseert deze op de actuele ontwikkelingen. Overigens niet altijd even fijn voor de koper. Zo kan het zijn dat de buurman minder heeft moeten lappen voor zijn Model 3 in een vergelijkbare specificatie in vergelijking met jouw exemplaar.

Deze maand is al goed voor 2.183 registraties. Met straks nog drie maanden te gaan kan Tesla terugblikken op een zeer succesvol jaar in Nederland. (via Kentekenradar)



129 reacties

Knappe prestatie van Musk maar met dank (of geheel te danken aan) onze roverheid en de belastingvoordeeltjes.
@emiz0r: dat helpt wel om de elektrische auto te kiezen ja, omdat een alternatieve auto met verbrandingsmotor de helft kost.
@jochempie: Kun jij mij een nieuwe auto aanwijzen die 0-100 in 4.6s doet voor de helft van de Model 3?
@hiostu: ex belasting? Ja. Conclusie; met dank aan vadertje staat.
@detroitv8: belastingen hadden we nou al eenmaal op auto’s zitten. Ook voor de electrische auto’s.
@hiostu: het NL-belastingsysteem is zot en biedt geen referentiekader. In thuismarkt VS is zat leuks te vinden voor die $40k van een Model 3.
@detroitv8: Model 3 is ook maar 35.000 ofzo zonder belastingen he. Import tax is hoog.
@hiostu: en dit bij ieder stoplicht opnieuw kan? Iedere keer maar weer? Zonder een dergelijke afwerking? Met een slachthuis interieur zonder warmte? Zonder ieder halfjaar een setje nieuwe 20″ achterwielen? Ik gelukkig niet… Sla even een wacht toch nog op een Duitser, sorry…
@tig3r: de tesla is juist degene die het constant kan. De meeste benzine autos met fors vermogen hebben een cap op aantal launches in hun leven
@tig3r: ik kan mij niet vinden in je “problemen”, maar veel plezier met je Duitser. Tik je wel even alle opties af?
@hiostu: cheap shot, acceleratie is een leuke bijkomstigheid, range is een must. Ik bekijk auto’s eerst om wat ik nodig heb.
@jochempie: die range van 500km die voor 90% van de bevolking voor bijna het hele jaar ruim voldoende is, behalve voor die ene vakantie in het jaar? Ik snap wel dat range een issue kan zijn voor mensen die geen toegang tot een laadpaal hebben.
@hiostu:
500 km in je dromen. Zo valt er niet te praten met dit soort kwatsch.
@kempenaer: De huidige Model S met de nieuwe motoren heeft een haalbare (lees; geen 150 over de snelweg en overal 0-100 sprintjes doen) van 600km
@kempenaer: sommige versies halen in de praktijk inderdaad 500km. Theorie ruim 600km.
@hiostu: nu is acceleratie opeens weer maatgevend?
@lekbak: De Tesla-boys veranderen sneller van standpunten dan hun auto naar de 100 gaat. Dat weet je ondertussen toch wel ;)
@berlinetta: zeker als je denkt dat alle Tesla fans spreken namens Tesla en er één gedragen mening is.
@lekbak: ah ja, die specificatie wat bij de meeste auto’s hier op autoblog uitgebreid behandeld wordt. Waar er bijna elke week wel speciaal een filmpje aan gewijd wordt op autojunk als er een review is van een auto. Acceleratie ja.
@hiostu: en als er een auto is die het beter kan dat doet het er opeens niet meer toe en gaat het om range. Totdat de opmerking komt dat elke brandstofauto meer range heeft, dan is het natuurlijk het mega snelle snelladen van tesla wat er toe doet. Als het goed uitkomt is de prijs ook heel belangrijk natuurlijk, maar als het slecht uitkomt doet dat er niet toe.

Een personenwagen voor de massa, wat de model 3 is, is nooit gekocht vanwege de acceleratie en dat zal ook nooit gebeuren. Andere zaken die daadwerkelijk belangrijk zijn is waar naar gekeken en vergeleken word.
@lekbak: en hoe weet jij dat nou? Ik heb juist de model 3 gekocht vanwege de rijeigenschappen en acceleratie. Zeker als iemand die moet leasen zijn er maar weinig opties die hier bij in de buurt komen. En heel veel mensen om mij heen kiezen juist voor Tesla vanwege deze eigenschappen.

