9 boswachtersauto’s met 20 procent bijtelling

Auteur: , 37 Reacties
Peugeot 508 RXH

Subaru en Volvo vonden het segment van ruige personenwagens -hoog op de poten en met extra plastic panelen- al vele jaren geleden uit, met het verschil dat ze vierwielaandrijving hadden. Wie zo'n stoere wagen wil, maar tegelijkertijd 20 procent bijtelling ook wel aantrekkelijk vind, heeft de keuze uit negen modellen, waarvan slechts één met AWD.

Fiat Panda Trekking
Fiat Panda Trekking
De échte Panda 4×4 is er alleen met 25 procent bijtelling, maar de Trekking combineert de looks van die kleine klimgeit met voorwielaandrijving en een lagere bijtelling. Onder de kap een tweecilinder turbo met 80 pk die geschikt is gemaakt voor CNG, of hetzelfde blokje met 85 pk welke alleen benzine lust.

Opel Insignia Country Tourer
Opel Insignia Country Tourer
Veel te kiezen heb je niet, wil je een ruige Insignia én lage bijtelling, dan kom je uit bij de 1.6 CDTI met 136 pk en handbak.

Peugeot 508 SW RXH
Peugeot 508 RXH
Hoewel de tweeliter HDI de voorwielen aandrijft, krijgen de achterwielen hulp van een elektromotor. Het gecombineerde vermogen van deze bijzondere hybride bedraagt 200 pk. Keuze uit verschillende transmissies heb je niet, de 508 SW RXH komt standaard met een semi-automaat.

Renault Scenic XMod
Renault Scenic XMod
De uiterlijke opsmuk van deze Scenic XMod is louter show: de auto staat amper hoger op de wielen en de aandrijving geschied gewoon op de voorwielen. Wil je 20 procent bijtelling, dan is er enkel een 110 pk sterke diesel met handbak.

Seat Leon ST X-perience
Seat Leon X-Perience
Voor de Seat Leon ST X-perience gaat grotendeels dezelfde vlieger op als voor de Scenic XMod: het is vooral uiterlijke opsmuk. Als je gaat voor de voorwielaangedreven 1.6 TDI met 20 procent bijtelling tenminste, de 184 pk sterke 2.0 TDI met 4Drive-vierwielaandrijving komt op het onverhard wél net wat verder. Maar ja, daarvoor moet wel dieper in de buidel worden getast en meer bijtelling worden betaald.

Volkswagen CrossPolo
Volkswagen Crosspolo
Samen met de Panda Trekking de kleinste van het stel en samen met diezelfde Fiat ook de enige die een wat stoerder uiterlijk kunnen combineren met een benzinemotor en 20 procent bijtelling. Onder de kap van de vorig jaar gefacelifte Polo een 1.2 TSI met 90 pk en een handgeschakelde vijfbak.

Volvo V40 Cross Country
Volvo V40 Cross Country
Slechts de krachtigste benzinemotor is met AWD leverbaar, de diesels en lichtere benzinemotoren niet. Er blijft echter genoeg te kiezen, er is een D2 met 120 pk, een D3 met 150 pk en een D4 met 190 pk. Bij de eerste twee motoren heb je ook nog de keuze uit een automaat of handbak, de V40 Cross Country D4 komt alleen met handbak in aanmerking voor 20 procent bijtelling.

Volvo S60 Cross Country
Volvo S60 Cross Country
Praktisch gelijk aan de al langer leverbare V60 Cross Country, met het verschil dat Volvo ditmaal de sedan als basis heeft genomen. Veel te kiezen valt er niet, Volvo levert alleen de D4-dieselmotor met 190 pk. Zelf schakelen betekent 20 procent bijtelling, wil je een automaat, dan tel je vijf procent meer bij.

Volvo V60 Cross Country
Volvo V60 Cross Country
Volvo is met de eerste V70 Cross Country een van de pioniers geweest, al ging die auto later door het leven als XC70. In een nieuwere gedaante is die nog altijd leverbaar, maar de naam Cross Country heeft zijn rentree gemaakt. Opvallend is dat er geen versies met AWD leverbaar zijn, ook niet tegen een hoger bijtellingstarief. Wie lage bijtelling wil heeft de keuze uit de D3 (150 pk) of de D4 (190 pk), beide gekoppeld aan een handbak.



