14 briljante zevenzitters voor petrolhead-papa’s

Auteur: , 96 Reacties
Opel Zafira OPC (A) '02

Zeven zitplaatsen en toch een hoop lol. Kan dat?

Voor het lijstje van vandaag hebben we een verzoekje van Autobloglezer @OneHP. Waarschijnlijk heeft zijn lieve moeder hem zo niet genoemd, maar dat terzijde. De man die immer kritisch is op het leeggewicht van auto’s had een aparte wens. Kan Autoblog een overzicht maken van zevenzitters die er wél toe doen? Dus zevenzitters die ook leuk zijn voor de bestuurder.

Natuurlijk zijn er zat zevenzitters te krijgen. Er zijn tegenwoordig voldoende MPV’s, busjes en dergelijke waaruit je kunt kiezen. Het is alleen net even het verkeerde viriliteitssymbool. Sommige auto’s zijn dermate geestdodend dat anticonceptie een betere overweging is dan een Fiat Ullysse Diesel. Daarom een overzicht van zevenzitters waar je nog een beetje blij van kan worden!

Honda Stream 2.0 ES Sport (FN5)
€ 2.850
2004
210.000 km

Honda was er vrij vroeg bij met een alternatief op de Opel Zafira. De Honda Stream was een zevenzits midi-MPV. Ondanks het feit dat de Stream een heel praktische en ruime auto is, voel je wel dat Honda de auto heeft ontwikkeld. De bak schakelt licht en trefzeker, met een prettig ‘klik-klak’ gevoel. De 2.0 motor is atmosferisch en produceert bovenin een aangename sound. Net niet sportief, maar toch. De wegligging is echt uitstekend te noemen voor zijn soort. Natuurlijk is de Honda Stream niet in staat om je broek in lichterlaaie te zetten, maar als je een fijn rijdende zevenzitter zoekt die niet te veel kost, is de auto absoluut de moeite waard.

Honda Stream 2.0 ES Sport (FN5) '04

Opel Zafira OPC (A)
€ 3.000
2002
185.000 km

De uitvinder van dit ‘segment’. Het leek Opel een goed idee om een 2.0 Turbo-motor te lepelen in het vooronder van de Zafira. De 190 pk sterke motor zorgde voor aansprekende prestaties. In absolute zin zijn ze niet bloedsnel, maar op de snelweg kun je een beetje leasediesel met gemak vernederen. Het uiterlijk is overduidelijk anders met een dikke bumperkit, skirts en BBS velgen. Zeker in het Arden Blue niet te versmaden. Uiteindelijk is het nog altijd een zevenzitter, alhoewel het goed nieuws is om te melden dat de twee voorste stoelen door de firma Recaro in elkaar geschroefd zijn. Na de facelift in 2002 kreeg de auto 200 pk mee vanuit de fabriek. Meer is uiteraard altijd mogelijk.

Opel Zafira OPC (A) '02

Renault Grand Espace Initiale 3.5 V6 Aut. (J81)
€ 4.950
2005
165.000 km

Een superluxe MPV met de motor uit de Nissan 350Z: wie wil dat nu niet? Veel mensen, zo blijkt, want de vierde generatie Espace wordt voor absolute dumpprijzen aangeboden op landelijke verkoopsites. De auto kende namelijk nogal wat elektronische en mechanische issues. Onderdelen waarvan je het bestaan niet eens afwist, gaan kapot. Zoek daarom een iets duurdere: voor 5 mille vind je wat jongere en frissere exemplaren. Ondanks de dikke motor rijdt het niet bijzonder sportief. Is ook niet erg, de Espace is wel een fantastische reisauto. De motor is sterk zat en in Grand Espace uitvoeringen is het een van de weinige auto’s waarmee je écht met 7 personen plus bagage op pad kunt. Om te zien welke onderdelen niet constant kapot gaan, check dit aankoopadvies.

Renault Grand Espace Initiale '05

Volvo V70 R AWD
€ 6.000
1998
235.000 km

Huh? Maar de Volvo V70 is toch een stationwagon met achterbank? Inderdaad, alhoewel er een optie was voor een klein achterbankje in de kofferbak. Met dit bankje konden de kinderen in tegenovergestelde richting zitten. Okee, nu maakten de knieën van je kroost onderdeel uit van de crashconstructie van de auto, maar je kan wel met 7 man op pad. En daar gaat het om in dit lijstje. Onder de kap van de Volvo V70 R ligt een vijfcilinder met turbo die af-fabriek is gekoppeld aan een vierwielaandrijvingsysteem waar niet alle liefhebbers even blij mee zijn vanwege betrouwbaarheidsissues.

