Het rode gevaarte is niet voordelig.
De nieuwe Kia Stinger is dé verrassing van 2017, uit Zuid-Korea. De auto komt ook naar Europa en Kia heeft zojuist bekendgemaakt wat ‘ie bij ons mag gaan kosten. In Nederland levert het merk de Stinger standaard als GT-Line. Dit betekent onder andere navigatie met een 8-inch touchscreen, geluid van Harman Kardon, een glazen schuif-en kanteldak, een head-up display en lederen bekleding.
Qua motoren is er keuze voor een 2.2-liter CRDi viercilinder turbodiesel met 200 pk en 400 Nm, een 2.0-liter turbo viercilinder turbobenzinemotor met 255 pk en 353 Nm en het topmodel, de Stinger GT met een 3.3-liter twin turbo V6, goed voor 370 pk en 510 Nm! Klinkt allemaal lekker, maar daar staat natuurlijk wel een prijs tegenover.
De turbodiesel is er vanaf 59.995 euro en de 255 pk sterke benzinevariant heb je vanaf 67.995 euro. Ergens onderaan het persbericht spreekt Kia over de prijs van de V6-variant. Waarschijnlijk omdat ze zich een beetje schamen voor het torenhoge BPM bedrag dat de Nederlandse staat mag incasseren. Het topmodel is er namelijk vanaf een brutale 99.995 euro. Kia zegt zelf al niet veel verkopen te verwachten van deze dure zespitter.
De verkoop van de Stinger verloopt via geselecteerde dealers van het merk. Voor het onderhoud maakt het niet uit. Elke Kia-dealer weet raad met de luxe sedan. Net als alle andere Kia’s komt ook de Stinger met zeven jaar garantie.
Edge zegt
Zo hé, een ton voor een Kia! Dan snap wel dat Kia zegt dat ze niet veel verkopen verwachten. Mocht iemand toch dat bedrag lappen, dan stel ik voor dat wij als Autoblogleden die persoon voordragen voor een lintje.
por100 zegt
@edge: en mochten ze bij de Kanselarij der Nederlandse Orde (Ik heb het opgezocht) niet snappen dat dit een belangrijke en moedige daad voor de instandhouding van deugdelijke auto’s betreft, dan moet autoblog misschien maar zelf een lintjes orde in het leven roepen.
rhellema zegt
@Edge: alleen voor 40K minder heb je wel een, in mijn ogen dan, een behoorlijke fijne diesel. Of die veel gaat verkopen durf ik ook niet te zeggen maar die ton voor die 6 pitter gaan we inderdaad zeker niet veel tegenkomen.
tvr1974 zegt
@rhellema: volgens mij staat er 60k voor een diesel en geen 40! maar misschien lees ik t verkeerd. Vind 60k toch ook een behoorlijke prijs…
rhellema zegt
@tvr1974: daarom heb ik er ook minder bij gezet???
jzaero zegt
@rhellema: voor 40k minder heb je ook een 330d M Sport met 260pk en 510Nm, of voor 56k een 326pk 340i, toch wel mijn keus in dit geval. Wel saai, dat dan weer wel
rhellema zegt
@jzaero: klopt. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het vermoeden heb dat de KIA wel wat meer ruimte heeft dan de genoemde BMW, echter de vakantie heeft van mij een dermate lui persoon gemaakt dat ik er op het moment van schrijven geen zin in had om die specs op te zoeken. ??
tenaci zegt
@Edge: komt vast wel goed. Als je zo’n goed persoon bent dat je zo’n groot bedrag direct in de staatskas wil storten dan kan het niet anders dat je voor de eerst volgende Koningsdag een lintje krijgt!
HZW zegt
Ik zou alleen de Stinger GT 4WD met handbak willen hebben.
porschepdk zegt
@HZW: Handbak?! Vreselijk.
Jochempie zegt
@porschepdk: Haha, meneer “porschepdk” heeft wat te zeveren over een handbak. Ja, wij van WC-eend haten Glorix ook. Door de context slaat uw reactie nergens op.
porschepdk zegt
@Jochempie: sorry Jochem, zo zie ik het nou eenmaal.
Jochempie zegt
@porschepdk: WC-eend medewerkers ook ;)
plopkoekje zegt
@HZW: waarom zou je een handbak willen in een boot op wielen?