Ik blijf het vreemd vinden dat alle autobloggers het altijd hebben over de wegligging van BMW en hoe slecht een oversturend VAG hok wel niet is. Nu is er een auto die geroemd wordt op veel plekken vanwege zijn goede wegligging en echt rijplezier, en dan loopt hier iedereen er op te zeiken. Wees blij dat er nog een merk is dat straks electrisch rijden ook nog leuk maakt. Want je kunt het proberen tegen te houden, de toekomst ligt bij electrisch rijden.
@hiostu: nu zijn het opeens de rijeigenschappen?

Als die auto met het typische elektrische gemak in 7 seconden naar de 100 was gegaan had je ook model 3 gereden. Daar hoef ik je niet voor te kennen om dat heel zeker te weten!
@lekbak: dan waren er ook nog andere keuzes geweest. Maar het zal wel afgunst zijn met de sneue reacties hier.
@hiostu: lul niet man. Niet voor dat geld, niet voor de bijtelling die je nu hebt. Er is niks wat ook maar bij de tesla in de buurt komt voor geld wat enigszins in de buurt komt van wat je kwijt bent aan een model 3.
@lekbak: dat is toch exact wat ik zeg. Ik had ook een Kona of een i3 of een Ioniq kunnen kiezen. Maar ik wilde een fijn sturende auto en dus ging het tussen een Model 3 en een Giullia ST. En dan kan ik voor dat geld beter een model 3 kiezen. Alleen heb ik een dure model 3 en niet de instapper. En voor dat geld had ik ook gewoon een Golf kunnen leasen, dan was ik hetzelfde kwijt geweest. En dan kies ik toch liever voor een auto die sneller is en betere handling heeft.

Maar als de Tesla niet goed zou rijden dan was ik voor de Giullia gegaan waarschijnlijk.
@lekbak: ja en al die Performance modellen en dual motor verkopen hier zo goed vanwege de veiligheid en extreme weer in Nederland.
@hiostu: wat betreft de range, voor de helft van de model 3?
@eMiz0r: geheel te danken.
@str8six: Het ligt denk ik ook totaal niet aan dat hij snel is, soepel en comfortabel rijdt, autopilot kan hebben (en volgens sommige mooi is)
Ook de leaseprijs is natuurlijk relatief laag.

Ga eens kijken wat een BMW 3 serie kost. Dat is voornamelijk langzamer en duurder om te rijden, nog los van bijtelling.
@fanboy: De snelheid is een mooie bonus, maar iedereen weet dat een sterke elektromotor niet veel duurder is, en dat de kosten allemaal in de range gaan zitten. Daar sloopt een trage 3-serie de Tesla de moeder.
@jochempie: Bekende van me is laatst op vakantie geweest met de Model 3. Iedere paar uur 20 minuutjes stoppen, geen centje pijn, naar Zwitserland en terug.
De BMW hoeft uiteindelijk minder vaak te stoppen, maar moet je een grotere blaas hebben. Om dan meer niet te spreken over het feit dat de BMW minder prettig rijdt vanwege minder vermogen en meer rijgeluid.

