10 automotive dingen die je als man moét kunnen

Auteur: , 110 Reacties

In tijden van metroseksualiteit, cocktailbars, kokoswater, manicures en cabrio's zou je haast vergeten hoe het is om een man te zijn, en zoiets kan je nekken in de allerdaagse harde realiteit van de verkeersjungle waar uiteindelijk toch het recht van de sterkste geldt. Ben jij nog wel een echte vent? Check even in hoeverre je de volgende 10 dingen kunt, en kom er achter!

1. Een klapband-situatie tot een goed einde brengen
Klapbandklapper
Zelf heb ik het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar wanneer een van je banden tijdens een rit luidkeels de geest geeft, ga dan niet wild aan je stuur trekken of heel hard op de rem stampen. Paniek is een slechte raadgever.

2. In sneeuw rijden
sneeuw voor gevorderden
Slechts enkele dagen geleden nog moest ondergetekende er aan geloven: wegrijden van een parkeerplaats met heel veel verse sneeuw. FWD en winterbanden zijn dan een uitkomst. Heel hard op je gaspedaal trappen en je koppelingsplaten verbranden niet.

3. De V-snaar vervangen
V-snaar
Een hels gepiep tijdens het wegrijden? Dikke kans dat het je V-snaar is. Als hij er af moet en je hebt even geen kant en klare snaar bij de hand, vraag je vriendin dan even haar panty in te leveren. Is een prima lapmiddel.

4. Ontsnappen uit een te water geraakte auto
Michael Douglas in The Game, snurkende Veyron-rijders, en overenthousiaste Ferrari-rijders, allemaal hebben ze hun auto wel eens de plomp in gereden. Maar hoe kom je er weer heelhuids uit? Alvast je ramen openzetten terwijl je met je duik bezig bent schijnt te helpen.

5. Een auto met lege accu via startkabels aan de praat krijgen
accuklem
Bonuspunten als je hierbij een van beide auto’s niet tot de grond toe weet af te branden.

6. Een trailer/aanhangwagen aansluiten
trailer
Hierbij geniet het de voorkeur dat je je lading niet verliest, én dat alle lampjes het naar behoren doen.

7. Een las zetten met een puntlasser
Lassie
Af en toe gaat er wel eens iets stuk, en een echte vent gaat dan natuurlijk niet jankend naar de garage, nee, hij trekt zijn omvangrijke toolshed open, en gaat aan het lassen. Kleine breukjes kan je best zelf herstellen per slot van rekening.

8. Off-road obstakels overwinnen
Offroad
Glad asfalt is efficiënt en snel, maar als de apocalyps toeslaat dan hebben we geen zijdezachte weggetjes meer. Daarom moet je als echte vent uit de voeten kunnen in offroad-situaties. Ben je een Lotus-eigenaar dan heb je pech, maar een beetje een alpha male kaapt voor zichzelf de dichtsbijzijnde Land Rover. De truuk is dan wel te weten wat je er vervolgens mee kunt/moet doen.

9. Foutcodes uitlezen
Diagnostiek
Auto’s worden technisch steeds ingewikkelder. En waar meer computers het werk doen zijn er ook meer storingen. We gaven eerder al aan dat een echte vent niet meteen als een bitch naar zijn garagebedrijf snelt, maar zijn eigen boontjes dopt. Koop dus een meetmasjien en own die foutcodes!

10. Een auto in de wax zetten
wax on, wax off
Lijkt misschien niet zo glamoureus, maar hierover hebben we maar 1 ding te zeggen: “gave that bitch a wax job. Bitches love wax jobs.”

Beheers je dit allemaal, dan heb je je mannendiploma dubbel en dwars verdiend. En wat mij betreft ook wel als je slechts de helft van deze dingen kunt. Hoeveel kunsten heb jij onder de knie?

En wat mist er in deze lijst? Proletarisch tanken? Scootmobiels van de weg drukken?

Met dank aan White_lighting voor de tip!