Volvo V70 R AWD '98

Opel Zafira OPC (B)
€ 9.000
2006
130.000 km

Ondanks dat de eerste generatie niet een ongekend succes was, probeerde Opel het nogmaals met de tweede generatie Zafira. Ditmaal leverde de auto dankzij een grotere turbo meer vermogen, waardoor het totaal uitkwam op 240 pk. De auto was zo overbodig als een laaggeletterde neerlandicus, maar leuk was het wel. Op de Nordschleife was de auto ongeveer even snel als een Golf GTI, wat een bijzonder knappe prestatie is. Tegenwoordig zijn ze nog goed te vinden voor redelijke bedragen. Als je zelf een leuke Hot Hatch wil, maar je jezelf té vaak hebt voortgeplant, is dit een uitstekende optie.

Opel Zafira OPC (B) '06

Ford S-Max 2.5 T Titanium MS-Design
€ 10.000
2006
150.000 km

Misschien wel de meest geadviseerde auto van alle Autoblog adviezen. De Ford S-Max combineert veel kwaliteiten in een auto. De motor is de overbekende 2.5 vijfcilinder met turbo uit diverse Volvo’s en de Ford Focus ST. Niet alleen de snelheid is indrukwekkend, het geluid is dat ook. Dat draagt toch een beetje bij aan de beleving. Maar de motor is nog niet eens het meest prettige aan de auto. Dat is namelijk het onderstel, dat zorgt voor een stabiel en prettig op de weg liggende auto. Ook het stuurgedrag is uit de kunst, toch een ondergeschoven kindje bij dit soort auto’s. Zorg wel dat je de versie hebt met 20” velgen en de dikke MS-Design bodykit.

Ford S-Max 2.5T Titanium MS Design '06

Mercedes-Benz E55 AMG Combi (S211)
€ 28.500
2007
120.000 km

Jazeker, ook met zeven zitplaatsen is het mogelijk om 300 km/u te halen. Dat komt door de motor uit de E55 AMG. Het is namelijk een 5.4 liter V8 met een enorme mechanische compressor erop geschroefd, waardoor het blok er 476 pk en 700 Nm uitperst. Dat is nog maar het begin, want 660 pk is relatief eenvoudig te extraheren. Net als bij de Volvo heb je een achterbankje die je open moet klappen. Bagage zal op het dak mee moeten, maar met zijn zevenen Porsches vernederen op de AutoBahn is gewoon mogelijk.

Mercedes-Benz E55 AMG Combi (S211) '07

Mercedes R63 AMG (W251)
€ 32.500
2007
165.000 km

Ok, dit is natuurlijk vals spelen, want de R63 AMG Lang is helemaal geen zevenzitter. De auto werd standaard als luxe zeszitter verkocht. Toch kunnen we onmogelijk een lijst maken met snelle MPV’s en dan de de Godfather van de snelle MPV’s niet benoemen. De R63 AMG was destijds de eerste Mercedes-Benz straatauto met de goddelijke 6.2 V8 van AMG. Ondanks dat het een GST (Grand Sports Tourer) is, staat de auto op het platform van een ML, dus heel erg sportief rijdt het verder niet. Dat maakt niet uit, want weinig reisauto’s zijn geslaagder dan deze: veel ruimte, veel comfort, hoge prestaties en vierwielaandrijving. Wat wil een mens nog meer?

Mercedes-Benz R63 AMW Lang (W251) '07

Audi Q7 5+2 6.0 TDI quattro (4L)
€ 43.000
2009
135.000 km

Een goede concurrent van bovenstaande R63 AMG is deze Audi Q7. De Mercedes werd door AMG onder handen genomen, deze Q7 was het product van Quattro GmbH. De Q7 heeft met 1.000 Nm meer koppel dan de gemiddelde distributievrachtwagen, maar de Q7 weegt ook net iets meer dan de gemiddelde distributievrachtwagen. Dus, 500 pk en 1.000 Nm klinken als een hele hoop, maar de Q7 heeft al de grootste moeite met een redelijke Hot Hatch. Net als de R63 is dit een auto die extreem prettig is om hele lange afstanden mee af te leggen. De stoelen zijn uit de kunst, er is meer dan voldoende ruimte en de V12 sleurt er altijd lekker aan. Toegegeven, het verbruik is voor een diesel gewoon gênant en de uitstraling van de auto is dat eigenlijk ook.

Audi Q7 V12 TDI quattro (4L) '09

Binz Mercedes-Benz E500 Pullmann (V211)

€ 45.000
2008
12.000 km

Voor deze moesten we eventjes gaan zoeken. In Nederland zijn ze niet te vinden, maar in Duitsland kom je ze geregeld tegen. Binz is een bedrijf dat zich bezighoudt met het (grondig) aanpassen van Mercedessen. Niet zozeer qua tuning, maar op het gebied van verlenging of verhoging. Binz bouwt begrafenisauto’s, ambulances, pickups en ook limousines, waaronder deze E500 ‘Pullmann’. Het voordeel in dit geval is dat alleen de lengte is toegenomen, je hebt niet ineens een hoge auto met een evenredig hoog zwaartepunt. Wel moet je even wennen met bochten aansnijden dankzij de toegenomen lengte. De 5.5 V8 lever in dit geval 388 pk, wellicht dat ze daar bij Brabus wat mee kunnen. Een door Binz verlengde Benz met Brabus-goodies. Hoe gaaf is dat?

