10 year challenge: de automotive manier

Auteur: , 46 Reacties

In tien jaar kan een hoop veranderen, ook in de autowereld.

GT-R

We hebben afgelopen week al mogen genieten van hoe een ei qua likes op Instagram de kroon pakte. Ondertussen staat het ei al op 48 miljoen likes. Voor de mensen die de digitale revolutie niet snappen en deze nutteloze toestand evenmin: dat was de uitdaging. En social media zit vol met dit soort vreemde, doelloze of grappige uitdagingen. En levensgevaarlijke, maar goed.

De hype van deze week is de 10-year challenge. Het is heel simpel: maak een selfie, graaf in je archief om eenzelfde foto te vinden, maar dan van 10 jaar geleden. Voor de mensen die al denken: ‘oh jee, wat gaat de tijd toch snel’, trekken we de harde conclusie dat het dan om 2009 gaat. Oef! Ik hoor nu iedereen denken: ‘we zitten op Autoblog, waar is de link met auto’s?’ Goede vraag, komt ie.

We zitten in een periode van grote overgangen. Steeds meer merken tellen mee, steeds meer auto’s krijgen revoluties op het gebied van aandrijving en nieuwe technologieën. Daarnaast was 2009 juist een jaar waarin de meeste auto’s een beetje tussen wal en schip vielen. De techniek was nét iets nieuwer dan de jaren ’90-auto’s, maar veel ouder dan de aankomende digitale revolutie die in 2010/2011 op gang kwam. Toch zijn er een paar auto’s die grappige veranderingen meemaakten. Omdat ze zo minimaal zijn, of omdat ze zo radicaal anders zijn. Hier zijn de leukste voorbeelden.

Nissan GT-R
We trappen af met the obvious choice. De Nissan GT-R was in 2007 een technisch wondertje. Een kleine doch efficiënte motor, grafieken en gegevens ontwikkeld samen met PlayStation-ontwikkelaars en voornamelijk een auto die met zoveel finesse en handwerk gebouwd is, maar helemaal niet duur is. En oh ja, hij rijdt de meeste auto’s van twee keer zijn waarde het snot voor de ogen weg. En in 2017? Meer power (570 pk tegen 485) en eh, niks. Een hele subtiele vernieuwing in de snuit, maar verder is het recept al 12 jaar hetzelfde. Daarmee wint de GT-R de 10 year challenge: de Insta-celebs zien een win als ‘hij is niet veranderd’. Maar in de autowereld is het te betwijfelen of het zo’n groot voordeel is.

GT-R
GT-R

Citroën DS3/DS 3
In 2009 kregen we voor het eerst de DS3 te zien. Een soort C3, maar dan minder bejaardenbak en meer premium en trendy. In 2019 staat de DS 3 Crossback van het nieuwe merk DS te trappelen om de DS3 af te lossen, want in 2009 was hij fris, maar in 2019 is de DS 3 (onder het nieuwe DS) exact dezelfde auto. Niks mis mee, maar wederom, verandering is goed.

DS3 Racing
DS 3

Hyundai Tucson/NEXO
Dan compacte Hyundai-SUVs. We sjoemelen hier een beetje, omdat de Tucson nog steeds/alweer in de prijslijsten staat. Maar het vergelijk wordt interessanter als we even kijken naar de nieuwste Hyundai in deze klasse: de NEXO. In plaats van een benzine- of accuaandrijving heeft de NEXO een waterstofmotor. Praktisch een keuze met concessies, maar technisch één van de meest vooruitstrevende auto’s die er is. En dat terwijl de Tucson, die in 2009 met pensioen ging ten faveure van de ix35, enorm verouderd oogt. Hyundai veranderde van een Koreaans B-merk naar een serieuze strijder op de Europese markt. Driewerf chapeau.

Tucson
NEXO

Peugeot 407/508/3008
Dan Peugeot. Veel historie, maar de periode 2004 tot 2011 staat niet bekend als hun beste jaren. 2009 beëindigde dit grotendeels door de introductie van de compromisloze 3008 en de praktische 5008. Wat er ook nog was in 2009: de 407. Een auto die eigenlijk meteen genekt werd door het succes van zijn voorganger, want hij legde het af tegen de 406. Echt mooi is hij niet, hij is minder praktisch dan zowel de 406 als zijn gehele segment en qua betrouwbaarheid was hij wisselvallig. In 2019 is dat anders. Ondertussen treedt de fonkelnieuwe 3008 zijn tweede levensjaar in en de 407 maakte ruimte voor de 508, die in 2019 als geheel nieuw model ook de markt binnentreedt. Voor beide auto’s geldt dat ze het controversiële uiterlijk van hun 2009-derivaat inleveren voor een gewaagd maar goed design. Peugeots veranderen weer terug naar dat coole van voor 2000. En dat is goed.