110 reacties

potdomme, en ik heb geen meetmasjien…
@jesse3120: *komt aangesneld met zijn Toughbook cf-18 mk4*
En met Volvo VADIS he!
11 Auto op auto ambulance rijden. Ik vond et spannend de 1e keer :)
@anakiet: Op een rijdende autoambulance is dat inderdaad wat lastig ;)
Gald onder puntje 8….
12. zelf wiel verwisselen
13. je vriendin de auto laten aanduwen
@betonstaal: Wees een gentleman!
@vale46:
Je vriendin op de achterbank aanduwen en achteraf je auto duwen?
@StijnB: Eerst je vriendin achter het stuur zetten en duwen, en achteraf, als je vriendin wat zaagt, haar op de achterbank nog eens aanduwen ;)
15. tanken bij een onbemand tankstation
@betonstaal: die op ontploffen staat..
@dennisr: terwijl je een peuk rookt…
16. grapjes maken met het corps automonteurs
17. je vriendin overtuigen dat ze echt wel kan inparkeren
18. rôze dragen
15. Goed met een vrouw kunnen vrijen, in de auto. (Als je weet wat ik bedoel natuurlijk)))
@mark88: if you know what i mean;)
@mark88: 16, op de velgen rijden
( da was 19)))
Met de hand je nieuwe band om je velg leggen. Is lastig, maar te doen.
@pax1004: ik regel voor jou 19 inch velg met band.. we shall see!
@dennisr: in scandinavie hebben ze daar een hele simpele oplossing voor…zoek maar eens de Top Gear Special op (Noordpool editie). Prachtig om te zien.
@Megakix: je bedoeld die spuitbus? waardoor je band er weer om ploft.. die ken ik.. maar hij bedoeld volgens mij, je hebt je velg, en je band erbij.. en die moet nog helemaal om je velg.. gaat je met die 19 inch die ik voorstelden iet lukken :P stugge platte bandjes :)
@dennisr: ja, was prachtig om te zien. Oké, oké…gewoon ‘met de handjes’ is vervelender werk ;-)
@Megakix: Zoals deze vakman dat doet: ”met de hand”
http://www.youtube.com/watch?v=tjSjCtRuDpk
@Megakix: foutje, ik dacht hij zal hem er ook wel weer om doen, maar filmpje houd op, nja.. je snapt em wel :lol: ik begin er niet aan :P
20. een opmerking van je schoonmoeder krijgen op je rijstijl
1: handig, die info wat je niet moet doen..

3: ik vraag me af of een panty wel voldoet, maar als jij het zegt..

5: TE dom als je dat niet kan..

6: met trekhaak, kabelboom en stekkerdoos erbij?

7: doet niemand..

9: tuurlijk, veel geld uitgeven aan een uitleesding en dan wet je wat de foutcode is, dan alsnog naar garage brengen? is het goedkoper om daar uit te laten lezen. .een echte vent let natuurlijk wel op de centjes..
@dennisr: Euh ik las veel aan mijn auto. Maar idd scheurtjes lassen zoals in de tekst met een puntlasser doet idd niemand omdat het onmogelijk is. Daarnaast kan iedereen die met een schaar overweg kan een puntlas zetten. Is gewoon een tang. Dichtknijpen en klaar is kees. Proplassen is al wat lastiger, en echt autoplaat lassen moet je echt weten wat je doet.
@911GT2: jup, enige stukje wat moeilijk kan zijn (als je totaal niet op let) is het instellen van apparaat, juiste plaatdikte en ampere’s als ik me goed herinner.. mijn eerste puntlassen zagen er altijd mooi uit, maar onderweg naar mijn werkbank gingen ze al weer los..

met proplassen bedoel je in een gat lassen?

CO2 lassen is mooi werk, ik zou het bij mijn auto als het nodig is ook zeker zelf doen, althans, zelf proberen, de plaat erin lassen kan ik denk ik wel, maar nog nooit echt op een auto gedaan.. om de zoveel cm een las zetten en dan steeds verder dicht lassen.. in theorie weet ik het.. mja :) mooi werk is het zeker!
Met 60km/h tussen de schoolverlatende kindertjes slalommen..
@Megakix: SUV nemen die zo hoog op z’n poten staat dat je gewoon rechtdoor kan rijden
@betonstaal: true…true…mis alleen het slalommen dan nog :lol:
Langs de balie van een afhaalchinees rijdend betalen en meenemen….
@Megakix: http://www.youtube.com/watch?v=5dWnW56gHAE
@dennisr: hahahahahaha geweldig amigo !!!!
@Megakix: had weinig te maken me je stelling maar dit kwam in me op en moest het plaatsen :lol:
@dennisr: haha, mooooooi maaan.
@dennisr: goed bezig!
De accu van je Prius leeegscheren achter je stuur…
Is de olie vervangen tegenwoordig vrouwenwerk?
zeurmodus: dat is geen puntlasapparaat
@dotternetta: drong niet eens tot me door, maar dit valt niet onder zeurmodus.. dit is wel een beetje een blunder..

