25 jaar Mercedes E-Klasse Coupé (C124) [Youngtimer]

Auteur: , 76 Reacties

Kan jij geloven dat het alweer 25 jaar geleden is dat Mercedes de coupé variant van de legendarische W124 op de markt bracht? In 1987 kwam deze auto op de markt om vervolgens maar liefst 9 jaar in productie te blijven. Iets dat tegenwoordig vrijwel onmogelijk is. We willen immers elke 6/7 jaar een volledig nieuw model hebben en nemen geen genoegen meer met een simpele facelift. Hoog tijd dus om even terug te blikken op de goede oude tijd.

De Mercedes W124 met vier deuren kwam in 1985 op de markt en twee jaar later was het dan eindelijk tijd voor een 2-deurs coupé (C124). Ten opzichte van de sedan was de wielbasis met 85 millimeter ingekort en eigenlijk was alleen de neus verder gelijk aan die van de sedan. Al het plaatwerk was aangepast om de coupé een sportieve(re) uitstraling te geven.

In eerste instantie kwam de C124 met twee verschillende motoren uit de fabriek in Sindelfingen rollen. Namelijk als 230 CE (132 pk) en als 300 CE 180 pk). In september 1989 vond Mercedes het echter tijd voor een facelift en verscheen de 300 CE-24 met zijn 220 pk sterke 3.0 zescilinder op de markt. Het getal 24 slaat zoals je wellicht al had geraden op de hoeveelheid kleppen.

Drie jaar later volgde alweer een facelift voor de C124 en kwamen er nieuwe motoren onder de kap te liggen. Zo werd de 230 CE (132 pk) vervangen 220 CE (150 pk) en de 300 CE 180 pk) en 300 CE-24 (220 pk) werden vervangen door de 320 CE (220 pk). Ook kwam er voor bepaalde markten nog een 200 CE (136 pk) beschikbaar.

En geloof het of niet, maar een jaar later in juni 1993 werd de boel wederom opgefrist. En op dit moment deed de naam E-Klasse ook voor het eerst zijn intrede. Vanaf dit moment stond er dus E320 achterop ipv 320 CE. Ook was 1993 een goed jaar voor AMG liefhebbers, want in september 1993 werd de E36 AMG met 272 pk leverbaar. En zoals je wellicht al gegokt had lag er bij dat model een 3.6 liter motor onder de kap.

In maart 1996 viel het doek voor de E-Klasse Coupe na maar liefst 9 jaar in productie te zijn geweest. Het meest populaire model was de 300 CE waar er maar liefst 43.486 van gebouwd zijn tussen 1987 en 1992. In totaal zijn er 141.498 exemplaren van de C124 gebouwd. De opvolger van dit model was de CLK (C208) die in 1996 op de markt kwam.



76 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
ding wordt gebruikt in een Douwe Egberts reclame “wat is het hier gezellig” ..

ze hadden er geen betere auto voor kunnen type-casten ..
Super mooie auto’s waw
@bass: …gewoon een ‘icoon’ geworden…knap gedaan !
Hele mooie auto’s, vrij tijdloos en strak.
Douglas reclame!
Prachtige auto.

Jammer dat hij een reputatie als kamperbak heeft gekregen/
Kijk hoe ver Mercedes destijds al was een blik in het interieur zegt voldoende. Tijdloze dashboard waarbij de indeling nog hetzelfde is, de stevigheid, robuustheid, het stuur, kwaliteit is na deze series door geen enkel meer geëvenaard prachtig.
Destijds was Mercedes met afstand nummer 1 merk en met afstand de beste!
@agera:Tja.. kwaliteit, er zat ook niets op wat stuk kon gaan.
@schim: Ja want auto’s konden vroeger niet stuk gaan…
@schim:

@agera heeft wel een beetje gelijk ..
er zijn er niet veel met een gescheurd dashboard ofzo ..

andere kant is wel dat alles aanvoelt als een rijdende graftombe ..
en zo ruiken ze ook ..
@lincoln: :lol: muffig zijn ze wel :)
@agera: Mijn SEL uit 76 heeft al airco, cruise control, electrische ramen rondom, ruitenwissers op de koplampen.