Het grappigste is nog dat die bekende hiervoor een BMW 3 serie had :D
@fanboy: Ik heb onlangs in een Tesla gezeten, voor het eerst. Ik vond het rijgeluid op de snelweg luider dan die van mijn daily. Dus dat noem ik geen voordeel. Afwerking was ook echt ruk trouwens, maar dat terzijde.
@madvillain: Ik rijd frans de de afwerkingskwaliteitverschil met de Tesla is een minder grote shock… ;-)
@madvillain: Je vond het storender bedoel je? Motorgeluid overstemt vaak een hoop frequenties die anders irritant zouden zijn, zoals afrolgeluid of windgeruis.
Hooguit een V12 luxe limo zou daadwerkelijk stiller kunnen zijn. Heb ik een tijdje terug in gereden, die V12 was zo smooth dat je opeens afrol geluid begon te horen e.d.
@fanboy: nee niet storender, daadwerkelijk meer geluid. Nu is mijn daily wel een andere klasse dan de Tesla, maar dan nog.
@madvillain: ik heb een tesla gehad. Het geluid vond ik binnen vergelijkbaar met elke andere saloon. Echt stil is het niet
@fanboy: Dat duurt mij te lang. Ik investeer aanzienlijk veel tijd per jaar in het reizen van CH naar NL en weer terug. Daar wil ik niet langer dan 8 uur over doen.
@jochempie: Dan blijf je toch lekker dieselen als je niet wilt stoppen onderweg? Niet elke wagen wordt precies voor jouw situatie gemaakt hoor.
@b00st: nee, dieselen is zowel moreel als technisch onacceptabel. Ik wil 800 elektrokilometers voor 30k€
@jochempie: veel plezier op de trein :)
@b00st: een ritje met de trein is duur maar zo duur ook weer niet :D
@b00st: thanks! De ICE is inderdaad zalig!
@fanboy: De vorige 3-serie stond ook niet bekend om z’n stille cabine. De huidige daarentegen laat de concurrentie in het stof bijten. Ik ben erg tevreden over m’n C-klasse maar hoe stil de nieuwe 320d was is echt verbluffend. Ik wil graag de Model 3 eens vergelijken maar het zou me verbazen als de Tesla het hier beter doet bij elke situatie die geen volgas van de BMW vereist.
@karhengst: de Model 3 is zeker niet stiller dan de Duitse concurrentie op de snelweg.
@fanboy: o ja, want in alle andere landen waar geen subsidie wordt gegeven op deze auto gaan ze ook als warme broodjes over de toonbank..? Dat deze auto populair is, is louter financieel gedreven. Kijk maar naar de verkoopresultaten van z’n grotere broers waarbij de bijtellingspercentages(!) omhoog zijn gegaan, die aantallen zijn compleet ingestort.
@str8six: Klopt gedeeltelijk, maar het is echt onzin om te doen alsof het alleen maar financieel gedreven is. Er zijn zoveel mensen die er wel eentje zouden willen hebben. Tja, dan helpt het als je de financiele condities zo maakt dat het ook voor veel mensen kan.
@fanboy: tja eentje willen hebben. Echter als er dezelfde voorwaarden en voordelen waren bij een zelfde soort model van bijv. de Duitse drie, dan zou je deze auto’s nergens zien. Maar goed, dat is allemaal hypothetisch geleuter..
@str8six: Als diezelfde Duitse drie een elektrische sedan o.i.d. boden voor zelfde prijzen, had je een punt, maar dat bieden ze niet.

Vergeet ook niet dat er ook nog eens mensen zijn die voorheen echt geen nieuwe auto gingen kopen, maar dit zo gaaf vinden dan toch zoiets kopen. Zo ken ik er in ieder geval eentje.

Maar ik blijf erbij, ga eens kijken naar de lease bedragen. Wat je daarvoor bij de concurrentie kan kopen is gewoon langzamer en minder soepel. Veel mensen vinden het ook heerlijk rijden. En om nou te zeggen dat een 3 serie harder door de bochten zou kunnen is er ook niet meer bij, dat doet de model 3 ook behoorlijk.
Afwerking is natuurlijk weer ander hoofdstuk.

Een Audi A3 is nog goedkoper te leasen, maarja dan heb je het over 85KW ipv minimaal 211KW.
@fanboy: Sterk argument dat jij (1) iemand kent die zoiets heeft aangeschaft en eigenlijk geen nieuwe auto wilde kopen. Bedoel de overheid forceert t zowat, eens kijken wat er gebeurt als een RS6 wordt aangeboden voor 80k. Nou dan zie je ze meer dan die model S, ookal was men niet van plan t te kopen. Dat is het hele idee van een actie ook in de supermarkt, mensen kopen niet iets dat de volle prijs is maar als iets ookmaar 5 cent korting heeft dan doet dat psychologisch iets. Dat is ook zo met de subsidie, kijk maar naar t voorbeeld subsidie en model s die meermaals aangedragen is hier.
@barendbotje: voor 80k kan ik hem nog niet betalen. Voor mij is Tesla de eerste auto die zowel performance bied, stil is en betaalbaar in gebruik is. Dan is Autopilot en infotainment systeem alleen maar een leuke bonus.
@fanboy: Vanuit de burger is het zeker weten financieel gedreven, vanuit de overheid niet. Realiteitszin is wel vaker ver te zoeken bij de overheid.

We zijn hollanders, zodra we voor een duppie op de eerste rij kunnen zitten dan doen we dat. Ik geef daarin niemand ongelijk. Het is natuurlijk een bang voor buck deal.