Binz Benz E500 Limo (V211) '08

Ford S-Max 2.0 EcoBoost ST-Line
€ 50.000
2018
24.000 km

Voor deze moet je snel zijn, want op het moment van schrijven was dit de enige S-Max in deze uitvoering. Nee, die epische vijfcilinder is niet meer terug te vinden. In plaats daarvan krijg je een 2.0 Ecoboost met 240 pk, dus flink wat meer dan die Volvo-motor. De ST-Line uitvoering verhoogt de visuele feestvreugde. Dit is gewoon een dikke MPV, niets minder. Omdat dit type auto niet meer zo populair was als voorheen en tegenwoordig onbetaalbaar door de BPM, is de auto nieuw niet meer leverbaar in Nederland. Een wat ouder exemplaar met weinig kilometers importeren uit Duitsland kan soelaas bieden.

Ford S-Max ST-Line EcoBoost '18

Tesla Model X P100D
€ 149.000
2016
30.000 km

Op dit moment komen er allemaal elektrische cross-overs op de markt en allemaal bijten ze zich stuk op de specs van de Tesla Model X. Zowel Audi, Mercedes-Benz als Jaguar hebben de grootst mogelijke moeite om te kunnen tippen aan zowel de prestatiecijfers als de actieradius van deze Tesla. Ga wel voor een dikke Model X met een foute bodykit. Als je toch een statement wil maken, doe het dan goed. En het mooiste is: je kan met zeven man in 3 seconden naar de 100 km/u knallen. Dat is best wel indrukwekkend. Heb je toevallig kinderen met extreem korte benen en een bizar klein hoofd: in de Model S is een extra bankje ook leverbaar.

TH-Automobile Multivan TH2.997
€ 185.000
2010
5.000 km

Hiervan konden we er maar eentje vinden. TH-Autmobile is een tuner die zich bezighoudt met Transporters en soortgelijke Volkswagens. In plaats van een 2.0 TSI te chippen of een V6 te voorzien van een luchtfilter, pakken ze het bij TH-Automobile anders aan. De complete motor wordt verwijderd en er komt een Mezger zescilinder boxermotor uit de Porsche 911 Turbo (997) in. In dit geval goed voor 480 hele betrouwbare pk’s, maar meer is natuurlijk mogelijk. Er rijden exemplaren in Europa rond met meer dan 800 pk uit een Porsche motor. Goedkoop is het helaas niet, maar wel erg vermakelijk.

TH Automobiles Multivan TH996 '08



96 reacties

Briljante lijst!
In tegenstelling tot hele volksstammen blijf ik verliefd op die R-klasse!
@breinstein: Ook ik heb er een gigantisch zwak voor. Ondergewaardeerd ding is het.
@breinstein:

En die rijden en zitten wel zoooo ontzettend lekker, heerlijke wagen👌🏻
@breinstein: Ja, ik ook! Toen dat ding pas uitkwam kocht een taxibedrijf hier in de buurt er een. Ik weet nog goed dat ik toen een jaar of 12 was, en bij pa en ma dagenlang bleef zeuren of we alsjeblieft een keer met de taxi ergens heen konden gaan zodat ik in die nieuwe Mercedes kon meerijden. Jammer dat ze zo slecht verkochten, want het lijkt me echt een heerlijke reisauto.

Overigens wordt het wel een hele klus als je zo’n R63 AMG zou willen. Er schijnen maar een stuk of 200 exemplaren te zijn gebouwd, waarvan ongeveer de helft in Noord Amerika zou moeten zijn. Er staan op Autoscout dan ook maar 5 exemplaren, vier in Duitsland, één in Frankrijk.
@Edge: Heeft die zoon van André Rieu niet een tijdje een R63 gehad? Misschien heeft ie ‘m nog wel :)
@edge: Vergeet Autoscout.CH niet. De Zwitsers hebben hun eigen Autoscout-website, en hier was weldegelijk een markt voor de R63.
@Jochempie: Staat ook geen AMG op. Alleen wat R500’s. Ook niet behelpen met ruim 300 pk, maar is het toch nét niet.
@wijsneus: Ja, nu. Maar 4 van de 5 keer dat ik naar een R63 kijk staan ze er wel op.
@breinstein: ik vind het qua uiterlijk een mooi ding, maar juist het interieur valt me vies tegen. Veel keihard plastic, wat voor een sprinter OK is maar niet voor een auto van een ton
@breinstein: ook geleverd als 7 zitter btw
Die Zafira OPC’s zijn geweldig. Ik zie er ooit wel 1 bij mij op de oprit staan (als er een 2e kind bij komt)
@arnoldh:

