16 Fisker Karma’s verdrinken en…branden uit?! #Sandy

Auteur: , 67 Reacties

Het zit Fisker maar niet mee. Ook het hippe elektro/hybride-merk kreeg een tik van superorkaan Sandy, toen 16 gloednieuwe Karma's in de haven van New Jersey onder water werden gezet. Maar wat er vervolgens gebeurde tart elke beschrijving.

Tegen de elementen richt je niets uit, dus die waterschade zal Fisker wel voor lief hebben genomen. Wat het verhaal echter pikant maakt is de fik die er op volgde; de nachtmerrie van elke PR-manager, al helemaal van een dergelijk nieuw product, dat nog door vele (conservatieve) mensen wordt gewantrouwd.

Het nieuws komt via de collega’s van Jalopnik, die zelf al het een en ander te stellen hebben gehad met de orkaan (hun servers staan in New York, dus de website ging plat. Inmiddels is er een tijdelijke site online, waarop ze de foto’s postten.) Hun bron was in de buurt van Port Newark, New Jersey, waar de auto’s stonden/staan. Volgens de bron raakten de Karma’s “onder water in de storm, waarna ze in brand vlogen en explodeerden”. Laten we het onderzoek dat komt afwachten, maar het is veilig te zeggen dat Fisker hier een totale PR-clusterfuck aan de broek heeft.

Spelen met vuur

Inmiddels heeft Fisker het volgende statement de deur uit gedaan:

“It was reported today that several Fisker Karmas were damaged by fire at the Port of Newark after being submerged in sea water during Superstorm Sandy. We can report that there were no injuries and none of the cars were being charged at the time.

We have confidence in the Fisker Karma and safety is our primary concern. While we intend to find the cause as quickly as possible, storm damage has restricted access to the port.

We will issue a further statement once the root cause has been determined.”

Twee keer eerder had Fisker te maken met een brand, de laatste keer vanwege een defecte ventilator, die een terugroepactie in gang zette. Dit was overigens niet de eerste recall.

Rammstein zong ooit: Feuer und Wasser kommt nicht zusammen. Fiskers begs to differ.

UPDATE: Autoblog heeft de hand weten te leggen op verse info van Fisker. Op de plek des onheils stonden ongeveer 12.000 auto’s opgesteld. Daarvan droegen er 338 de Karma-badge. Uiteindelijk hebben 16 units vlam gevat, en is de oorzaak nog altijd onbekend.

UPDATE: Onderzoek afgerond.



67 reacties

En terecht een PR clusterfuck, krijg steeds meer ’t gevoel dat die subsidie meuk ‘effe snel’ de markt op is getrapt.
Weg met die troep.
@kaasboerin: Hollandse subsidie meuk
@kaasboerin: maar natuurlijk, zou de fabrikanten ook veel te veel kosten het ding echt volledig uit te ontwikkelen. Tesla lijkt me al een stapje verder dan Fisker, die hadden iets meer liquide middelen..
Dit is een lachertje, zien jullie die Chevrolet Sparks op de achtergrond, die hebben het gewoon overleeft voor 1/5 v/d nieuwprijs van de Fisker.
@bsxc2: Want jij kan door de carrosserie heen zien dat er technisch niks beschadigd is aan die Sparks en dat die nog gewoon starten?
@bsxc2: Als je bij een accu de twee polen met elkaar verbind, dan komt daar enorm veel warmte bij vrij en er bestaat zelfs een kans op ontploffing. Hoe groter de accu, hoe meer hitte, hoe meer kans op ontploffing. Ik geloof niet dat Fisker hier iets aan KAN doen en ik geloof ook niet dat je auto onderwater zetten per se iets is wat bij regulier gebruik veel voorkomt.
@dondeboer: bij regulier gebruik niet nee… maar mocht je per ongeluk met je auto in het water belanden, is het toch wel fijn als’ie niet ook nog eens ontploft.
@dondeboer: Batterijen waterdicht afschermen en zorgen dat ze losgekoppeld worden van alle elektronische systemen van zodra er iets “niet normaal” is. Moet toch te doen zijn zonder dat het al te veel kost.
@koenmb:
Natuurlijk…. Elke fabrikant houd er in het ontwikkelings proces rekening mee dat je hem onderdompelt in zoutwater toch?
@jrk68: Als je een heel arsenaal aan batterie-power voorhanden hebt, mag dat toch op z’n minst iets zijn om over na te denken.
Uiteraard koren op de molen der olieverslaafden. Goed uitzoeken wat er gebeurt is vooraleerst conclusies te trekken.
@betonstaal: Wat denkde gij zelf nou..
Kijk dat persbericht eens..
Het enige wat ze zeggen is dat “safety their primary concern” is..
Moet je daar nou weer mee als huidige Karma eigenaar.
Erg innovatief hoor, elektrisch rijden.. Geen wonder dat ’t voor geen meter aanslaat ZELFS nu het belachelijk veel gesubsidieerd wordt.
@kaasboerin: Om eerlijk te zijn heb ik tussen adam en utrecht inmiddels al minimaal 2 verschillende Karma’s gezien, een zwarte en een grijze.
@dunhozzie: Yep, en die eigenaren hebben hem ook echt gekocht omdat milieu..
@kaasboerin: wat een kortzichtigheid en haat straalt er uit je reactie zeg…