Zegt in principe ook al genoeg over het luxe niveau van Mercedes.
@knalfa:

had mijn 56er Cadillac ook ..
@lincoln: +10
jammer dat het van die roestbakken waren ,en elk schuifdak schijnt te lekken.Maar dat hield ze op het kamp niet tegen.
@norge: `Dat is juist de reden waarom ze gekocht werden. Goedkoop duurkoop much.
@norge: Dat heb je met alle schuifdaken. Die dingen hebben afvoerslangetjes af fabriek, en geen mens neemt de moeite die schoon te maken of zo nodig te vervangen.
mooi maar ik zou om sentimentele redenen voor het oudere zusje gaan, een buurman had een prachtige diepblauwe W123 280ce met licht beige interieur, was tot dan toe de meest chique auto waar ik als kind in mee mocht rijden, alleen al het feit dat ik vooraan mocht zitten! Voelde me werkelijk koning :)
”300 CE-24 (220 pk) werden vervangen door de 320 CE (220 pk)” dat is geen fout? die motor leverde niet meer paarden? beetje vreemd..

Wel leuke wagens die oude benzen, al verschillende gereden.. heb een keer in een Mercedes uit 72 gereden dat is best een ervaring.. :lol: en een 300 heb ik ook een stukje mogen rijden, automaat.. best leuk voor een keer.. maar op lange termijn niet snel genoeg :oops: meer een auto voor erbij, touren :) ik hoop dat ik nog een keer zo’n coupe mag rijden.. het liefst een 500SEC :)
@dennisr: nee dat is geen fout.
@dennisr: Dat is nou de winst van de katalysator.
@dennisr: 560SEC…waarom die niet ? ;-)
@Megakix: lijkt me ook geen straf :mrgreen:
Als ik mij niet vergis, komt deze nog uit de ontwerpkoker van Bruno Sacco. Geniale ontwerper, m.i.
@harriehandrem: Klopt. Daarnaast ook de W126, W201, W140 en de coupe varianten..
en toch had ik liever een e24 bmw
(ligt aan mijn opvoeding waarschijnlijk)
@undifined1:

het feit dat die dingen constant te koop staan betekend niet anders dan dat iedereen em liever had ..
Niet mijn type auto… maar ik snap dat andere mensen hem wel mooi vinden..
Zonde dat het zo’n ik kan geen W126 SEC betalen bak is want eigenlijk is het ook wel een mooie wagen. Terwijl ik dat gevoel niet heb bij een CLK en de CL. Of ligt dat alleen maar aan mij?
@Hupke:

eind van de dag is een SEC alleen maar leuk om jezelf langs een etalageruit te zien rijden ..
supermooi profiel om in te zitten ..

maar dat veelte grote stuur en die zithouding alsof jij ten dienst bent van de auto ipv andersom gaan snel vervelen ..
en je voelt aan alles dat er minstens 7 van de 13 vorige eigenaren er niet echt heel zuinig op waren ..

en ze zuipen meer dan elke Amerikaan die ik ooit gehad heb ..
@lincoln: Na al heel wat (lease)auto’s versleten te hebben, zijn er niet veel auto’s die beter zaten dan m’n SEC.
Zuipen doen ze inderdaad wel een beetje, maar ja dat kan ook haast niet anders als er een 5,6 liter gevuld moet worden ;-)
@jeee: jij deed de brandstof in je motorblok….
@Megakix: Nee, ik stopte het in de tank.
@jeee: klein tankje..
@dennisr: nou hae ! vond ik dus ook al… ;-)
@jeee:

de 560 verkocht zelfs beter dan de 380 en 420 varianten ..
5X beter welteverstaan ..

zou em voor me verdriet niet meer willen hebben ..
al is ie nog zo mooi ..
@lincoln: ik heb altijd begrepen dat die 420’s hele slechte blokken waren/zijn.
@jeee:

lijkt me een broodje aap ..
volgens mij zijn alleen de boringen verschillend en de blokken hetzelfde ..

bind me er niet aan vast ..
@jeee: kan zijn, zo is de 745i van BMW (modeljaar 2001) ook een grafbak gebleken…die krengen kosten nog steeds maar een superschijntje van wat het had moeten zijn. In de 745i is het echter voortgekomen uit de hoeveelheid ‘glasvezelbedrading’ en dito stortingen in de auto zelf. Maarja, eenmaal ontstane afschuw door autopech laat zich soms raar vertalen naar toekomstige verkopen.