Jochempie zegt
@plopkoekje: Je reageert in het verkeerde topic volgens mij.
trustmeiamanengineer zegt
Nondejus wat een geld! Het is een gave bak, maar voor die bedragen kun je ook een Giulia met alles erop rijden. Sterker nog, de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is maar iets duurder dan de Stinger V6….
JanJansen zegt
@trustmeiamanengineer: een Duitser met deze uitrusting daarentegen…
Jochempie zegt
@janjansen: Uitrusting? Doe mij een stuur, een handbak, airconditioning en cruise control en ik ben tevreden.
thomasthomas zegt
@Jochempie: cruise control mag er ook nog af wat mij betreft
Jochempie zegt
@thomasthomas: Heb nu geen cruise control, en de meeste van mijn afgelegde kilometers betreffen ritten die tussen de 800 en 1200km zitten. Niet leuk :(
kilum zegt
@trustmeiamanengineer: Ik geloof dat je het top model ook qua prestaties in de buurt van de Giulia Q moet zien.
https://www.youtube.com/watch?v=xWav-j8RHUI
Een driftende Kia Stinger. En dat gaat behoorlijk gemakkelijk zo te zien.
trustmeiamanengineer zegt
@kilum: Tja, schijnt ook wel heel behoorlijk te sturen die Stinger. Maar je komt toch in ieder geval al 140pk tekort dan..
kilum zegt
@trustmeiamanengineer: De Giulia Q is wel 13K duurder. En vergeleken met dit ding kaal uitgerust.
Jochempie zegt
@kilum: Knetters, wat een open diff :D Laat maar weer. Het leek zo leuk.
ttr6 zegt
@trustmeiamanengineer: Idd: de Giulia Veloce: afgeladen met alle opties blijft ‘ie onder de 255 PK versie van deze Kia. Ik voorzie weinig omzet voor deze Stinger. Vreemde prijsstelling voor een Koreaan.
jpoers zegt
@ttr6: denk ook meer dat Kia niet voor de Nederlandse markt opteert. Maar meer voor Amerikaanse dan is de verhouding alfa-kia iets anders
Robert zegt
@trustmeiamanengineer: het zal hier op AB als vloeken in de kerk worden beschouwd, maar als ik moest kiezen tussen een Giulia QV en een Stinger GT V6, ging ik in dezen voor de Koreaan.
jvthof zegt
@RRRobert: ben het helemaal met je eens, dus het is verantwoord gevloek ;)
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: Ik denk dat Kia m toch wel een klasse hoger in probeert te zetten. De Stinger is ook 19cm langer dan de Giulia en heeft een 8cm langere wielbasis.
Bij de Giulia wil je niet achterin zitten, heb t bij de Stinger nog niet geprobeerd.
kilum zegt
Ze maken meteen weer de zelfde fout als bij de introductie van de Optima. Alleen het bomvolle semi top en top model in Nederland op de markt. Met ons belasting klimaat werkt dit gewoon niet goed. Misschien moet de importeur eens een goed gesprek hebben over wat wel en niet werkt in Nederland met Kia.
dromedaris zegt
Nee. Te veel. Zelfs bij een situatie M2B (Money to blow) zou ik het er niet aan geven.
Tenzij Clarkson gaat beweren dat die minstens even leuk rijdt als een 1M coupé.
awesome zegt
@dromedaris: dus wat die blaaskaak roept is waar…
Man man man…
rrvliet zegt
@awesome: genderneutraal genderneutraal genderneutraal*
sezz zegt
Deze wagen bevalt me zeer goed behalve zijn badge dan misschien tijd voor KIA om een luxedivisie vergelijkbaar met Lexus of Infinity op te zetten.
mashell zegt
@sezz: Mazda has een luxe divisie, Xedos. Mislukt. Infinity is in Europa mislukt. Of Lexus nou gelukt is kun je zelfs over discussieren. Ik denk dus dat een luxe divisie opzetten voor Europa juist niet is wat je moet doen. Badgegeile Amerikanen, die lopen er weer helemaal mee weg.
firebird zegt
@mashell: helemaal waar. Infiniti, Lexus, en vooral Acura zie je op elke straathoek! Het heeft denk ik niet zoveel met badge-geilheid te maken maar wel met lage belastingen op luxe (lees milieuonvriendelijke) wagens.
fanboy zegt
@mashell: Volgens mij draai je het volledig om. Die Amerikanen zijn niet zo badge-geil.
Daar kon Lexus gewoon met hun eerste auto komen en het werd herkent voor zijn kwaliteiten. Flinke verkopen ten koste van concurrentie.