Laten we eerst eens afwachten waarom ze zijn afgefikt en of ze daadwerkelijk onveilig zijn in normale omstandigheden. Verder heb jij er toch geen last van als mensen in zo’n auto rijden? Of wel dan?

Tuurlijk gaat het langzaam, zo’n nieuwe techniek: het bereik van die auto’s is gewoon nog voor velen te klein, het opladen is onpraktisch, ze zijn nog redelijk prijzig… maar toch zijn er mensen die wél inzien dat het de toekomst is (misschien niet in de komende jaren, maar daarna toch wel).

Overigens denk ik dat brandstofcellen met waterstof de toekomst zijn; waterstof kan veilig in kleine cellen worden opgeslagen en gebruikt worden om energie voor een elektromotor op te wekken; hiermee gooi je je tank in 1x vol en kun je een normaal bereik realiseren. Het produceren van waterstof kan met grijze en met groene energie.

Zelf ben ik ook liefhebber van lawaaierige veelcilinder-motoren, en zo’n auto blijf ik dan ook graag nog lang rijden, maar ik denk dat het grote publiek vanwege kosten gaat overstappen op elektrisch.

Tesla en Fisker moeten het vooral hebben van de verkoop trouwens, de bedrijven zelf krijgen relatief weinig subsidie geloof ik. Je zou maar zo’n bedrijf opzetten en zo tegen de stroom in moeten zwemmen. Ik vind het moedig.
@Sorcerer: Mooie glazen bol hoor..
@kaasboerin: Thanks. We zullen zien of mijn bol klopt :)
@kaasboerin:
Geen probleem, ze schrijven gewoon een regeltje in het instructie boekje. Auto niet onderdompelen in zeewater….

Vroeger stond er in het instructieboekje van een RX7 dat je hem niet op het gras mocht parkeren met een hete uitlaat. Echt waar dat is geen geintje.
Vind ik leuk :)
Minstens zo schokkend zijn die BEUGELS aan de kofferklep.
@Poll: niet raar toch als je de USA als je belangrijkste afzetmarkt ziet?
@garp: Zie je tegenwoordig ook weer bij Europese auto\’s, slechte ontwikkeling.
Wel opvallend dat gezien het plaatje niet alle Karma’s zijn uitgefikt. Die Karma vooraan zullen ze er niet later bij hebben gezet ;-)
Een fabricage onnauwkeurigheid in één of twee van de 16 lijkt me verder… Lullig, maar je moet je Karma met 400V (of meer?) aan boord ook niet onder water parkeren.
Kaasboerin: jij bent een fossiel!
@hammerman:

Vervolg: Zelfs een blinde ziet nog dat het afgelopen is met de fossiele brandstoffen in de toekomst. Dan kan men wachten tot het zover is of er op tijd mee te beginnen om altenatieven te ontwikkelen. En ja, nieuwe technieken worden ontwikkeld met vallen en opstaan. Alsof de otto- en dieselmotoren vanaf het begin perfect waren…
@hammerman: Oh ja?
Hoe zie ik dat dan??
Ik zie dat 99,5% van onze gigantische wagenpark – nog steeds – op fossiele brandstoffen rijdt..
Die andere 0,5% is door een kunstmatige prijs gekocht.
@kaasboerin: Ik heb geen zin om een eindeloze discussie te voeren, dat is in het verleden al vaak genoeg gedaan over dit onderwerp. Kijk eens naar deze link: http://www.zerauto.nl/index.php?page=Kennishuizen-Economie-Markt-Marktontwikkeling&pid=276

Het break-evenpoint bereiken we binnen 15 jaar. Dit wordt niet bereikt doot nog langer onze oogkleppen op te houden en te stoppen met treuzelen!
@hammerman: Ik heb ook nog 351 onderzoekjes liggen, de 1 zegt 10 jaar de andere 150 jaar.
Ik ga dus vanaf heden enkel uit van wat mijn eigen ogen zien. :)
@kaasboerin: De wegen naar rome werden ook niet op een dag aangelegd, of hoe ging dat spreekwoord? Elektrisch rijden is iets geheel nieuws voor een overgroot deel van de mensen, het heeft zijn tijd nodig om aan te slaan en zich te verbeteren. Mede dankzij zo’n conservatievelingen als jij, die angstvallig vastklampen aan de fossiele brandstoffen (maar ondertussen wel lekker lopen klagen dat het zóóó duur is aan de pomp) duurt het gewoon even voordat zoiets aanslaat.

Bovendien had de eerste benzineauto ook nog geen geweldige pk/gewichtsverhouding, 4 of misschien wel 5 kleppen per cilinder, airbags, airco, cilinderuitschakeling etc. Zoiets heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen, snap dat dan…
@motoragent: Angstvallig vastklampen aan de fossiele brandstoffen, lopen klagen over brandstofprijzen?
Waar de fuck haal je dat vandaan pannekoek?
Heb ik nergens gezegd, ga ergens anders stront lullen..
Brandstof prijzen interesseren mij geen tijfus, kan er toch geen reet aan doen.
Sterker nog gooi wat mij betreft lekker omhoog, lekker exclusief.
En nee, elektrisch rijden slaat niet aan, even though het gesubsidieerd wordt..
Mensen vragen zich af waarom, waarop ik zeg; door dit soort ongein.
Sorry dat ik je wat bij heb willen brengen..
@kaasboerin: Een totaal nieuw soort auto, andere beleving, met nieuwe technieken die in feite nog in de kinderschoenen staat (elektrisch moet eigenlijk nog helemaal vanaf nul beginnen, terwijl de otto-motor al ruim honderd jaar in ontwikkeling is), amper laadstations en zo’n conservatief volk als de Nederlander, en jij loopt de klagen dat ze nog niet als VW Golfjes over de toonbank vliegen? Joh…

Ik verstook ook lekker 1 op 8, zonder kat. Maar ik sta open voor nieuwe ideeen en technieken, ik hou van autorijden, maar of dat nu op benzine of elektrisch is boeit me geen reet, als ik er maar een glimlach van op mijn gezicht krijg vind ik het prima.
@motoragent: Ik sta ook open voor nieuwe ideeen.
Het interesseert mij ook niet zoveel op wat voor energie/brandstof ik rij.
Echter vergeet niet dat wij indirect voor deze goedbedoelde meuk betalen hè..
En het faalt van alle kanten.
Water op de accu, stront aan de knikker, karma aan ’t fikken..
Is dit een kinderziekte of een kinderlijk foutje te noemen??
Deze troep is naar mijn idee gewoon te vroeg de markt op geflikkerd, omdat meneer Karma er als 1 vd eerste bij wilde zijn.
Unless you prove me wrong..
@kaasboerin: Als je alleen al kijkt naar de naden tussen de verschillende carroseriepanelen, dan zie je wel dat deze auto veel meer ontwikkeling nodig had voordat deze op de markt had moeten komen. Wat dat betreft heb je dan ook gelijk ;)