@smokalot: jouw afbeelding is een CO2 lasapparaat, of MIG/MAG, hoe je het ook noemen wilt.. een puntlasser is dit:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Puntlasmachine.jpg/220px-Puntlasmachine.jpg
nja, blunder is ook overdreven.. kan niet alles weten he ;)
@dotternetta: Viel me ook al op haha.
De overtreffende trap!
1: wat dacht je van één wiel die je voorbij komt, en op 3 over de snelweg jagen naar de vluchtstrook.
2: 14% berghelling op met een voorwielaangedreven auto en 20cm sneeuw op de weg.
3: neem een bmw. heb je een ketting!
4: accu eruit andere erin. en gaan met die banaan
5: aanhanger met daarop nog 2 auto’s
http://blues-brothers.nl/imagepng.php?imagebig=aW1hZ2VzL2dyb290L0lNQUcwMjU1LmpwZw==
6:hoezo een puntje lassen. las gewoon een nieuw onderstel.
7: offroad rally is voor watjes. probeer de nk challange! en ga oefenen in fpmammut.de
8: bij foutcodes. motor eruit halen en ander blokje erin leggen.. klaar!
9: wassen laat je doen..
@bluesbrother: mooi lijstje, maar ik denk niet dat jij hem helemaal kan afvinken..

als je dat namelijk wel kan, had je geweten dat het bij 3 niet om de distributie riem gaat.. en bij BMW is de V-snaar ook gewoon een pant.. ehh riem..
@bluesbrother: Punt 1 is simpel uit te voeren: Citroën natuurlijk!
http://www.youtube.com/watch?v=4HK2nTRvm_s
..de verkeerde route nemen bij de vis-afslag…
43. op het laatste moment remmen
@betonstaal: wees een vent, rem niet.
@dennisr: anders had ik in het tankstation gelegen
@betonstaal: ooo, dus jij was dat :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=-Gnc-TfBDsU
Echte mannen hebben geen auto die je middels een computer kan repareren. Oldtimers voor altijd!
@Stender: Dikke +1!!!!
@Stender: Punt 9 gaat inderdaad helemaal nergens over. Ik wil het helemaal niet. Maar er zal vast nog een tijd komen dat je draadloos met je iphone je auto kunt controleren op foutmeldingen… bah bah
@eklasse: Zegt iemand die E-Klasse als nick heeft…
Daarnaast heet zoiets vooruitgang, moet je eens proberen aan mee te doen…
@OverSoft: Ik wil het niet zelf doen. Ik hou niet zo van computers en draadjes etc. Ik begrijp uiteraard wel dat het van deze tijd is maar laat dat werk aan de monteur over.
@eklasse: dat kan al haha.. via een OBDII bleutooth dongle kan je via je android toestel heel de motor uitlezen met de app “torque”. Met de iPhone kan dit ook maar wermt het anders. Je loopt achter vriend!
@dutchiehd: Ik weet dat ik achterloop. Ik was ook de laatste in Nederland die zo’n ding nog niet had. Gezien iedereen de hele dag naar zo’n kasje liep te turen of om de haverklap uit z’n broekzak haalde heb ik er ook een aangeschaft. Leuk, maar ik weiger Wordfeud (ofzo), Raad mijn plaatje en andere onnozele zaken. ;) Dan maar ff geen vooruitgang.
Nou ,ik kan alle tien ,waar kan ik mijn certificaat ophalen?
Ik heb reeds zes van de tien punten tot een goed einde gebracht in mijn leven. Ik kan nu met een goed gevoel sterve dus…

Wat ik er ook nog bij had willen zien: -Een vrouw een beurt geven in een sedan of een hatchback. -Kleine mankementjes aan de auto verhelpen. -loodzwaar aangespannen wielmoeren losdraaien. -Dankzij reactievermogen van een F1 piloot een dodelijk ongeval vermijden.

Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Jay Leno zei ooit het volgende: “Since neither of my engines came with its original operator’s manual, I tracked down some old books about them. I started reading a manual from the 1860s. I figured, “Well, we’re smarter than people were then.” But it was just sooo complicated that I gave up after two pages. There’s so much math and science involved. Engineers are engineers — no matter what the era. I’ll bet that a good engineer from 200 years ago would blow the doors off your average guy from today. Back then, they had no computers or calculators to help them.”….. dus als je een echte vent bent bedien je zo ongeveer blindelings je stoommachine….. :mrgreen:
#2, 5, 6 en 10. Graag nog 4 en 8 oefenen, waarbij ik het te water raken natuurlijk niet eerst in het eggie hoef te oefenen.
@phaeton: jawel..ook die ! ;-)
@phaeton: idd, niet in het eggie oefenen, gewoon direct echt voor het eggie!
@sir_smokalot: Gald asfalt moet dat niet zijn glad asflat :P
@agera: jammer joh! :lol:
11. Huurauto totall-loss rijden.
44. Dwars door een slagboom heen rijden – a la GTA – Die kan ik dan iig alvast afvinken!
De rest trouwens ook vrijwel allemaal…
Megakix en dennisr niet zo veel te doen deze avond of wel? :-P
@nitroman: Jawel hoor, genoeg te doen.. hier op AB.. :P
Ik kan alles behalve puntlassen! Dat laat ik doen door Pro’s als het op gevoelige plekken is, want met al die veiligheidsmaatregelen de dag van vandaag wil ik het niet te stevig lassen waardoor dat je auto helemaal anders vervormd! Om dezelfde reden mag je een zetel ook niet zelf opnieuw naaien, dan kan het goed zijn dat hij niet openscheurt bij een ontploffende airbage! Als het carosserie is –> vervangen!

En foutmeldingen uitlezen kan ik deels met mn OBD 2 bleutooth module voor mn gsm maar niet de hele diepe zoals gloeikaarsen enzo… Maar meestal laat ik het toch doen in de garage! Kheb zelf al veeel werk en als ik dan nog eens zelf aan mn auto werk moet ik al helemaal niet slapen!
@technopatat: haha, ben benieuwd wat je rijdt! Ik sleutel 1x per jaar 1 half uur aan mijn auto.
@dotternetta: Een Alfa… ;)
@dotternetta: Alfa 159 TI Q4 waar ik verschrikkelijk zuinig op ben! Bij het minste rammelingske sta ik in de garage! En dat valt bij de Alfa nog mee! Met mijn vorige S60 stond ik letterlijk elke maand in de garage!
Met m’n Alfa heb ik na 3 maanden al wat circuitjes gedaan en nog maar 1x naar de garage geweest (Bij aankoop, het was een tweedehandsje en ik wou een volledig check-up!)
@technopatat: Als je niet kunt puntlassen ben je best wel een kluns. Maar dat maakt niet uit, je zult het niet kunnen gebruiken bij je auto. Simpelweg omdat het onmogelijk is.

Als bovenstaande 10 punten je tot een man maken dan geeft punt 7 voor mij dan ook aan dat sir_smokalot zelf in ieder geval geen man is.
@piebepost: Ik kan lassen met manetten (geen idee wat de AN naam is, hier in west vlaanderen noemen we dat zo)! Dus dan kan een puntlas zo moeilijk niet zijn zeker? Maar ik snap niet waarom ik dat bij m’n auto zou moeten gebruiken…

Maar nogmaals: ik laat het werken aan m’n auto over aan de professionals! Ikzelf werk al 13-14h daags in de bakkerij, als ik dan nog eens onder mijn eigen auto moet kruipen…
V-snaar, puntlassen? Dat is toch alleen voor oude barrels?
@mashell: v-snaar is niet alleen voor de aude barrels.
@bruinbeer: oeh. tis nog vroeg. ik bedoel natuurlijk -Oude- barrels.
echte mannen blijven in hun auto tot ie helemaal kopje onder is he.. en dan stijlvol via de deur eruit stappen.
De ramen zijn voor de dukes of hazzard ofzo.
Ik heb nog geen auto en ik ben nog geen echte vent haha…
in de ‘tip’ hebben ze het trouwens over ‘stick welding’ en dat is lassen met elektroden.. die klote dingen blijven altijd vast plakken, en dan lopen ze rood aan.. lijkt wel mooi, maar verveeld snel.. nja, inmiddels lukt het me zonder vast te blijven zitten :)
Ik denk dat ik een aardig eind zou komen, de helft heb ik alleen nog niet meegemaakt gelukkig.
Dat panty verhaal is al vele malen in de media ontkracht, las het laatst nog in autobild dacht ik, maar hier staat ’t ook:

http://www.autofocus.nl/Gouden-combinatie-Gates-Micro-V-XF-en-SKF-loop-en-spanrollen.html
Het belangrijkste vergeten jullie nog.