@str8six: het viel me afgelopen zomer nog op. Als je al zo’n elektrisch hok tegenkwam was het wel weer een Nederlander.. Verpest door de overheid idd
In dit geval is een keer geen sprake van roverheid!! En ja ook ik heb een tesla 3 in bestelling staan! @emiz0r:
@alloallo: Wat leuk!!!!! Mijn M3 staat ook in bestelling!!!!!!
@barendbotje: de juiste keuze!
@eMiz0r: Roverheid. Die had ik lang niet meer gelezen…
@eMiz0r: mooi he.. zeiken op de te hoge belastingen. Geven ze een voordeel (om het even wat de reden is) en is het weer niet goed.
@eMiz0r: toch vreemd dat iedereen loopt af te zeiken over belastingvoordeel en subsudies op de elektrische auto’s. Terwijl je jaren lamg subsidie kon krijgen op zonnenpanelen maar daar nooit iemand op liep af te zeiken.
Tja, en >90% van die Tesla’s worden zakelijk gekocht en geleased. Wat de belastingdienst op basis van 4% bijtelling over 50k aanschafprijs ongeveer € 900 per maand bruto kost. Da’s dus een kleine 50.000 euro over de totale leasetermijn (hé, weer die 50k).

En over vier jaar, als het gros van de leasecontracten weer verlopen is, zal 70-80% van deze auto’s weer naar het buitenland zijn verdwenen.

Kan íemand met een Groenlinks- of D66 connectie mij uitleggen wat ons milieu hiermee opschiet?
@RRRobert: alles voor de bühne .. salonpolitiek, niks lange termijn visie. Hopen dat dat zooitje nooi aan de macht komt, 1 jaar links laten regeren en je betaalt de rest van je leven de rekeningen (letterlijk).
@bischero: Wageffe… je maakt een rekensom met euros, en dan stel je een vraag over het milieuvoordeel van een elektrisch wagen? Dat zijn twee verschillende grootheden.
@BaRa: ik voel me niet aangesproken
@BaRa: en dan nog, hij heeft wel degelijk een valide punt; er is in dit geval een directe correlatie tussen euro’s (subsidie) vs. milieubeleid c.q. doel. Dus het zijn imo geen twee aparte grootheden, maar kunnen (moeten) in dit specifieke geval samen gezien worden.
@bischero: spijker. Kop. Raak.

Staatssecretaris Wiebes draaide enkele jaren (2016, dacht ik) terug de subsidiekraan dicht, die ons als belastingbetalers 6 miljard euro kostte, op het financieren van ‘schone’ auto’s als de Prius, Civic Hybrid en alle spaardieseltjes met hun utopisch theoretisch verbruik van 1:30. Auto’s die nu als jonge occasions de wegen vullen… in het buitenland. Want geen hond wil ze hebben, laat staan dat -ie ze kan betalen.

Nu is er minister Wiebes, die onder andere voorwaarden een nieuwe subsidieregeling heeft opgetuigd, waarover iedereen met een klein beetje inzicht en realiteitszin zal zeggen: oude wijn in nieuwe zakken, met dezelfde hoge kosten en evenzo magere effecten.

😫😤😡 !
@bara:
Als het om het milieuvoordeel gaat, dan is het wel degelijk een belangrijke vraag wat het kost.
Ik geloof niet in de schadelijkheid van een beetje CO2 in de lucht, noch in een significant effect op het klimaat. Nobelprijswinnaar natuurkunde Ivar Giaever, Michael Limburg van EIKE, prof dr ir Berkhout ook niet.
Maar los daarvan, als je al CO2 wilt besparen dan is dat per ton bespaarde CO2 wel heel duur om dat met de BEV te doen, dan kun je beter bomen aanplanten.
@kempenaer: bomen planten is geen CO2 besparen. Dat is CO2 opslaan. Elke liter aardolie die je bespaard door elektrisch te rijden komt niet in de atmosfeer en hoef je dus ook niet op te slaan in de vorm van een boom. Dat ligt dan nog opgeslagen diep in de aarde, daar waar het geen kwaad kan.

