Wat krijgen we nou?!
Volgende week gaat de IAA in Frankfurt van start. De meeste primeurs zijn bekend en check je in DIT artikel. Daarnaast komen autofabrikanten met last-minute verrassingen naar de beurs. Aankondigingen die vooraf niet aan de grote klok worden gehangen. Ook Audi heeft zo’n verrassing in petto.
De Duitse autofabrikant presenteert vandaag een saai persbericht met wat blabla over autonoom rijden en wat we mogen verwachten van het merk op de IAA. Bijna helemaal onderaan bungelt echter een opmerkelijke alinea. Je zou er haast overheen lezen, er staat echter zeer interessante informatie omschreven.
Audi Sport GmbH will be celebrating two world premieres as part of IAA 2017. The fourth generation of the high-performance Avant is another impressive chapter in the success story of the first RS model, the RS 2 Avant. The Audi subsidiary will also be showcasing for the first time a limited special model with rear-wheel drive.
Via deze weg laat Audi weten dat Audi Sport GmbH op de IAA de nieuwe RS4 Avant gaat presenteren. Eindelijk! Dit is echter niet het meest opvallende nieuws. De autofabrikant stapt namelijk voor een speciaal model van Quattro af. In Frankfurt presenteert het merk een achterwielaangedreven auto, dat in gelimiteerde oplage op de markt gaat komen.
Mercedes voorziet performance modellen van (slimme) vierwielaandrijving, BMW maakte bij diverse modellen de overstap op voorwielaandrijving en nu komt Audi met een achterwielaangedreven auto?! The world is going mad. Wat het gaat worden is nog niet bekend. Wellicht een Audi R8 á la Huracan LP580-2. Of een knotsgek nieuw model. Wat het ook zal zijn: volgende week weten we meer.
UPDATE 11-09-2017: de Audi R8 V10 RWS is officieel, alle info lees je HIER!
porsche928 zegt
Waarom afstappen van 4 wielaandrijving? Is achterwielaandrijving alleen zoveel lichter of gewoon leuker?
Arnoud zegt
@porsche928:
En het stuurgevoel is zoveel beter. Geen reactiekrachten in het stuur door differentieelwerking.
willeme zegt
@original_arnoud:
Dat hangt een beetje af waar het systeem van afgeleid is. Een BMW met xDrive rijdt heel anders dan een Audi met quattro aandrijving. De Audi is een voorwielaandrijver met de motor voor de vooras en een aandrijfas naar de achterwielen. De BMW is een achterwielaandrijver met de motor achter de vooras en een asje terug naar voren. (heel kort door de bocht). Dus in de BMW zul je een iets beter stuurwielgevoel ervaren en meer het karakter van en achterwielaandrijver ontwaren.
mashell zegt
@willeme: maar dan monteert BMW een electrische stuurbekrachtiging en is het stuurgevoel precies hetzelfde als in een voorwielaangedreven auto. Tegenwoordig heeft de stuurbekrachtigingstechniek een grotere invloed op het stuurgevoel dan de rest van het aandrijfconcept. Uiteraard reageert een achterwielaandrijver in de grenssituaties anders (lees: vanwege de heftigere reacties zal het ESP eerder de snelheid eruit halen) maar het verschil verdwijnt steeds meer. Achterwielaandrijving zijn net langspeelplaten, nuchter beschouwd voegt het niks toe en is alleen maar onhandig, maar het heeft zijn wel steeds meer fans.
ibssr zegt
@mashell: mooi metafoor om auto’s met achterwiel aandrijving te vergelijk met LP’s. Ik las laast in de NRC waarom jongeren voor het stokoude vinyl vallen? Vanwege het ritueel. En: „Het klinkt mooier en het is leuker om aan te zetten.” Is het niet hetzelfde met de echte rijdersauto’s. Ik voorspel dat de auto merken die trouw blijven aan het adagium “het klinkt mooier en het is leukers om in te rijden” een mooie toekomst. Merken die dat niet doen zullen uiteindelijk verdwijnen en worden ingehaald door andere vormen van vervoer.
dawwg zegt
@ibssr: Ach, dat is gewoon weer een hipster-hype die overwaait, een niche-markt, net zoals cassette-bandjes en 300 euro betalen voor een 8-bit NES emulator van Nintendo zelf; NRC staat tegenwoordig vol met populistische grachtengordel-hipster geleuter zonder fatsoenlijke feitelijke onderbouwing. Begrijp me niet verkeerd; de analoge LP beleving, inclusief tikken en ruis zijn leuk, maar ze hebben een belabberde dynamische range en slijten hard en verkoop ervan op jaarbasis is lager dan het aantal digitale top 40 downloads per dag. Valt allemaal best wel mee dus …
Capibaro zegt
@dawwg: serieus al lang de hype voorbij https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2180748-sony-perst-weer-vinyl.html
lincoln zegt
@capibaro:
Ach .. de NOS .. LOL ..