Neemt niet weg dat het vrij raar is om dan maar meteen alle elektrische auto’s aan te vallen. Een Nissan Leaf bijvoorbeeld zit heel behoorlijk in elkaar, en het zou me dan ook niet verbazen dat we dat soort auto’s steeds vaker op de openbare weg zullen tegen komen, subsidie of niet.
@motoragent: Ho eens even, we klagen nu wel over de prijzen aan de pomp inderdaad, maar denk je werkelijk dat bedrijven het pikken dat jij voor 2 euro je elektrowaggie volgooit? Ik denk het niet. De overheid moet zijn accijnzen binnenkrijgen, Shell wilt ook blijven bestaan, die oplaadpaaltjes moeten terugverdient worden en de subsidies vervallen wanneer de schatkist niet genoeg binnen krijgt. De consument zal er geen snars beter van worden qua uitgaven. Ok, de komende 5-10 jaar misschien, maar ik heb geen zin om onderweg naar Dusseldorf waar ik per jaar toch 3-4x kom een tussenstop van 4 uur te maken om mijn auto op te laden. Het is of nu betalen of de consequenties/nadelen van elektrisch rijden op je nemen, dan blijf ik toch liever benzine stoken. Tevens omdat ik zo’n ‘spannende snelle’ EV toch niet kan betalen, tevens omdat de betaalbare EV’s ecobakken zijn waar ik niks mee moet hebben. Ik geloof best dat er in de toekomst wel verandering in gaat komen, met welke brandstof dan ook! Maar de infrastructuur is nu nog niet compleet ready.
@motoragent: Een oplossing voor het mislopen van accijnzen kan trouwens kilometerheffing zijn (!). Jaja, dan wordt dat plan uiteindelijk toch doorgevoerd..
@kaasboerin: ignorance is a bliss.
Hou maar lekker vast aan je eigen ideeën, ongeacht wat de rest van de wereld denkt.
@sjun: Kan ik net zo goed van jou zeggen?
Nutteloze bijdrage dus.
@kaasboerin:
Qua conductieviteit zit er nog al een verschilletje tussen zeewater en regenwater….
Van regenwater gaat ie heus niet fikken hoor, dus de moraal van dit verhaal…. De Karma is ongeschikt als onderzeeër….
Dude.. Kan ’t een tandje beleefder? Merci.
“De wegen naar rome werden ook niet op een dag aangelegd, of hoe ging dat spreekwoord?”
Da’s een mooie samentrekking van twee spreekwoorden!
@kaasboerin: noem jij eens een lijstje van fully electro alternatieven voor de meest gangbare modellen op de NL markt.
Komt dat lage marktaandeel door de nogal beperkte keuze? Met daarbij weinig oplaadpunten?
@hammerman: Bullshit.. Wanneer er zo’n presidentje roept dat het op is, is het op. Nu is het alleen nog maar “slecht” wat ook nog niet helemaal bewezen is..
@lamborgfan: Wat nog niet helemaal bewezen is? Ik denk dat niemand hier vrijwillig 5 minuten achter zijn auto gaat liggen om de uitlaatgassen eens flink in te snuiven…