De opslag in een boom is trouwens ook maar tijdelijk, want als die boom dood gaat komt alles weer vrij. Het werkt dus alleen als je bos bij plant en dat dat dan tot het eind der tijden bos blijft. Zeer discutabel allemaal. Er is zelfs gebleken dat grasland op zonnige plekken zelfs beter is dan bomen, want grasland weerkaatst meer zonlicht (warmte) terug de ruimte in waar bomen dat opnemen. Op die plekken is bos juist slecht voor de opwarming van de aarde, ondanks de opgeslagen CO2, wat mee is genomen in de berekeningen.
@lekbak: Wellicht is een lesje biologie wat voor jou. Dit soort domme opmerkingen… Het concept fotosynthese bestaat niet in jouw ideale wereld volgens mij, dat concept is toevallig wel de reden waarom wij nog kunnen leven op deze wereld
@barendbotje: jij blijft beweren dat bomen CO2 besparen en wilt mij een lesje biologie geven? Volgens mij toon ik hierboven biologische kennis die veel verder gaat dan de basis van fotosynthese.
@barendbotje: oh, en groene plantjes zoals gras zetten nog meer CO2 om dan bomen, vooral als bomen ouder worden. Fotosynthese heeft er eigenlijk vrij weinig mee te maken.

Wil je de wereld wel redden met plantjes en bomen? Dan moet je woestijngrond gaan beplanten. Dat slaat CO2 op, is beter voor de waterhuishouding wereldwijd en zorgt ervoor dat de warmte van de zon niet opgenomen word door de aarde maar gedeeltelijk teruggekaatst word.
@lekbak: Sterke visie “bioloog”, jij gaat de wereld redden!
@barendbotje: nee hoor, maar het is wel allemaal technisch correct wat ik schrijf.
@rrrobert: Het is al vaak genoeg gezegd, die mensen hadden anders echt niet een benzine of diesel auto van 50K gekocht. Dus dat verschil is veel kleiner.

Ook omdat de aanschafwaarde veel lager is bij andere brandstofauto’s bij hetzelfde leasebedrag.
Uiteindelijk, als bijtellingskorting verdwijnt, kan het dus positiever uitvallen voor de overheid omdat iedereen straks een duurdere lease auto heeft bij lagere maandelijks leasebedrag.
@rrrobert: tjah je kunt lullen wat je wil. Maar daar waar ze rondrijden zijn ze wel beter voor de algemene luchtkwaliteit en die is hier in NL zeker de randstand goed beroerd…dus alle beetjes helpen imho…dat het beleid op genoeg punten beter kan. Ok, dat is waar…maar zoals gesteld. Waren de meeste van deze lease rijders anders in een basis Golf, Astra of Focus gestapt die eerder <30k was geweest dus het geld dat de belastingdienst misloopt is bij lange na niet zo hoog als wordt voorgesteld…en ja we moeten door deze stap heen om uiteindelijk bij nog meer / betere elektrische auto’s te komen…alsof de eerste 80 jaar brandstofmotoren zo geweldig waren..
@maartenoosterbaan:

Mensen hier op autoblog denken dat de luchtkwaliteit in Nederland fantastisch is, omdat het niet zo erg is als New Dehli of Bejing.
@fanboy:
Zo slecht is de luchtkwaliteit hier helemaal niet en die wordt door technologische vooruitgang steeds beter. Mensen worden ouder dan ooit. Alles wel een beetje in het juiste perspectief blijven zien, nuchter en realistisch, nooit meehuilen met hysterische mensen.
@kempenaer: ik weet niet of je de juiste/laatste informatie hebt maar de Randstad is zo ongeveer de meest vervuilde lucht van Europa…ja het is echt erg
@kempenaer: in de randstad is het wel degelijk slecht voor je hoor. Het is niet alleen leeftijd wat er toe doet maar ook levenskwaliteit. Ik merk bij warm weer aan mijn uithoudingsvermogen dat we in een stad zijn. Ik ben aanzienlijk productiever en voel me prettiger bij 30° op het platteland als bij 25° in de (rand)stad. Op het water (mijn werk) waait het altijd wel wat dus de warmte zelf is het probleem niet…
@fanboy: Er is zeker een groep (hier en elders) die het nodig heeft dat groene bomen spontaan wegrotten wanneer ze voor bij rijden…
@maartenoosterbaan: het is maar een schamel percentage ‘groene’ stroom wat er in Nederland uit de stopcontacten komt. Exacte cijfers heb ik niet, maar het zou me verbazen als dit de dertig procent overstijgt. Dus dat een elektrische auto ‘schoon’ is, is maar heel relatief – de uitstoot vindt simpelweg ergens anders plaats.