Aan de slag dan!!
@arnoldh: niet mouwe maar douwe zeggen ze wel is!
@arnoldh: Klap er ff nieuw leven in 👏🏻
De Toyota Prius+ of wagon. Voor de echte zuinige petrolheads.
Ik heb de S-Max 2.0 ecoboost(2011). Is gechipt tot 270 pk en 420 nm. Parelmoerwit met 18″ RS velgen
@jarnobakker: graag foto met de RS velgen :)
@Onehp: staan op autojunk wel een paar fotos . Ik zal de link zsm ff opzoeken
@Onehp: https://www.autojunk.nl/2018/04/mijn-nieuwe-refobak. Gevonden zijn niet de beste fotos
@jarnobakker: Mooie bak, prachttitel.
@jarnobakker: Ik zie de “Mijn Auto” video graag tegemoet 😀
Ipv die Multivan, zou ik voor een Toyota Alphard gaan.
@toyotafortuner: kun je blijkbaar halen in Rusland, met de Lotus 3.5 L V6 motor erin ;)
Goede tip :)
Overigens @willeme, k vraag me af of misschien jij dit misschien weet? Was die Honda Stream wel officieel in Nederland geleverd? Ik dacht eigenlijk meer dat het een auto is die in Zuidoost Azië vooral geleverd werd. Maar Nederland?
@toyotafortuner: Ik moest het ook even checken, maar op Gaspedaal staan er een hand vol. Echt zo’n vergeten auto… iig door mij.
@toyotafortuner: De Honda Stream is van 2000 tot 2004 ongeveer officieel geleverd hier, maar bij de faceliftversie (die bij dit artikel staat) haakte Nederland al af. Ik zie ze af en toe nog wel eens rijden, maar ze beginnen zeldzaam te worden. Diens voorloper, de Shuttle, zie ik nog regelmatig. Was ooit een retepopulair familiehok.
@720s: @dizono: hm dat komt wel wat overeen met wat ik dacht. Even geleden waren Japanse MPVs zeer geliefd, maar toen kwamen de Europeanen en die verdrongen de Japanners
@720s: Faceliftversie is gewoon in Nederland geleverd, hoor. Er zijn ook post-facelift exemplaren in Nederland verkocht. De Stream was in Nederland in vergelijking met de concurrentie duur, waardoor de meeste mensen afhaakten en kozen voor een 307 SW, Scenic of Zafira. Met name bij die ‘goedkope’ eerste twee betaalde je dat dubbel en dwars terug via de werkplaats :-D
@willeme: dat laatste kan ik bevestigen, ik ben zo ongeveer opgegroeid in een 307 SW. Al was er motorisch helemaal niet zoveel mis mee. Het was vooral de elektronica die uiteindelijk de auto dood verklaarde.

Ik heb werkelijk waar nog nooit een facelift-Stream gezien, dus het lijkt me niet dat er heel veel aan de man gebracht zijn dan ;)
@720s: Van de Stream pre-facelift zijn er een paar honderd verkocht. Het faceliftmodel in tientallen volgens mij. Zal het eens opzoeken ;-)
Lekker, met 5 kinderen achterin gaan knallen.
@dees: dit kan je heel verkeerd opvatten
@dees: bij 4 lukte het blijkbaar ook nog.
Mercedes 770k was ook zo’n briljante zevenzitter….
Geweldig apparaat die Q7.

Maar wil je echt de ultieme zevenzitter als petrolhead kan je ook niet om de Cadillac Escalade heen.

Maar de huidige Lincoln Navigator overtreft u
alles.