Hier kan dat niet, want hier wil juist iedereen die vertrouwde (Duitse) badge erop en gaat men nooit iets anders proberen.
inoh zegt
@fanboy: Amerikanen zijn net zoals Europeanen ‘badgegeil’, maar bij hun gaat dat van nature over andere merken door verschil in met name interieurwensen.
fanboy zegt
@inoh: Dat kan zijn, maar dat is echt niet het enige.
Ze zagen de LS400 en de kwaliteit/betrouwbaarheid die het bracht, en stapten daar op in.
Maar het klopt wel dat men in Amerika betrouwbaarheid belangrijker vind dan interieurafwerking.
sezz zegt
@mashell: De Xedos-lijn is geflopt vanwege het gekozen tijdstip van lancering in het begin 90-er jaren toen men Japanse auto’s in vergelijking met sommige modellen nu althans nog niet associeerde met status en luxe. Mazda destijds niet echt zijn schouders eronder gezet heeft om dit beeld te veranderen door grootschalige publiciteitscampagnes en dergelijke, iets wat Lexus niet verzuimde, want het grote publiek kende dit merk volgens mij niet eens. En omdat de twee modellen die men aanbod niet bepaalt onderscheidend waren in uitrusting en vormgeving die min of meer standaard Japans aandeed met als enige bijzonderheid de V6 motoren die geleverd werden.
gregorius zegt
@sezz: bestaat al: Genesis.
v8t6t5 zegt
@gregorius: Genesis is van Hyundai
gregorius zegt
@v8t6t5: en Kia ook.
Hyundai is de normale.
Kia is eigenlijk dezelfde, met een andere design-saus aan de buitenkant.
En Genesis is het luxemerk.
v8t6t5 zegt
@gregorius: Dat Kia onderdeel uitmaakt van Hyundai betekent niet dat Genesis automatisch ook het “luxe” merk van Kia is. Zo is deze ook niet in de markt gezet.
autodrop zegt
@sezz: interrrrrpunctie a.u.b.
sezz zegt
@autodrop: Pfff de pot verwijt….kreeg jij zelf niet de les gelezen deze week over je incorrect gebruik van leestekens die men aantrof uitgerekend in een post van jou waarin je wederom iemand op zijn taalfouten wees hahaha.
viezefreddyw zegt
Veel geld. Echt heel veel geld. Zeker voor een Kia. Maar fraai is hij wel, ontzettend!
De diesel zou voor mij interessant zijn. Maar hij is echt te duur. Zo’n €20.000 euro als je het mij vraagt. De afschrijving zal wel riant zijn denk ik.
stradale888 zegt
@viezefreddyw: Ik denk het ook. Misschien dat je maar een jaartje hoeft te wachten totdat die €20k er af is. ?
por100 zegt
@viezefreddyw: over een of twee jaar importeren uit DL dan maar?
jvthof zegt
@viezefreddyw: de diesel, als je die vergelijkt met de concurrent van VW de aerton en dan een vergelijkbaar uitrustingsniveau kost die 65k. Dus dan valt de Kia wel mee! Plus je hebt een auto die niet lijkt op de eerste de beste andere vw, vooral het dash bij vw is uitwisselbaar. De Kia zal zeker een uniekere verschijning blijven, maar wel een mooie!
Heb het nu ook met mijn optima, pas 1 tegengekomen, terwijl ik toch al 22k aan kilometers heb gemaakt in NL
jpoers zegt
@jvthof: dan zou ik maar niet hier in Zeeland gaan rijden kom er dagelijks 1 of 2 tegen (niet zo moeilijk want 1 daarvan woont letterlijk om de hoek)
jvthof zegt
@jpoers: haha ook daar ben ik al geregeld geweest ;)
Maar bedoelde meer, met een Passat, A4, a5 kom je op elke weg altijd wel een zelfde tegen..
jpoers zegt
@jvthof: mondeo, 5 serie, e klasse, etc. Klopt heb je gelijk en is het gelukkig een mooie toevoeging aan Hollands autopark.
Dutchdriftking zegt
Ze zijn goed bezig daar! Het interieur ziet er op de plaatjes echt uit als een Mercedes interieur, in real life zal het Mercedes interieur er nog en tandje beter uit zien dan dat van de Kia, maar als je ziet van waar ze gekomen zijn dan is dit echt heel goed!