37 reacties

Lellek, allemaal
Een echte auto boswachters auto vind ik toch nog steeds de oudere LaRo Discovery
@gt500eleanor: er is maar 1 merk met een boswachters auto. Die auto heet namelijk ook boswachter. Maar dan in het engels.
@marc94: forrest waiter?
@p0wn3d: Subaru Forrester (boswachter), maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat je cynisch was.
@marc94: Eerst wist ik even serieus niet welke auto je bedoelde! En het is maar een grapje ;)
@marc94: ik denk dat de Nissan Pathfinder meer toepasselijker is. De auto zelf misschien wat minder maar de naam dan eh XD
@marc94: Maar dat is wel een leuke auto hoor.
Insignia country??? Gaat ‘m helemaal worden :p
C4 cactus?
@jansen: het stuk gaat over boswachters autos niet over hele lelijke auto s
@riva: Heeft ie het over een lelijke auto dan?
Da’s valsspelen heren. 3x dezelfde Volvo in het lijstje.
@gregorius: Leg uit
Tsss… die Opel! Of zoals Claudia zegt: ohhh (watisdatdinglelijkjoh)!
En ik maar denken dat boswachters bepaalde auto’s rijden zodat ze niet vast komen te zitten, daar zijn deze nutteloze piemelverlengers niet echt geschikt voor. Ik snap mensen echt niet die dit kopen…
@lekbak: omdat ze wat anders willen dan anderen??
@406_v6: en dan gaan ze dus bluffen…
@lekbak: het is geen piemelverlenger, gewoon een normale wagen die wat stoerder oogt.
@bimmerfanatic97: dat is het dus viagra
@lekbak: Ahum, dit zijn ideale auto’s voor landen waar de wegen slechter zijn en er per dag meer sneeuw valt dan in Nederland in een heel jaar. De hoogte laat je makkelijker over sneeuwkanten rijden en diepe sporen in de sneeuw verlaten. Ook hier heeft niet iedereen 4×4 nodig maar de extra bodem speling is ook ideaal wanneer er 60 cm sneeuw bij de supermarkt is gevallen, ook als er weer eens diepe plassen op de wegen staan wanneer de sneeuw smelt. Ook zij er hier veel grind wegen die deze auto’s makkelijker bedwingen.
Kortom kijk verder dan je NL neus lang is ;)
Als je die Peugeot neemt word je echt ij de loop van de tijd echt verdrietig. Rijden er 2 bij ons op het werk. Buiten dat een 107 sneller is (200pk mijn reet) is die semi automaat bak echt verschrikkelijk. Ook mensen met een maag vam titanium worden wagen ziek door die ellende bak.
@kennone: idem hier, ding gaf alleen maar problemen…
Volvo Cross country sedan, Renault en Opel…. Heb ze nog nooit zien rijden… En al helemaal niet in het bos. Boswachters rijden in Toyota en Nissan 4wd pick-ups en Land Rover, Mercedes, Suzuki 4wd e.d.
@potjak: die S60 en V60 is nog maar net op de markt!
Ik blijf ’t knap vinden. Komt Opel met een nieuw model denk ik doorgaans, mjah. Best wel tof. Zo ook met de Insignia. Slechts enkele jaren later en het design is uitgewerkt en zo aantrekkelijk als een stronk broccoli.

Ik zag deze ‘onverharde oprit’ Insignia en moest er weer even aan denken.
@mielie: dat best wel tof moment duurde bij mij precies 2 minuten bij de Insignia…
Alle boswachters die ik ooit tegen ben gekomen reden in een donkergroene Opel Frontera, allemaal!
Dus om de traditie voor te zetten kies ik de Opel Insignia. Gelukkig heeft Opel nog een donkergroene lak in haar assortiment…

En als ik serieus een boswachter was had ik mij zelf een Isuzu D-Max geregeld. Die dingen zien er zo ontzettend degelijk uit, ongelofelijk.
De Panda is de besteeee
Ik zie ze alleen met dacia dusters rijden.
Híer ook, vroeger met een lada niva maar nu met een duster…

Eigenlijk vind ik, qua uiterlijk, alleen de Opel en de Volvo’s een optie. De Opel heeft te weinig vermogen, dus dat blijven de Volvo’s over. Dan maar de S60, genoeg ruimte om de V60 overbodig te maken en de V40 is te klein.

De rest van de auto’s vind ik gewoon niets, alleen de Panda ziet er wel leuk uit. Dat motortje is echter een regelrechte ramp.
Voor de premium boswachter, waar is de A4 allroad?
@991gt3rs: Die is vertrokken voordat de boswachter er was…iets met encryptie ;)
@dizono Niet Subaru of Volvo was de eerste met dit concept, dat was AMC met de Eagle-modellen. Gepresenteerd in 1979! Er was een station, een 2-deurs sedan, een 4-deurs sedan, een 3-deurs hatchback, een 3 deurs liftback en zelfs een cabrio (met rolbeugel).
Los van dat dit wellicht totaal geen nut heeft vind ik ze leuk hoor.
MB GLA (220CDI AMG) anyone ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).