Het was ergens vroeg in de jaren 90. Uw scribent kon zijn geluk niet op. U moet begrijpen, mijn vader had al allerlei interessante auto’s gehad (waaronder het nodige aantal Saabs), maar het moment was aangebroken dat er een Mercedes op de oprit zou komen. Een heuse E-Klasse zelfs! Tijdens het samenstellen (‘Een blauwe graag’) viel mijn oog op een stoere auto die buiten stond. De verkoper wist ons te verkondigen dat dat de terreinauto van Mercedes was. Daar stond de G immers voor, Gelandewagen. Cool. Het was een auto die mondjesmaat aan burgers werd verkocht. Ik kreeg een aai over de bol en een poster met maar liefst 3 Evoluties van de Mercedes Cosworth. Kleine Willem helemaal blij.
Sindsdien heb ik geregeld nog een verkoper of medewerker van Mercedes gesproken. En elke keer kon ik het niet laten om te vragen hoe lang de ‘G’ nog in productie zou blijven. En elke keer kreeg ik hetzelfde antwoord. De G-Klasse zou op den duur vervangen worden. Zolang de militaire versies nog verkocht worden in Oostenrijk, zal Mercedes de civiele uitvoeringen echter blijven maken. Exclusief dus. Het telkenmale wederkerende woord. De G-klasse is voor mensen die iets exclusiefs willen. Ok.
Maar de G-klasse kent een interessante verkoopcurve. Dat kwam in eerste instantie niet door de AMG uitvoeringen. Begin jaren ’90 was er een G36 AMG (280 pk, zes in lijn) en een 500 GE (240 pk, V8), maar dat waren zeer zeldzame uitvoeringen. Bij de 500 moest je gevraagd worden of je er eentje wilde kopen. Met de G36 deden ze dat nog niet eens.
In 2004 werden we verblijd met de G55 AMG met V8 Kompressor (er was al een kompressorloze versie sinds 1999). Het was ongekend. De motor van een SL55 AMG op het ladderchassis van een W163. Enfin, voor een zeer specifiek gedeelte van de markt (inclsusief onze eigen @Sacha!) werden er dus mondjesmaat speciale G-klasses gebouwd. In 2012 kreeg de G-klasses nogmaals een laatste facelift. Dit zou de allerlaatste worden. De korte varianten werden uitgefaseerd waardoor alleen de lange Stationwagon overbleef. Wel kwamen er nieuwe varianten, waaronden een G63 AMG, G65 AMG (rijtest) en een G500 4×4 tot de macht 2.
Ondanks de bizar hoge prijzen, het matige comfort, desastreuze gewicht, niet bestaande aerodynamica en exorbitant verbruik werd de G-klasse een verkoophit. En wat voor hit. Onlangs presteerde Mercedes het de 20.000e G-klasse van 2016 te bouwen. Een witte G63 met wat zwarte frutsels. Hoe smaakvol. Als het getal 20.000 nog niet voldoende is om steil achterover te slaan, daarvan is meer dan de helft een AMG! Vorig jaar werden er in Europa zo’n 3.000 exemplaren verkocht en in de VS zo’n 3.500 stuks. Grote kans dat het leeuwendeel is gegaan naar 3 toonaangevende markten (als het om goede smaak gaat): Rusland, China en de Emiraten.
Om dit alles in context te plaatsen, even een paar beelden van iconen waar wij allemaal van houden. En er hopen er ooit eentje te bezitten. Maar het zijn wel ‘massa’ producten en kunnen derhalve voor een relatief lage prijs aangeschaft worden. Maar in vergelijking met de G-klasse zijn het ware zeldzame kunstwerken. Niet alleen qua lijnvoering, maar ook de hoeveelheid die de ‘schepper’ er per dag wist te produceren.
1 exemplaar per dag: Lotus Esprit
Een verkoopwonder is de Esprit nog nooit geweest. Maar de Esprit heeft de tijd mee. Van 1976 tot 2004 kon je een Esprit kopen. 10.675 mensen deden dat ook daadwerkelijk. Waar ze in Hethel 28 jaar mee bezig waren, doen ze bij Mercedes even in 6 maanden tijd…
1 exemplaar per dag: Audi Quattro
Ook deze vierkante vierwielaandrijver komt net tot de helft. Van 1980 tot 1991 kon je zo’n blokkendoos met AWD krijgen. Ironisch: tijdens zijn carrière verkocht de Quattro waarschijnlijk beter dan de G in dezelfde periode…
2 exemplaren per dag: Aston Martin DB7
De meest succesvolle Aston Martin aller tijden. Verkocht van 1993 tot 2003. Het was de dienstauto s’werelds meest succesvolle Brits geheim agent, Johnny English. Toch, met ongeveer 7.100 exemplaren is dat minder dan de G-Klasse.
3 exemplaren per dag: Honda NSX
Qua absolute verkoopcijfers is de NSX helemaal niet zo’n flop. Wie had dat gedacht? Inderdaad, wij ook niet. Klein verschilletje is dat de NSX van 1990 tot 2005 op de markt was. Toch, 18.000 exemplaren is niet niets. Tenzij je het gaat vergelijken met een G-klasse, natuurlijk.
4 exemplaren per dag: Lamborghini Gallardo
Onder het bewind van Audi werd de Gallardo ontwikkeld. De Gallardo was én een verkoopsucces én lang in productie. In 13 jaar tijd zagen meer dan 14.000 exemplaren het levenslicht.
6 exemplaren per dag: BMW M3 (E30)
De favoriet van iedereen. Op AB proberen we de euforie in te dammen door te zeggen dat het allemaal niet zo bijzonder is. Hiermee hopen we de prijzen iets te drukken. Iets wat keer op keer jammerlijk mislukt, ze zijn nog altijd peperduur. Net als een G-klasse overigens.