JamesBond007 zegt
Die V6 zou je eigenlijk in Duitsland of België moeten kopen. Iemand de prijzen daarvan?
allesmetturbo zegt
Ik rijd zelf duits, maar ik zou hier een duitser voor laten staan! Lekker dik in de spullen en awd, ik vind deze kia echt prachtig. Veel mooier dan een 4 serie of de nieuwe a5. En er hebben duitsers aan gewerkt met mensen van kia dus de techniek en kwalitieit zullen wel dik in orde zijn.
griffendahl zegt
Leuk ding voor een Kia. Maar voor dat soort bedragen zou ik elders kijken…
mrporter zegt
Wat een kansloze prijzen
persian1 zegt
Leuke imagebuilder, maar volstrekt kansloos. Een BMW 430i is er al voor 51.136 Euro, Audi A5 coupe quattro 55.940 Euro. Wie koopt er dan nog een Stinger? Moet je wel erg graag van je geld af willen. Afschrijving zal ook idioot hoog worden. Wellicht leuk om over een paar jaar tweedehands voor weinig op de kop te tikken. De kwaliteit zal vast in orde zijn. Maar dit wordt geen succes.
2wheeler zegt
@persian1: je hebt natuurlijk gelijk wat dat laatste betreft, maar zijn de uitrustingsniveaus ook van gelijkwaardig niveau? Standaard zit de Kia toch een stuk beter in de opties denk ik.
griffendahl zegt
@2wheeler: Neem je dan de restwaarde ook mee?
jvthof zegt
@griffendahl: als je de Duitsers op gelijk uitrustingsniveau wil brengen dan ben je vaak 15k aan opties kwijt! Dan tikt ook aardig door. Als ze dadelijk beide 5 jaar oud zijn mag de Kia dus best 15k goedkoper zijn in aanschaf tweedehands
dawwg zegt
@jvthof: De opties zie je ook gewoon vertaalt in de restwaarde hoor. En met 8-9K ben je echt wel helemaal klaar (full leather + meest luxe media & navi pakket + 4-5K aan overige opties). Dan heb ik liever een MB C350h voor 8K minder, sneller, premium en 8K goedkoper die aan opties te besteden zijn. En dan heb ik het niet eens over de restwaarde :)
davelepeef zegt
@persian1: zijn allebei kleinere auto’s ;)
pindakoning zegt
Het belastingstelsel in NL maakt dergelijke auto’s bijna kansloos. Kan het daarom des te meer waarderen dat Kia de auto hier toch gaat leveren.
Mooie bak!
dawwg zegt
@pindakoning: “gaat leveren” moet je lezen als “in de folder opnemen” en zal als statussymbool voor in de showroom fungeren. Maar goed; ik ben an sich ook heel blij met de komst van een ‘premium’ Kia D-segmenter als nieuw bloed. Maar als die nou voor 50K als instapper leverbaar was, dan werd het mogelijk nog een commercieel succes, nu zie ik dat inderdaad niet in…alleen de Kia dealer zelf zal er vermoedelijk in gaan rijden.
E34M5Touring zegt
Enige interessante is de leaseprijs. Als die concurrerend is zal het best lopen. Die 3,5 man die er echt een koopt met centen doet dat toch wel. Maar lui uit hun bestaande leasert krijgen doe je alleen als het maandbedrag goed is.
freezzr zegt
@E34M5Touring: dat wordt geen interessante leaseprijs want de restwaarde zal heel laag zijn schat ik in.
E34M5Touring zegt
@freezzr: Daar ben ik ook bang voor.
flutterby zegt
@E34M5Touring: Kia schrijft veel te hard af. Duitse auto’s zijn duur in aanschaf, maar hebben ook een hoge restwaarde. Vandaar de populariteit bij lease rijders.
E34M5Touring zegt
@flutterby: Klopt, al heeft KIA ook wel stappen gemaakt daarin. Maar dit is teveel een niche, een hele fraaie auto hoor, maar geen aantallen monster. Zeker niet in NL vrees ik.
dragspert zegt
Een C63, M3 en een RS4 zijn van nog geen jaar oud ook te krijgen voor dat geld. Niemand gaat een ton betalen voor een auto die minder presteert, minder afgewerkt is en minder uitstraalt. En dat laatste komt puur en alleen omdat er Kia op staat.
Als ‘ie 60k had gekost had ‘ie nog een kans gehad.