https://goo.gl/images/1PpAzX

De huidige Navigator heeft een interieur om je vingers bij af te likken. Dezelfde stijl en klasse die de speciale designer edities van de Continental uit de seventies ook hadden (Cartier, Bill Blass, Givenchy en Pucci) vertaald naar het heden. Poepsjiek.
@moveyourmind: Toch nog iemand die wel over de plas heen kijkt gelukkig. Alles moet uit de States komen I-phone/Pad/Cola/Netflix/porn/Levi’s/Apple computers/Microsoft/Amazon/Mac Donald/Starbucks/Subway enz enz maar opeens met auto’s kijken ze met oogkleppen op. Geeezzz !!!
@robusa: Nou zeg. Je zou bijna denken dat er een logische verklaring voor is.
@torsen: Vertel …
@RobUSA: man man man wat plug jij de States toch altijd. Alles gewonnen en niets verloren, wat irritant zeg. En maar janken als de USA niet genoemd word. Is er een zijdelingse aanleiding dan mogen we hier gelijk met z’n allen horen hoe geweldig het daar is en dat het zo leuk is dat alles met een 7L motor rondrijdt. Probeer je je eigen keuzes goed te praten? Moet je jezelf er nog steeds van overtuigen dat je het juiste hebt gedaan? Wil je stiekem terug?
@2wheeler: zonder gelijk een RobUSA te doen: ik ben het wel met hem eens dat ik wel meer liefde wil voor Amerikaanse auto’s op Autoblog. In plaats van altijd dat oeh aah RS6 onzin dat we nu altijd kennen
@toyotafortuner: oh eens hoor! Ik ben alleen dat continue gezeik op NL en verheerlijking van USA vanuit Rob aardig zat. Als het hier allemaal zo kut is en daar allemaal zo geweldig, by all means, ga lekker naar een Amerikaanse website. Een gezonde drang naar HEMI’S, 8L Viper’s en F650 monstruositeiten heb ik ook. Zelfde voor de door jou eveneens geliefde Aziatische auto’s!
@2wheeler: Zijn America First mening deel ik dan weer niet. :)
@2wheeler: in de comments komt het inderdaad nog best veel voor. Maar in de (aankoop)adviezen erg weinig. Zal deels met aanbod te maken hebben, maar het is altijd leuk om meer opties te hebben.
@peug206: Zeer eens en onbekend maakt onbemind.
@RobUSA: klopt. Echter de meeste aankoop adviezen zijn hier 2e hands auto’s, en als daar al geen aanbod is in Amerikaanse auto’s dan is er weinig keuze. Dusde oproep: bezit jij een vette (relatief nieuwe) Amerikaan? Geef je op voor mijn auto, dan kunnen we daar ook weer eens wat anders zien ;-)
@2wheeler: Ik zeik hier bij dit topic trouwens niet over dat het allemaal zo geweldig is hier (wat wel waar is :) Maar kijk gewoon naar de wereld als 1 markt en dan komt de USA er gewoon vaak goed uit imo, de dikste auto’s voor weing geld/mooiste vrachtwagens (Mack,Peterbilt)/mooiste caravans (Airstream)/Mooiste RV’s (Winnebago)/Mooiste motoren (HD,Indian) enz enz. En als in duitsland de Mustang GT beter verkoopt als de M4 dan snap ik niet waarom nog steeds veel NLders zoals jij ook zo anti blijven.
@RobUSA: huh? Ik ben niet anti hoor. Ik ben er net 3 weken geweest, heerlijke vakantie gehad. Ik ben anti-NLers die emigreren en vervolgens hun land van herkomst afvallen en hun nieuwe land ophemelen. Of dat nou een emigrant richting België is, Scandinavië of de USA. Dat je mij gelijk anti USA noemt omdat ik anti jou ben onderstreept dit. Maar goed, ik had al niet de indruk dat je me zou begrijpen dus laat lekker joh. Veel plezier met je fijne boytoys, maar vergeet ook de nadelen van je mooie land niet. Je neemt graag zijpaden om even te zeggen dat je een vrijstaand huis hebt (irrelevant op dit autoblog) dus noem ook even wat irrelevante nadelen op. Mag je overigens in stilte doen, de meeste hier weten het al.
@2wheeler: ik was ook eerst pro usa , ben recent in Ohio bijna ge-carjacked en toen schoot het me te binnen. De usa is super als je in NL een shit leven hebt gehad. Maar als je het in NL al goed voor elkaar hebt dan heeft de usa meer nadelen dan voordelen. Ze hebben me hier iig nog nooit aan m’n deurklinken staan trekken.
@loserboi932: Heb geduld zoals veel trends komt deze ook vast naar NL en meestal sneller als je denkt.
” De usa is super als je in NL een shit leven hebt gehad. ” lmfao !!!
@2wheeler: Ik had het over anti USA car niet anti USA goed lezen. En ieder wel denkend mens weet dat NL wel het kutste autoland ter wereld is dat lezen we hier iedere dag ook nog eens. BPM/Slurptax/BTW/bijtelling/hoge benzine prijzen/wegenbelasting/files/traject controles/politie flits teams /camera’s overal/te weinig parkeer plekken en ook nog eens te klein/binnensteden auto vrij/parkeertarieven/autoinbraken en branden enz enz nee NL topautoland dream on.
@RobUSA: gast wat lul je allemaal ontzettend stom man, waar zeg ik in vredesnaam dat NL een goed autoland is? En ik ben helemaal vóór USA auto’s. Ik vind jouw persoontje irritant maar dat wil je maar niet begrijpen want je schuift het elke keer op iets anders af. En dan moet ik goed lezen?! Dit is wat ik bedoel, alles is hier kut volgens jou maar je vindt het blijkbaar wel zo fijn om er over te lezen en hier te roeptoeteren hoe kut we het hier hebben en jij niet. Ga je a.u.b. lekker superieur voelen op een Amerikaans forum want hier zit echt niemand op je ondoordachte, digitale diarree te wachten. Fijne dag nog Rob.
@2wheeler: Sorry ik vergat nog mini rotondes en verkeersdrempels.
Hoezo ondoordacht ? Het zijn allemaal feiten. Ik mag toch gewoon de States pluggen als beste autoland of niet ? Daar begon het gesprek mee en ik zei tegen de schrijver dat ik USA cars miste in een ” petrolhead” lijstje dat is alles en dat heeft niks met superieur te maken. Maar bedankt voor het wensen van een fijne dag, jij ook.
@2wheeler:
Euh, dus als een Nederlander emigreert moet ie Nederland op 1 blijvend zetten (Netherlands First!), maar als een Turkse Nederlander pro Erdogan is, willen hele volksstammen dat ie meteen oppleurt naar Turkije.