Als je pas nieuwe technieken gaat ontwikkelen op het moment dat de fossiele brandstoffen op zijn ben je simpelweg te laat…
@motoragent: Vind ’t opzich wel lekker ruiken eigenlijk..
@kaasboerin: Eau de CO2
@lamborgfan: Je hebt gelijk voor wat betreft het roepen van de milieumaffia. Op dit moment zijn er nog genoeg fossiele grondstoffen te vinden, maar in de toekomst komt er steeds meer vraag naar deze stoffen. Denk aan opkomende economieën als India en Brazilië. Ook grote economiën als China en Rusland gaan steeds meer die kant op. Olie wordt gewoon onbetaalbaar, dus beter vandaag dan morgen beginnen met het zoeken naar alternatieven. Worden we ook niet zo afhankelijk van de olie-exporterende maffia!
@hammerman: rustig hamertje, niemand van ons hier gaat meemaken dat de olie op is. er is simpelweg nog teveel. en omdat olie duurder wordt gaan steeds meer economieën over op alternatieve brandstoffen omdat het simpelweg goedkoper is.
@lambo4all: Slaap rustig verder….
Er komen hier ook 13 jarige….
De kans dat die het gaan mee maken is best reëel tenoemen…
@jrk68: Idd, en eind 2012 vergaat de wereld!!!1
Ha ha, geen boulevardcruiser dus. Je zal er maar een golf zeewater overkrijgen. Ben je meteen gefrituurd. Als Fisker ze niet meer kan slijten aan consumenten, kunnen ze altijd nog aan Amerikaanse gevangenissen worden verkocht als alternatieve elektrische stoel. Handig zo’n multifunctionele auto. Ook leuk als antidiefstal beveiliging. Gewoon de 4000V doorlinken naar het dashboard als er wordt ingebroken.
Karma hits the Karma…
De Karma is ook niet gemaakt om tot z\’n dak in zeewater te staan hé. Lijkt mij nogal logisch dat als je een auto met enorme accu\’s in zeewater zet er het een en ander misgaat. Het in de fik vliegen moet natuurlijk wel voorkomen worden, maar ik kan me zo voorstellen dat deze situatie niet getest is tijdens de ontwikkeling. Leermoment voor fabrikanten van elektrische auto\’s.
@j00rs: Misschien moeten ze eens een U-boot bekijken. Die Duitse bakken stonden vol met akku’s en zelfs met de compartimenten onder water bleven ze werken. Jammer dat 70 jaar oude techniek weer opnieuw uitgevonden moet worden.
Mijn ongeëduceerde analyse is kortsluiting door zouten in het water. Kon dus evengoed met Teslas gebeurt zijn – tenzij ze al rekening hielden met orkanen and whatnot.

Als synthetische olie (uit hernieuwbare bronnen) van de grond komt (als onze “leiders” ophouden met de globale petro-dictatuur op te dringen) zullen full electric autos toch geen lang leven beschoren zijn.
-edit: on topic aub-
@Pieter-Jan Catteeuw: “Irene Vannieuwenhove was een……….wijf – maar dit terzijde.”

Je ex?
Toch verschiet ik ervan hoe weinig er overblijft van zo’n Karma na een brand. Zelfs een uitgebrande Lambo of Ferrari ziet er beter uit.

http://cdn.autoweek.com/galleryimage/CW/20120508/CARNEWS/508009999/PH/1/1/Fisker-Karma-fire.jpg&MaxW=630
Electrisch rijden begon tegelijk met de verbrandingsmotor. Dus dik 100 jaar geleden. Was in alle opzichten beter, maar sloeg niet aan om dezelfde redenen als nu: accu’s met nog te weinig capaciteit, te weinig oplaadmogelijkheden. Legde het daarom af tegen de verbrandingsmotor waar je een tank in kon leggen en waarvoor de brandstof op iedere straathoek bij te vullen was (niet ineens maar het duurde niet lang). Electrische auto’s worden pas geaccepteerd als ze dezelfde vrijheid bieden als auto’s op verbrandingsmotoren en dat kan nog even duren. Hun stroom moet overigens opgewekt worden, en tenzij we daarvoor kernenergie nemen zullen fossiele brandstoffen nog heel lang een rol spelen.
En wat die Karma’s betreft: kortsluting in geladen accu’s + een grotendeels plastic carrosserie. Natuurlijk fikt dat volledig uit, zeker als ze zo dicht op elkaar staan. Dan steekt de een de ander aan.
Waarom leven we in zo een vrede wereld!? Als ze nou gewoon hier en daar een Prius had vernield was er geen probleem geweest…
Fiskerman’s Friend gaat hier niet bepaald op..
@gertjan2012: slap spul hè.
kill it with fire!
Wat een hoop ongefundeerd gelul hier weer. Alle EV\’s zijn kut omdat Fiskers af en toe in de fik vliegen? Lambo’s en Ferrari’s doen dat ook en toch stappen we weer elke dag in ICE auto’s.
Of bij Fisker de batterijen uitvoerig getest worden op complete onderdompeling in zout water weet ik niet. Maar bij de (grootste) autofabrikant waar ik werk doen we dat wel.
@FelixF: ICE is een verwarrende term, gebruik gewoon verbrandingsmotor.
Zoutwater geleid stroom, ik denk dat dat ook deels de oorzaak is.
Toch normaal voor een premium auto?
ik vind het maar sund
Dit zou met alle elektrische auto’s moeten gebeuren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).