Over uitstoot gesproken, wat elektrische auto’s met elkaar gemeen hebben, is hun hoge gewicht. Een beetje elektrische auto weegt 400-500 kilo méér dan een in afmetingen en binnenruimte vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. En dat vindt je terug in die andere uitstoot: remstof, rubber (verhoogde bandenslijtage) en versnelde slijtage aan onze asfaltwegen.
@rrrobert: gelukkig is zelfs die stroomopwekking hoewel niet groen wel groener dan een verbandingsmotor. Want ze kunnen die optimaler laten draaien. Dus als je kan kiezen is dat centraler en optimaal doen wel beter.

Je bedoelt al dat remmen dat in ieder geval Tesla’s bijna niet doen met hun remmen…want ze doen aan regeneratieve opwekking door te remmen op de motor…

Ok ze zijn idd zwaarder. Nou ok misschien slijt het wegennetwerk iets sneller…
@RRRobert: ik vraag mij af of deze net zo massaal geëxporteerd zullen worden. In tegenstelling tot de V60 Plug-in en de Outlander PHEV heeft de Model 3 ook voor de particulier lage maandlasten. Dan is het ineens wel interessant.
@dutchdriftking:
Ze volgen gewoon de subsidiestroom. Net zoals andere Tesla’s. Elders in Europa zijn weer subsidies op te halen waar ook gebruikte bev’s aan voldoen, dus zeg maar dag met je handje.
Een hoop subsidiegeld op ingezet, want blabla, blabla en geen locale uitstoot. Dure jaartjes een snufje minder locale uitstoot. Geldverspilling dus.
Laat de electrofiel zijn eigen hobby bekostigen en ook de sloop en milieuverantwoorde afbraak van die accupakketten bekostigen. En nee, die zijn niet zomaar in te zetten als stationaire opslag. Een proefje hiermee is heel wat anders dan het echt grootschalig doen.
Bovendien, ooit zullen ze alsnog moeten worden afgebroken. Een hoop milieubelasting waar nauwelijks naar gekeken is.
Stationaire opslag van electriciteit op het niveau van een huis is sowieso vrij onnozel. Electriciteitsproductie is bij uitstek iets wat je beter collectief kunt doen.
@kempenaer: dat laatste stukje klopt niet helemaal. Opslag is geen productie. En accu’s thuis zijn geen opslag maar een buffer. Zodat de gebruiker kan gebruiken wanneer het uitkomt en de leverancier (productie) kan leveren wanneer dat hun uitkomt zonder dat die twee overeen hoeven te komen. Best efficiënt wel.
@lekbak:
Heeft enig nut als je zonnepanelen hebt, maar nogmaals, dit soort dingen kun je bij uitstek beter collectief doen. Veel efficiënter.
@dutchdriftking: die auto kost de particuliere koper straks nog steeds 30-35 mille. Dat schrikt nog heel veel mensen af, hoor.

Onder de streep zullen ook deze auto’s heel snel doorgeschoven worden richting de export. Dan pakken ze nog goede handelsprijzen ook, want in veel landen ligt de nieuwprijs stukken hoger dan in Nederland.
@RRRobert: Het milieu stopt niet bij de grens😃
@appiejappie: vertel ze dat eens in Brussel.

Hier moeten we van het gas af, terwijl ze in Duitsland subsidie aan huishoudens verstrekken die een aardgasaansluiting nemen. Of neem Polen, waar op dit moment vijf steenkoolcentrales worden gebouwd. Met EU subsidie.

Voorbeelden te over
@appiejappie: Ja en nee. Global warming behoeft geen verdere toelichting. Maar stikstof en fijnstof zijn toch echt lokale en regionale problemen. En dan is het daadwerkelijk weggegooid geld als al die Tesla’s naar het buitenland verdwijnen.

Een hoger aanbod zou de tweedehands prijs moeten doen zakken en een overaanbod zou dus indirect voor nog meer prijsdruk zou moeten zorgen. Dat wegsluizen van deze modellen voorkomt dat. Leuk voor de winst van de leaseboeren, slecht voor de Nederlander die graag (semi-)elektrisch wil rijden voor een acceptabele prijs.

Ik heb het hier vaker geopperd, naar mijn mening zou het belastingvoordeel alleen verstrekt moeten worden indien de profiterende partijen verklaren dat de auto op de Nederlandse markt wordt verhandeld. Is dit niet het geval: gelieve het voordeel terug te storten.
@RRRobert: er staan nogal wat fouten in je tekst. Ten eerste loopt overheid geen 900 per maand mis. 22-4% = 18% over 50K. Dat is 750 bijtelling per maand, oftewel netto 310-390 euro. Dat is wat anders dan 900.