Kortom, denk niet dat (zoals @lincoln zegt) het zozeer aan het motorblok lag.
@lincoln:

Zuipen en afgetrapt zijn kan je wel verwachten een slechte zithouding zal van mens tot mens afhangen.
Ik heb echt iets met die wagens en als het waar is wat je zegt en hij rijd vreselijk, oncomfortabel en gaat snel vervelen dan zal ik er mijn broek aan scheuren.
@Hupke:

ooit mijn broek aan scheuren, zal nog niet voor morgen zijn
@Hupke:

tuurlijk .. gewoon kopen die meuk ..
ze zijn nog steeds niet belachelijk duur ..

bevalt ie .. dan ga em vertroetelen als of je je eigen kind is ..
bevalt ie niet .. dan stoot je em weer door ..

ik doe niet anders dan dat ..
koop al mijn droomauto,s en dan ga ik pas bepalen of het wat voor me is ..
het geheim is alleen dat je het echt kan bepalen als je het geld kwijt ben en de auto op jouw naam staat ..
precies tot dat moment blijft het een droomauto ..

ben blij dat ik op die manier heel veel auto,s gehad heb ..
en er een zwikkie aan overgehouden die ik lekker blijf vertroetelen ..

in MB kan ik na verschillende ervaringen mijn draai niet vinden ..

ook al blijft een SEC bloedmooi .. sterker nog .. het model ansich staat mij gewoon goed ..
@lincoln: Heb je zoveel droomauto’s ? ;)
@knalfa:

gelukkig wel ..
elk merk heeft minimaal wel 1 droomauto ..
@lincoln: amen that ! Jouw verhaal doet mij graven in mijn humorloze autoverleden…en het klopt wat je schrijft. Even een gerichte vraag aan jou dan:

Zit als tijden te dubben voor een plezierslagschip in privé…en ik kan simpelweg nog niet kiezen (ook omdat meerderen zich ermee bemoeien ;-)). Met welke auto heb jij persoonlijke ervaring:

Maserati Quattroporte (bouwjaar 2005)
BMW 750i-760i(L) (bouwjaar 2004/2005)
Mercedes S-klasse (huidige model, maar dan oudste jaar 2005).

Voor de aanschafprijs moet je voor een BMW gaan. Voor het smoeltje voor de Maser. Voor de ‘klasse’ voor de Merc. Wat zou jij kiezen met een budget van 30K ?
@Megakix: oh…en ik heb een grote liefde voor de E55 AMG, bouwjaar 2005…
@Megakix:

na precies een halve seconde denkwerk verricht te hebben kom ik uit bij een XJ vanaf 2003 .. dat aluminium ding ..

om vervolgens die 15 rooitjes die je dan overhoudt op een rekening te zetten voor onvoorziene gebeurtenissen ..

maw .. er zijn van die dingen waar niemand je raad in kan geven ..
kan je hooguit succes wensen bij je beslissing ..
@lincoln: dank…vind de Jag best een goede optie, maar ik vind het interieur van die oude Jags vreselijk. Overigens neem ik hiervoor werkelijk de tijd (prijzen van die slurpers gaan met de dag omlaag ;-)), maar het broeit wel. Zo’n 760i Individual (20K) krijg langzamerhand de voorkeurskijkjes van mij….
@Megakix: Lijkt mij persoonlijk ook een zeer lastige keuze. Quattroporte, BMW-7 of de S.
Je zei dat er veel zijn die zich ermee bemoeien, maar heb je dan tussen deze 3 geen een die net een streepje voor heeft tov de anderen.

Grappig ik ook een grote liefde voor de E, maar dan voor de E63 AMG bouwjaar 2006 met name voor het Estate model.
@agera: dank…zoals ik aan @lincoln schreef, ik neem hier echt lekker de ‘zoektijd’ voor. Vorig jaar maart (Autoblog Ford Focus Challenge) zat ik hier al drukdoende over te delibreren met bijv. @CasperH en @Automotivedesigner… Dát er eentje komt, puur in privé en lekker voor de cruise, dat is 100% zeker, verzekering met gelimiteerde kilometrage..en zoeven maar.
@agera: Oh, en voor wat betreft die E63…heerlijk natuurlijk, en voornamelijk in T-versie verkocht in Duitsland. Maar de rest-BPM is dan nog gruwelijk hoog. Een 457Pk sterke E55 Designo is daarom ook een lekker droompje ;-)
@Megakix: Ik ga voor de CLS 55 AMG IWC;)
@Megakix: lastige keuze… In die categorie zou ik voor de S of voor de Quattroporte gaan. De S is mijns inziens nog steeds dé limousine, maar als alternatief zou ik meteen voor de Maserati kiezen. Die lijnen en dat geluid, fantastisch! Een E55 is ook prachtig. De V8 met kompressor, blijft een geweldige combinatie. Ik vind eerlijk gezegd de pre facelift van de W211 mooier dan de facelift, dus dat zou automatisch een E55 worden. Heb wel in een E63 mogen meerijden (toen nog geen rijbewijs…) en dat gaat ongelofelijk vlot, maar is toch nog steeds comfortabel (in vergelijking met onze in middels door iemand anders kapot gereden E320 CDI, beide luchtvering). Ik denk dat de S in dit geval de goedkoopste in onderhoud is trouwens, het is geen AMG en geen Maserati ;-)
@E320cdi: thanks voor je reply. Een E55 is overigens toch altijd een AMG ? (zie jouw laatste zin)
@Megakix: In dat rijtje zou ik altijd voor de Maserati gaan, veeeel exclusiever dan die andere modellen. De andere modellen zijn nu zo ver in waarde gedaald dat er met name proleten in rond rijden. Met de Maserati heb je veel meer bekijks omdat er zo weinig zijn.