407/508/3008

Tesla Roadster
We kunnen het niet over schrikbarende groei hebben zonder Tesla te benoemen. Het Amerikaanse geestekindje van Elon Musk was in 2009 een probeerseltje. Een soort opgewaardeerde Lotus Elise die veel te zwaar was, maar wel de voordelen van een elektromotor bewees. Sindsdien groeit Tesla explosief en aangezien ze lekker boeren met de Model S, X en 3 is er weer ruimte voor een dikke halo car. En wat voor één: de nieuwe Roadster zal voor een relatief laag bedrag de hypercars van dezer dagen een dienst bewijzen. 0-96 km/u in minder dan twee seconden? Jup, hebben we. De stappen die Musk heeft gemaakt in tien jaar tijd leken soms wat optimistisch, maar ook hier nogmaals enorm veel respect voor de grootte van het huidige Tesla.

Tesla Roadster
Tesla Roadster

Volvo V70/V90
Nou is Volvo in principe altijd al een vrij groot merk geweest, maar vergelijken we 2009 met vandaag de dag, dan is vooral het moederbedrijf opvallend. In 2009 werkte de Zweden samen met Ford, waardoor een V50 en een Focus Wagon onderhuids krek eender waren. Dat is niet meer het geval, want het nieuwe Volvo haalt hun geld uit China. Geely pompt miljarden in het merk terwijl zij hun Zweedse identiteit houden. Het resulteert in meer premium auto’s dan ooit. De twee bekendste voorbeelden zijn de V70, de hoekige retro-achtige Volvo estate, die zijn positie afgeeft aan de V90, een regelrechte A6-killer.

V70
V90

Mercedes A-Klasse
Misschien wel de auto die als geen ander bewijst hoe tijden snel veranderen. De A-Klasse was in 2009 een hoge auto die voornamelijk werd geassocieerd met de oude van dage, maar is in 2019 een vlot gelijnde premium C-segmenter. De nieuwe A-Klasse is cool, iets wat je van dat oude strijkijzer niet kon zeggen. Dat is wel een grappig contrast, want de A-Klasse moet juist jonge kopers een manier bieden om toch Mercedes te rijden. Dat is gelukt.

A-Klasse
A-Klasse

Mercedes G-Klasse
Ten slotte: hij moet toch even benoemd worden. Want alhoewel de basis in 2019 compleet vernieuwd is, is er geen sprake van een revolutie ten opzichte van 2009. Op technisch gebied misschien, maar de grote vierkante zeecontainer blijft zijn karakter behouden. Goed nieuws voor rappers en andere gangsters.

G-Klasse
G-Klasse

Meer lezen? Check dan ook de 12 gamechangers van dit millenium.



46 reacties

De DS3 vind ik slecht oud geworden. Het model van 2009 is velen malen mooier.
@jasperh: 100 procent mee eens!
@jasperh: dan is hij toch juist goed oud geworden? Oftewel. De tijd staat ‘m goed.
Zou persoonlijk niet zeggen dat het model al 10 jr oud is. Blijft een lekkere frisse verschijning
@jasperh: Het origineel wordt niet zo slecht oud. Het zijn de facelifts die hem de das omdoen, wat mij betreft.
Ik verbaas mij eigenlijk vooral over het feit dat men in 2009 blijkbaar nog Tuscons verkocht (model lijkt wel 20 jaar oud i.p.v. 10), maar wel al DS3’s.
Met die G klasse kunnen we flink wat decennia hypen. Toch knap van MB. En eerlijk is eerlijk, hij blijft vet.
Laat de MINI eens zien. Die is aardig wat voller geworden met de jaren.
@goteza: T H I C C*
@janmetdelangeachternaam: PAWG*
@hamerhaai: ken wel de BAWG, wat is de P dan? 😊
@goteza: Mijn vriendin ook.
De A klasse is er in die 10 jaar flink op vooruit gegaan
@rob5nismo: ik vind juist van niet, het oude model was kwa model dan wel een oude lullenbak, maar in ieder geval in verhouding, de nieuwere generaties zijn echt bizar lelijk gedesigned, had echt 10 malen mooier kunnen zijn.
@smex: dat vind jij…
Nee ik vind dat ze met de oude A klasse de plank compleet mis geslagen hebben. Maar ze hebben de doelgroep (oude lul) er wel mee bereikt idd
@rob5nismo: ze hebben nu ook hun doelgroep (Tokkies) bereikt
@realracing3: humor
Ik poste er ook een op mijn Instagram.
2009 nam ik mijn CooperS in ontvangst. Vandaag een Bmw i3. Kan een hoop veranderen zo.
@Donstil: sterkte! Kwam er laatst zo’n 75 km ver mee..
@Donstil: vervelend om te horen man, wens je betere tijden de komende 10 jaar.
@Donstil: gecondoleerd en veel sterkte toegewenst komende tijd
@Donstil: Veel sterkte voor jou en je omgeving
@Donstil: wat vreselijk, heel veel sterkte
@Donstil: achteruitgang :(
@donstil: Jeez… Je Autoblog boys and girls staan voor je klaar, als je er over wilt praten!
@donstil: Benieuwd hoe de i3 je gaat bevallen. Heb er alleen kleine stukjes mee gereden en vond het helemaal niet verkeerd rijden, maar ik zag de range vlot afnemen en vroeg me dan steeds af waar ik zou stranden als ik eens wat verder zou moeten rijden. Het interieur vond ik gewoon een hele fijne plek om te zijn, dus als daily voor woon-werk zou ik er prima aan kunnen wennen denk ik.
@Donstil: leuke reacties, niks van aantrekken, er zijn le8ders en volgers 😉
@Donstil: Don staat Stil
Bij mij een beetje hetzelfde als met de auto’s, in 10 jaar wat groter en zwaarder geworden
@lekkerlinksrijden: groter en zwaarder hoeft niet per se negatief te zijn. Tenzij je een vrouw bent, dan wel.
De GTR, DS3 en de G-klasse vind ik er niet mooier op geworden. De Tesla is niet echt 1 op 1 te vergelijken.

