10 EK2012 tips, als je met de auto naar Oekraïne wil

Auteur: , 49 Reacties

Tien tips voor iedereen die deze zomer een roadtrip naar het oosten plant. Al dan niet om de boys in oranje aan te moedigen.

Het heet allemaal Europa maar regels kunnen aardig afwijken van die in Nederland. Andere landen, andere culturen. Daarbij staan grenzen naar Polen tegenwoordig redelijk open, Oekraïne binnenrijden kan lang duren. Met dank aan AutoScout24 hebben we een lijstje van 10 tips die de rit naar Polen en/of Oekraïne net iets makkelijker moet maken.

  • Geen druppel alcohol – Het is nooit een goed idee, rijden met een flinke slok op, maar in Oekraïne mag je helemaal niet rijden met alcohol. Er geldt namelijk een limiet van 0%. Ja, zelfs een appeltje in de maag kan je zo een bekeuring opleveren.
  • Strenge snelheidscontroles – Vergeleken met het moderne Nederland is het in Oekraïne een hardrijfestijn. Je mag 90 km/u buiten de bebouwde kom, 120 km/u op autowegen en zelfs 140 km/u op de snelweg. Dat zijn voor buitenlanders wel harde regels, rij je ze voorbij dan kan de politie streng optreden.
  • Neem kaarten mee (van papier) – Geen gegarandeerde navigatie-dekking in Polen en Oekraïne. Dat betekent: ouderwets met papier werken.
  • Neem jerrycans mee – Onregelmatige afstanden tussen tankstations en vooral onzekerheid eenmaal bij een tankstation. In Oost-Europa kan de brandstof ook wel eens op zijn. Een paar extra liters in de achterbak is geen overbodige luxe.
  • Andere parkeerregels – Parkeer-borden in Polen hebben een of twee witte verticale strepen in het bekende blauw-rode bord staan. Een “I” geeft aan dat je aan de andere kant van de straat niet mag parkeren op oneven dagen. Een “II” verbiedt parkeren op de even dagen.
  • Veiligheidsspul – Verplicht aanwezig in de auto in Polen: een fluoriserend veiligheidsvest, brandblusser, extra lampen en een verbanddoos.
  • Lampen altijd aan – In Polen moet de verlichting de hele dag aan, Oekraïne kent hiervoor geen regels. Daarbij kent Oekraïne geen straatverlichting en ‘verminderd’ strepen. Rijden in het donker kan zo vrij avontuurlijk zijn.
  • Wachten bij de grens – De grens met Oekraïne kent vaak erg lange wachttijden. Je kan er zomaar 3 uur stilstaan.
  • Contant betalen – pinpassen en creditcards werken lang niet overal. Neem voldoende contanten mee om in ieder geval je brandstof te kunnen betalen.Daarbij betaalt men in de landen officieel nog steeds met hun eigen munt.
  • Internationaal rijbewijs – In Oekraïne is een internationaal rijbewijs vereist. Deze is te koop bij de ANWB.

Iedereen die ‘ons’ elftal wil toejuichen kan overigens zijn lol op. Alle wedstrijden in de groepsfase spelen zich helemaal in het oosten van Oekraïne af, zo’n 2500 km rijden. Voor de knockout mag men vervolgens weer 1000 km terug richting Polen. De auto nog een keer doorsmeren en nog eens tegen de banden schoppen kan bij zo’n rit ook geen kwaad.



49 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
De Routebeschrijving ;)
@Alwood: Haha, bedankt. Maar ik ga toch liever met het vliegtuig… ;)
Even over de andere parkeerregels: WAT?? :shock: Waar slaat dat nou weer op.. :D
jeetje, dan ga ik toch niet!
Hallo allemaal, Ik weet de weg niet meer, maar ik zie borden met “Tashkent” , moet ik straks links of rechtsaf?
@faalhaas: Gewoon Tashkent blijven volgen en als je daar bent de bordjes Krakow. Dan wijst van Marwijk je wel even verder, die moet ook die kant op.
”Internationaal rijbewijs – In Oekraïne is een internationaal rijbewijs vereist. Deze is te koop bij de ANWB.”