Onderhoud zal nog iets duurder zijn dan bij de rest.
@statler: inderdaad de mooiste oplossing…maar de bodem van een beurs is zó bereikt…en het onderhoud van een Maser lijkt me niet goedkoop. Voor het smoelwerk moet je de Maser halen, helemaal mee eens.
Zijn die dingen er alleen uit de periode van de facelift – en dus plastic beplating alsof het een Scenic 4×4 was?
@mout: Ja. Het is bij de coupe geintroduceert en later als facelift op de sedan versie gekomen.
Hupke, niet luisteren naar Mr. Lincoln, zijn naam zegt al genoeg. Dit model heb ik zelf ook gereden en ook een CLK en je bespaard er aardig wat benzine mee, vergeleken met elke amerikaan. Als je echt sportief wil rijden, koop je een sportauto (zoals ik) en heb je daar geen behoefte aan, dan is een Mercedes (Relax) het beste wat er is, dus die heb ik ook;-). In de CE was het heerlijk rijden en wat een uitstraling, vooral met alle ramen naar beneden en dan die gordelaanrijkers, prachtig. Alleen van de CLK spijt gehad, want dat was vergeleken met de CE maar een auto’tje.
@subarusti:Clk een auto’tje?,zeker nooit in een V8 gereden?
@schim: Heb het niet over motoren.. heb het over gevoel en dat viel tegen. Achteraf was het ook niet de opvolger, maar was het eigenlijk een gewone C klasse en aardig wat mensen voelden zich belazerd, die dat ding blind hadden gekocht. Tot op de dag van vandaag is er geen echte E coupe meer.. De huidige staat ook op het C platform, erg zonde en dat merk je aan alles. Deze CE en de SL uit die tijd, zijn de echte tijdloze toppers.
Heb een Ce 230 gehad een Ce320-24 en de 36AMG heerlijke wagens,samen met de w201 de beste benzen die er ooit gebouwd zijn
Stunning toen al en nog steeds, tijdloze prachtbak zoals je zelden ziet
Ik associeer dit model met een te dikke bruingebrande man, hemd dat drie knoopjes te ver openstaat zodat je zijn borsthaar en de er in verknoopt geraakte dikke gouden ketting goed kan zien, en een golvend nektapijt dat bovenop zijn hoofd flink wat kale plekken vertoont. Oh ja, het geheel verder verpakt in een bruine lederen jekker. Het mag duidelijk zijn dat aan mij geen fan verloren is gegaan, wat dit model betreft ;)
@BaRa: Hahahaa die omschrijving klopt wel zo´n beetje van de gasten die het model kochten, maar ach je kunt het de auto niet kwalijk nemen, ik vind het een klassieker
Deuren zonder raamstijl, achter zijruitje wat ook naar beneden gaat en gewoon een dikke benz zoals het hoort, prachtige modellen.
Niet slecht, maar dan verkies ik toch een oude CL. Dat ding heeft iets meer stijl.
@xilver: En iets meer onderhoudskosten.
@schim: Alleszins, kijk maar naar Top Gear vorig seizoen…
Mooie verhalen hier in de reacties.
De foto’s zeggen al genoeg, uit sommige hoeken is het nu nog een prachtige auto, na een kwart eeuw!
Fantastisch ding. Ik ben naar een nette 300 CE op zoek als daily drive, maar ze zijn nog knap lastig te vinden, helemaal origineel en in goede staat. Ze zijn er wel, maar niet goeikoop…
@swaffelaer: Alles is te vinden,maar niet in een korte tijd;) kijk eens in Duitsland daar worden er nog genoeg aangeboden en ook nog voor een goede prijs
Mooie auto, bij ons in de buurt staat er ook een met een two-tone kleur blauw.
Niets over oude de Volvo 960? Da’s pas een tank hoor.
Kak, typ ik verkeerd..
dit is mijn AUTO!!!LOVIT

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).