Twee maten meten en zo.
@sabrerator: dit is een nieuw level stupiditeit voor mij. Het is mij echt een raadsel waarom je dit gesprek probeert te associeren met de Turken en Erdogan. Maar goed, misschien wil je je even slachtoffer voelen ofzo, be my guest.
@2wheeler: Ik was trouwens al USA aan het pluggen toen ik nog 6 jaar geleden in NL woonde. Ben nog steeds trots op NL maar dan van voor 1980 daarna is het snel berg afwaarts gegaan helaas.
@2wheeler: Ik jank niet maar plug wel idd maar wel met goede redenen imo terwijl ik vind dat pluggen niet nodig zou moeten zijn aangezien we in globale markt leven waar wel elke dag alle Amerikaanse producten voorbij komen (zie minimale lijstje hierboven). Ik vertel ook graag over dat dit het beste Autoland/cultuur ter wereld is en dat is ook zo (dikste motoren/in de meeste staten geen flitsgestapo/BPM,wegenbelasting,trajectcontroles,bijtelling lol/alleen de topmodellen uit de rest vd wereld dus geen 316i maar eerder de 335i/veel asfalt/nog niet alles door de windtunnel ontworpen)
Ik hoef mezelf er echt niet van te overtuigen dat ik de juist beslissing heb gemaakt en in de laatste 6 jaar maar 1x ben terug geweest in NL en me gelijk ergerde aan het verkeer toen ik bij schiphol wegreed (keep your lane is het beste systeem ja dat klopt ook) Nee nooit meer terug dank je, hier in FL het hele jaar zon tussen de 29-33 graden mooie brede wegen met weinig verkeer (Gulfcoast) vrijstaand huis met zwembad op groot stuk eigen grond en 2 car garage wat niet om op te scheppen is maar dat is hier gewoon gemiddeld.
@robusa: FL, The flakka State. Dacht al dat je niet in Mountain View of Frisco zou wonen. Zo’n type leek je me niet.
@2wheeler: P.S. kijk ff autojunk filmpje hierboven ” droomhuizen” nuff said. :)
@moveyourmind: buick enclave of chevrolet traverse zijn ook mooie bakken.
Tijdje terug heb ik mij serieus nog verdiept in de Q7 V12 TDI omdat het de grootste diesel ooit gemaakt is in een personenwagen. Mooie exemplaren voor rond de €20k vond ik nog best wel schappelijk. Jammer dat diesel rijden in Nederland mega duur is voor iemand die hooguit 5000 plezierkilometers rijdt in een jaar rijdt. Ik snap dat je daar geen diesel voor koopt maar in dit geval is het meer gewoon heel gaaf dan dat je een diesel koopt voor de vele kilometers. Jammer dat er niet een weekend-wegenbelastingtariefje bestaat voor de pleziervoertuigen.
Ik hou het nog even op mijn 159 SW met 260pk. Moet de vrouw nog overtuigen om een 2de kindje te nemen. Maar mocht er een wonder gebeuren en het wordt een tweeling (of er komt later een “ongelukje”) dan zal ik zeker deze lijst raadplegen. Ben vooral gecharmeerd van de Fords
@rammillius: geef ze hoe dan ook het Alfa virus mee! Allebei was het eerste merk dat 1) herkend en 2) gepassioneerd nageroepen werd een Alfa. Helaas was het geen leaseoptie voor papa, net 2 gr teveel uitstoot 😥
@bischero: allebei mijn koters
@rammillius: wij gingen ook voor een 2e kind. Direct een tweeling geworden. Bezint voor ge begint :p
@Willeme: Really maar 1 van over de plas terwijl hier het echte werk verkocht word , zoooo jammer weer dit.
Escalade/Tahoe/Suburban/Traverse/Explorer/Expedition/F650/Navigator/Yukon XL/Dodge Durango.
@robusa: Inderdaad! Daar had er eentje van bij gekund. Gelukkig komen dit soort lijstjes vaak genoeg voorbij, dus wellicht leuk voor een deel II! Ik heb niet het idee dat ik expres Amerikaanse auto’s niet toevoeg in lijstjes, want als ik eventjes zoek op Amerikaanse merken breng ik ze vaak genoeg onder de aandacht ;-). De Excursion is onlangs behandeld in een Special. Evenals de Chrysler Crossfire (2X!), GM EV1, Dodge Neon SRT-4, Ford Crown Victoria, GMC Syclone, Dodge RAM SRT-10, Chevrolet Corvette Z06, Ford Mustang Cobra R en AMC Rebel The Machine, om er maar een paar te noemen. Ook laat ik ze geregeld voorbij komen in de adviezen (afgelopen week nog de Cadillac STS-V en Chrysler 300C SRT-8) en hadden we een overzicht van ALLE Dodge Challengers die je nieuw kon bestellen. In het lijstje met de snelste auto’s op de Nordschleife stikte het van de Amerikanen. Ook heb ik speciaal naar aanleiding van jouw tip een artikel gemaakt over de Mustang GT met kompressorkit met 800 pk voor 40k. Kortom, toevoegingen zijn van harte welkom in de comments, gráág zelfs! Maar de ‘jullie vergeten altijd Amerikaanse auto’s en dat is stom kaart’ kun je bij mij onmogelijk trekken ;-).
@willeme: ik wacht op een special over de amc eagle sx4…
@willeme: Eentje maar hahaha. Nee je hebt gelijk jij (als een vd weinige hier) geeft zat aandacht aan de USA car maar wat ik hierboven ook al zei daar gaat het mij persoonlijk niet om. Ik vind gewoon dat de er 1 globale markt is waar de mensen alles kunnen kiezen wat ze maar zouden willen maar ik vind het wel jammer dat op de leukste NLse Autosite ze vaak “vergeten” worden. En ben ook wel klaar met de dooddoeners ” ze zij te groot voor hier” pffff ja een GLE/S klasse is klein en een Sprinter van de pakketpost moet ook door elk krap straatje toch ? Dus een pick-up past daar dus ook wel door. Of op prijs gebied ondanks de idd belachelijke belastingen in NL is de Corvette nog steeds een koopje of de Mustang GT ivm met div BMWs.
En dat allemaal buiten het feit dat NLders nog best wel de USA car een warm hart toedragen zeker ivm de rest van Europa (behalve Duitsland/Zweden) en wat ik ook al schreef is dat als er in Duitsland al meer Mustangs als BMW’s worden verkocht in dat hogere segment dan zegt dat wel aardig wat vind ik. Wat ik wel zo leuk vind hier is dat een C63s/M4/RS4 wel altijd de Mustang GT (350R)/Camaro ZL1 (1LE) ernaast zetten en dat mis ik wel want dat doen ze niet onverdienstelijk zoals je weet en uiteindelijk als dat in NL ook meer gedaan zou worden de mensen die shoppen in die klasse er een andere keuze bij zouden krijgen waarvan ze van te voren geen rekening mee zouden hebben gehad en wat het dagelijkse autobeeld in NL flink zou worden opgefrist en terecht. Wat in duitsland dus wel aan de hand is (Corvette/Mustang/Camaro).
@robusa: De prijzen liggen hier gewoon verder uit elkaar. Wereldwijd verkoopt de Mustang iets beter dan de M4. Komt vooral door de veel lagere prijs. Hier in Nederland betaal je méér voor de Mustang dan voor de M4. Allemaal belastinggeld, dus niemand koopt hier die V8.