Vliegjes happen, ijspegels kweken,… als man moet je met een echte open wagen kunnen rijden in alle weerstomstandigheden.
http://static.blogo.it/eurocarblog/mazda-mx-5-speedster-concept-immagini-ufficiali-04/MazdaMx5SpeedsterConceptimmaginiufficiali_01.jpg
http://fp.images.autos.msn.com/Media/425x255/2b/2bc49e8cc831470f83b5addbe52be1ed.jpg
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201008/mercedes-mclaren-slr_460x0w.jpg

Zo dus:
http://www.bhatt.id.au/blogimg/top-gear-series-5-ep9.jpg
Speedsters FTW! En dan het liefste er mee over Noordpool karren, waar eerder deze week een epische marathon werd gehouden.
Kan je dat meteen combineren met offroad-rijden.
@sir_smokalot:
Ik hou van de manier waarop je denkt, schaatsen met deze dingetjes lijkt me cool (no pun intended) te zijn.
Je weet pas dat je goed bezig bent als er ijspegels komen op de ijspegels.
Klapband en tewaterlating gelukkig tot nu toe bespaard gebleven, verder: check! ;-)
20. Heel-and-toe schakelen
(nog geen vrouw meegemaakt die dat kan, anyone?)
21 een band vervangen doet een échte (opblaas-)MAN zo:
http://youtu.be/5WLwRg3erm4
@sir_smokalot: Jij hebt duidelijk geen man, je weet nog niet eens het verschil tussen een MIG/MAG/Inverter/puntlasmaschine.

OT:
Ik voldoe aan bijna alles, met uitzondering van klapband, en zo een foutcode-ding.

waarom eigenlijk een foutcode-ding aanschaffen als je bij een lokale garage voor een paar tientjes geholpen bent?

Ik vind zelf een reservewiel opleggen véél mannelijker dan foutcodes uitlezen.
Klaarblijkelijk :) Heb nog nooit zo’n lasunit in mijn handen gehad..
@vale46: vind hem toch best wel een echte vent hoor, hij krijgt zijn lasapparaat namelijk in een omvangrijke toolshed..
@vale46:

“Jij hebt duidelijk geen man”





smokie, is het uit tussen ons? :(
hmm, nog niet voorbij zien gaan maar eigenlijk hoor je als man maar 1 ding te kunnen:
jezelf uit een achtervolging kunnen rijden, hoef je gelijk al die 10 idiote opdrachten niet uit te voeren.
1. Nog nooit meegemaakt, maar bedankt voor de tips.

2. In de sneeuw rijden? Wat dacht je van ‘gewoon doorrijden’ met een 25 tonner(Yup, een vrachtwagen.), terwijl de automobilisten niet eens 60 durfden te rijden?

3. ‘Are you kidding me? You are kidding me, don ’t you?’ Wat dacht je van een V-snaar vervangen bij een temp. van -9?

4. Heb wel eens zo’n training gehad…Mijn hart klopte in mijn keel, maar het ging goed.

5. Ik heb al van alles met accukabels gestart (motor, auto en vrachtwagen).

6. Aanhanger auto? Check. Aanhanger vrachtwagen…zucht!

7. Puntlas, autogeen, TIG…Maar nooit zelf aan mijn auto’s gelast. Als het fout gaat moet ik iemand (anders) de schuld kunnen geven… :P

8. Nope

9. Wel eens een foutcode uitgelezen, maar je hebt er niets aan want je moet alsnog naar de garage (vrachtwagen).

10. Auto in de wax. Met een poetsmachine, meneer!
En mijn aanvullende punt (11);
-Enkele rondes rijden met een echte racewagen (full speed)!
Fraaie ´Cat :)
Nummer 1: Met een sprintscooter tegen een auto racen..
Nummer 2: Met een Volvo door een bakstenen muur rijden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).