haha, te koop :lol:
@dennisr: sommige mensen hebben ook hun rijbewijs bij een kuip boter gekregen. Ach niet iedereen rijdt perfect.
Nog een tip uit ervaring: boetes zijn onderhandelbaar. Stop het meeste cash geld wel ver weg, want het bedrag is simpel: alles wat u bij u heeft aub… Dus, klein bedrag in de portomonnee is lage boetes!
@Svenska_Aeroplan_AB: In NL is het meestal ook alles wat je hebt…
@kickass: :lol:
@Svenska_Aeroplan_AB: Ervaring? :D
@masterstig: Als hij het zegt… ;)
Toch maar voor de tv hangen:P
@meneersander: Inderdaad lekker voor de tv hangen, en GEEN voetbal kijken ;)
@raoulkroes: Nja, ik heb vast nog wel wat kanalen die spannender zijn dat het voetbal van deze avond:P
Dat van die GPS-dekking snap ik niet. Die satellieten vliegen toch door de ruimte waardoor de dekking wereldwijd van dezelfde kwaliteit is?
@Raptor: Je hebt ook zendmasten op aarde nodig voor een optimale nauwkeurigheid.
@kickass: nog simpeler: de kaarten beschikbaar voor navigatie-boeren zijn gwn niet volledig dekkend…
@Alwood: Ah zo. bedankt. Dat wilde ik weten.
@kickass: Ohja? Heb je daar bronnen voor? Ik ken alleen masten die tractoren gebruiken om in een rechte baan te rijden. Verder ken ik wel a-gps, maar dat zorgt alleen voor een snellere fix. Alleen die masten zijn ook erg onnauwkeurig. Wat maakt de nauwkeurigheid verder uit als er een verschil van 30 meter in zit is er nog steeds prima mee te navigeren.
@Raptor: Ik had het gelezen in de Wetenschap In Beeld. Zonder mast op aarde is het al snel 100 m onnauwkeuriger. Toch wel lastig als er drie kruispunten achter elkaar zijn. ;)
@kickass: Daar zou ik graag meer over willen lezen, maar ik vind niks met google. Heb je een linkje toevallig?
@Raptor: Sorry, ik kan niks vinden. :(
@Raptor: zoek maar eens naar dGPS. Niet dat het nodig is tegenwoordig, maar goed. Sinds selective availability niet meer gebruikt wordt zit je GPS op ca. 25 meter en dat is, met dead-reckoning en mapmatching technieken, juist voldoende voor een goed navigatie-oplossing. Maar het resultaat hangt dan wel af van de nauwkeurigheid van de kaarten.

En dat is ook het grote probleem: de kaarten. Hoe goed die zijn kan je op afstand niet bepalen, daarvoor moet je echt ter plekke rondrijden. Het kaartmateriaal in Polen en de Ukraine wordt niet zo goed bijgehouden als hier in west-Europa en juist in de steden waar er gevoebbald wordt is het stratenplan waarschijnlijk aardig gewijzigd de laatste jaren…
@Raptor: Niet iedereen heeft de kaarten van Oekraïne in zijn/haar navigatie staan.
@mrbones: Dat is een ander verhaal. En ik neem aan dat je bij vertrek van huis uit al je bestemming hebt ingetypt. Dat is niet iets waar je pas achter komt als je in het land bent.
Dat wordt een drukke zomer in Polen en Oekraine :D
begrijp die mensen ook nog altijd niet. waarom ga je naar wedstrijden kijken terwijl je voor je tv meer kan zien.
@4991: Een voetbalwedstrijd beleven is echt vele malen mooier dan een wedstrijd kijken op tv.
@vwally: totaal niet mee eens overigens. Zoveel wedstrijden in het stadion gekeken, maar daardoor lijkt het hele spelletje zo simpel als goedkoop bier. Door de TV-shots krijg je de indruk dat er ‘actief’ tegen een bal getrapt wordt.
@vwally: Dat dacht ik ook van concerten. Nou nooit meer naar een concert. Ontzettend lang wachten, heet, geen voeten meer over, geen drinken mee naar binnen, kutgeluid, lange mensen met mobieltjes in de lucht zodat je geen reet ziet. Ik download wel de DVD. Met voetbal is het net zo. Je ziet alleen wat poppetjes in de verte heen en weer rennen. Meestal hebben mensen een radio bij zich voor het commentaar anders kun je niet eens zien wie aan de bal is.
@vwally: +1 Helemaal gelijk die gevoel kun je niet uitleggen je moet het gewoon beleven en proeven.
Wat een achterlijke parkeerregels zeg.
Ik blijf toch maar liever thuis kijken, ik heb trouwens toch geen hoge verwachtingen voor het nederlands elftal dit EK.
Word nu al gek van dat k*t voetbal en het is nog niet eens begonnen…
@raoulkroes: Amen… Tergend is het. Kutsport doet bijna iedereen in dit land veranderen in kinderachtige, hersenloze figuren.
@fant: Als het gaat om fans van het Nederlands elftal valt het reuze mee hoor. Sommige supporters van Ajax en Feyenoord, FC Utrecht, FC Twente, NAC breda of FC Groningen zou je in dat rijtje kunnen plaatsen. Echter de meeste supporters van het Nederlands elftal zijn voor namelijk uit op gezelligheid, het feestgevoel, een soort
oranje carnaval etc. Valt mij opvalt is dat de mensen die voorop lopen bij de oranjemeute normaliter het clubvoetbal niet echt op de voet volgen en niet direct supporter zijn van een club uit de Eredivisie. Nederland is een van de weinige landen die naast clubsupporters een aparte echte maar trouwe oranjefans heeft.
Landen zoals Engeland worden wel fanatiek aangemoedigd door hun fans, omdat die mensen naast het Nationale Elftal ook fan zijn van een club uit Engeland. Firms uit heel Engeland vormen bij Nationale wedstrijden als het ware een front. Ze worden zelfs gesteund door supporters van zelfs clubs uit de lagera klassen. Milwall en West Ham United zijn daar mooie voorbeelden van.