Capibaro zegt
@lincoln: NOS is een iets betrouwbaardere bron dan zomaar iemand met een mening. Maar we voegen nog wat bewijs toe: https://www.theguardian.com/music/2017/jan/03/record-sales-vinyl-hits-25-year-high-and-outstrips-streaming
lincoln zegt
@capibaro:
Ook die hebben geen glazen bol ..
Allemaal populistisch gestumper in de marge ..
Capibaro zegt
@lincoln: [img]http://www.gomotges.com/emoticon/tinfoilhat.gif[/img]
ericc zegt
RWD is ongeveer 70 a 80 kg minder dan AWD.
Ik gok op een A1 met RWD en de motor van de RS6+. (of zoiets)
Edge zegt
@ericc: Jaaa! Een soort Clio V6 maar dan in het extreme. Leuk!
Gulli zegt
@ericc: waar kan ik me inschrijven?
janmetdelangeachternaam zegt
@gulli: http://www.orgaandonor.nl
vandijkbv zegt
@janmetdelangeachternaam: Ik moest lachen
Gulli zegt
@janmetdelangeachternaam: in het kader van mijn aankomende motorrijbewijs heb ik die al geregeld!
ukbob zegt
R8 met het 5 cilinder blok van de TT RS wellicht..?
Zonder Quattro om te zorgen dat ie niet té snel wordt…
kilum zegt
@ukbob: Een TT met het het blok uit de RS6 + achterwiel aandrijving. De TT RS-R
dawwg zegt
@kilum: Ik zeg een R8 V10Plus TT-RS (TwinTurbo) … onee, dat is natuurlijk dagdromen.
jochempie zegt
@ukbob: dat zou vet zijn. L5, dwarsgeplaatst achter de stoelen, power naar de achterwielen… is dat ooit wel eens voorgekomen eigenlijk?
kareljansen zegt
@ukbob: dat zou best een kunnen, maar dan waarschijnlijk wel met de 2.9 V6. Daar zijn al eerder geruchten over geweest
JanJansen zegt
Krijgen we dan een Audi die niet al ondersturend de bocht uit vliegt?
Dat moet een foutje zijn van de marketing afdeling.
apriliarsv zegt
Quattro komt met een achterwielaangedreven auto… juist..
apriliarsv zegt
@apriliarsv: laat maar, niet goed gelezen
E34M5Touring zegt
Ik vermoed een R8 met rwd. Lijkt me het meest logisch. Bij de rest voegt het niks toe. Deste meer omdat de rest nu ook naar awd gaat.
spykerboy zegt
@e34m5touring: TTRS met RWD lijkt mij anders ook erg leuk hoor! Met AWD was ie altijd al leuk, maar met RWD alleen maar leuker (had een vriend die had een 1e gen TT-RS en had de aandrijving alleen via de achterwielen nadat hij de aandrijfassen voor eruit gehaald had etc)…
berlinetta zegt
@e34m5touring: Volgens mij is de R8 ook de enige auto waarbij het kan. De rest staat immers op een voorwiel aangedreven platform.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Ja en bij de echte Quattro modellen heeft het weinig zin. Die hebben meestal vermogens waarbij awd wel ok is. Wellicht een soort Clubsport lightweight R8 oid.
harrie zegt
Niet te vroeg juichen, zal wel een Ducati zijn.
ukbob zegt
@harrie: Oeh, verdomd, dat zou ook zomaar eens kunnen..
pomoek zegt
http://autopixx.de/bilder/10Z19FLl/audi-smart.jpg
kilum zegt
@pomoek: Zo dat ziet er een partijtje slecht uit zeg! Haha
kennone zegt
Audi R8 met 5pitter?
kennone zegt
@kennone: of ook een heel mooi idee. Geen onderstuur op alle modellen??
chabar zegt
Zal een ducati zijn
jochempie zegt
Ik denk dat het gewoon de Huracan LP-580 in R8 vorm wordt. Maar een L5 achterin voor 160K € zou ook heel tof zijn.
ds3thp zegt
Denk een R8 clubsport achtige auto als tegenhanger van de Huracan Performante
Of anders een R8 light inderdaad met V6 twinturbo uit de RS4
fapfap zegt
Waarschijnlijk wordt het, net als alle andere “premium” merken, een gelimiteerde R8 met een streepje van voor naar achter, onder de noemer black edition, nurspec, super rs GT 650, of iPower ofzo.
roeldriesvink zegt
Heiligenschennis!!