Daarnaast is het milieu bij uitstek gebaat hierbij. Geen uitstoot in NL, schonere lucht hier en vooral in de steden.

En het is een stimuleringsmaatregel met weldegelijk een lange termijnvisie. Ze willen wat forceren om elektrisch gebruik te acceleren, en dat lukt behoorlijk. Er zijn nergens zoveel laadpalen als in nederland. De hele infra groeit mee. Dat is elders wel anders. Zonder subsidie was het niet mogelijk, want dan zit je met kip-ei probleem. Dat wordt zo doorbroken
@joerek: 750 euro per maand over een periode van vier of zelfs vijf jaar, is dus 36.000 tot 45.000 euro. Per auto. Dat vind ik nog steeds een hele klap geld.

Als de milieulobby écht lef wil tonen, vragen ze om vergroening van het bestaande autopark. Onze raffinaderijen blazen jaarlijks miljoenen tonnen kubieke meters aan lpg de lucht in. Dat wordt dus gewoon afgefakkeld als ‘ongewenst bijproduct’. En dat terwijl een groot percentage van de benzine auto’s met een investering van max. 2000-2500 euro geschikt kan worden gemaakt voor lpg.

Maar nee, onze overheid heeft in al z’n wijsheid al dertig jaar geleden besloten dat lpg vies bah is, en misschien zelfs wel gevaarlijk. En daarom het gebruik ervan ontmoedigd.

Bizar.
@RRRobert: 750 euro is dus helemaal niet wat je moet betalen. Hij is bijtelling. Oftewel, virtueel inkomen. Netto is het gemiddeld 350 euro wat werkelijk misgelopen wordt
@RRRobert: oh en praktisch alle leasetermijnen op deze teslas staan op 5 jaar, niet 4 jaar
Tis ook een leuk gebbetje, snel en weer is wat anders dan een diesel.
Een zwik subsidie verstrekken en een zo goed als gratis assemblage faciliteit schenken is het “groenste” wat de NLse staat ooit heeft gedaan ..

Samen met jaarlijks een vliegtuig vol hoogopgeleide toekomstperspectievelingen naar de andere kant van de wereld en terug laten vliegen voor de solar challenge ..
NL moet ondertussen toch het schoonste land ter wereld zijn…
@berlinetta: je kant je kont niet keren van de zuurstof in dit land.
@berlinetta: geloof je het zelf?
@flutterby: Nee joh, ik weet ook wel dat het hier een smerige zooi is. Wat wil je ook met een van de grootste havens ter wereld en een van de drukst luchthavens van Europa. En alsof dat niet genoeg is, hebben we ook nog de Antwerpse haven en het Ruhrgebied die hun steentje bijdragen. Dus ik weet heel goed hoe vies het hier is. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat EV’s dat zomaar gaan oplossen.
Symboolpolitiek en knetterduur bovendien. Toch wel triest dat we dit soort emo-politici hebben die windowdressing en beeldvorming belangrijker vinden dan de realiteit en feiten.
Bijna allemaal lease. Nauwelijks bijtelling, geen bpm en geen mrb.
Waar gaat de overheid het misgelopen geld halen denk je? Juist, bij de rest van Nederland.
Wanbeleid.
Weet iemand de prijsverschillen met de modellen onderling? Dat de ene Model 3 duurder/goedkoper kan zijn dan de andere Model 3? Ben wel benieuwd hoe hoog het verschil is, al denk ik niet dat het heel hoog zal zijn.
@viezefreddyw: Dit staat toch letterlijk in het artikel?

“Als Standard Range Plus (48.980 euro), als Long Range (58.980 euro) en als Performance (64.580 euro).”