Dus een lang verhaal kort te maken supporters van Het Nederlands Elftal hebben internationaal gezien absoluut geen slecht/negatieg imago.
the-budel-guy via iPhone app
Onze auto gaat helemaal nergens heen. In ieder geval de komende 7 dagen niet ivm kapotte AGR klep. maar ookal was de auto niet kapot gingen wij nog niet naar dat soort landen.
Check voor de zekerheid ook of de navigatie ook echt de binnenwegen kent. Het kan zijn dat hij de hoofdwegen wel kent, maar zodra de snelweg verlaten wordt houdt hij er dan mee op.
In Slowakije dient tussen 15 oktober en 15 maart overdag met verlichting aan gereden te worden, ze kunnen nu dus gewoon uit blijven. Denk daar ook aan de tolvignetten, Polen had volgensmij ook een tolsysteem, maar daar ben ik niet geheel zeker van.
Lekker thuis voorde TV.Gebeurd er iets krijg je ook nog herhaling.Navigatie in je auto in het oostblok?Je gaat MET heen en komt ZONDER terug zeker?
Ik gaf al op bij punt 1..
Pfff, echt niet. Ze houden het maar mooi in de buurt. Dat Blatter de ziel van het voetbal weer heeft verkocht aan een schurkenstaat hoeft toch niet te betekenen dat wij er braaf achteraan moeten kachelen. Lekker thuis op straat met een megascherm, bier en de buren. En daarna de BBQ aan. Zoiets. 10x leuker dan naar zo’n teringland moeten kachelen. Overigens heb ik 88 meegemaakt, daar komt niets meer overheen. De halve finale tegen Duitsland en daarna de straat op. De enige keer dat ik zo dronken ben thuisgekomen dat ik de volgende dag niet meer wist waar ik mijn fiets had laten staan. Mooi.
@midasracer: Lol, toevallig ben jij wat verstandiger dan die andere 90% van de be’volk’ing.. Ben ’t zelf ook met je eens. Maar soms denk ik wel eens; was ik maar naïef, vond ik het allemaal maar is geweldig, zag ik maar niet alles, misschien is dat wel prettiger.
@kaasboerin: Ja en dan die commerciele troep tegenwoordig. Ik word er gek van. Zo hysterisch allemaal. In 88 had je dat nog nauwelijks en trokken we cassettebandjes uit elkaar om een instant Gullit pruik te maken. En natuurlijk de hit van André Hazes. Beste voetbal lied ooit. Nederland oh Nederland wij zijn de kampioeeen. Wij houden van oranje, van zijn daden en zijn roem (poen). Zelfs na 10 biertjes nog prima te zingen.
@midasracer: Ach ja, de truuk van marketing en reclame is mensen ’t gevoel geven dat het populair is en iedereen ’t doet. Dus dat jij er niet bij hoort als je ’t niet doet. Bijvoorbeeld een Heineken reclame die grote feesten laat zien met Heineken logo’s overal, denk je al gauw dat dat merk dé shit is. Slim natuurlijk, maar zo gaat ’t met alles zo. Ook met het EK. Lekker allemaal massaal met de caravan naar ’t EK op de camping!!1. Ik weet beter, het trekt mij nou eenmaal niet aan. Dan heb ik ’t nog niet eens over social media.
@midasracer: Uit je comment haal ik eruit dat je toch iets hebt met voetbal. Zelf ben ik ook voetbalfan en voor echte supporters zijn de uitwedstrijden juist net iets leuker. Je geeft aan dat je ’88 hebt meegemaakt dat kunnen je niet veel nazeggen hier op Autoblog. Je hebt dus het een en ander gezien en meegemaakt. Misschien dat het door de jaren heen vermindert en niet meer zo trekt als toen.
@agera: Shit nu voel ik me echte een oude lul. Nee ik ben niet echt meer een voetbalfan. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Het is net alsof je als bergbeklimmer de Mount Everest hebt beklommen. En wat dan? Zelfde met de Formule 1. Jaren 90 met Senna, Schumacher en Hill. Gillende V12’s en V10’s. Onvoorstelbare snelheden en spannende races. Toen ging Senna dood en daarna is de F1 ook flut geworden. Ik koester de herinneringen toen Murray Walker nog commentaar gaf op de BBC en Hill met Schumacher in gevecht was. Tot de laatste race waarbij Schumacher Hill van de baan ramde (“stuurfout”) en Schumacher met Ferrari kampioen werd. Dat waren tijden dat je op het puntje van je stoel zat. Nu val ik in slaap tijdens de F1 races. Tenzij het regent en iedereen er vanaf ketst.
Wel grappig dat er zoveel over die parkeerregels vallen. Dat heb je in NL ook gewoon gehad, volgens mij nog steeds.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).