Vergeet niet dat er in Nederland een behoorlijk USA faxschare is. Elk weekend zijn er zat meetings door het hele land. Het zal je nog verbazen hoeveel Amerikanen er bij mensen in de schuur staan in Nederland! Corvettes, Cadillacs, Econovans: echt van alles is er te vinden.
@willeme: Eens maar iemand die in de markt is voor een M4 wil ook de rijkwaliteit en de power en dat bied de Mustang zeker en een leuke bijkomstigheid dat dat alles dus voor minder geld kan. (behalve in NL) en het ging mij vooral om de Duitse markt waar men toch wel wat gewend is zou ik zeggen. Maar buiten dat de Mustang/Camaro zich meer dan goed kunnen meten met de duitsers zijn het ook nog eens een keer veel meer opvallende verschijningen en geven het wagenpark meer kleur.
En tuurlijk weet ik dat er een grote fanschare is voor de USA car alhoewel het wel lijkt of ik hier een van de weinige ben.
@willeme: En imo een echte petrol head zal niet blij zijn met de Honda/2 Opel’s en de Ford’s s max en zal echt wel over de plas heen kijken als geld een minder probleem was en dat is het ook in dit topic aangezien Q7/MB.
@robusa: Nope. Je zit er naast. Ik doe vaak genoeg USA auto’s. Er staat trouwens gewoon een Tesla in, ook een Amerikaan. Daarbij: ik weet niet wat er echt leuk is om een Subarban te rijden. Traag stuurgevoel, zuipt als een malle, is niet echt snel, wegligging uit het jaar kruik, onderstel van een postkoets. Het is wel geinig ofzo, maar niet echt relevant voor dit lijstje. Misschien een andere keer. Maar ja, dan zullen er wel weer te weinig Amerikanen in staan. Het is niet altijd feest ;-).
@willeme: We agree to disagree dan want als petrolhead rij ik veel liever in Escalade/Tahoe,die uitstraling,het design,die ruimte,mooi interieur en dat met 420 pk :) dan een Honda Stream/Opel/S-max. Het is imo een totaal plaatje dan maar een ladder chasis. Maar blijf vooral leuke reviews posten :)
Leuke lijst!
Zo’n safira opc leek mij ook best leuk met wat mods als soort van sleeper maar stuurde toch niet zoals gewenst.
Omdat ik de extra ruimte toch niet nodig had toch maar voor een 156 SW gegaan.