7 exemplaren per dag: Ferrari 360 Modena
Dit getalletje wordt nog wel eens vergeten. Ferrari heeft de naam exclusief te zijn. Maar toen de 360 op de markt kwam, moest iedereen en zijn moeder er eentje hebben. Meer dan 16.000 stuks is niet verkeerd voor een supersportwagen.
11 exemplaren per dag exemplaren: Audi RS6
De heilige generatie. Dikke V10 (nee, niet van Lamborghini) met twee turbo’s. 580 pk, alhoewel de meeste gechipt waren naar 700 +. Ging heel makkelijk. En toch maar 8.000 stuks, waarvan 1.500 sedans. De rest was een Avant. De E60 M5 deed ongeveer hetzelfde qua aantallen. Samen dus nog geen G-klasse cijfers…
12 exemplaren per dag: Nissan Skyline GT-R (R34)
De favoriete generatie van de Nissan Skyline GT-R is voor Ome @MauritsH de R34. Deze laatste generatie werd ook (beperkt) in de UK verkocht. Iedereen was het er over eens: dit was een bijzondere auto. 12.075 Japanners en 100 Britten kochten er in 3 jaar tijd eentje.
12 exemplaren per dag: Porsche 968
Net als bij de latere uitvoeringen van de 928 oogt de 968 alsof deze slechts 10 jaar mee gaat, terwijl de basis al 24 jaar oud is. De 968 was geen slechte auto, maar wel verouderd. Het was natuurlijk een opgeleukte 944 en daar zat de markt niet om te wachten. Wij nu wel. G-Klasse rijders niet.
12 exemplaren per dag: Alfa Romeo Brera
Het ziet er wel naar uit dat Mercedes dit jaar nog wel even door blijft gaan met het bouwen van tanks met lederen bekleding. Dus de 21.000 tot 22.000 stuks is goed mogelijk. Mocht Mercedes dat aantal halen, dan zijn er in het afgelopen jaar meer G-klasses gebouwd dan Brera’s in totaal…
60 Exemplaren per dag: Mercedes-Benz G-Klasse
Voor de goede orde. In de eerste 11 maanden van dit jaar bouwde Mercedes 20.000 stuks van die mobiele blokkendoos. Dat is (afgerond) 60 exemplaren per dag. 60! Handgebouwd, exclusief, prestige, bijzonder, schaars en voor de ware kenner. Kijk maar naar het motorblok op de AMG uitvoeringen (op de diesel na zijn het allemaal AMG motoren), daar staat een handtekening op. Die motorenbouwer moet als een ware popster handtekeningen per dag op die blokken zetten. Waar haalt hij de tijd vandaan om überhaupt die motoren te maken? In de brochure alleen al komt het woord ‘exclusief’ 13 keer voor. True Story.
Oh, gefeliciteerd jongens! Goed gedaan.
40 reacties
De G-klasse is uniek, ik vind het een fantastische auto. In de beginjaren 2000 vond ik het al een heldenauto, daarom vind ik het ook zo super dat de auto alleen maar populairder geworden is.
Stiekem hoop ik ooit eentje te bezitten/langdurig te kunnen rijden. Binnenkort dan, want over twintig jaar weet ik niet of dit nog te rijden is. :)
60 per dag vind ik toch zeker niet weinig voor een excentrieke auto als de G-klasse.
Dit laat zien dat hoewel techniek verandert, mensen niet veranderen. Als de de CO2 voor motoren strenger worden (en wij dus in raspende driepittertjes rond moeten rijden), dan gaan we nota bene met zn allen crossovers leuk vinden. Dat is weer meer luchtweerstand dus meer CO2. Effect weg.
Conclusie: hoe kopen mensen een auto? Emotie.
Ik dacht namelijk dat het wel zo was, maar laat me graag corrigeren :)
De architectuur van de 968 was op basis van de 944. Die auto had zijn basis in de 924. Body, onderstel, deuren: alles gelijk. De auto was wel degelijk verouderd.
Ten opzichte van de M3 legde de 968 het keihard af. De M3 was sneller, had meer vermogen, meer koppel, meer uitrusting, meer ruimte en modernere veiligheidsvoorzieningen. Daarbij was de E36 M3 zo’n 30.000 gulden goedkoper.
Begrijp me niet verkeerd: de 968 is een zeer goede auto en een persoonlijk favoriet van mij, maar destijds was het een lastig verkoopbare auto, mede vanwege zijn hoge leeftijd.
Probeer maar eens onderdelen tussen een 924 en 968 uit te wisselen, het gaat moeilijk worden. Zelfs bijvoorbeeld ruitjes wisselen met een 944 gaat niet zomaar…
En hoeveel versnellingen had zo’n E36? Hoeveel zuigers per remklauw? Alles wat op het rijden aankwam was top bij de 968. Kan je alleen maar aanraden er eens met te rijden, mogelijks de meest onderschatte wagen ooit.
Maar nu moeten ze er allemaal gelikt uit zien en snel zijn. Het is allemaal wansmaak voor mensen met teveel geld.
Ben sids kort eigenaar van een Porsche 928S4 met 8 cilinder 320 pk voorin (zou de vervanger worden van de Porsche 911) Kan volgens mij ook in het rijtje.
Dan zie ik je 1 mei op Dinslaken, vaste prik met de club (grootste Porsche meeting van Europa, gaan we altijd met een caravan 928’s)!
Lid geworden van de Porsche928 club en ga zeker kijken of ik er in mei bij kan zijn.