Jammer want hij is absoluut prachtig vanuit elke hoek!
rolov zegt
@dragspert: O heb je hem al gezien? Ook gereden?
dragspert zegt
@rolov: Je kunt hem op een hoop video’s al zien. Waaronder hier ergens boven waar ‘ie aan het driften is. Dus geen reclamefilmpje waarin de beste hoeken te zien zijn met perfecte belichting. Ding is gewoon prachtig.
Aziatische auto’s zitten altijd net wat knulliger in elkaar dan Duitse. Afwerking zal dus niet op Duits niveau liggen en het lakwerk zal wel weer dramatisch zijn. Dat zou geen ramp zijn als de prijs daar ook naar was.
Prestaties zullen wel Amerikaans georiënteerd zijn. Iets te lomp en gewillig optrekken vanuit stilstand zonder souplesse bijvoorbeeld.
Verder krijgt ‘ie van mij alle lof en voordelen van twijfel totdat ik hem in het echt kan zien en rijden. Ik ben zeer benieuwd!
RiKe zegt
Veel maar dan ook VEEL te duur, zal helaas voor geen meter hier verkopen. Zonde, het had een mooie afwisseling van de Duitsers geweest in dit segment op onze wegen.
benniedownunder zegt
Hier in Australië gaat de duurste net onder de 60k$ kosten, dat is omgerekend rond de 40k euro.. weet nog niet hoe de andere motoriseringen geprijsd gaan worden..
willemseles zegt
Erg mooi ,maar veel te duur.
Zo’n prestige wagen wordt door een particulier met geld of leasebedrijf aangekocht. Na 3 of 4 jaar willen ze weer wat nieuws/beters. Ze zijn ,volgens mij, totaal niet geïnteresseerd in liefst 7 jaar garantie. Hoe je het wendt of keert, daar betaal je voor. Geef de koper de keus ; 3 jaar garantie met fikse korting op prijs of niet zeuren en volop betalen en 7 jaar garantie (sigaar uit eigen doos).
En inderdaad ik zie ook de Alfa Quilia 260pk als een te grote concurrent.
flutterby zegt
@willemseles: die 7 jaar garantie is wel goed voor de restwaarde. Na 3 of 4 jaar zit er dus nog 3 of 4 jaar garantie op.
rufctr01 zegt
Een schitterende auto, maar deze prijzen had ik niet verwacht. Het Nederlandse belastingklimaat speelt hier natuurlijk ook flink in mee. Als ik een ton stuk moest slaan op een auto in deze klasse dan is er maar ééntje die ik zou willen: de Alfa Giulia QV.
freezzr zegt
Dit gaat niks worden. Als importeur zou ik hier niet eens mijn geld in gaan steken. Bijna 60k voor de dieselvariant. Wie gaat dat doen? Sowieso gaan leasebedrijven hier enorme tarieven voor rekenen want de afschrijving zal vast enorm zijn. Wie gaat er dan nog 60k uitgeven aan een Kia? Voor dat geld haal je een, enigzins karige, 5-serie maar met shitloads meer penisverlenging en waardevastheid….
zelfbenoemdingenieur zegt
Leuke bak voor zo’n saai segment. Gaat niet verkopen.
lebeaunl zegt
Een Audi S4 is (standaard) 20K goedkoper dan deze V6 variant, dus vergelijkbare prijs = kansloos voor Kia, helaas.
thomasthomas zegt
Dit wordt een leuke over een paar jaar op de occasion markt. Gevalletje geen hol meer waard.
koningcaris zegt
Mooi ding, echter de prijs. Wie gaat dat er voor neerleggen? Voor €67000 staat er ook een Mercedes E250 AMG Line voor je deur met de nodige opties Of een andere Premium Duitser. Daar krijg je over 3 jaar nog wel wat voor terug.
reset zegt
Vergelijken met een 4-serie, A5’jes, Guillia, Arteon; D-segment. Jullie zitten verkeerd. Wel appels met appels vergelijken.
De stinger is een maatje groter! Namelijk E-segment.; Dus A6, A7, E-class en de 5 serie. Voor die prijs is het helemaal niet verkeerd; 60K fully loaded diesel.
dracae zegt
Hele mooie auto, leuke techniek en schijnt leuk te rijden.
Ik wil ´m echt wel hebben.. alleen is het niet te betalen.
toyotafortuner zegt
Hoe graag ik t allerliefst een Japanse E-segmenter voor dit geld zou willen (importeren), zou ik t dit best wel willen kopen. Weliswaar met de kop er af.