De smax met 5cilinder is toch wel erg lekker, ook goed te kietelen en klinkt fantastisch
Leuke lijst. Denk dat de SQ7 nog bovenaan de lijst staat, over een paar jaar met hopelijk een derde kleine kan ik die dan misschien betalen (lees herstellen als ie stuk gaat)…

https://youtu.be/JP7MuY9bqEk

Die Honda Stream moet ik ook nog eens bekijken of dat hier bestaat. Wat weegt dat?
@Onehp: die SQ7 doet het met zijn 2,3 ton verrassend goed op de Ring.
De Stream komt uit op 1375 kg, wat best wel weinig is in dit segment. Daarmee zit je na 9,4’’ aan 100 km/h en stopt het op 205 km/h.
@benvan: bestaat er een moderne versie van de Stream. Dan kan die erg intressant zijn…
Grote auto’s en dan niet een Amerikaan :O De Suburban mag van mij toch best in het lijstje hoor :)
In Amerika kan je de Ford Transit met de V6 uit de F-150 krijgen. Het ding schijnt nogal rap te zijn, ook als passagiers uitvoering.
Ik mis de Toyota Prius+
Die multivan lijkt me angstaanjagend en fantastisch.
Ik vind zelf dat ik met mijn 245 Transfer een aardige petrolhead-opvolger heb staan. Beter dan de SpaceWagon 2.4GDI die hem voorging in elk geval.
Als enige af-fabriek stretched stationwagen combineert hij echte interieurruimte met de bagageruimte van een 240 station. Plus een paar meter dakrails :-)
Maar dan moet je petrolhead wel ruimer nemen dan PK.
@mout: nice, klassiekertje in de dop!
Heeft iemand enig idee waarom die v70R links een uitlaat uitsparing heeft, voor een uitlaat die nooit gekomen lijkt te zijn?
@michiel_vandelft: sleepoog denk ik!
De Honda Odyssey zpu mijn keuze zijn, altijd al een lekker dikke minivan gevonden. Maar goed, liever een leuke crewcab pick-up met een hub zodat ik de laatste kinderen gewoon in de bak kan gooien. Of een condoom gebruiken..
Tja die amerikanen. De vraag was naar een leuke om te sturen auto. Dikke motor kan daarin helpen, maar dat wil nog niet zeggen dat je een airport tranfer bus wilt rijden ;)
Ik sta voor deze keuze. Heb nu een Toyota Verso, waar op zich niks mis mee is. Maar ook niet meer als dat. Ben aan het rondzien voor de S-max, maar als je rondkijkt op internet blijken deze toch helemaal niet probleemloos te zijn :-/
2850 voor die honda? Sold!
Die 3.5 in de espace kent koelingsproblemen voor de achterste cilinders.
Een 2.0t met 170pk is niet uitermate snel maar wel fijn.
En na de facelift in 2016 is de espace zeer betrouwbaar. Heb er zelf 5 jaar eentje gehad zonder problemen.
FYI nieuwe remmen op die Q7 kosten €10000.
ja tienduizend euro. Negenduizend voor de keramische schijven en duizend voor de blokken.
Vroeger reed de plaatstelijke dominee, die geen condoom mocht gebruiken, in een Suzuki Carry. Nee, dat was geen bijzonder snel karretje, maar wel vermakelijk!
Ik mis de Land Rover Discovery..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).