Ik heb die oude tesla altijd wel een geinig karretje gevonden. Ik weet nog niet wat ik van die nieuwe moet vinden. Ben gewoon niet zo’n fan van Tesla.
@dymf: De G is er niet mooier op geworden maar toch vind ik het wel knap wat ze gedaan hebben met dat ding. Voor het eerst sinds de introductie is het een compleet nieuwe auto, en toch is het nog steeds duidelijk een G
@robert110: Dat is niet zo lastig als je het uiterlijk ongemoeid laat. Ik twijfel echter of het technisch gezien wel zo’n vooruitgang is…
Zet beide generaties eens op een terrein waar hij voor gemaakt zou moeten zijn; de blubber, diepe/hoge kuilen/heuvels enz. Ben benieuwd wie er daar wint!
Soms gaan al die veranderingen me gewoon te snel.

Een merk als Jaguar
@moveyourmind: die hadden het dan ook keihard nodig
@str8six: Misschien wel, maar ik ben bang dat ze te ver doorgeschoten zijn in hun modernisme en zichzelf zijn kwijtgeraakt.

Iets wat vooral in de interieurs te merken is. Daar blonk Jaguar altijd in uit. Interieurs die je het gevoel gaven bijna in een Rolls te zitten. Wel veel goedkoper gebouwd, naast mooi leer en hout werd ook veel kunststof gebruikt. Maar op zo’n manier dat het bijna niet opviel.

En nu… Deurpanelen van een soort plastic dat Samsonite in de jaren tachtig voor de attachékoffers gebruikte. Kunststof ‘aluminium’ inleg in het dashboard en noem maar op.
@moveyourmind: was nog niet klaar,

Een merk als Jaguar bijvoorbeeld. In de eerste zestig jaar van het merk is er in al die jaren praktisch net zo veel vernieuwd als in de laatste vijf jaar. En wat mis ik dat merk van toen, waarbij het leek alsof gloednieuwe modellen al twintig jaar oud waren. Alsof de tijd had stilgestaan.

Soms zelfs letterlijk, bij de laatste echte XJ-series gaf het klokje veelal de geest om het gevoel dat je je nergens voor hoefde te haasten kracht bij te zetten.

En als ik kijk waar het merk nu staat ben ik bang dat als de veranderingen zich in dit tempo door blijven zetten over tien jaar helemaal niets meer is terug te vinden van iets wat nog doet denken aan vervlogen tijden.

Of het moet de betrouwbaarheid van vroeger zijn die de E-Pace (of hoe dat ding ook precies mag heten) ten toon stelt.
@moveyourmind: Gelukkig zijn er ook nog merken die het lekker rustig aan doen. Lada bijvoorbeeld met de Niva.
@moveyourmind:
Te snel? Eerder veel te langzaam.
Als je naar de historie van Jaguar kijkt hebben ze zichzelf best wel een paar keer vernieuwd.
SS Saloon – Mark I – XJ series I – XJ40. Dat is een mooie reeks aan vernieuwing geweest. Na de broodnodige XJ40 is hun plaat blijven hangen wat mij betreft.
Nu eindelijk weer die vernieuwing. De huidige XJ is een plaatje, onderscheidend van Jaguar en haar concurrenten. De F-Type is eindelijk weer een echte sportauto, de SS100 heeft er eindelijk een opvolger bij! En een elektrische auto die gewoon goed is.
Nee, Jaguar heeft eindelijk weer een beetje swung. Dat waren ze wel een beetje kwijt.
De nieuwe designtaal bij Peugeot is een verademing t.o.v. die tijd.
Alhoewel ik op de spyshots van de nieuwe 208 het een beetje tegen vond vallen.
Die rare naar binen gevouwen neus van de huidige 208 lijkt terug te keren.

Hoop dat ze ooit weer echt sterke nummers weten neer te zetten met de wat hoekigere stijl van de e-legend.
@autoblog ik mis de UAZ 2206 😂

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).