Als ze hier in NL of DE zouden produceren zouden ze nog een heel stuk lager uitkomen vanwege import tax en verscheping e.d.
@fanboy: Dat bedoel ik niet, zo dom ben ik nou ook weer niet. Er staat toch bij dat de prijzen over een maand weer anders kunnen zijn. Dus een Model 3 uit augustus bijvoorbeeld goedkoper is dan een Model 3 uit juli. En juist zulke verschillen was ik even benieuwd naar.
@viezefreddyw: Ah ok. Tja een glazen bol hebben we niet, maar je kunt wel zoeken op “tesla prijsverlaging” dan vind je wel wat data.
Ik dacht dat de performance versie dus eerst op 70K zat (introductie), en nu dacht ik op 63K maar ik lees hier iets meer.
Dat moet op termijn een mooi aanbod van tweedehands exemplaren opleveren. Zou me passen.
Tja, ik als bijtellingsridder zit te twijfelen; paar jaartjes (zolang het nog kan) RR Vogue 2004 via Youngtimer regeling of 5 jaar de Tesla 3 helpen jullie kiezen???
@rickyleek: wat vind je leuker? Ik denk dat de Tesla goedkoper zal zijn (heb het niet nagerekend).
@rickyleek: Das echt wel appelen met peren vergelijken!
@rickyleek: nu het nog kan de RR!
@rickyleek: RR Vogue natuurlijk. Elektrisch rijden kan altijd nog..
@rickyleek: Ik twijfel ook altijd tussen een gram coke in mijn neus of een groentensmoothie. Ik kies meestal voor de coke. Stuk leuker dan die gemalen struik in m’n mik.
@berlinetta: de acceleratie van Tesla is inderdaad zo verslavend als coke. Terwijl je voor een groentesmoothie zoveel moeite moet doen en alle expert het eens zijn dat het eigenlijk slecht voor je is terwijl multinationals je blijven proberen te overtuigen dat het wel zo is. Olie is net als lite producten, scheerproducten en ontbijtgranen één grote marketingcampagne.
@rickyleek: kijk je graag vooruit of achteruit? Leef je in de toekomst of in het verleden? Zeker bij veel kilometers is de Model 3 een no-brainer.

Daarnaast tikt een mooie Range Roven als snel de 15k aan en dan gaat 35% ook hard.
Moet altijd beetje lachen als ik ze zie rijden. Je zou er maar in moeten rijden van de baas.
@baklava: Nu ben ik absoluut geen voorstander van het Nederlandse beleid als het gaat om EV’s, want ik vind het voornamelijk weg gegooid geld. Maar ik snap heus wel waarom mensen voor een Tesla kiezen. Het zijn indrukwekkende auto’s waar je ook nog eens goedkoop in kan rijden.
10 duizend lease mag ik hopen, als je dit particulier koopt ben je niet helemaal fris.
@sanderz28: Je hoeft toch niet te leasen. Kan ook op de zaak kopen
Ik heb hem nu 4 weken en het is de fijnste auto die ik ooit heb gehad (en dat zijn er wel een paar)
Ik denk niet dat de mensen die normaal een basis Golf/Focus/Astra mogen leasen in hun budget nu een Model 3 mogen leasen van hun werkgever….
Zijn eerder de Passat/V60/C-klasse/3-serie rijders.

Ik rij zelf 45-50.000km/jaar en had een Passat Diesel. Stap nu ook over naar een Model 3. En ja, daar zit ook een financieel voordeel bij.

Qua laden valt het met een long range allemaal wel mee vind ik. Als je kijkt dat je op een trip van 950km naar Oostenrijk totaal 1:15 uur laadtijd nodig hebt dan overleven we dat wel.
@louisvdd76: Bij ons is de SR+ haalbaar met een C segment budget. Voor boven modaal is de LR mogelijk zonder bijbetalen.
Deze auto is de nieuwe Opel Kadett van de jaren ’80. Je ziet ze op elke hoek van de straat, deze bijtellingsvluchtelingen. En Den Haag maar klagen over het begrotingstekort.
Ik vind, en dat is mijn mening, dat dit model er uit ziet alsof dit het eerste model is. Vraag me af hoe anderen hierover denken? En dan heb ik het even niet over de technische snufjes of hoe zuinig dit model is. Puur het uiterlijk
Collega demonstreerde vanmiddag nog even de summon mogelijkheid van z’n M3. Briljant.
Wat zou de top vijf van de gekochte kleuren zijn?
Staan er een paar honderd met kenteken op een giga parking in Tilburg, vlakbij de Tesla “fabriek”
@deredactie: dat is de afleverlocatie… ongeveer 350 per dag worden er afgeleverd op het moment.
Mijn popcorn is echt al lang op
Anders de mijne wel …. al gaat een electromobiel tzt in 1 seconde naar de 100 en zitten er 6 info-schermpjes in, ik heb er helemaal niets mee @2wheeler:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).